פחות שוטרים, פחות אכיפה. מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק" עולה כי בשנת 2022 חילקה המשטרה 366 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים ביישובי הנגב.
2 צפייה בגלריה
תאונה של אופניים חשמליים
תאונה של אופניים חשמליים
תאונה של אופניים חשמליים
(צילום ארכיון להמחשה: 'איחוד הצלה')
המשמעות - ממוצע של דו"ח אחד בלבד מדי יום. המשמעות החמורה יותר היא שמדובר בירידה בשיעור של 62 אחוז בהשוואה למספר הדו"חות שניתנו לרוכבי אופניים חשמליים בנגב בשנת 2021.
בעמותת "אור ירוק" מציינים כי הירידה הדרסטית במספר הדו"חות שחולקו נובעת מנוכחותה הדלה של המשטרה בכבישים וברחובות הערים, ובשל כך עבירות של רוכבי אופניים שלא נוהגים כחוק אינן נאכפות.

"תחושה של הפקרות"


על פי הנתונים, שיאנית הדו"חות היא נתיבות עם 170 דו"חות. אחריה ממוקמות אופקים (57 דו"חות), דימונה (53 דו"חות) וערד (41 דו"חות).
דווקא בבאר־שבע, העיר הגדולה ביותר בנגב, נרשמו רק 28 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים, ירידה ניכרת בהשוואה למספר הדו"חות שניתנו בשנת 2021 ושעמד על 92.
עוד נתון מעניין שעולה הוא שברהט, העיר השנייה בגודלה בנגב, נרשם בשנה שעברה רק דו"ח אחד בלבד לרוכב אופניים חשמליים.
עוד עולה מהנתונים כי בירוחם נרשמו שישה דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים, במסלול נרשמו שלושה דו"חות, במבטחים ניתנו שני דו"חות ובחצרים, כפר מימון, מעגלים, פדויים ותדהר, נרשם דו"ח אחד בכל יישוב.
"מרכזי הערים הפכו למקום שמפחיד להסתובב בו", מציין מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב. "רוכבי אופניים חשמליים רבים מצפצפים על החוק, רוכבים על המדרכה, עוברים באור אדום ומסכנים את עצמם כאשר הם רוכבים ללא קסדה. אל מול המציאות הזו, מדינת ישראל לא הוסיפה שוטר אחד כדי להילחם בתאונות שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. הירידה הרצופה בכמות הדו"חות שהמשטרה רושמת לרוכבים היא תוצאה ישירה של מחסור חמור במספר השוטרים ובמספר הניידות. כאשר רוכבים לא רואים כמעט שוטרים הם מרשים לעצמם לסכן את כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בכבישים וברחובות מייצרת תחושה של הפקרות אשר עלולה לעלות בחיי אדם".

מפגשים מפחידים


למרות ההתראות מפני הסכנה, רוכבי אופניים חשמליים, רוכבי קורקינט וגם הולכי רגל ממשיכים להיפגע.
לפני כחודש נהרג רוכב אופניים חשמליים כבן 35 שנפגע מרכב פרטי ברחוב 11 הנקודות בנתיבות. הוא פונה למרכז הרפואי "סורוקה" ושם נקבע מותו.
יומיים קודם לכן נפצע פצעים קשים מאוד רוכב אופניים חשמליים כבן 60 שנפגע מרכב ברחוב יצחק רגר בבאר־שבע. הוא הובהל תוך כדי ביצוע פעולות החייאה למרכז הרפואי "סורוקה".
ימים אחדים קודם לכן נפצע בינוני רוכב אופניים חשמליים שהתנגש עם אופניו בעמוד ברחוב רגר בבאר־שבע.
ואולם, רוכבי האופניים החשמליים ורורכבי הקורקינטים לא רק מסכנים את עצמם אלא גם את הולכי הרגל ואת שאר משתמשי הדרך. "אני נוהגת לעשות הליכות ברחובות השכונה", מספרת השבוע תושבת שכונת נווה זאב בבאר־שבע, "ויותר מפעם אחת כבר היה לי מפגש לא נעים במיוחד עם רוכב אופניים חשמליים שחלף לצידי ממש קרוב ופגע בי ברגל, אומנם באורח קל ביותר. חטפתי מכה יבשה ושריטות ולא נזקקתי לטיפול רפואי, אבל זו הייתה סיטואציה מאוד מפחידה. פתאום משום מקום וללא התראה מוקדמת, חולף לידך רוכב האופניים ובנס זה נגמר בצורה קלה. אני לא רוצה לחשוב על סיטואציה קשה יותר".

2 צפייה בגלריה
תאונת אופניים
תאונת אופניים
תאונת אופניים
( צילום ארכיון: תיעוד מבצעי מד"א)

קראו גם:

המפגש של תושבת שכונת רמות עם רוכב אופניים חשמליים נגמר בנפילה על המדרכה וחבלות ברגליה. פציעתה אומנם הוגדרה קלה, אבל עבורה זו הייתה חוויה טראומטית.
"מפחיד מאוד ללכת היום ברחוב", היא מספרת, "כשמדברים על אובדן תחושת הביטחון האישי וחוסר האכיפה, סוגיית הרכיבה על אופניים חשמליים היא חלק מזה. הרוכבים נוהגים כאילו אין חוק. אין דין ואין דיין, שלא לדבר על מתן זכות קדימה להולכי רגל, שהמדרכה נועדה קודם כל עבורם. גם להסתובב בפארקים זה כבר בגדר סכנת נפשות, שם רוכבי האופניים החשמליים עושים כבשלהם. מפחיד ביותר".

מרחב מוגן במדרכות


כזכור, לפני כחודשיים חתמה שרת התחבורה, מירי רגב, על תקנה חדשה האוסרת על נסיעת כלי רכב בגנים, טיילות, שבילים ורחבות ציבוריות, כדי להגן על הולכי הרגל. כיום התקנות אוסרות על תנועת כלי רכב במדרכות בלבד. התקנה החדשה הורחבה כך שהמרחב הציבורי המיועד להולכי רגל יוגדר "שביל להולכי רגל" בלבד, וכך תיאסר לראשונה בחוק נסיעת כלי הרכב גם באזורים אלה. האיסור יחול על כל סוגי כלי הרכב שאינם רשאים לנסוע על מדרכה, בהם רכב פרטי, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי.
ממשטרת ישראל נמסר ל"מיינט באר שבע והנגב" בתגובה לטענה כי הנוכחות המשטרתית בכבישים וברחובות דלה: "לאורך השנה מקיימת המשטרה הליך סדור של פילוח תאונות הדרכים החמורות, סוג המעורבים בתאונות אלו ומיקומן. בהתאם לכך מתבצעת פעילות מניעה, בחינת תשתיות, הגברת נוכחות ואכיפה גם נגד רוכבי אופניים. נמשיך לאכוף את חוקי התעבורה גם בקרב רוכבי אופניים בכל זמן ובכל מקום במטרה לשמור על שלומם ובטיחותם של כלל משתמשי הדרך".