"לא הבנתי, איך זה שמגדירים אותי כמסוכן לציבור ושוללים ממני את הנשק שלי, בעוד שאני מתוקף תפקידי מחויב להגן על התושבים", כך אומר ל"מיינט באר שבע והנגב" הרבש"צ של היישוב אבשלום במועצה האזורית אשכול, אנדריי דוסטוב. "הייתי חייב שיחזירו לי את הנשק כדי להמשיך ולבצע את התפקיד שלי. אני נלחמתי מול המחבל בידיים חשופות. זה היה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע. המטרה של אותו מחבל היתה ברורה. הוא התכוון להיכנס לאחד היישובים באזור ולבצע פיגוע. בנס זה נגמר אחרת".
3 צפייה בגלריה
הפגנת הרבש"צים בכניסה לאבשלום
הפגנת הרבש"צים בכניסה לאבשלום
הפגנת הרבש"צים בכניסה לאבשלום
(צילום: דוברות ההסתדרות הלאומית)
קראו גם:
זה החל בתקרית חמורה בתחילת השבוע, כשמסתנן שהגיע מעזה דקר את דוסטוב. המסתנן נורה ונוטרל על ידי רבש"צ של יישוב סמוך. דוסטוב (42) פונה לקבלת טיפול רפואי כשהוא במצב קל ושוחרר בהמשך לביתו.
סמוך לשעה 21:30 בערב התקבל דיווח ראשוני במשטרה על האירוע. מתברר כי תושבת אחד היישובים באזור פתחת שלום הבחינה באדם הנראה לה חשוד המסתובב בסמוך לכביש הכניסה למושב שדה אברהם. בקבוצת הווטסאפ של יישובי האזור הועברה הודעה אודות אותו חשוד והראשון שהודיע שיגיע לאזור הוא דוסטוב.
דוסטוב יצר מגע ראשוני עם החשוד וניסה לדובב אותו. "ראיתי שהוא בלחץ", סיפר דוסטוב, "ביקשתי ממנו שיירד מהכביש כי זה מקום מסוכן. עדיין לא הבנתי שמדובר במישהו עם כוונות פליליות. הוא הכניס חצי גוף לכיוון הרכב שלי, ואז ראיתי שהוא מניף סכין לכיוון הראש שלי".
3 צפייה בגלריה
אנדריי דוסטוב
אנדריי דוסטוב
אנדריי דוסטוב
(צילום: פרטי)
דוסטוב, ועל הסיבות לכך נפרט בהמשך, הגיע למקום כשהוא לא חמוש. בין השניים התפתח מאבק כאשר התוקף מחזיק בשני סכינים בזמן שדוסטוב עצמו הודף אותו בידיים חשופות. במהלך המרדף נמלט החשוד לכיוון מושב יתד. דוסטוב, שרדף אחריו, הבחין ברבש"צ של יישוב שכן, קרא לעברו וזה ירה בדוקר בפלג גופו התחתון וניטרל אותו. למקום הוזעקו כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד תחנת אופקים סנ"צ נועם קייזר, אשר פתחו בתחקור האירוע, באיסוף ממצאים בידי חוקרי זירת עבירה (מז"פ) ובסריקות בסיוע צה"ל.
בתום הערכת מצב שערך בזירה מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, ובהשתתפות סגן מפקד מרחב נגב, נצ"מ אייל אזולאי, הועברה החקירה לידי שירות הבטחון הכללי בשיתוף מחלק פח"ע בימ"ר נגב.
סנ"צ פנינה שימן, קצינת החקירות והמודיעין (אח"מ) מרחב נגב, אמרה לאחר האירוע: "החשוד אינו תושב ישראל. פרטיו וזהותו ידועים לנו".

