"מרקם החיים באזור הזה תמיד היה עדין ורגיש, אבל מה שקורה פה הלילה זה שבירה של כל הכללים המוסכמים", אמר ל"מיינט באר שבע" תושב מיתר, בוקר לאחר האירועים האלימים סמוך לצומת אבו כף. "איפה נשמע דבר כזה שהם (המפגינים הבדואים - ע.ב.מ) מוציאים אנשים מהרכב ושורפים את הרכב? לא הגיוני שהנגב הפך לעזה. הם עברו כל גבול ואסור למשטרה לעבור על זה בשתיקה".
9 צפייה בגלריה
מהומות וחסימת כבישים
מהומות וחסימת כבישים
מהומות וחסימת כבישים
(מתוך הרשת החברתית)
בעוד שתושבי הנגב עברו את הלילות האחרונים השבוע במרחבים מוגנים בשל ירי מאות רקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר האזור, נרשמו במקביל גם לא מעט אירועים של התפרעויות, הפרות סדר וידויי אבנים מצד צעירים מהמגזר הבדואי ביישובי הנגב לעבר כלי רכב שחלפו בכבישי האזור.
ביום שני, בשעות הערב, הגיעו עשרות צעירים בדואים כדי לפגוע בתחנות המשטרה ברהט, תל שבע ושגב שלום, תוך שהם מיידים אבנים לעבר השוטרים ולעבר תחנות המשטרה המקומיות.
סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר של יום שלישי, חולצה בכביש 6, סמוך לצומת שוקת, נהגת ברכב פרטי, אשר על פי החשד, רכבה הוצת לאחר שהיא הוצאה ממנו.
מתחקור ראשוני של האירוע עלה כי מספר חשודים ביצעו חסימה ועצרו את רכבה של הנהגת. החשודים הוציאו את הנהגת מרכבה והעלו אותו באש. נהג משאית שהבחין בנהגת עצר במקום והעלה אותה לרכבו עד להגעת השוטרים למקום.
כשעה לאחר מכן, בארבע לפנות בוקר של יום שלישי הוזעקה המשטרה לאירוע נוסף בו נהג רכב נרגם באבנים בעת שנסע בכביש 6 סמוך ללקיה. האיש נפצע קל ופונה לטיפול רפואי בבית החולים 'סורוקה'.
קראו עוד>>>
במהלך אותו לילה ולפנות בוקר של יום שלישי עצרה המשטרה 31 חשודים, בהם ארבעה קטינים, בחשד להפרות סדר, יידויי אבנים והתפרעויות בכביש 6 סמוך לצומת שוקת, רהט ושגב שלום, והם הובאו לבית משפט השלום בבאר־שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.
במשטרה ציינו כי חקירת אותם אירועים נמשכת וכי צפויים מעצרים נוספים.

איבדו שליטה

במספר קבוצות ברשתות החברתיות קראו תושבי האזור להחרים את העסקים ביישובים בהם התקיימו הפגנות, בין היתר בלקיה, אבו כף ושגב שלום. "אנחנו מפרנסים אותם ומתנהלים כאילו הכל בסדר אבל זה לא המצב, כבר לא", אומר תושב נבטים.
"לא נסכים להשלים עם מצב שבו זורקים על נהגים אבנים בדרך הביתה. אשתי שלחה בווטסאפ הודעה בשלישי בבוקר ושאלה האם בטוח לנסוע עכשיו לבאר־שבע. זה נשמע למישהו הגיוני? צריך להכניס פלוגות מג"ב לכל היישובים האלה, הם איבדו שליטה על המצב ומי שמשלם את המחיר זה תושבי הנגב".
אופיר, תושב היישוב עומר הפגין ביום שלישי באוניברסיטת בן גוריון מול קבוצה של עשרות סטודנטים שתמכו בירי לעבר שטח הארץ. "ההפגנה זה רק סימפטום", הוא אומר, "ברגע שנותנים להם לעשות מה שהם רוצים זה גולש מהפגנה בחסות הדמוקרטיה להשלכת אבנים והצתת רכבים באמצע הלילה. הקו בין דמוקרטיה לאנרכיה דק מאוד. תושבי הנגב יושבים על חבית של נפץ, כולם יודעים את זה ולא עושים דבר".
9 צפייה בגלריה
פיזור המהומות בשגב שלום
פיזור המהומות בשגב שלום
פיזור המהומות בשגב שלום
( דוברות המשטרה)
"האמת היא שזה פשוט מפחיד, הם עברו כל גבול", אומרת תושבת היישוב כרמית. "נסעתי בשלישי בבוקר לעבודה, בצומת אבו כף הרמזורים מושבתים ויש עדויות למהומות שהיו. יש אבנים בצידי הדרך. כמה מאות מטרים אחר כך ראיתי שלד שרוף של רכב. יש תחושה שהם עושים מה שבא להם. עד לפני שנתיים הייתי עושה קניות בלקיה ובחורה, עכשיו אני לא מעזה להתקרב לשם".

