● מה משמעות יום הכיפורים עבורך?
"יום הכיפורים שלי מתחיל מיד לאחר ראש השנה. זה המועד הבא בלוח השנה היהודי ואולי המשמעותי ביותר. יום כיפור הוא יום מיוחד מאוד. זה יום שכמעט כל המדינה עומדת מלכת ועושה ריסטרט, אין לזה אח ורע בעולם כולו. זה יום של חשיבה, קריאה והתבוננות פנימית. יום כיפור מסמל את אחדות העם היהודי. זה יום שכולם עסוקים באותו הדבר ללא הבדל מוצא, ללא הבדל בין שמאל לימין וללא הבדל בין מעמדות חברתיות. זה יום שכולם מבקשים סליחה ומעניקים מחילה איש לרעהו, מי באספקט הדתי ומי באספקט האזרחי".
1 צפייה בגלריה
מוריס כלפון
מוריס כלפון
מוריס כלפון
(צילומים: הרצל יוסף)
קראו גם:
● כיצד תציין את יום הכיפורים בעידן הקורונה?
"על אף שאני מנהל חיים חילונים כמעט באופן מלא, אני חלק מהעם היהודי ומאוד חשוב בעיניי להשתייך לעם הזה. הודעתי בשיחת 'זום' ל־180 העובדים שלי באגודת 'עמי' כי הם פטורים מלצום ביום הכיפורים בשל העובדה שהם מטפלים באנשים עם מוגבלות שכלית כל השנה ומוסרים להם את נפשם בייחוד בימי הקורונה. חלקם נאלצו להיות בבידוד של שבועיים ויותר עם הדיירים ביחד, ולמרות שחלקם נדבקו בקורונה, הם לא עזבו אותם ונשארו איתם יום ולילה במשך שבועיים-שלושה עד שכולם הבריאו וחזרו לחיים רגילים. אין מסירות כזו בשום מקום. אני גאה לעמוד בראש ארגון שאלה עובדיו".
● חשבון הנפש שלך?
"חשבון הנפש שלי הוא שאולי לא הקדשתי מספיק זמן לאמי ז"ל, שהלכה לעולמה לפני כחודשיים. היה מרחק גיאוגרפי בינינו. היא גרה בקריות בצפון ואני בבאר־שבע. למרות שהשתדלתי מאוד, אולי לא עשיתי מספיק".
● זיכרון ילדות מיוחד מיום הכיפורים?
"בילדותי במרוקו, יום הכיפורים היה יום קדוש ונורא, הרבה יותר מאשר בארץ. אני זוכר את סבי ז"ל עומד בבית הכנסת במשך כל היום מתפלל ובוכה. דמעות זלגו מעיניו והוא מתפלל בכוונה גדולה כמי שעומד למשפט ומתחנן על נפשו, למרות שהוא היה איש יירא שמיים כל ימות השנה. לדעתי, לא היתה סיבה להתייסר כל כך הרבה".