תמונה מורכבת וקשה עולה מדיונים שמתקיימים בין נציגי הנהגת ההורים העירונית לגורמי חינוך, באשר להמשך הסגר והשבתת הלימודים, זאת בהעדר אמצעים יעילים ללמידה מרחוק.
למרות שעיריית באר-שבע רכשה מכספה מחשבים בכ-2 מיליון שקלים, קיים מחסור של אלפי מחשבים לתלמידים: "נוצרו פערים בין ילדים שיש להם וילדים שאין להם, פערים שרק הולכים ומתרחבים, מדינת ישראל צריכה לעמוד מאחורי הסיסמה מחשב לכל ילד", אומר יו"ר הנהגת ההורים העירונית, אבנר ביטון.
קראו גם:
כאן מתעוררת בעיה נוספת, גם אם לכל ילד יספקו מחשב, עדיין התשתיות הקיימות לא מתאימות ללמידה בזום או דרך כל מיני אפליקציות. המדינה הבטיחה לפתור את הבעיה של התקנת "פס רחב" (שידור דרך סיבים אופטיים) אולם הסוגיה נותרה על הנייר בלבד: "הממשלה התחייבה כלפי העירייה ואלה התחייבו כלפינו שכבר בקיץ יוקמו תשתיות לשדר לאינטרנט ועדיין לא יצא לפועל", אומר היועץ המשפטי של הנהגת ההורים עו"ד רפי קויתי.
סוגיה מעניינת שהתעוררה היא, שלא כל המורים מוכנים ללמד מביתם בזום וישנם מורים שאפילו התנגדו ולא מוכנים להצטלם בטענות של שמירה על פרטיות. לכל הבעיות הללו מצטרפת חוות דעת של אנשי מקצוע, כי לימודים מרחוק הם פחות אפקטיביים מאשר בכיתה (אי ריכוז, חוסר משמעת עצמית) ממכלול זה מצטיירת תמונה עגומה למדי, והחשש שאם הסגר יהיה ממושך יגרם לתלמידים נזק בלתי הפיך: "המערכת לא מוכנה ללימודים מרחוק" אומרת בפסקנות אמא לשני ילדים בכיתות א' ו ג' שהיא גם מורה במקצועה.
"אני לא רואה פתרון טוב, אני רואה אלטרנטיבות שהן הרע במיעוטו, לימודים מרחוק זה לא מצב אופטימאלי זה כורח המציאות. אותי יותר מטרידה העובדה, שילדים יכנסו לחרדות בשל אי היותם במסגרת, צריך להקים מערך של אנשי מקצוע שישמרו על קשר עם אותם ילדים ולבדוק מה עובר עליהם בבית". גם יו"ר הנהגת ההורים העירונית, אבנר ביטון, שהשתתף בדיונים בנוגע לסגר, שמע על החששות מצד גורמים מקצועיים:"לא כולם יכולים ללמוד במשמעת עצמית דרך המחשב, אם אתה אומר לילד להתעורר בשמונה בבוקר כי יש לו שיעור בזום לא בטוח שהוא קם, זה לא בית ספר שיש משמעת ואם תלמיד לא מגיע רושמים לו חיסור, פה אני לא יודע מה המוכנות של הילד, ישנם כאלה שהם בחרדות, הראש שלהם לא בקטע של הלימודים, ואז אתה צריך פסיכולוגים שיעזרו לילדים האלה, כי הילדים האלה מתחילים להתנתק מהמערכת, ככל שיש סגר המצב הולך ומחמיר", מזהיר ביטון.
סוגיות רבות מטרידות את ההורים והתלמידים שבינתיים לא נמצא להם פתרון כגון: האם יקצצו את הבחינות החיצוניות בבגרות לתלמידי יא' ו יב' ויסתפקו בבחינות פנימיות. מה יקרה לתלמידי כיתה ט' שצריכים להיערך לקראת הגברה במקצועות ובינתיים מפסידים חומרי לימוד. אם תלמידי כיתות א'-ג' יחזרו ללמוד בקפסולות, מה יהיה עם תלמידים מכיתות ד'-ו' שלא יוכלו ללמוד בגלל מחסור בכיתות ובכוח אדם, והאם ייתקיימו צהרונים שיאפשרו להורים ללכת בשקט לעבודה או שמא יצטרכו לשבת בבית ולהשגיח על ילדיהם.
"יש פה מארג לוגיסאי, שיקולים לימודיים ותקציביים, לא כולם מבינים את מערכת האינטרסים שיש פה, ולצערי לא נותנים מענה נכון", אומר היועץ המשפטי של הנהגת ההורים הארצית וחבר בוועד ההורים של בית הספר 'מולדת' בבאר-שבע, עו"ד רפי קויתי.
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "מנהל החינוך בעיר ב"ש עובד בשיתוף פעולה מיטבי עם יו"ר הנהגת ההורים אבנר ביטון וחבריה. מתוקף כך ההנהלה מקבלת עידכון שוטף בסוגיית הלמידה מרחוק ותשתיות המיחשוב כמו גם יתר הנושאים.
"יש להדגיש, עיריית באר שבע, השקיעה כבר בתחילת משבר הקורונה למעלה מ-3 מליון ש"ח לרכישת מחשבים לילדים שידם לא משגת, זאת על מנת לאפשר להם הזדמנות שווה ללמידה מרחוק.
"גם בימים אלו העירייה מפעילה את מיזם מחשב לכל ילד להמשך צמצום הפערים. עיריית ב"ש פעלה ופועלת לשדרוג תשתיות האינטרנט (עוד בטרם יצא הקול קורא של משרד החינוך), בבתי הספר העל יסודיים.
"הביצוע מתוכנן מיד אחרי החג. כמו כן מנהל החינוך בשיתוף אגף החדשנות, נערך ליישום הקול הקורא בהתאם להנחיות משרד החינוך. העירייה יחד עם הנהגת ההורים פועלת לקדם מהלכים פדגוגיים ותשתייים לטובתם ורווחתם של תלמידי מערכת החינוך בעיר".