נגמר בנס

כ־120 תלמידי שכבה י' של הישיבה התיכונית בדימונה לא ישכחו עוד זמן רב את אשר חוו בחצות יום שני השבוע, לאחר ששני האוטובוסים בהם הם נסעו בשובם מאירוע ריקוד הדגלים בירושלים חזרה לדימונה נרגם באבנים סמוך לצומת ערוער.
"חזרנו מירושלים", סיפר הרב אליאב תורג'מן, מחנך בכיתה י' בישיבה התיכונית, שליווה את התלמידים, "ובדרך, בצומת בית קמה, נאמר לנו שהכביש חסום ונסענו בכביש 80 דרך צומת שוקת, תל ערד ודימונה. עוד בדרך, האוטובוס שלפנינו חטף מטר אבנים בסמוך לצומת תל ערד, אבל המשכנו בנסיעה.
"כקילומטר לפני צומת ערוער נתקלנו במחסום של צמיגים בוערים על הכביש. האוטובוסים נעצרו ועשרות פורעים רגמו אותנו באבנים. אני קצין במילואים וזה הזכיר לי את הפרות הסדר ביהודה ושומרון. היתה שם ניידת משטרה והשוטרים לא יצאו מהרכב בעוד שבמשך דקות ארוכות השליכו עלינו אבנים. הנחיתי את התלמידים לשכב על הרצפה של האוטובוס ולשים את ידיהם על הראש.
"מזל גדול שזה נגמר בנס עם שישה פצועים באורח קל. זה היה יכול גם להיגמר בלינץ'. ברור לי שלא מדובר כאן בכל הבדואים, אבל צריך לעשות כאן טיפול מערכתי ולאפשר למשטרה לפעול נגד פורעי חוק. יש כאן מלחמה לאומית ועד שלא נבין את זה, נראה את הנגב בוער יותר ויותר".

"עד כאן"

"תמיד טענתי וזעקתי שיבוא יום אחד והם יקומו עלינו", אמר השבוע ל"ידיעות הנגב" פיני בדש, ראש מועצת עומר, "זה שהם יורים אחד על השני, הם יפנו יום אחד את הנשק אלינו.
9 צפייה בגלריה
פיני בדש
פיני בדש
פיני בדש. "דגל ישראל הוא לא הדגל שלהם"
(הרצל יוסף)
"הם לא מרגישים ישראלים, הם נשואים לפלשתינאיות, ובאופן טבעי דגל ישראל הוא לא הדגל שלהם, והם לא מרגישים שהמדינה היא שלהם. הם מרגישים כפלשתינאים שנמצאים כאן באופן זמני".
עד כדי כך? אין כאן הכללה של כל בני המגזר הבדואי?
"זה לא מעניין אותי. גם אם זה 20 אחוז מבני המגזר. כששורפים בית כנסת וספרי תורה ומסתערים על אנשים ושולפים אותם מהרכב, איפה אנחנו חיים? בואו נתעורר. אי אפשר להפריד בין ערביי ישראל לבין מה שקורה עם החמאס. הם בחבילה אחת. הם מתואמים ומחוברים. חייבים להתעורר".
בשעתו טענת שאין משילות בנגב, עכשיו נראה שזה כבר חורג מתחומי הנגב?
"נכון. לצערי הרב, אין משילות בכל הארץ. נגמרה המשילות בכל הארץ. אם הם לא מרגישים חלק מאיתנו ושלא זו הארץ שלהם והם עושים את מה שהם עושים, אז נתייחס בהתאם. אם הם מתנהגים כמו גיס חמישי, אז נתייחס אליהם כגיס חמישי. אני לא שומע את המנהיגים שלהם. המנהיגים שלהם מחממים ולא מרגיעים את הגזרה. עם זה אי אפשר לחיות".
מה הלאה?
"צריך לקחת את הנקודה הזו שהגענו אליה, כדי שלא תהיה חריפה ומסוכנת הרבה יותר, ולהגיב בצורה הכי חריפה. להעניש בצורה הכי חריפה ולהגיד - עד כאן".
לדברי בדש, "מה שקורה השבוע, זה חלק מהתהליך שמתפתח עכשיו. זה אומר שהם לא חלק מאיתנו, שהם לא שותפים איתנו במדינה. צריך לעצור את זה ולהילחם בכל הכוח לפני שזה יהיה הרבה יותר חמור. להבין שהפעם לא עוברים לסדר היום".

