ההחלטה של עיריית באר־שבע להוסיף נתיב תחבורה ציבורי לשדרות רגר מצליחה לעורר חילוקי דעות לא קטנים לגבי נחיצותו והשלכותיו.
שדרות רגר הינו ציר התנועה המרכזי של העיר באר־שבע. הוא מחבר בין הכניסה הצפונית לעיר ומגיע עד לצומת אלי כהן (צומת קניון הנגב). הציר עובר למעשה בתוואי שבין כל השכונות הוותיקות של העיר - א', ב', ג' ו־ד', ומדי יום עוברים בו עשרות אלפי כלי רכב.
באחרונה סומן אחד הנתיבים שצמוד לנתיב תחבורה ציבורי שכבר קיים בסימן אדום בוהק ובולט, כזה שאי אפשר לפספס. בהמשך התברר כי אותו נתיב יהפוך לכזה המשמש אוטובוסים ומוניות בלבד. המשמעות היא ששניים מתוך ארבעת הנתיבים בכביש ישמשו תחבורה ציבורית בלבד.
"מה המשמעות של הנת"צ החדש בשדרות רגר?", הוציאה עיריית באר־שבע הודעה שמבקשת להסביר את השינויים הקרובים בהסדרי התנועה, "אם נסעתם על שדרות רגר, בטח שמתם לב לפס האדום החדש בכביש ותהיתם במה מדובר. הפס האדום שבקרוב יתווספו לו סימונים צהובים, מסמן נתיב תחבורה ציבורית שמיועד לאוטובוסים ולמוניות בלבד, שיישרתו את תושבי העיר הרבים שמשתמשים בתחבורה הציבורית על מנת שיגיעו במהירות וביעילות ליעדם".
בעירייה מסבירים כי הוספת הנת"צ נועדה להפוך את שירותי התחבורה הציבורית ליעילים יותר. "בשדרות רגר היקף תנועת האוטובוסים בשעות השיא עומד על 150 אוטובוסים בשעה!", נכתב בהודעת העירייה. "על מנת לשפר את תפקוד התחבורה הציבורית, לשמור על נסיעה חלקה ולהפחית את הפקקים, אנו מפרידים את תנועת האוטובוסים מתנועת הרכבים - דבר שקורה ברוב המכריע של הערים הגדולות בארץ ובעולם. הדבר יגביר את בטיחות משתמשי הדרך, ויאפשר לתנועה לזרום באופן מהיר יותר".
בעירייה מבהירים כי בשלב הראשון סימון הנתיב נועד ליצור שינוי בתודעת משתמשי הדרך. "לצורך הסתגלות הציבור לנת"צ - לא תתקיים אכיפה בשלב הראשון - עד להשלמת פרויקט רגר (ששלב ג' מתחיל בביצוע רק עכשיו), אז אל דאגה! אנחנו נדאג לעדכן את הציבור בהסברה לפני תחילת אכיפה. זה יסייע לתחבורה הציבורית להיות מהירה ויעילה יותר. בפעם הבאה שתראו את הפס על הכביש, תדעו שזה צעד קטן לנהגים - וצעד גדול לשיפור התחבורה הציבורית שמשרתת את התושבים בעיר".
יש לציין כי הוספת הנתיב הציבורי מצטרפת לעבודות לחידוש שדרות רגר שנכנסות בימים אלה לשלב הסופי, שאמור להימשך כ־27 חודשים. מדובר בחלק מתוכנית עירונית רחבת היקף לשדרוג תשתיות בבאר־שבע.
העבודות תבוצענה לאורך רחוב יצחק רגר, במקטע שבין צומת דרך המשחררים ועד צומת אלי כהן.
הפרויקט כולל חידוש הכביש ושדרוג המדרכות, שדרוג תשתיות מים, חשמל וביוב, התקנת ריהוט רחוב, הצללה ותאורה, יישום "גל ירוק" לשיפור זרימת התנועה, סלילת שביל אופניים דו־כיווני, ועוד.
קראו גם:
"מוציא את החשק"
ההחלטה להוסיף נתיב תחבורה ציבורית היא מבורכת, אלא ששדרות רגר נחשב כבר היום לציר פקוק במיוחד, והמשמעות היא שלרשות נהגים המעדיפים להשתמש ברכבם הפרטי יהיו שני נתיבי נסיעה בלבד.
המרוויחים הגדולים מהסיפור הם המשתמשים בתחבורה הציבורית שנסיעתם אמורה להיות מהירה יותר, אבל נהגים רבים בבירת הנגב כעסו על ההחלטה לשנות את תוואי הכביש.
