שערוריית חיסונים בדימונה: לא פחות מ- 212 בקבוקוני חיסון נגד קורונה נזרקו לפח בליל שני השבוע לאחר שפג תוקפם. מי אשם בבזבוז מנות החיסון החיוניות? ראש עיריית דימונה מאשים את קופת החולים, ואילו במשרד הבריאות טוענים שלא זכו לשיתוף הפעולה המצופה ממנו.
1 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים יצא לדרך
מבצע החיסונים יצא לדרך
מדוע הושלכו החיסונים?
(צילום: shutterstock)
קראו גם:
התקרית נחשפה במהלך כנס בנושא "שוויון בבריאות בנגב וחיזוק שותפויות בעידן קורונה", שהתקיים ביום שלישי (אתמול) בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון והרשות לפיתוח הנגב.
שם סיפר ביטון כי "ביום שני גילינו שכ-800 חיסונים שהיו בשלוש הקופות אצלנו בדימונה יפוג תוקפם בערב. פניתי לשר הבריאות, וביקשתי שבמקרה ולא נצליח להביא רק קשישים או קבוצות סיכון, שבשעות אחר הצהריים והערב נחסן במנות החיסון שיישארו את כל מי שרק ירצה. השר הסכים אתי.
בקופת חולים 'כללית' הסכימו גם הם ואכן פרסמתי בפייסבוק שלי לכלל הציבור, שמי שרוצה יגיע ויתחסן, לא משנה גילו ובלבד שהחיסונים שנשארו ותוקפם עמד לפוג לא יושלכו לפח בסוף היום.
ב'מכבי' התעקשו שקיבלו הוראה לא לאפשר זאת. התרעתי והזהרתי שהעקשנות שלהם תגרום לכך שחיסונים רבים שלא ינוצלו, תוקפם עלול לפוג ודינם יהיה להיזרק לפח.
התחננתי, התקשרתי ללשכת שר הבריאות וקבלתי אישור מיוחד מהם. פניתי לכל מי שרק אפשר, אבל ב'מכבי' המשיכו להתעקש באטימות נוראית. התוצאה הייתה ש- 212 בקבוקי חיסון שיכלו לעזור ולחסן עוד מאות אזרחים טובים הושלכו לפח".
ביטון טוען כי עדכן את ראש הממשלה בפרשה הזו וכי הוא קורא להקמת ועדת חקירה או ועדת בדיקה לבדיקת הנושא.
עם זאת במשרד הבריאות מציגים תמונה שונה, ומפנים אצבע מאשימה דווקא לראש עיריית דימונה.
ממשרד הבריאות נמסר כי, "קיים שת"פ מלא בין משרד הבריאות לכל הרשויות בישראל. לצערנו במקרה זה משרד הבריאות לא זכה לשת"פ המצופה מראש עיריית דימונה.
לבקשת ראש העירייה, וכדי להימנע מזריקת מנות חיסון, משרד הבריאות אישר באופן חריג ומיידי לקופות החולים לחסן גם אוכלוסייה שאינה בתעדוף. מאותו רגע היה מצופה מראש העיר להפעיל את כל יכולותיו בעירייה כדי להביא 212 אנשים מתוך 40,000 תושבי העיר, בדיוק כפי שהיה בערים אחרות עם מקרים דומים. תחת זאת משרד הבריאות עשה כל שלאל ידו לגייס אנשים לבוא להתחסן. כנראה ששיתוף פעולה מצד ראש העיר יכול היה למנוע את זריקת החיסונים".
"מכבי שירותי בריאות" מסרו בתגובה: "המלאי שמכבי קיבלה לחיסון במרפאה האחודה בדימונה הוא 250 מנות חיסון לחיסון מדורג של חבריה בקבוצות הסיכון כפי שהורה משרד הבריאות. כשהתברר שגורמים אחרים הזמינו כמות אדירה של חיסונים, התגייסה מכבי להגביר את קצב החיסון ומספר המתחסנים ופנתה למשרד הבריאות בבקשה להרחיב את קבוצת המתחסנים. מכבי גאה להחזיק בשיעור המתחסנים הגבוהה ביותר בין הקופות מאוכלוסיות היעד. לא ניגרר להכפשות חסרות בסיס של גורמים פוליטיים הפועלים בניגוד להנחיות משרד הבריאות".