אין משילות

"במשך שנים על גבי שנים", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת 'רגבים', בתגובה לאירועי הפרעות וידויי האבנים בכבישי הדרום ובכל רחבי הארץ. "אנחנו צועקים ומציפים את הטענה הפשוטה, שהמציאות המתמשכת של אי אכיפת החוק וחוסר המשילות יוצרים ברחבי מדינת ישראל אזורים שלמים של אקס־טריטוריות בהם הכל מותר, וכי ההתנהלות הזו תתפוצץ לנו בפרצוף.
9 צפייה בגלריה
מאיר דויטש
מאיר דויטש
מאיר דויטש. "הממשלה בתדהמה, שרויה בחלומה"
(רגבים)
"אירועי השבוע האחרון הוכיחו את השיעור הזה באופן כואב במיוחד. איפה שלא ייאכפו חוקי תכנון ובנייה, תיכנס האנרכיה במלוא עוזה".
חוסר משילות?
"אני מוחה על קול הדממה הרועמת מצד הנהגת המדינה. ממשלת ישראל בתדהמה. שרויה בחלומה. מול המראות הקשים שראינו לאורך התקופה האחרונה, רועמת השתיקה של חלק ניכר מנבחרי הציבור, שבמקום לדפוק על השולחן ולהגיד - עד כאן, יש קווים אדומים, בוחרים להיכנע לטרור הערבי".
"הכניעה הזו", מציין דויטש, "משתקפת בנצנוצי החלונות המנופצים ברחובות הבירה ובכבישי הנגב. הכניעה הזו משתקפת בנכונות של נבחרי ציבור לתת את ידן למפלגות ערביות התומכות באותו טרור המשתולל ברחובות.
"נדרש פה הרבה יותר מאשר את השבת השקט באופן נקודתי ומיידי. חייבים פה השתלת עמוד שדרה לאומי ושידוד מערכות מעמיק של נקודות המוצא, של שלטון החוק והמשילות. זו לא פריבלגיה, אלא הכרח של מציאות להשבת השקט וההרתעה".

לחזור לשגרה

"אני מקווה שהמצב יירגע", אמר ל"ידיעות הנגב" פאיז אבו סהיבן, ראש עיריית רהט, "ושנחזור לשגרה, יהודים וערבים כאחד. הסאגה הזו חייבת להיפסק, חייבים לחזור לשגרה רגילה.
9 צפייה בגלריה
פאיז אבו סהיבן
פאיז אבו סהיבן
פאיז אבו סהיבן. "גם המשטרה צריכה לנהוג באיפוק"
(הרצל יוסף)
"כבר היו לנו כמה חודשים של שקט, אך לצערי, יש פוליטיקאים שיוצרים פרובוקציה כדי לצבור כמה מנדטים תוך ניצול ציני של המצב שאנחנו נמצאים בו היום. הטיל שמשוגר מרצועת עזה לא מבחין בין יהודי לערבי. כולנו חייבים להתעשת על מנת להחזיר את השקט לכנו".
מה באשר לתופעת יידויי האבנים בכבישים ולהתפרעויות במגזר הבדואי?
"החוק מאפשר למחות ולהפגין, אבל לא במעשי ונדליזם ובפגיעה באנשים וברכוש. אני קורא לכל אותם צעירים, שרוצים להפגין, שיעשו זאת במסגרת החוק, אבל שלא יתפרעו ולא יפרו את הסדר. אני קורא להם לא לחסום כבישים, לא ליידות אבנים ולא לפגוע באיש. מצד שני, גם המשטרה צריכה לנהוג באיפוק כמו שהיא נוהגת בהפגנות של המגזר היהודי".

"נתניהו אחראי"

מנקודת מבטו של אחמד אלאסד, ראש מועצת לקיה, המהומות בירושלים וההסלמה בדרום כתוצאה מכך הם תולדה, כך לטענתו, של רצונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לסכל את הקואליציה שנרקמת בין מפלגת רע"מ בראשותו של ח"כ מנסור עבאס לבין יאיר לפיד ונפתלי בנט.
9 צפייה בגלריה
אחמד אלאסד
אחמד אלאסד
. אחמד אלאסד. "נתניהו חימם את הגזרה כדי להשיג את מבוקשו"
( פרטי)
"מעניין", אומר אלאסד, "למה כל זה קורה עכשיו. נתניהו חימם את הגזרה כדי להשיג את מבוקשו. אנחנו נגד אלימות. זה לא פתרון. אנחנו צריכים ממשלה שפויה ולחזור לשגרה. חסר לנו עכשיו להתעסק במציאות שנקלענו אליה לאחר שעברנו שנה קשה של קורונה?".
מה באשר לתופעת יידויי האבנים בכבישים והמהומות במגזר במציאות ביטחונית שכזו?
"מי שעושה זאת, מתנהג באלימות, מיידה אבנים ושורף כלי רכב, הוא עבריין וצריך לעצור אותו ולמצות איתו את הדין. זו עבריינות לשמה ואין לה כל קשר למהומות בירושלים. מותר להפגין ולמחות, אבל רק במסגרת החוק. שהמשטרה תעצור ותמצה את הדין עם העבריינים, זו אחריותה".
אתה מודע לכך שהצעירים הבדואים השבוע יידו אבנים לעבר תחנות משטרה במגזר?
"יידוי אבנים לסמלי מדינה, זה לא מעשה נכון. אני מגנה כל צורה של אלימות".

יוצאים למחאה

בוועד להצלת הנגב יצאו בגינוי חריף נגד פורעי חוק והביעו דאגה מההקצנה של צעירים במגזר. "זה לא ליל הבדולח, גם לא מאורעות תרפ"ט וגם לא גרמניה של שנות ה־40, זה הנגב, הבית שלנו. את הרעה הזאת צריך לחסל לפני שהיא תתפוצץ לנו בפנים", כתבו בפוסט שפרסמו.
יו"ר הוועד להצלת הנגב, אלמוג כהן, גוף שהוקם לפני מספר חודשים בעקבות ההתפרצויות לבתים והבריונות ברחובות, אומר כי מה שקרה השבוע זה "צונאמי של לאומניות מיליטנטית אנטישמית בדמות שכנינו הבדואים.
9 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
אלמוג כהן. "זה הנגב, הבית שלנו"
(פרטי)
"חשוב להגיד שרוב החברה שם היא חברה תקינה, היא רוצה לחיות חיים שלווים ובריאים, אבל מיעוט קולני ורועש הוא אכזרי, חסר רחמים, ומדינת ישראל מסרבת להכניס את ידה לתוך סיר הלחץ הזה, ולקחת את תפוח האדמה הלוהט הזה ולטפל בו".
לדברי כהן, על הצבא לטפל בסוגיה זו. "אם לא נטפל בה כבר עכשו, אנחנו נפסיד את הנגב".
כהן, שבעברו היה איש כוחות הביטחון, מוסיף ואומר: "עצם זה שמנהיגי הציבור הבדואי השפוי לא מקימים קול זעקה, זה רק מראה לנו את אוזלת היד שלהם בנושא, וזה מראה שהאירוע פה לא מקומי, הוא אירוע לאומי, זה מה שאנחנו זועקים בוועד כבר חודשים".
ועד ההצלה מתכנן לצאת להפגנות ומחאות כדי להמשיך במאבק להחזרת המשילות בנגב והביטחון האישי. "אנחנו לא רוצים להעמיס על המשטרה, אבל אנחנו לא מתכוונים לעמוד מהצד ולראות את הנגב שלנו הולך, זה לא יקרה, נמשיך במחאות".

