לאחר מסכת משפטית ארוכה, דחה באחרונה בית המשפט המחוזי בבאר־שבע את ערעורו של ארגון "עדאלה" על פסק דין של בית משפט השלום, שהורה בשעתו על פינוי התיישבות לא חוקית של תושבים בדואים מזרחית לדימונה, וקבע כי תושבי המקום השתלטו שלא כדין על קרקעות הנמצאות בבעלות המדינה.
1 צפייה בגלריה
 מתחם ההתיישבות הבדואית על רקע דימונה
 מתחם ההתיישבות הבדואית על רקע דימונה
מתחם ההתיישבות הבדואית על רקע דימונה
(צילום: ארגון "עדאלה")

מפסק הדין עלה כי באותו השטח ("ראס ג'ראבה"), נשוא ההתדיינות המשפטית, התיישבו עשרות משפחות על פני שטח של למעלה מ־326 דונם, כשעל פי התוכניות, מתוכננת להיבנות עליו שכונה חדשה אשר תכלול אלפי יחידות דיור.
בשנת 2019, לאחר שרשות מקרקעי ישראל הציעה לתושבים פתרונות דיור חלופיים, אשר נדחו על ידם, עתרה רשות מקרקעי ישראל לבית משפט השלום בבאר־שבע במטרה שיורה על פינוי אותם תושבים בטענה כי הם השתלטו שלא כדין על קרקעות המדינה.
בפסק דינו קיבל אז בית משפט השלום את עמדת המדינה, והורה על פינוי הנתבעים מהמקרקעין, ואף חייב אותם בהוצאות המשפט.

"בשורה חשובה"


על פסק הדין הזה הגיש ארגון "עדאלה" ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע. במסגרת הערעור הועלו טענות עקרוניות נגד בעלות המדינה במקרקעין ותביעתה לפינו המערערים, וכן הועלו גם טענות לפיהן מדובר בין היתר באפליה וגירוש אתני.
המערערים גם טענו, באמצעות תצלומי אוויר ומומחים מטעמם, כי הם מחזיקים במקרקעין קודם להקמת המדינה והעיר דימונה, ולכן, כך לטענתם, זכותם בקרקע גוברת. עמדת המומחים מטעם המערערים נסתרה באמצעות חוות דעת של איש מיפוי ברשות מקרקעי ישראל, שנסמכה על תצלומים מהשנים 1961 ו־1978.
בסופו של דבר דחה הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בבאר־שבע, בראשותו של השופט אריאל ואגו, פה אחד את הערעור. בהחלטתו קבע בית המשפט כי הוא לא מצא כי הגשת התביעות על ידי רשות מקרקעי ישראל נעוצה בשיקולים זרים או בחוסר תום לב.
עוד נקבע בפסק הדין כי המדינה הציעה למערערים חלופות מגורים, וכי "המערערים אינם יכולים להתנגד לפתרונות המוצעים להם ולהיאחז רק בפתרון בו הם חפצים, הישארות במקומם". בהחלטתו איפשר בית המשפט המחוזי לנתבעים שיהוי נוסף בפינוי המקרקעין ובמימוש פסק הדין עד לסוף השנה.
לדברי עו"ד שירה תם, מנהלת החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולתושביה, אשר סוללת את הדרך להמשך פיתוחה של דימונה. לאחר הליכים משפטיים ממושכים, קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת המדינה במלואה.
כעת הוסרו המכשולים להמשך קידום בניית השכונה החדשה בדימונה, אשר מטרתה לענות על צרכי ההתרחבות והפיתוח בה נתונה העיר".

"מרכז חייהם"


מארגון "עדאלה" נמסר בתגובה: "בית המשפט המחוזי קבע כי תושבי ראס ג'ראבה הם בני רשות בקרקע, אך הורה על פינויים לטובת הרחבת העיר דימונה. הערעור על פסק הדין בתביעות הפינוי של מאות תושבי הכפר ששוכן במקום מלפני קום המדינה נדחה. למרות שרשויות התכנון התנו את התקדמות התוכנית להרחיב את העיר בבחינת דרכים לשלב את התושבים הבדואים במסגרתה, המדינה סירבה בפני בית המשפט לקיים כל משא ומתן עימם על כך.
"תביעות הפינוי שהגישה רשות מקרקעי ישראל נועדו על פי כתבי התביעה לאפשר הקמה של רובע חדש בן אלפי יחידות דיור בחלקה המזרחי של דימונה ('שכונת רותם'). תוכנית הרובע הוגשה לרשויות התכנון רק לאחר מתן פסק הדין בבית משפט השלום, כך שלתושבים לא התאפשר עד לאותו שלב להגיש התנגדויות אליה".

קראו גם:

עוד נמסר מארגון "עדאלה": "החלטת בית המשפט ממשיכה להנציח את התפיסה המערכתית הכוללת, שעל בדואים להתגורר היכן שנכפה עליהם ובהפרדה גזעית מלאה. גם כאשר בית המשפט מכיר בהיותם של תושבים בדואים החיים על אדמתם מזה דורות כבני רשות, הרי שהיא זמנית בלבד ונתונה לרצונה של המדינה ליישב במקומם יהודים. גם לאחר פסק הדין אין מניעה משפטית לשלב את תושבי ראס ג'ראבה בעיר דימונה, שהיתה מרכז חייהם מיום שהוקמה. סירובה של רשות מקרקעי ישראל מעיד על המטרות הגזעניות של מדיניותה".