מעטים האנשים שיכולים לומר שמשבר הקורונה היה עבורם מקפצה לקריירה חדשה ומעניינת. אצל רבים, הנגיף שפרץ לחיינו עצר את התפתחות הקריירה, ובמקרים חמורים יותר אף הפסיק אותה לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
אסף דיי. למד לבשל מאמא
אסף דיי. למד לבשל מאמא
אסף דיי. למד לבשל מאמא
(הרצל יוסף)
אבל אסף דיי, כנראה המתמודד הבולט ביותר בעונה התשיעית של ריאליטי האוכל "מאסטר שף", הוא מהאנשים שעשו מהלימון לימונדה, הלכה למעשה. ואם אפשר להוסיף את הלימונדה שלו לסיר קציצות הדגים, מה טוב.
אחרי שנים שהוא היה מאחורי הקלעים של פרויקטים גדולים בתחום הפרסום וההפקה, המתמודד הצבעוני, בעל הגבות הוורודות וידי הזהב, הגיע לפריים טיים הקולינרי. ואם נודה על האמת - הרווח כולו שלנו.

משפחה חמה

העונה הזאת של "מאסטר שף" אומנם טרם הסתיימה, אבל כבר עכשיו ברור שדיי יהיה בשנים הקרובות חלק מהסצנה הקולינרית הישראלית. הלוח הזמנים שלו מלא עד אפס מקום, הוא רץ מראיון לראיון ומאירוע לאירוע, ובין לבין מבשל באירועי קונספט ייחודיים.
אנחנו פוגשים אותו השבוע במסעדת "פרידה" החדשה בבאר־שבע, מסעדת הגבינות והיין ששייכת לבת דודתו אור דאי. דיי מגיע למסעדה היישר ממאפיית "לחמים" בתל־אביב של הקונדיטור אורי שפט שבחן אותו במשימת הלחם והעניק לו עם צוות השופטים את תואר המנה המצטיינת.
דיי (41) נולד, גדל והתחנך בשכונה ד' בבאר־שבע. הוא למד בישיבת בני עקיבא, ובכיתה ט', כשהחליט שהוא יוצא בשאלה, עבר ללמוד במקיף ד'. "אני מגיע מבית דתי ממוצא טוניסאי", הוא אומר בפתח דבריו, "משפחה חמה, תומכת ואוהבת. למרות שמדובר בבית מזרחי־דתי, לכל אחד מהאחים את המקום והאמירה שלו".
איך הגיבו הוריך כשהודעת להם שאתה יוצא בשאלה?
"כל עוד הייתי אדם טוב ועם ערכים טובים, זה היה עבור ההורים שלי בסדר. ברור שכאב להם בהתחלה. אתה מחנך את הילד שלך לדרך מסוימת, ובסוף הוא בוחר בדרך שונה. אבל היה יותר חשוב להם שאהיה אדם עם ערכים טובים.
"גם היום אני עדיין עוף מוזר. אני לא מתבייש. אני יודע מה טוב לי ומה עובד עליי. אני נורא אוהב אסתטיקה ואומנות, ורואים את זה עליי ביום יום, וגם במהלך העונה".
דיי, רווק, בולט גם בזכות סגנון הלבוש הייחודי שלו, המורכב מבגדים ססגוניים ומלאי סטייל, מה שמשתלב גם עם אמירות וסלנג ייחודי. "אסף שעל המסך זה אותו אסף שבמציאות. אין לי מה להסתיר, כזה אני".
קראו עוד>>>
הוא בן זקונים מתוך ארבעה אחים ונחשף למטבח ולבישול עוד בילדותו. "אמא שלי הייתה בשלנית מדהימה", הוא נזכר. "בתור הבן הצעיר הייתי כל הילדות לצידה במטבח כשהיא הייתה מבשלת. היא רצתה עזרה ואני הייתי שם בשביל זה. למדתי ממנה ולקחתי את זה לכיוון שלי".
מתי בפעם הראשונה הבנת שאתה יודע לבשל?
"אני חושב שזה היה בפעם הראשונה כשאמא ביקשה שאעזור לה בבישולים של ארוחת חג הפסח, בסביבות גיל 24–25. זו הפעם הראשונה שבה הרגשתי שהיא סומכת עליי באופן מלא וחד משמעי. ידעתי שיש לי את זה, אבל ארוחות חג זה משהו גדול. זה ליגת האלופות".
הזמן במטבח היה זמן האיכות שלנו ביחד", ממשיך דיי לספר. "לאחר מכן אמא שלי חלתה ונעדרה מהבית לתקופות ארוכות.
4 צפייה בגלריה
דיי השבוע עם אור דאי ורועי שמחון, בעלי מסעדת "פרידה" בבאר־שבע
דיי השבוע עם אור דאי ורועי שמחון, בעלי מסעדת "פרידה" בבאר־שבע
דיי השבוע עם אור דאי ורועי שמחון, בעלי מסעדת "פרידה" בבאר־שבע
(הרצל יוסף)
"באופן טבעי אני הייתי זה שלקח את התפקיד כדי שיהיה אוכל לאבא ולי. לאבא שלי לא היה מושג במטבח, למעט דברים בסיסיים שאפשר להעביר איתם יום בלחץ, ולכן הייתי אחראי על האוכל והוא היה רס"ר הניקיונות של הבית".