"זו רק דרך נוספת מבחינת העירייה ליצור הכנסות", אומר דניאל, תושב העיר המתגורר ברחוב חיים הזז בשכונה ב' בבאר־שבע, הסמוך לשדרות רגר. "הציר הזה עמוס גם כך, ומה שיקרה הוא ששני נתיבים יהיו פנויים יותר, וצוואר הבקבוק יווצר בשני הנתיבים השמאליים של הכביש. אם היה מדובר בכביש עם יותר נתיבים, בסוג של אוטוסטרדה עירונית, אז ניחא, אבל המצב הזה הוא מצב ברור של מרוויחים ומפסידים".
הפוסט של עיריית באר־שבע עורר תגובות רבות מצד גולשים שמתחו ביקורת נוקבת על המהלך. רבים מהם טוענים כי יש לשדרג את שירותי התחבורה הציבורית לפני שעושים שינויים מרחיקי לכת בכביש עצמו. "זה נחמד לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית, אבל כל עוד היא לא מספיק מפותחת ומאפשרת להשאיר את הרכב בבית, אתם לא יכולים לכפות את השינוי הזה", נכתב באחת התגובות. "ביום שיהיו פה אוטובוסים צהובים להסעות תלמידים כמו בשאר העולם, נשאיר את הרכב בבית. עד אז לא צריך להפוך אותנו לתל־אביב עם פקקים".
גולש אחר כתב בציניות: "מאוד חכם לצמצם לשני נתיבים בלבד כביש ראשי שגם ככה פקוק כל היום, עם רמזורים קצרים שלא מסונכרנים. מוציא את החשק לגור בבאר־שבע".
מצד שני, היו תגובות, אמנם מעטות, שתומכות במהלך וקוראות להגברת השימוש בתחבורה ציבורית: "זה צעד אמיץ ולא מובן מאליו. העיר זקוקה לתשתיות תומכות תחבורה ציבורית כדי שנצליח להתנייד בעיר לא רק ברכב הפרטי".
"אין דרך אחרת"
פרופ' ערן בן אליא, מומחה לתחבורה חכמה והרגלי נסיעה מאוניברסיטת בן־גוריון, סבור שהחלטת העירייה מוצדקת. "אם אנחנו רוצים לעודד תחבורה ציבורית, אז חייבים לתת לה עדיפות", הוא אומר השבוע. "הנת"צ מאפשר לאוטובוסים לנסוע במהירות תפעולית גבוהה יחסית ולא להיתקע מאחורי מכוניות. בסופו של דבר, אם האוטובוס נוסע במהירות של רכב, אז הוא הופך ללא אטרקטיבי. אין דרך אחרת, אנחנו חייבים לשפר את השירות על ידי הגברת המהירות התפעולית".
"כדי שתהיה הצדקה לנת"צ יש הנחיות מפורטות של משרד התחבורה", מוסיף פרופ' בן אליא, "עומס של 150 אוטובוסים בשעה בהחלט מצדיק הוספת נת"צ. זה גם יהיה יותר טוב לרכבים הפרטיים שאוטובוסים יופרדו מהנתיב שלהם. בזרימת תנועה, רכבים כבדים ורכבים קטנים לא מסתדרים כל כך טוב. זה עניין של סדר עדיפויות. אם נמשיך לתת עדיפות לרכב הפרטי, זה תמיד יגיע למצב שהתשתית תתמלא ואתה חוזר לנקודת ההתחלה. אין דרך לצאת ממעגל הקסמים הזה. רק לעשות משהו שייצור שינוי, ובבאר־שבע אין שום סיבה לא לתעדף אוטובוסים".
יש גם את עניין איכות התחבורה הציבורית.
"אם צריך שיפורים בתחבורה הציבורית, למשל הוספת קווים או שינוי מסלול, התושבים צריכים להעלות את זה לעירייה, והעירייה תעלה את זה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הדברים האלה עובדים".
אז בגדול מדובר בהחלטה חיובית.
"ישנה נקודה מאוד חשובה שפחות חושבים עליה, גם ברשויות העירוניות. זה שעושים נת"צ זה נחמד, אבל כדי שהנתיבים האלה יעבדו צריך רציפות. אם בשדרות רגר יש נת"צ, אבל ברחוב הבא לא יהיה, האוטובוס יתחיל להיתקע, וזה יוצר בעיה כי מבחינת הנוסע חלק מהדרך עוברת במהירות וחלק מהדרך בצורה איטית. זאת חוויית נסיעה פחות טובה. חשוב שהעירייה תחשוב על רציפות במקומות שבהם זה מוצדק ולא לעשות את זה כפתרונות נקודתיים אלא כמשהו מערכתי".