באיזו אופציה לבחור לנסיעה הכי ארוכה בארץ? אחת השאלות שחוזרת על עצמה לא פעם בקבוצות תיירות בארץ היא מאיזה כביש עדיף לנסוע לאילת, במיוחד על רקע החשש מעלייה על כביש הערבה המסוכן והלא סלחני.
2 צפייה בגלריה
כביש הערבה
כביש הערבה
כביש הערבה
(צילום: פרטי)

על מנת להגיע לאילת ישנו את כביש 90 (כביש הערבה בחלקו הדרומי), אך קיימת גם האפשרות לעשות חלק ניכר מהדרך דווקא בכביש 40 שעובר דרך מצפה רמון, ובהמשך גם מתחבר לערבה בשלב שבו הכביש הופך לדו מסלולי.
הנסיעה דרך מצפה רמון היא מעט ארוכה יותר, אך בניגוד לכביש הערבה, ברוב מוחלט של הנסיעות לא תיתקלו שם בעומסי תנועה. הדרך פנויה כמעט תמיד.

2 צפייה בגלריה
כביש מצפה רמון
כביש מצפה רמון
כביש מצפה רמון
(צילום: פרטי)

החיסרון, מצד שני, הוא בהיעדר תחנות עצירה מוסדרות או תחנות דלק, כשגם בחלק זה של המדינה, מאזור מכתש רמון ועד לחבל אילות, ישנם מקטעים רבים בהם אין קליטה סלולרית.
ברוב מוחלט של המקרים נהגים עושים את הדרך לאילת דרך כביש 90. עם זאת, בעיקר בשנים האחרונות, החלו נהגים רבים להעדיף את הנסיעה ממצפה רמון.
"הנסיעה דרך מצפה רמון פסטורלית ורגועה", אומר משה, תושב אילת שעושה את הדרך למרכז הארץ לפחות פעמיים בשבוע ברכבו. "למי ששואל אותי, אני תמיד ממליץ לנסוע מאילת ואליה דרך מצפה רמון במהלך שעות היום ודרך כביש הערבה במהלך הלילה, אז הכביש פנוי יותר ויש מקומות סבירים לעשות בהם עצירה למקרה של מנוחה או אם הרכב נתקע. להיתקע בכביש מצפה רמון יכול להפוך לחוויה לא נעימה כיוון שבלילה אין תנועה על הכביש הזה בכלל".
משה מוסיף טיפ נוסף לנהגים: "אם מחליטים לנסוע דרך כביש 40, יש לוודא שהצבא לא עורך באזור תרגילים, כי אז מקטעים בכביש נסגרים והתנועה מופנית בחזרה לכביש הערבה".

קראו גם:

המקטע הדרומי הורחב


מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם בחודש דצמבר 2021 נתונים בנושא תאונות הדרכים שאירעו לכל אורכו של כביש 90, מאילת ועד לצומת הערבה. המחקר נעשה אז לבקשתו של ראש עיריית אילת לשעבר, מאיר יצחק־הלוי, שכיהן אז כחבר כנסת.
במהלך תקופה זו, בשנים 2010־2021, אירעו 142 תאונות דרכים, שמהן 75 היו קלות, 43 היו תאונות קשות ו־24 מהן היו תאונות קטלניות שבהן נהרגו 35 איש. שש תאונות מ־24 התאונות הקטלניות שהתרחשו בכביש בשנים 2010−2021 התרחשו במקטע הדרומי ביותר מאילת ועד 60 ק"מ צפונה. 18 תאונות התרחשו במקטע הצפוני מהק"מ ה־60 ועד לק"מ ה־170.
יש להדגיש כי המקטע הדרומי ביותר, מצומת קטורה עד אילת, הורחב מאז והפך לדו־נתיבי בשני הכיוונים. הרחבת הכביש הביאה לירידה דרסטית במספר התאונות שנרשמו מאז.