עובר לפרונט

מהאודישן הראשון מול המצלמות, עם גבות אדומות וארטישוק צהוב, דיי לא הסתיר את העובדה שהוא באר־שבעי גאה. למרות החיבה לעיר שגדל בה, כשהיה בן 20 מצא את עצמו נטמע בברנז'ה התל־אביבית.
"יש בבירת הנגב אנשים טובי לב ועם לב רחב, אבל מבחינה תעסוקתית ואישית לא מצאתי את עצמי", הוא מסביר מדוע החליט לעזוב את עיר הולדתו. "חשבתי מה האפשרויות שלי כאן במידה וארצה לעסוק בתחום האופנה והעיצוב, והאפשרויות היו מוגבלות".
אף שהוא אינו מתגורר בבירת הנגב כבר יותר משני עשורים, דיי משתדל לבקר בה לעיתים תכופות ועוקב אחר הנעשה בעיר מקרוב. "אני שמח שרוביק, כצעיר וכתושב באר־שבע, הביא רוח מהפכנית לכאן", הוא אומר. "אכפת לו מהעיר ומהתושבים. אני רואה את זה וער לזה. אני בהחלט אגיע לערבי בישול וקונספט בבאר־שבע ואשלב את זה לצד העבודה היומיומית שלי".
במקצועו דיי הוא ארט דיירקטור. "אני לוקח חלק בצד היצירתי של פרסומות וקליפים", הוא מסביר. "זה כולל הלוקיישן לצילום, התפאורה שיראו תוך כדי, ומחשבה על הפרטים הקטנים. אפשר לומר שבהפקת פרסומת, בדיוק כמו בבישול, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", הוא אומר ומחייך.
"לאחרונה עשיתי את הקליפ של דולי ופן עם עברי לידר, אלה־לי ופלד ('השמיים נעולים' - ד.כ.), את התמונה הרשמית של עדן אלנה לאירוויזיון, כתבה עם נועה קירל ב'ידיעות אחרונות' לפני שבועיים, ועוד דברים שכנראה ראיתם ואתם לא יודעים שאני עומד מאחוריהם".
איך התחושה להיות פתאום בקדמת הבמה אחרי שנים של עבודה מאחורי הקלעים?
"אף פעם לא הייתה לי בעיה להגיע לפרונט, והמעבר הזה הרגיש לי הכי נוח. האמת שכבר בעונה השנייה של 'מאסטר שף' היה לי ניסיון להתקבל. אומנם הגעתי לשלבים מאוחרים, אבל לא לשופטים".
לדברי דיי, דווקא בעיצומו של משבר הקורונה, הגיעה לידיו ההזדמנות שחיכה לה. "לפני שנה ומשהו הזמנתי חבר טוב שלי לארוחה. הוא הגיע עם בן הזוג שלו שעבד כתחקירן בתוכנית.
"אותי דווקא מעניין לקחת את המסורת שלי והבית שבו גדלתי ולשלב אותם עם מה שאני אוהב עכשיו. אנשים כיום כבר לא מתביישים לבשל את המקורות שלהם. הם רוצים לטעום דברים אותנטיים מהילדות שלהם"
"הם אכלו והוא אמר לי שאני מבשל ממש טוב ושכדאי לי", הוא מספר. "בהתחלה אמרתי לא, אבל בעיצומו של משבר הקורונה הוא שאל אותי שוב ואמרתי לו שכן כי אין לי מה להפסיד וגם ככה אי אפשר לצאת מהבית. מבחינתי להגיע בכל יום לצילומים בנווה אילן, להתחרות באנשים ולבשל היה נפלא".
אתה חושב שעולם התרבות יצליח להשתקם?
"אם לומר את האמת, העולם הזה די נכחד לצערי הרב. אנשים שהתפרנסו מהתחום בכבוד נותרו ללא עבודה. לשמחתי, בצד שלי תמיד מצלמים קליפים ופרסומות. אומנם לא באותו הקצב, אבל כן עבדתי.
"אני שמח שהחיים חזרו ואנשים שמתעסקים בבידור חוזרים לעבוד. זאת הזיה שאנשים לא התפרנסו שנה שלמה".