מאבק פיזי

דוסטוב, כאמור, הגיע ראשון לנקודה כשהוא לא חמוש. מתברר כי נשקו האישי של הרבש"צ, שזכה בעבר לתעודות הוקרה על פועלו, נלקח ממנו לפני כשנה בעקבות תלונה שהגישו כנגדו למח"ש. ערר שהגיש בשבוע שעבר באמצעות תנועת 'רגבים' בבקשה לקבל בחזרה את נשקו נדחה והוא נאלץ להדוף את המסתנן בידיים חשופות.
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זירת האירוע
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי גורמים בתנועת 'רגבים', רכז הביטחון שהגיע ראשון למקום בעקבות קריאת תושבים, נאלץ לעשות את תפקידו מזה כשנה, כשהוא נטול נשק, בעקבות תלונת שווא. ב'רגבים' טוענים כי דוסטוב ורבש"צ של יישוב אחר, עיכבו חשודים לפני כשנה סמוך לבסיס צאלים במהלך פעילות מבצעית שקיימו כמתנדבים במשטרה, עד שהגיע למקום קצין משטרה שהוציא לחשודים דו"חות על תקלות בטיחות ברכב והפרת סגר קורונה.
בזמן העיכוב, טוענים ב'רגבים', החשודים איימו על על שני הרבש"צים כי יתנקמו בהם והגישו בהמשך תלונה למח"ש בטענה כי שלפו נגדם נשק. בעקבות התלונה נשלל נשקם האישי של הרבש"צים, שהגישו ערר על ההחלטה בעזרת המחלקה המשפטית של תנועת 'רגבים', אולם זה נדחה בנימוק של "חשש לשלום הציבור".
"התברר כי רכז הביטחון המצטיין והגיבור איננו סכנה לשלום הציבור, אלא מגן שלום הציבור. אם המחבל לא היה נתקל בו, אלא בנשים או ילדים, הלילה הזה היה מסתיים חלילה במחיר דמים כבד", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת 'רגבים'. "אני מקווה שהמשרד לביטחון פנים יתעשת כבר הלילה ויודיע על החזרת הנשק לרכזי הביטחון".
"הוצאתי את הסכין מהיד שלו ותפסתי אותה", משחזר דוסטוב את התקיפה. "היו לו שני סכינים והוא ניסה לדקור אותי בבטן. תפסתי אותו והצמדתי אותו אליי. ידעתי שאם הוא יצליח להשתחרר, הוא ידקור אותי. חד משמעית, אם היה לי נשק, האירוע היה מסתיים תוך כמה שניות ואף אחד לא היה מסתכן. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם אמא וילדה היו הולכות באותה שעה על הכביש. זה היה יכול להסתיים באסון".
לגבי העובדה שהנשק נלקח ממנו, אומר דוסטוב: "זה פשוט ביזיון. פשוט התלוננו עלינו במח"ש והנשק נלקח מאיתנו. אני שומר פה על תושבים, על ילדים. יש פה גני ילדים ואני נוסע ברכב עם מקל ולא עם נשק. אני לא מפחד עליי אלא על התושבים. אין לי מילים. אני רבש"צ מצטיין, עובד קשה בשביל זה, ואז קובעים שאני מסוכן לציבור?".
ניר שורמן, רבש"צ היישוב דקל שהיה במקום האירוע, ויו"ר ארגון הרבש"צים מבית ההסתדרות הלאומית, אמר: "אין לי ספק שיכולנו חס וחלילה לראות כאן פיגוע כמו הרצח המזוויע באיתמר. כל האינדיקציות מעידות שלכך הוא התכונן. העירנות של הרבש"צ הצילה פה חיים ומנעה אירוע גדול מאוד. הרבש"צים הם קו ההגנה האחרון של התושבים. נחישותם מקצוענותם ותגובתם המהירה לאירועים היא זו שעושה את ההבדל בין סיום אירוע מוצלח לבין משפחה שכולה ולחימה בעזה".

הגיש ערעור

דוסטוב שיגר השבוע בקשה לעיון חוזר בהחלטה על החרמת הנשק לאחר שהמשטרה הודיעה כי התיק שנפתח במח"ש נסגר מחוסר אשמה.
"נשקו של הרבש"צ נתפס על ידי המחלקה לחקירות שוטרים בעקבות אירוע בו היה מעורב והתיק בעניינו נסגר מחוסר אשמה. ככל שהתיק נסגר על ידי מח"ש, עומדת לפונה הזכות להגיש ערעור נוסף לבחינת השבת נשקו כמקובל", הודיעה המשטרה. "המחלקה לחקירות שוטרים החליטה לגנוז את התיק במישור הפלילי, ובמקביל, להעבירו למחלקת משמעת של המשטרה על מנת לבחון את התנהלות הרבש"צ ברישום הדו"חות לאחר האירוע שבגינו נחקר. בנוגע לנשקו, רשיונו נשלל על ידי המשטרה ולא על ידי מח"ש, ומשכך יש באפשרותו לערער על החלטתם כמקובל".
דוסטוב אכן פנה ביום שני השבוע למשרד לביטחון הפנים בבקשה לעיון מחדש בהחלטה על החרמת נשקו, למרות ששבוע לפני כן דחה המשרד לבטחון פנים את הערר שהגישו דוסטוב ורבש"צ נוסף באמצעות עורך הדין בועז ארזי מתנועת 'רגבים'.
בעקבות התקרית בחבל אשכול והצהרת המשטרה, שלח עו"ד ארזי בקשה לעיון חוזר בערר שנדחה. "העיון החוזר מתבקש נוכח הסיכון הכרוך בעבודה זו והצורך, האישי והציבורי, כי מרשיי יהיו חמושים בנשקם האישי - בכל שעות היממה. האירוע מאמש, אשר הסתיים בפציעה לא חמורה - ממחיש באופן הבולט ביותר את האבסורד שבשלילית רשיונו של מרשיי בעודם משרתים כאנשי ביטחון, מקבלים נשקים לשם ביצוע בפעילות התנדבותית במשטרה ובמסגרת שירות מילואים במרחב", כתב עו"ד ארזי. "ברי לכל כי אם המחבל היה נתקל בנשים או בילדים, התוצאות היו הרות אסון. מרשי וחבריו מוכיחים בהתנהלותם כי הינם דבקים במשימת ההגנה על חיי אזרחים והם השומרים על שלום הציבור ולא מהווים 'חשש לשלום הציבור'".
בעקבות הערעור והתערבותו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הוחזרו ביום שלישי כלי הנשק לדוסטוב ולרבש"צ היישוב שדה ניצן, ברט איזקסון, שהוחרמו להם לפני כשנה. "זו היתה בהחלט תקופה קשה", אמר אנדריי דוסטוב, "במשך שנה שלמה חשנו בחוסר ודאות ופגיעה בביטחון שלנו ושל האזרחים. אנו שמחים שהתקופה הזו מאחורינו ומקווים להמשיך לבצע את תפקידנו על הצד הטוב ביותר".

מחאת הרבש"צים

מתחקיר מבצעי ראשוני שפורסם השבוע עולה כי החשוד, תושב רפיח, חצה את מרחב המכשול בדרום רצועת עזה לשטח ישראל, במקום בו נפגעה גדר המערכת כתוצאה מפצצות מרגמה שנורו במהלך מבצע שומר החומות. עוד עלה כי החשוד לא זוהה במהלך חצייתו בעקבות תקלת אנוש במערך התצפיות.
בצה"ל מגדירים את האירוע כחמור במיוחד. על פי התחקיר, מעגלי ההגנה השונים יכלו למנוע אותו. בשלב זה החשוד נחקר על ידי השב"כ.
בתוך כך הפגינו ביום שני עשרות רבש"צים סמוך לשער הכניסה ליישוב אבשלום שבפתחת שלום בדרישה כי משרד הביטחון יכיר במעמדם של רכזי הביטחון היישוביים ויסדיר את תנאי העסקתם.
"אם משרד הביטחון", טענו משתתפי ההפגנה, "עדיין לא הבין עד כמה אנחנו נחוצים, האירוע בתחילת השבוע הבהיר יותר מכל, כי אנחנו מגיני היישובים".
יו"ר ארגון הרבש"צים, ניר שורמן, המשמש כרבש"צ של מושב דקל שבפתחת שלום, ציין כי "לא ייתכן מצב בו כולם רואים את נחיצותנו ובשל שיקולים צרים של תקציב יימנעו מאיתנו תנאי בסיס סוציאליים. מדינת ישראל מפקירה אותנו, אבל אנחנו נחושים להמשיך ולהגן על תושבי מדינת ישראל כולה".
סמנכ"ל ההסתדרות הלאומית, אליה משתייכים הרבש"צים, איתמר שרוני, אמר כי "הגיעה העת שמשרד הביטחון ייקח אחריות על ביטחון היישובים והרבש"צים. יש להסדיר את העסקתם ולמנוע את המחדל הבא. הם לא ימשיכו לעבוד במצב המשפיל הזה".
גם אנדריי דוסטוב לקח חלק במחאת הרבש"צים. "האירוע בתחילת השבוע", הוא אומר לנו, "שוב מחזיר את הסיפור שלנו לסדר היום. זה מאבק על המעמד שלנו ועל הזכויות שלנו שעדיין לא בא על פתרונו. אנחנו תורמים ועושים הכל מכל הלב למען הגנה על התושבים תוך סיכון רב, אבל מצד שני, אין פתרון למאבק שלנו.
"האירוע השבוע חשף שוב את ההוכחה שאנחנו כרבש"צים מהווים את הקו הראשון של ההגנה על תושבי האזור. עובדה שהמחבל חצה את הגדר ועשה את כל הדרך עד ליישובים שלנו, ואלמלא התגובה המהירה שלנו, אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב