מאות מבני קהילת העבריים, תושבי דימונה, הופתעו לקבל בסוף השבוע שעבר מכתב מרשות האוכלוסין וההגירה, כי עליהם לעזוב את הארץ בתוך 60 יום .הטענה: שהייתם בישראל אינה חוקית, גם אם חלקם נולדו בישראל ומתגוררים בארץ עשרות שנים.
2 צפייה בגלריה
מכתב שנשלח לבני קהילת העבריים ויאיר בן ישראל
מכתב שנשלח לבני קהילת העבריים ויאיר בן ישראל
מכתב שנשלח לבני קהילת העבריים ויאיר בן ישראל
(צילום: פרטי)
"מי שעלה ארצה מקרב בני הקהילה בשנת 1969", סיפר למיינט באר שבע אשריאל בן ישראל מור (30), שחלק מבני משפחתו קיבלו את אותו מכתב, "קיבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות ובני הקהילה הוכרו אז כיהודים וכבעלי זיקה למדינת ישראל. שנה לאחר מכן כבר שונה החוק ובני הקהילה לא יכלו להוכיח את יהדותם לפי החוק שקובע, כי יהודי הוא רק מי שנולד לאם יהודיה. לא יכולנו להוכיח זאת לאחר שבני הקהילה היו אלפי שנים בגלות בתנאי עבדות, מחקו להם את הזהות היהודית לגמרי וגרמו להם לקבל את עול הנצרות. לאורך הדורות שמרו בני הקהילה על המסורת ועל המורשת היהודית ועכשיו התחושה היא, שלמרות שבני הקהילה כבר מתגוררים כאן 53 שנים, מתגייסים לצבא, משלמים מיסים ותורמים למדינה בתחומים שונים, אז המדינה באה ונותנת לנו הרגשה שאנחנו לא רצויים פה".
קראו גם:
אשריאל בן ישראל מור, תושב דימונה, שהשתתף אשתקד בתכנית הריאליטי "המירוץ למיליון", מציין "כי אנחנו, שרואים את עצמנו כשגרירי רצון טוב של המדינה, מוצאים את עצמנו כלא רצויים כאן. יש לנו זיקה למדינת ישראל וחיבור לעם היהודי אבל לתחושתנו, נהיה תמיד, לצערי הרב, בשוליים של החברה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
אשריאל בן ישראל מור
אשריאל בן ישראל מור
אשריאל בן ישראל מור
(צילום: פרטי)
גם יאיר בן ישראל (44), אב לארבעה ילדים, תושב דימונה, חושש מהמהלך שננקט על ידי רשות האוכלוסין וההגירה כלפי בני קהילתו. "כל הזמן", הוא טוען, משנים את החוק בהקשר שלנו. יש כאן אנשים שחיים בישראל עשרות שנים ועכשיו רוצים לגרש אותם. לא ברור מה המדינה עושה את זה".
לדברי בן ישראל, גורשה אמו מהארץ לפני 35 שנים בטענה כי היא שוהה בלתי חוקית, תוך שהיא משאיר בארץ את עשרת ילדיה. רק לאחר תשע שנים, הוא מציין, הורשתה האם לשוב לישראל.
"יש חשש לגורלנו", אומר בן ישראל, "אנחנו חוששים שהמדינה מתכוונת לגרש את כל בני הקהילה, שלא יהיה זכר לקהילה. זו התחושה אצלנו. כל העניין הזה של המכתב שמורה לכל אותן עשרות משפחות לעזוב את הארץ תוך חודשיים בא לנו בהפתעה. אנחנו עושים הכל, כמו כל האזרחים, והמדינה באה ורוצה לגרש אותנו. במקום להסדיר את מעמד האזרחות שלנו, זכינו לכף קרה מהמדינה. נעשה הכל להילחם על זכויותינו וניאבק לביטול רוע הגזירה. אנחנו אנשים של שלום ושל תקווה. אנחנו לא אוהבים מלחמות. אנחנו רוצים לתרום ולהשתלב בחברה הישראלית ולתרום למדינה, אבל זו מתנהגת אתנו ההיפך מזה".
אתמול (א') שיגר ראש עיריית דימונה, בני ביטון, פנייה לשר הפנים, אריה דרעי, להתערבותו הדחופה בנושא ולביטול ההחלטה לפיה נדרשות למעלה מ- 40 משפחות על ילדיהם לעזוב את ישראל בתוך 60 יום בטענה של שהייה בלתי חוקית.
"מזה שנים רבות", ציין ביטון, "שחברי קהילת העבריים מנסים להסדיר את מעמדם, אך טרם נמצא פתרון הולם, למרות המאמצים האדירים שנעשים מצד חברי הקהילה, הרשות המקומית ומשרד הפנים. ישנו צורך דחוף לשבת בשולחן הדיונים יחד עם נציגי הקהילה ולפתור את הסוגיה אחת ולתמיד, על מנת להסדיר את מעמדם כשוהים במדינת ישראל מזה יותר מ- 53 שנים ובשל העובדה שתרומתם למדינה ניכרת בכל תחום. לא ייתכן, כי משפחות לחיילי צה"ל, שמקריבים את חייהם למען ביטחון מדינת ישראל, לא יקבלו אזרחות ויתרה מכך יתבקשו לעזוב את הארץ. כראש עיריית דימונה, המלווה את הקהילה במשך שנים רבות, לא אתן למהלך הזה לקרות. כעם יהודי, שחווה גירוש אכזרי מארצות רבות בעולם, עלינו לזכור זאת ולמנוע גירוש של קהילה שהגיעה לארץ, השתקעה בה ובנתה את עתידה ויפה שעה אחת קודם".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "בני קהילת העבריים מדימונה קיבלו מעמד קבע בישראל מטעמים הומניטריים לפני כ- 17 שנה בעקבות החלטת שר הפנים דאז, ושלא במסגרת חוק זה או אחר. בעת קבלת ההחלטה ותחילת הסדרת מעמדם בישראל גובשה רשימה של חברי הקהילה ביחד עם ראשיה, ומי שנכלל בה בעת הסדרת המעמד אכן הפך לתושב קבע. פניות שנעשו שנים רבות לאחר מכן נבחנו ונבחנות לגופו של עניין. מי שהתבקש לצאת, למעשה שוהה בישראל באופן לא חוקי שנים רבות".
לעדכונים חדשות באר שבע