חוזרים למקורות

במנה העיקרית של השיחה אנחנו מדברים על אוכל, מטבח טוניסאי, וכמובן קבוצות הפייסבוק שמתעוררות לחיים אחרי כל פרק. "ברוב העונה עשיתי המון מיקסינג בין העולם שלי לבית", מסביר דיי. "בפרק האודישנים הגשתי חריימה עם ג'ינג'ר ולמון גראס. אהרוני, שהוא גורו הבישול שלי, הסביר שלרוב שילובים כאלה נכשלים, אבל אצלי זה דווקא עובר".
הוא ממשיך לתאר את סודות המנות שלו. "כשבישלתי דברים כמו כעבורות (קציצות טוניסאיות - ד.כ.) ופקיילה (תבשיל מתרכיז עלי סלק - ד.כ.) זה גרר תגובות בכל מיני קבוצות פייסבוק של טוניסאים שהוסיפו אותי ופתחו דיונים.
"היה פוסט עם יותר מאלף תגובות על הפקיילה שלי ובו עיקר הדיון היה 'האם לשים או לא לשים תפוחי אדמה'", הוא אומר וצוחק. "מאוד מצחיק אותי שזה העיסוק שלהם, אבל כפרה עליהם, אני מקבל את זה באהבה".
לאחרונה יש דווקא חזרה לבישול האותנטי. מה דעתך על המגמה?
"אותי דווקא מעניין לקחת את המסורת שלי והבית שבו גדלתי ולשלב אותם עם מה שאני אוהב עכשיו. אנשים כיום כבר לא מתביישים לבשל את המקורות שלהם. הם רוצים לטעום דברים אותנטיים מהילדות שלהם".
"כילד, מאוד התייבשתי בפקיילה. זה בגוונים של שחור וירוק ולא נראה כמו משהו שאתה אמור להכניס לפה. דווקא היום, בחיים הבוגרים שלי, זה משהו שאני גאה בו מאוד. כילד אני זוכר שהייתי הולך לגן עם כריך של טונה ואריסה. מדי פעם הייתי מחליף אוכל עם ילדים מהגן שהיו מתלהבים ואני רציתי שוקולד".

