ערב שבת לפני שבועיים. מצלמות אבטחה מזהות שני כלי רכב הנכנסים לאחד ממטעי האבוקדו באזור המועצה האזורית אשכול בנגב המערבי. למקום מוזעק כוח משטרה ובסיוע של מתנדבי ארגון 'השומר החדש' הם סורקים את השטח.
צירי תנועה נסגרים כדי למנוע את מנוסתם של כלי הרכב מהמקום, אך החשודים בגניבת הפרי הספיקו להימלט מהשטח והשאירו אחריהם לא רק יבול רב של אבוקדו שנותר על הקרקע אלא גם עצי פרי שניזוקו מאוד. עד כה טרם נעצרו חשודים במעשה ונסיבות האירוע עדיין נחקרות.
5 צפייה בגלריה
שלמה תירוש. הסיפור משתנה כשזה מגיע לערכאות משפטיות
שלמה תירוש. הסיפור משתנה כשזה מגיע לערכאות משפטיות
שלמה תירוש. הסיפור משתנה כשזה מגיע לערכאות משפטיות
(צילום: הרצל יוסף )
הפשיעה החקלאית בנגב אינה תופעה חדשה, אבל בחודשים האחרונים, מאז פרץ משבר הקורונה, היא מרימה ראש ביתר שאת. העבריינים מנצלים את העובדה שהמשטרה מגויסת ברובה לאכיפת תקנות והגבלות הקורונה ודרכם של הפורצים והגנבים אל השטחים החקלאיים נעשית קלה יותר ובלי חשש ממורא החוק.
קראו גם >>
נוסף על הפשיעה החקלאית נאלצים עובדי האדמה להתמודד בימים אלה גם עם ייבוא מתחרה של תוצרת חקלאית מחו"ל, הגבלות של מכסת העובדים הזרים שניתן להעסיק במשקים החקלאיים, הפחתה במכסות המים להשקיה ופערי תיווך בדרך לשיווק התוצרת.
העבריינים אינם בוחלים בשום אמצעי, וגניבת יבולים חקלאיים, עגלים, עופות וחומרי הדברה, ניקוב מכלי דשן, גניבת מחשבים מקומביינים והשחתת ציוד השקיה הפכו לשגרה במגזר החקלאי בנגב.
5 צפייה בגלריה
כלי רכב בו נתפס כמויות של פירות וירקות
כלי רכב בו נתפס כמויות של פירות וירקות
כלי רכב בו נתפס כמויות של פירות וירקות
(צילום: השומר החדש)
החקלאים מצידם מתוסכלים ורואים בעיניים כלות כיצד נפגע לא רק ביטחונם האישי אלא גם מקור פרנסתם. "לא אחת אנחנו נואשים מהמצב הזה שהגנבים האלה מגיעים כמעט עד לפתח ביתך וגורמים לך לנזקים כבדים במשק שלך שבעמל רב אתה מטפח אותו ועליו מקור פרנסתך, אתה מרגיש ממש חסר אונים", הם אומרים, מקצתם ביקשו להישאר בעילום שם.
"לפעמים בא לך לקום ולרדוף אחרי אותם גנבים ולפגוע בהם, אבל כבר ראינו בעבר מה קרה לחקלאים שעשו זאת. בסוף הם היו אלה שעמדו למשפט בגין פגיעה באותם עבריינים. זה מאוד מקומם וגם מאוד מתסכל".