"לפעול ביד קשה"

יוסי ניסן, ראש מועצת להבים, אמר בעקבות האירועים: "אנחנו חווים התנהלות מתרפסת בנושא הזה לאורך השנים, שבאה לידי ביטוי בהרמת ראש של כל הגורמים העוינים מסביב. אלימות צריכה להיענות ביד קשה, כולל שינוי בחקיקה בנושא.
9 צפייה בגלריה
יוסי ניסן
יוסי ניסן
יוסי ניסן. "ההרתעה שלנו נשחקת"
(הרצל יוסף)
"אנחנו חווים עכשיו פירות באושים של הזנחה בטיפול במגזר הבדואי מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. זה כולל את מערכת המשפט ואת מערכת החקיקה, שכבר לא מתאימה לזמננו. אני הולך לטפל בנושא הזה באופן אישי.
"אחת לתקופה ההרתעה אצלנו נשחקת וצריך להיות עם היד על הדופק ולהראות לצד השני שהאלימות אינה משתלמת ושהם לא יגזרו כאן שום הצלחה. שם המשחק הוא הרתעה ועמידה עוצמתית ונחושה".

"הרגשתי ממש סכנת חיים"

"הייתי חסר אונים, הרגשתי סכנת חיים", כך סיפר אביחי מרציאנו מבאר־שבע שהותקף מספר דקות כשהיה בדרכו לצומת עומר, מעט אחרי צומת אבו כף בכביש 25.
מרציאנו היה באזור ים המלח בחזרה לכיוון באר־שבע, בחצות שבין יום שני לשלישי. "לפני הכניסה לעומר, ראיתי צמיגים בוערים בכביש, מחזה שראיתי באותו ערב, אבל לא תיארתי לעצמי שיגיע לכאן".
9 צפייה בגלריה
אביחי מרציאנו
אביחי מרציאנו
אביחי מרציאנו. התחנן על חייו
(פרטי)
צעירים רבים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים על כלי רכב חולפים בכבישי הנגב, פגעו בנוסעים שנזקקו לטיפול רפואי, וגרמו לנזקים למכוניות. התפרעויות נרשמו במספר מוקדים, וזאת מיד לאחר שנורו מטחי רקטות מעזה.
מרציאנו משחזר את שעבר עליו. "ניסיתי להאט את הנסיעה, איכשהו לפלס דרך, אבל צעירים חסמו את הכביש לכל רוחבו ולא איפשרו לי להתקדם בנסיעה.
"תוך כדי אני מתחיל לחטוף אבנים, השמשות מתנפצות, הם מתקרבים לרכב וחוסמים מכל הכיוונים, ואחד מהם מתקרב עם סלע יחסית גדול, ומנפץ איתו את החלון השמאלי, שצמוד לפנים שלי, בעצם מנפץ אותו עליי, ומיד ממשיך עם האבן להכות על המצח והלסת שלי. נפצעתי, היה דם, המכנסיים והחולצה מתמלאים בדם, היתה איתי חברה, מהצד השני גם ניפצו את החלון והתחילו להכות אותה.
"היא קיבלה מכות פיזיות, אנחנו יושבים ברכב שמלא ברסיסים, מלא דם, סכנת חיים ברורה ומיידית".
מרציאנו מתאר את המהומות. "היו שם כמה חבר'ה בדואים שניסו להרגיע אותם, מישהו דחף את הבדואי שהיכה אותי עם האבן על הפנים, כנראה הוא חשש שיהרוג אותי, ניצלתי את הרגע כדי לצעוק, 'אל תהרגו אותנו', מתחנן על החיים, עברו לי הרבה תרחישים שם".
למזלו של מרציאנו והחברה שהיתה עמו, אמבולנס שהיה באזור חבר אליהם וחילץ אותם משם בדרך לטיפול רפואי.
לעדכונים: חדשות באר שבע