אחרי 20 שנה: תפניות מפתיעות בפרשיות הרצח הקשות שכרכו את גורלן של שתי צעירות מהדרום. מרגריטה לוי (21) מאשדוד ושקד שלחוב (16) מאשקלון נרצחו בשנת 2003 בהפרש של חודש אחת מהשנייה. עכשיו נפתחות הפרשיות בעקבות התפתחויות חדשות.
6 צפייה בגלריה
שקד שלחוב (מימין) ומרגריטה לוי ז"ל
שקד שלחוב (מימין) ומרגריטה לוי ז"ל
שקד שלחוב (מימין) ומרגריטה לוי ז"ל
(צילומי רפרודוקציה: דני סלומון)
העבריין מישל ז'אנו מאשקלון, שהורשע ברצח הנערה שקד שלחוב עקב טעות בזיהוי, הגיש בקשה למשפט חוזר. לטענתו יש בידיו ממצאים חדשים שיפריכו את הראיה המרכזית שהובילה להרשעתו ובגינה נשלח לרצות מאסר עולם ועוד 15 שנה.
שלחוב נורתה בראשה ביולי 2003 לאחר שנקלעה לסכסוך בין עבריינים. היא נסעה ברכב בו היה אמור להיות ראש ארגון הפשיעה שלום דומרני ונפגעה מהכדורים שהיו מיועדים לחיסולו. שבע שנים לאחר מכן הורשעו ברצח ז'אנו וישראל גנון, בין היתר בעקבות שיחה שנערכה ביניהם זמן קצר לאחר הרצח.

6 צפייה בגלריה
מישל ז'אנו
מישל ז'אנו
מישל ז'אנו
(צילום: ישראל יוסף)

כעת טוען ז'אנו כי זה לא היה קולו בהקלטה אלא קולו של עבריין אחר. בבקשה שהגיש לבית המשפט העליון באמצעות עורכות דינו רויטל בן שבת-כץ וימימה אברמוביץ, נטען: "יש בידינו ראיה מרכזית חדשה וחשובה להוכחת טענתו לפיה לא היה מעורב ברצח הנערה שקד שלחוב. הקול שנשמע בהקלטה הוא של אדם אחר שנעצר כחשוד ברצח אך שוחרר".
במקביל, חלה תפנית מפתיעה בתיק הרצח של מרגריטה לוי מאשדוד שגופתה נמצאה בחודש יוני 2003 באילת כשעליה סימני אלימות קשים. במשטרה הודיעו כי יש בידיהם ראיה פורנזית חדשה שתסייע בפענוח הרצח ותאפשר להביא סגירת מעגל למשפחתה של לוי. בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על פרטי החקירה המחודשת, אך גורמים במשטרה יכלו לומר השבוע: "יש לנו חשודים וראיות חדשות חזקות".

הנקמה שהשתבשה


הרצח של שלחוב אירע ב-20 ביולי 2003 בצומת הרחובות רבין ונווה דקלים באשקלון. הרקע: ניסיון חיסול של דומרני כנקמה על רצח העבריין מאיר גנון מספר חודשים לפני כן. האחים מאיר וישראל גנון יחד עם האחים מישל ויגאל ז'אנו שלטו באותה תקופה בעסקי הכריה הלא חוקית בחולות אשקלון. לאחר שדומרני דרש לקבל חלק מהרווחים הם האשימו אותו ברצח של מאיר גנון.
באותו לילה גורלי החליטו יריביו של דומרני להוציא לפועל את הנקמה. הם הכינו מארב ובמקביל צוות נוסף עקב אחריו ודיווח על תנועותיו. בסמוך לשעה 22:30 התקבל דיווח לפיו דומרני נוסע ברכב מסוג סוזוקי יחד עם שלושה מחבריו. מישל ז'אנו וישראל גנון נסעו לכיוון אשקלון במטרה לבצע את החיסול. בזמן שהם עשו את דרכם אל העיר הוריד יניב רווח, שנהג בסוזוקי, את דומרני ואסף את שלחוב שהייתה ידידתו ואת חברתה דנית שמש.
כשז'אנו וגנון הבחינו ברכב הסוזוקי הם נצמדו אליו במחשבה כי דומרני יושב במושב שלצד הנהג. תוך כדי נסיעה ירה גנון צרור יריות והשניים נמלטו מהמקום. כל יושבי הרכב נפגעו: שלחוב שישבה ליד הנהג נורתה בראשה ונפצעה באורח אנוש. הנהג וחברתה נורו בכתף ונפצעו באורח בינוני. שלחוב הובהלה לבית החולים ברזילי בעיר אך נפטרה מפצעיה זמן קצר לאחר מכן.

6 צפייה בגלריה
שקד שלחוב ז"ל
שקד שלחוב ז"ל
שקד שלחוב ז"ל
(צילום רפרודוקציה: דני סלומון)

ביוני 2004 הודיעה המשטרה על פענוח הרצח והוגשו כתבי אישום נגד ז'אנו וגנון. כשלוש שנים לאחר מכן הם זוכו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע מחמת הספק. בית המשפט קבע כי עדותו של העבריין ירון סנקר שקשר אותם לרצח, אינה אמינה.
הפרקליטות הגישה ערעור לבית המשפט העליון וב-2010 הורשעו גנון וז'אנו ברצח. הם נדונו למאסר עולם ועוד 15 שנה ונקבע כי יפצו את משפחתה של שלחוב בסכום של כרבע מיליון שקלים.

על חודו של קול


אחת הראיות החשובות בתיק שכונתה "ראיית הבכורה", הייתה הקלטה של שיחה שנערכה במכונית בה נסעו הרוצחים. בשיחה שהתקיימה זמן קצר לאחר הרצח זוהה קולם של ז'אנו וגנון כשהם משוחחים על המשימה שביצעו. בית המשפט ציין בגזר הדין, כי "תוכן השיחה והטון בו נאמרו הדברים מעוררים את החשד כי נוסעי הרכב היו מעורבים בביצוע הירי שאירע זמן קצר בלבד לפני כן לעבר המכונית בה נסעה שקד שלחוב".
בעתירה שהגיש ז'אנו במטרה לנקות את שמו, נכתב: "שנים רבות הוא עמד על חפותו והמשיך לטעון בכל הזדמנות כי הינו חף מפשע חרף הרשעתו. מדובר בשנים רבות בהן יכול היה להשתקם בתוך הכלא ולקבל פריווילגיות השמורות לאסירים שלוקחים אחריות על מעשיהם".

6 צפייה בגלריה
הקבר של שקד שלחוב ז"ל
הקבר של שקד שלחוב ז"ל
הקבר של שקד שלחוב ז"ל
(צילום: צפריר אביוב)

לבקשה לפתיחה מחודשת של המשפט צורפה חוות דעת של המומחה דניאל הרפז שבחן את חומר הראיות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. "המומחה הגיע למסקנות חד משמעיות, לפיהן קולו של דובר 1 שזוהה כמישל ז'אנו אינו קולו", נטען בבקשה. עוד נטען כי האמצעים הטכנולוגיים בתחום זיהוי הקול התקדמו מאוד משנת 2003 וכי גם משטרת ישראל נעזרת היום בתוכנות קול מתקדמות לצורך בדיקות השוואת קול.
בבקשה עולה טענה חמורה לפיה המשטרה לא השתמשה בזמנו בתוכנות לזיהוי קול אלא הסתפקו בחוות דעתה של שוטרת שהאזינה להקלטה וזיהתה לכאורה את הדוברים. "מדובר בנוהל לא מקצועי היכול לגרום לטעויות בזיהוי", ציינו עורכות דינו של ז'אנו.
לאור הממצאים החדשים הן מבקשות להורות על ביטול ההרשעה ועריכת משפט חוזר, "בו ניתן יהיה לבחון את הממצאים לעומקם, לאורכם ולרוחבם ולהוכיח כי המבקש אינו מעורב ברצח הנערה שלחוב ז"ל. ההתכנות לשינוי תוצאות המשפט מתעצמת נוכח העובדה כי בלעדי אותה הקלטה לא ניתן היה להרשיע את המבקש מלכתחילה ברצח".
בפרקליטות מחוז דרום מסרו בתגובה כי הם פועלים לאיתור החומרים והראיות שנאספו בזמנו והובילו להגשת כתב האישום נגד ז'אנו.
בני משפחתה של שקד שלחוב סירבו להתייחס להתפתחות החדשה בפרשה.

"נהנית מהים ומשתזפת"


חודש לפני הרצח של שלחוב הסתיימו חייה של צעירה אחרת בנסיבות דומות. מרגריטה לוי (21), חיילת משוחררת מאשדוד, נרצחה באילת ארבעה ימים לאחר שהגיעה לעבוד בבית מלון בעיר. גופתה של לוי נמצאה באחת הגינות הציבוריות כשעליה סימני אלימות קשים ועל ראשה מגבת מגואלת בדם.
לוי שעלתה מאוקראינה עם אמה ואחיה שירתה בצבא כטכנאית בבסיס חיל האוויר. לאחר שחרורה היא ירדה לעבוד באילת כדי לחסוך כסף לקראת לימודי הסיעוד באוניברסיטה העברית בירושלים. את הלילה הראשון באילת היא העבירה באכסנייה, ולמחרת לנה במלון "שרתון שלום" אליו התקבלה לעבודה.

6 צפייה בגלריה
מרגריטה לוי ז"ל
מרגריטה לוי ז"ל
מרגריטה לוי ז"ל
(צילום רפרודוקציה: דני סלומון)

אמה אולגה סיפרה בזמנו: "הצלחתי לסדר לה לינה במלון באמצעות מכר שלי שהוא המנהל". אחרי לילה במלון עברה לוי להתגורר בדירתה של צעירה אותה הכירה. היא תכננה ללון אצלה כשבוע עד שתתחיל את עבודתה. באותו ערב ניסתה אולגה לשוחח עם בתה, וכשלא הצליחה לתפוס אותה בטלפון דיווחה למשטרה על היעדרותה. "דיברתי איתה כמה פעמים ביום, היא נשמעה לי מאושרת וסיפרה שהיא משתזפת", סיפרה אז.
למחרת בבוקר, יום חמישי ה-19 ביוני, נמצאה גופתה של לוי על ידי עוברי אורח בפארק "יעלים" כשהיא עם בגדים תחתונים ועל ראשה כרוכה מגבת מגואלת בדם. "זה היה מחזה נוראי לראות צעירה כשהיא כמעט עירומה ומכוסה בדם", סיפרו עדי ראיה למשטרה.
גופתה של לוי נשלחה לנתיחה שלאחר המוות במכון לרפואה משפטית באבו כביר כדי לקבוע את נסיבות מותה ולבדוק האם נאנסה לפני כן. שבועיים לאחר הרצח נעצר צעיר ממגדל העמק שהכיר את לוי. במשטרה טענו כי שמו של החשוד היה ברשימת השיחות של לוי לפני שנרצחה. עוד התברר כי התגורר כ-50 מ' בלבד מהגינה הציבורית שבה נמצאה הגופה.

6 צפייה בגלריה
הקבר של מרגריטה לוי ז"ל
הקבר של מרגריטה לוי ז"ל
הקבר של מרגריטה לוי ז"ל
(צילום: פרטי)

הצעיר סיפר בחקירתו כי הכיר את לוי ביום שהגיעה לעיר והוסיף כי היא לנה אצלו. לאחר מכן הוא לא הצליח לדבריו להשיג אותה. במשטרה ביקשו להאריך את מעצרו ולהמשיך את החקירה, אך בית המשפט שחרר את הצעיר וקבע כי אין מספיק ראיות נגדו.

קראו גם:

"יש לנו עכשיו תקווה"


מאז נותר מותה של לוי כתעלומה לא פתורה, עד ההכרזה הדרמטית של המשטרה השבוע על חידוש החקירה. "יש לנו עכשיו תקווה שאחרי 20 שנה יימצאו הרוצחים שיועמדו לדין", אמרו גורמים במשטרה.
מפקד תחנת משטרה לשעבר, שמכיר את הפרשה, העריך כי ההצהרות של המשטרה על מציאת "ראיית הזהב" מבוססות. "כנראה שיש עכשיו ראיה פורנזית שמוכיחה מי החשוד ברצח", אמר. "אם הם מדווחים על כך אחרי 20 שנה, כנראה שהראיה החדשה יכולה להיות מנצחת. זה יכול להפוך את כל הסיפור ולהביא לסגירת הפרשה".