הגנבים חוגגים

ולא חסרות דוגמאות. רק ביום שלישי שעבר עצרו בלשי משמר הגבול שני תושבי הפזורה הבדואית החשודים שגנבו מאות עופות מהלולים שבאחד המושבים בנגב.
החשודים נעצרו אחרי שימים אחדים קודם לכן הבלשים התחקו אחר חוליית גנבי עופות שנהגה לפרוץ ללולים במשקים חקלאיים באזור הנגב. חקירה ופעילות מודיעינית הובילו את בלשי משמר הגבול לחוליה המדוברת.
במהלך מרדף משטרתי אחר כלי הרכב ששימשו את הגנבים נעצרו שני החשודים באזור מחלף בית קמה וברכבם נמצאו כ־330 עופות. בגלל שנסעו בפראות עשרות עופות מתו.
בית המשפט האריך למחרת את מעצרם של שני החשודים בשבעה ימים.
5 צפייה בגלריה
שדה באחד מיישובי הנגב שהושחת והוצף
שדה באחד מיישובי הנגב שהושחת והוצף
שדה באחד מיישובי הנגב שהושחת והוצף
(צילום: השומר החדש)
גם שלמה תירוש, חקלאי ותיק ממושב מסלול, נפל לפני כשבועיים קורבן לפשיעה חקלאית. בשעת לילה, כך הוא מספר, פרצו אלמונים למחסן חומרי ההדברה שבמשקו וגנבו ממנו לא פחות מ־250 ק"ג של חומרי הדברה.
"רק למחרת בבוקר גיליתי את דבר הגניבה", הוא מספר. "באמצעות הוואטסאפ התבשרתי על ידי מג"ב שחומרי ההדברה נמצאו בשטח באזור שער הנגב. קראו לי להתייצב ולזהות את חומרי ההדברה ומיד זיהיתי שהם שלי והם הוחזרו לי. זו לא הפעם הראשונה. בעבר כבר חוויתי גניבות של שמנים מטרקטורים, גניבות ברזי השקיה וכבלים מנחושת. גנבו לי גם ציוד חקלאי בשווי של אלפי שקלים. הגניבות הן בלתי פוסקות".
מציאות לא פשוטה
"מפחיד לחשוב על זה. התחושה שלי היא שאין הרתעה. אני מצדיע למג"ב ולמשטרה שעושים מאמצים כבירים לתפוס את העבריינים, אבל כשזה מגיע לערכאות משפטיות, זה כבר סיפור אחר. כשאותם עבריינים מובאים לבית המשפט אין ענישה, אין הרתעה. בתי המשפט לא מענישים את העבריינים האלה ומשחררים אותם. אין דין ואין דיין. פשוט הפקרות".
שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים: "התגייסות המשטרה לאכיפת ההגבלות וההפגנות רבות המשתתפים תובעות מהמשטרה מאמץ רב, כאשר רוב השוטרים מגויסים למאבק בקורונה, המאבק בפשיעה החקלאית נדחק לשולי סדר היום"
עוזי שמואלי ממושב שדה צבי נאלץ להתמודד גם הוא בחודשים האחרונים עם לא מעט גניבות של פרי הדר מהפרדס שלו. הגנבים אינם מסתפקים רק בפירות, ובאחד המקרים נגנבו מהפרדס של שמואלי גם מכלי דשן על תכולתם.
"הגנבים לא נרתעים משום דבר", הוא אומר. "הם נכנסים עם הרכבים שלהם לתוך השטח, גורמים נזקים כבדים לעצים וגונבים כמויות עצומות של פרי. אנחנו כבר מיואשים. מגישים תלונות למשטרה, ובסופו של דבר הגנבים אומנם מובאים למשפט, אבל ברוב רובם של המקרים הם משוחררים ללא ענישה משמעותית".
מה התחושות במצב הזה?
"תחושה קשה. תחושה שאין אכיפה ואין הרתעה. זו מכה רצינית. הגנבים באים לשטח שלנו באופן חופשי ועושים שם כרצונם. פעם היו מציבים מחסומים כדי למנוע גניבות. כבר מזמן המחסומים האלה הוסרו והגנבים חוגגים. הם יודעים שגם אם הם ייתפסו, בסופו של דבר ישחררו אותם".

כמו בסרט פעולה

לפני כ־13 שנים הקימה קבוצה של מתנדבים את ארגון 'השומר החדש' כדי לשמור על אדמות המדינה ולסייע לחקלאים להתמודד עם הפשיעה החקלאית. כ־900 מתנדבי הארגון פרוסים ברחבי הדרום והנגב ופועלים עם המשטרה ועם משמר הגבול כדי למגר את התופעה. החקלאים משבחים את הירתמותם של המתנדבים למשימת סיכול הגניבות מהשטחים החקלאיים ומעלים על נס את העובדה שהם מגיעים בשעות לא שעות כדי לרדוף אחר הגנבים ולפעול למניעת גניבת התוצרת החקלאית.
על פי ארגון השומר החדש ישנה עלייה של %37.5 בהיקף הגניבות החקלאיות מהנתונים עולה כי בשנה האחרונה החקלאים בנגב סופגים לא מעט נזקים וגניבות; 118 אירועי פשיעה חקלאית התרחשו במרחב הדרום והנגב מתחילת שנת 2020, עלייה בשיעור של 14.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד; 84% מהאירועים (99 אירועים) הוגדרו גניבה של תוצרת ושל ציוד חקלאי
16% מהאירועים (19 אירועים) הוגדרו גרימת נזק לציוד חקלאי והשחתת שדות ומטעי פרי; נכון לעכשיו שיא אירועי הפשיעה החקלאית בשנת 2020 נרשם בחודש אוקטובר השנה שבמהלכו אירעו 27 מעשי גניבת תוצרת חקלאית וציוד חקלאי במרחב הדרום והנגב; היקף הגניבות של תוצרת חקלאית במרחב הדרום והנגב עלה בעשרת החודשים האחרונים בשיעור של 37.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
"בתקופת הקורונה יש עלייה חדה מאוד בפשיעה החקלאית", אומר מנהל התחום המבצעי בשומר החדש באזור הדרום, תמיר אבוקסיס. "החקלאים באזור עומדים מול טרור חקלאי לכל דבר. זה קורה על בסיס יומיומי. בשיתוף פעולה עם משמר הגבול ועם ימ"ר דקל אנחנו נותנים מענה לכל חקלאי שפונה אלינו בנושא.
ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון: "צריך לשים סוף לתופעה הנוראית הזו שפוגעת בחקלאים, בכלכלה המקומית ובאזור כולו. האכיפה היא פקטור משמעותי במאבק בנושא הזה ועל משטרת ישראל ומשרד החקלאות לאחד כוחות כדי להביא לשינוי המציאות"
"השטחים החקלאיים הפכו לסוג של שוק כשהגנבים גונבים כמויות עצומות של תוצרת חקלאית. זו פגיעה קשה בפרנסתם של החקלאים ובביטחון שלהם. הפשיעה מתגברת כל הזמן ואנחנו נאבקים בזה. מה שקורה כאן זה סוג של מערב פרוע. זו הפקרות מוחלטת. חקלאים גם נדרשים לא אחת לשלם דמי חסות לעבריינים כדי שלא יגנבו מהם תוצרת חקלאית ושלא יגרמו להם נזקים לציוד החקלאי. זו התמודדות יומיומית ובלתי פוסקת".
מעשי הגניבה, כך עולה מעדותו של אבוקסיס, לקוחים כאילו מסרט פעולה. "לפני כשבועיים היה בשטח של משקי חבל עזה באזור אשכול אירוע שבו זיהינו רכב שנכנס לאחד המטעים", הוא מספר. "בשלב מסוים, במהלך הסריקות אחריו, הוא נגח ברכבו את הרכב של הרכז שלנו ואף תקף אותו.
"בסופו של דבר אותרו ברכבו של האיש כ־50 ק"ג של פרי הדר. ממצב של גניבת תוצרת חקלאית הדרדר האירוע לגילוי אלימות כלפי האיש שלנו. מדובר בעבריינים לכל דבר שעושים בשטח ככל העולה על רוחם וכשהם נתפסים הם גם נוהגים באלימות".
החשוד במעשה, תושב הפזורה הבדואית, נעצר ובסוף השבוע האחרון הוגש נגדו כתב אישום.

דרושה אכיפה

לדברי יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', מגפת הקורונה לא רק פגעה קשות בעבודת החקלאים בשל המחסור בעובדים, אלא אף הביאה לעלייה חדה בפשיעה החקלאית. "לא כל מעשי הגניבה וההשחתה מגיעים לידיעת התקשורת והציבור", מדגיש חג'ג'. "הפשיעה החקלאית הפכה במידה רבה לאירוע המסווג בתקשורת כ'כלב נשך אדם'. שגרה. שוב נגנב ציוד חקלאי, שוב נגנבה תוצרת חקלאית. רק כאשר מתרחש אירוע יוצא דופן הוא מדווח".
5 צפייה בגלריה
שי חג'ג'
שי חג'ג'
שי חג'ג'
(צילום: שי שמואלי)
חג'ג' מציין עוד, "מגפת הקורונה הביאה לפריחה של הפשיעה החקלאית. יש לכך מספר סיבות, בהן הקושי לאבטח את השטחים החקלאיים המרוחקים. גם בימים כתיקונם המשטרה מתקשה להיאבק בפשיעה החקלאית, אבל מאז פרוץ הקורונה הבעיה רק החריפה. התגייסות המשטרה לאכיפת ההגבלות וההפגנות רבות המשתתפים תובעות מהמשטרה מאמץ רב. כאשר רוב השוטרים מגויסים למאבק בקורונה, המאבק בפשיעה החקלאית נדחק לשולי סדר היום של רשויות החוק".
ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר, מצטרף לדבריו של חג'ג', ואומר, "נושא הגניבות החקלאיות והשחתת הציוד החקלאי הוא צרה שאנחנו מתמודדים איתה זמן רב, ולצערי פוגעת בצורה משמעותית בחקלאים שגם ככה נאבקים רבות כדי להמשיך ולשמר את החקלאות כחול־לבן.
5 צפייה בגלריה
ניר זמיר
ניר זמיר
ניר זמיר
(צילום: מועצה אזורית בני שמעון)
גם השנה, תוך התמודדות של הענף החקלאי בנגב עם משבר הקורונה והנזקים הרבים שהוא מביא עימו, עדיין מתרחשות לצערי גניבות ממשקים של ציוד חקלאי ונגרם נזק רב באזור כולו. צריך לשים סוף לתופעה הנוראית הזו שפוגעת בחקלאים, בכלכלה המקומית ובאזור כולו.
"האכיפה היא פקטור משמעותי במאבק בנושא הזה, ועל משטרת ישראל ומשרד החקלאות לאחד כוחות כדי להביא לשינוי המציאות. אנחנו במועצות האזוריות נעשה כל שביכולותינו כדי לתמוך בפעולות אכיפה ומניעת הפשעים הללו".

"שעת חירום"

נושא הפשיעה החקלאית נידון באחרונה גם בכנסת ישראל, ולפני כשלושה שבועות התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) לדיון מיוחד לבחינת המאבק בפשיעה החקלאית. ח"כ מרגי, המתגורר במושב שדה צבי הסמוך לנתיבות, ציין כבר בפתח הדיון את עובדת היותו תושב מושב בנגב ושיתף, "מדי לילה אני מתעורר מהודעות על גניבות חקלאיות".
מנהל יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות, רואי קליגר, אמר בדיון, "יש במשרד אוזן קשבת לחקלאים, אולם מי שאחראי לאכיפה במרחב הכפרי הוא משמר הגבול. בעשור האחרון יש החמרה בפשיעה החקלאית, אך נקעה נפשם של החקלאים מלדווח כי הם מרגישים שאין מענה".
המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אליעזר רוזנבאום, ציין כי המשרד השקיע שני מיליון שקלים בניסוי עם ארגון "השומר החדש" ויש כוונה להרחיבו. לדבריו, כשאנשי השומר החדש יגויסו כמתנדבי מג"ב יהיו להם סמכויות. הוא הוסיף שהמשרד לביטחון פנים השקיע 35 מיליון שקל במרכיבי ביטחון כמו גדרות, שערים ומצלמות.
קצינת אגף החקירות והמודיעין במג"ב, מיכל ידיד, ציינה בדיון, "האחריות לטיפול לא חלה רק על המשטרה ושילוב הכוחות הוא שיכול להיות שובר השוויון. אם היה ביטוח לחקלאים היה תמריץ להתלונן. כרגע יש בעיה תקציבית, שכן אין תקציב למדינה ואין תקציב למשטרה".
מנכ"ל ארגון "השומר החדש", יואל זילברמן, דיווח בדיון שיש עלייה בשיעור של לפחות 25 אחוז בגניבת יבולים. "יש בשטח פעולות שהן ממש טרור חקלאי", הוא ציין. "בנגב יש מאות דונמים של גידול שטחי קנאביס שהוקמו באמצעות מים וציוד חקלאי שנגנבים מהמדינה ומהחקלאים. המדינה חייבת להבין שהיא איבדה שליטה. חקלאים משלמים גם 50 אלף שקל בחודש פרוטקשן".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מרגי, סיכם את הדיון ואמר, "הוועדה מצרה על תופעת הפשיעה והטרור החקלאי המהווה פגיעה בריבונות, שלטון החוק והמשילות באזורים חקלאיים. יש להציב את המאבק בפשיעה החקלאית בראש סדר העדיפות של משטרת ישראל ומג"ב ולהקים לכך יחידה ייעודית. אנחנו בשעת חירום וצריך לעצור את התופעה הזו".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב