בזמן שקהילת העבריים בדימונה מתאבלת על נפילתו של סמל אלישי יונג ז"ל, שנפל בקרב ברצועת עזה, ומתכוננים להלוויה המונית מחר (יום ב') בבית העלמין הצבאי בדימונה, עולה סוגיית גירושם של חלק מבני הקהילה, שמבחינת המדינה מעמדם לא הוסדר.
3 צפייה בגלריה
סמל אלישי יונג ז"ל
סמל אלישי יונג ז"ל
סמל אלישי יונג ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)

בשיחה עם נציגי הקהילה, הם מביעים צער עמוק וכאב על נפילתו של בן הקהילה, ובאותה נשימה חשים שהם לא רצויים ומעמדם נחות. נסיך עמנואל, נציג קהילת העבריים, אומר בשיחה ל'מיינט באר שבע והנגב': "כולנו תורמים את החיים שלנו למדינת ישראל, אנחנו חלק בלתי נפרד מעם ישראל והמדינה. גדלנו פה, ילדינו גדלו פה, כל חייהם למדו את החשיבות של עם ישראל והמדינה.
"כואב לנו שרוצים לגרש, כואב לנו לשמוע את זה אחרי כל השנים שבהן עשינו הכל לפתור את הבעיות של אנשים שאין להם מעמד רשמי בישראל, וכל הזמן יש איזה מחסום. זו בושה למדינה. יש לנו מאה אחוז גיוס לצה"ל - ואחרי כל זה עדיין יש אנשים שאין להם מעמד?", שואל עמנואל בכאב.

3 צפייה בגלריה
הפגנת אנשי קהילת העבריים
הפגנת אנשי קהילת העבריים
הפגנת אנשי קהילת העבריים
(צילום: קטריאלה רחמים)

בשנה שעברה דן בית המשפט בבאר שבע בערעור שהגישה קהילת העבריים על כך ששר הפנים סירב למלא אחר הוראת בית הדין לעררים למצוא 'פתרון מערכתי כולל' לסוגיית קהילת העבריים. השופטת שדנה בתיק דחתה את הערעור בטענה ש'בקשת המדינה בדין יסודה'.
בעקבות דחיית הערעור ובמהלכו הפגינו מאות מחברי הקהילה, ואף פתחו בקמפיין ציבורי נגד גירושם. בשלב זה טרם הגיע נושא הגירוש לפיתרון כלשהו והסוגייה לא הוסרה מעל ראשיהם של חברי הקהילה.

3 צפייה בגלריה
הפגנת אנשי קהילת העבריים
הפגנת אנשי קהילת העבריים
הפגנת אנשי קהילת העבריים
(צילום: קטריאלה רחמים)

"אתם חלק מאיתנו"


הידיעה על נפילתו של סמל אבישי יונג ז"ל עוררה מחדש את הנושא הכאוב של הגירוש והסדרת מעמדם של העבריים. רבים מתושבי דימונה הביעו את כאבם ברשתות החברתיות בעקבות נפילתו של יונג והזדהו עם כאבם: "אתם חלק מאיתנו, אנשים יקרים", כתבה תושבת העיר.
גולש אחר כתב: "אתם שותפים אמיתיים ואנחנו קהילה אחת בעיר".

קראו גם:

דובר קהילת העבריים, אשריאל מור, הביע בשיחה עם 'מיינט באר-שבע' את תחושותיו הקשות: "אחד הדברים הכי כואבים אצלנו בקהילה זו התרומה האדירה שלנו בכל תחום אפשרי במדינה. לא בגלל שחשבנו שנקבל דרך זה משהו, בגלל שאנחנו מרגישים בתוכנו שאנחנו מחוייבים לתרום את חלקנו לחברה הישראלית. "אבל תמיד היו כאלה שמעולם לא קיבלו אותנו ולא רצו אותנו ועד היום לא רוצים אותנו".
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שומע את הקולות והכאב ושותף לתחושותיהם. לדבריו, "אף אחד לא יגורש. אני בדין ודברים עם משרד הפנים. ביקרתי אתמול בבית משפחת יונג והשתתפתי בצערם. כואב הלב, האנשים באמת נהדרים וכולנו כואבים את כאבם".