תחרות לכל דבר

בעונה הזאת של "מאסטר שף", מספר דיי, נוצרו חברויות שלדעתו ילוו אותו גם בהמשך הדרך המקצועית שלו. "בעונה הזו היה גיבוש נפלא בין האנשים", הוא מספר. "נעזרנו אחד בשני בלא מעט מקרים, העברנו דברים כדי שכולם יגישו את המנות בזמן ולא יעמדו להדחה כי לא הגישו מנה בזמן. מנאל נתקעה עם חומוס שלא התבשל ואמרתי לה שתיקח חומוס מתאיר. היו כמה מקרים כאלה במהלך העונה".
4 צפייה בגלריה
אסף דיי בתוכנית עם המתחרה חופית סרמלי. "כל מה שאנשים רואים על מסך הטלוויזיה, זה מה שקורה בפועל באולפן" | צילום מסך
אסף דיי בתוכנית עם המתחרה חופית סרמלי. "כל מה שאנשים רואים על מסך הטלוויזיה, זה מה שקורה בפועל באולפן" | צילום מסך
אסף דיי בתוכנית עם המתחרה חופית סרמלי. "כל מה שאנשים רואים על מסך הטלוויזיה, זה מה שקורה בפועל באולפן" | צילום מסך
(מתוך "מאסטר שף" קשת 12 וגיל הפקות)
במוצאי השבת, אחרי החדשות, ישודר עוד פרק של "מאסטר שף" בקשת 12. דיי הוא אחד מששת המתמודדים האחרונים של העונה ולפרק הגמר יעפילו שלושה מתמודדים בלבד. "לשלבים האחרונים הגיעו האנשים שהם יצירתיים במנות האוכל שלהם ויודעים לעבוד גם עם מרכיבים שהם פחות מכירים", הוא מסביר.
"הייתה משימה מאתגרת שבה השתמשתי בירק שנקרא ליפה, שעד אז חשבתי שהוא רק אביזר באמבטיה. נגעתי, טעמתי והגשתי בסוף מנה עם דג ויוגורט, וזכיתי במקום השני במשימה".
בתוכנית אכן מודדים לכם זמן?
"אפשר לנפץ את המיתוס הזה ולהגיד שכן - כל מה שאנשים רואים על מסך הטלוויזיה, זה מה שקורה בפועל באולפן. מקציבים 70 דקות וזה מה שיש. השופטים מסתובבים בינינו ומייעצים לנו מה לעשות. נכון שלפעמים הספירה לאחור נראית קצת דרמטית וערוכה, אבל בפועל באמת סופרים ויש תחרות אמיתית לכל דבר".
למי היית מבשל את ארוחת החלומות שלך?
"הייתי מכין לאהובה עוזרי ז"ל ארוחה ויושב איתה לשיחה על העצמה נשית. הייתי מכין לאהובה דברים שגדלתי עליהם כמו קוקלה (קציצת סולת - ד.כ.), חריימה, לחם ביתי ומרק דגים. ברור לי שזה היה משמח אותה".
"יש משהו בנשים מהעבר שהן פורצות דרך והוא נורא מלהיב", מסכם דיי ומוסיף, "פגשתי לאחרונה את טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם, והיא אישה מדהימה. היא אישה ששוברת מוסכמות ואני חושב שהעתיד שלה עוד לפניה. הלוואי שנמשיך לשבור מוסכמות ולהיות מי שאנחנו".

מתכון מנצח: ברדפודינג מלוח

4 צפייה בגלריה
המנה
המנה
המנה
(פרטי)
מצרכים:
3/4 כיכר לחם יבש או בגט יבש שלם
חבילת שמנת לבישול
בצל סגול מטוגן
חופן צלפים קצוצים
חופן זיתי קלמטה קצוצים
תימין וזעתר טריים
1 ביצה
50 גרם חמאה רכה
גבינת מוצרלה קרועה או כל גבינה אחרת לפי הטעם
פלפל שחור גרוס
חופן גרגרי כוסברה כתושים
3 שיני שום כתושות
שמן זית
עגבניות מיובשות
אופן ההכנה:
קורעים את הלחם היבש. את שאר המצרכים מכינים כתערובת גדולה.
מוסיפים את התערובת לתוך הלחם היבש, מערבבים את כל התערובת היטב ומעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה.
מפזרים עגבניות מיובשות מלמעלה לקישוט. על התערובת והעגבניות מזלפים שמן זית ומוסיפים פלפל שחור לפי הטעם.
מכניסים לתנור שחומם מראש ל־180 מעלות עד להשחמה (בערך 30-40 דקות).
לעדכונים: חדשות באר שבע