לא מעט בעלי עסקים בבאר־שבע מתמודדים בימים אלה עם קשיים כלכליים בעקבות המלחמה המתמשכת בעזה.
2 צפייה בגלריה
העיר העתיקה באר שבע
העיר העתיקה באר שבע
העיר העתיקה באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

בעוד הכנסותיהם נפגעו מאוד, הם נאלצים להמשיך לשלם הוצאות קבועות כמו ארנונה ומסים אחרים. כדי לנסות ולסייע לבעלי העסקים, הציע חבר מועצת עיריית באר־שבע, משה ינאי, שהמוסדות הגדולים בעיר, בהם העירייה, אוניברסיטת בן־גוריון, המרכז הרפואי "סורוקה", ועוד, ירכשו מוצרים ושירותים מעסקים בעיר.

אין עבודה


ינאי מציע שתי אפשרויות רכישה: באמצעות פרסום מכרזים או באמצעות הצעות מחיר. פרסום מכרז אינו מבטיח שבעל עסק מקומי יזכה בו כיוון שהמכרז פתוח למשתתפים מכל הארץ, והסיכוי שבעל עסק מקומי יזכה בו קטן יחסית.
"בדרך כלל כשזה מכרז, אז תל־אביבי זוכה ובאר־שבעי עובד", אמר ינאי בדיון. לכן, ינאי מעדיף את האפשרות השנייה - הגשת הצעות מחיר.
על פי החוק, רכישה בסכום של 170 אלף שקל ויותר מחייבת פרסום מכרז, בעוד כשמדובר ברכישה בסכום נמוך מזה אפשר להסתפק בהגשת הצעות מחיר. "אפשר לעשות הצעות מחיר לתקופה של שלושה חודשים או לחצי שנה, לתת טיפה אוויר לאנשים, שתהיה להם עבודה", אמר ינאי. "אני מכיר כל כך הרבה בעלי עסקים שיוכלו לתת שירותים לעירייה, אבל אין להם עבודה. זאת קטסטרופה".

2 צפייה בגלריה
עסק להשכרה בעיר העתיקה
עסק להשכרה בעיר העתיקה
עסק להשכרה בעיר העתיקה
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)

קראו גם:

בדיון ינאי ביקש גם מראש העירייה, רוביק דנילוביץ', להפעיל את השפעתו על המוסדות בעיר כדי שירכשו מוצרים מבעלי עסקים מקומיים. "קח את זה לידיים לפחות בתקופה הקשה הזאת, תלחץ על הדוושה. אתה יודע לעשות את זה כשאתה רוצה", אמר לראש העירייה.

על פי הכללים


דנילוביץ' הסכים שכל מהלך שיסייע לעסקים הוא מבורך, אך עם זאת הבהיר, "עקרונית אני מסכים ובתנאי שזה יעמוד בכל הכללים, החוקים והתקנות. אני כבר מנחה אתכם, מה שמחייב מכרז, חייב מכרז".
חברת מועצת העירייה, עו"ד מינה קלמן־חדד, פתחה את דבריה בביטוי מהתלמוד "עניי עירך קודמים", והבהירה את עמדתה בנושא, "אנחנו מעלים את הנושא בהרבה ישיבות מועצה, ואני באופן אישי אעדיף תמיד לרכוש בעיר העתיקה ולא מרשתות גדולות, אבל זה משהו מאוד אישי בגלל אהבתי לעיר העתיקה".
באשר לרכישת מוצרים ושירותים באמצעות הצעות מחיר, קלמן־חדד הציגה עמדה אחרת, "לא אחת קורה שבעלי העסקים שלנו בעיר נותנים הצעות הרבה יותר גבוהות מאשר תושבים במרכז. בדקתי אישית בכל מיני נושאים".
למרות הסתייגותה, הדגישה קלמן־חדד שהיא מצטרפת לקריאה של ינאי לסייע לעסקים במסגרת החוק.