תוכנית העברת מפעלי תע"ש לנגב מקבלת רוח גבית מבית המשפט העליון. בהחלטה שניתנה בשבוע שעבר דחה בית המשפט העליון עתירה שהגישו בני משפחת קרינאת, משפחה בדואית המתגוררת באזור רמת בקע, וקבע כי אין בעובדת מגוריהם באזור כדי לעכב תוכנית בעלת היבטים לאומיים־אסטרטגיים של העתקת מפעלים ומתקנים ביטחוניים ממרכז הארץ לנגב.
על פי פסק הדין שניתן על ידי השופט יצחק עמית, אליו הצטרפו השופטים יוסף אלרון וענת ברון, בית המשפט אינו צריך להתערב בשיקולים תכנוניים, אלא אם נופל בהם פגם המצדיק זאת.
1 צפייה בגלריה
רמת בקע. "התוכנית לא הרעה את מצבם של המשיבים"
רמת בקע. "התוכנית לא הרעה את מצבם של המשיבים"
רמת בקע. "התוכנית לא הרעה את מצבם של המשיבים"
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם >>
כזכור, במהלך שנת 2017 הופקדה תוכנית להקמת אזור תעשייה ביטחונית ברמת בקע, דרומית לבאר־שבע, על שטח של 52 קמ"ר. התוכנית כוללת העברת מפעלים ביטחוניים, שאמורים להתפנות ממרכז הארץ, ונקבע כי 'אלביט', שרכשה את תע"ש בשנת 2018, צריכה לסיים את העברת מפעל תע"ש מרמת השרון לאזור הנגב עד שנת 2023.
כחלק מתוכנית מעבר המפעלים לנגב נדרשו כ־550 משפחות בדואיות להתפנות מהאזור, ולשם כך נתבקשה הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב להציג פתרון מוסכם לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. הוועדה המחוזית קיבלה את המתווה של הרשות ואישרה את התוכנית. בעקבות זאת, בני משפחת קרינאת עתרו לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע וטענו כי מדובר בהחלטה שתפגע קשות במקור פרנסתם, אך בית המשפט דחה את בקשתם. בני המשפחה עתרו פעם נוספת וביקשו מתן רשות לערער לוועדה הארצית לתכנון ובנייה ובית המשפט המחוזי קיבל את בקשתם.
בכך לא תמה הפרשה. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ערערה לבית המשפט העליון כנגד החלטת בית המשפט המחוזי בבאר־שבע. לעתירה הצטרפה גם 'אלביט', שטענה באמצעות באי כוחה, עורכי הדין צבי פירון וברק קינן ממשרד מ.פירון ושות', כי כל עיכוב באישור התוכנית עלול לדחות את פינוי המפעלים ממרכז הארץ, כאשר מדובר בעניינים ביטחוניים הכוללים בין היתר שיבושים באספקת תחמושת לצה"ל.
שופטי בית המשפט העליון קיבלו את העתירה של הוועדה המחוזית ושל 'אלביט' וציינו: "ניתן להבין לליבם של המשיבים (העותרים - ע.ב.מ) שבתי המגורים שלהם נופלים בתחום התוכנית, מה שעלול להקשות עליהם להכשיר בעתיד את הבנייה הבלתי חוקית. אולם המקום שנועד למגורים עבור היישובים הוא היישוב אבו קרינאת. התוכנית לא הרעה את מצבם של המשיבים". בפסק הדין התייחסו השופטים גם לסוגיית הבנייה הבלתי חוקית בנגב וציינו: "המקרה דנן הוא 'קריאת השכמה' נוספת לרשות המבצעת לפעול להסדרת הבנייה הבלתי חוקית והכפרים הבלתי מוכרים בנגב".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב