בסוף השבוע האחרון חתם שר הפנים, משה ארבל, על שיוך המועצה התעשייתית נאות חובב לשטח השיפוט של באר־שבע. בכך אימץ שר הפנים את המלצת מנכ"ל משרדו, רונן פרץ, ואת המלצות הוועדה הגיאוגרפית דרום, אשר דנה בנושא בחינת מעמדה המוניציפלי של המועצה התעשייתית נאות חובב, כולל שינוי גבולות ושימור חלוקת ההכנסות הקיימות היום לרשויות השכנות.
2 צפייה בגלריה
נאות חובב. מספקים למפעלים מעטפת תמיכה
נאות חובב. מספקים למפעלים מעטפת תמיכה
נאות חובב. מספקים למפעלים מעטפת תמיכה
(צילום: הרצל יוסף)
סיפוח שטח המועצה לעיריית באר־שבע הוא נושא חם שמתגלגל כבר קרוב לחמש שנים באופן לא פורמלי במשרד הפנים. את יריית הפתיחה הרשמית בנושא השמיעה העירייה בחודש מרץ 2021 כאשר העבירה במועצה החלטה לצרף לשטחה המוניציפאלי את שטחי המועצה התעשייתית נאות חובב. חילופי השרים והממשלות מאז דחו את ההחלטה הסופית, עד להודעה הרשמית של משרד הפנים השבוע.
מועצת נאות חובב הינה אחת משתי מועצות מקומיות תעשייתיות יחידות בארץ, אשר הוקמה כאזור תעשייה מכוח החלטת ממשלה, אשר מטרתה היתה לרכז מפעלים מזהמים בשטח גלילי. האזור היה בפיקוח משרדי הממשלה ונוהל על ידי החברה הממשלתית "מבני תעשייה".
בשנת 1989, עם הרחבת פעילות של אזור התעשייה, הוחלט על הקמת מועצה מוניציפלית תעשייתית שכוללת כיום בתחום שיפוטה את פארק התעשייה נאות חובב, את גבעת שמן ואת תחנת הכוח רמת חובב הממוקמת ממזרח לאזור התעשייה, וכן את אזור התעשייה רמת בקע המיועד להקמת מפעליה של חברת "אלביט".
לפני כשלוש שנים הרחיבה מועצת נאות חובב את שטחה עם יישום צו שינוי גבולות והעברת שטח של 8,200 דונם מתחום שיפוטה של המועצה האזורית רמת הנגב לתחומי השטח של מועצת נאות חובב. במקביל, הוחלט אז על חלוקת ההכנסות הנובעות מהארנונה ל־11 רשויות סמוכות, בהן באר־שבע, ירוחם, שגב שלום, תל שבע, ערערה, חורה, לקיה, והמועצות האזוריות רמת הנגב, מרחבים, אל־קסום ונווה מדבר.

חשש מפגיעה בסביבה


ההכנסה השנתית מארנונה של המועצה התעשייתית נאות חובב מסתכמת ב־34 מיליון שקל. כשליש מסכום זה, כלומר כ־12 מיליון שקל, מתחלק בין הרשויות שהוזכרו קודם לכן.
באשר לחלוקת ההכנסות החליט שר הפנים לשמר את חלוקת ההכנסות בהתאם לצו שנקבע בחודש נובמבר 2020, כאשר עיריית באר־שבע תיכנס לנעליה של מועצת נאות חובב ותהיה זכאית להכנסות שיועברו אליה, לצד שינוי בשיעור חלקה של מועצת רמת הנגב על רקע שינוי תחום שיפוטה ביחס לצו הקודם.

2 צפייה בגלריה
ראש העירייה הראשון שהוא יליד העיר. רוביק דנילוביץ
ראש העירייה הראשון שהוא יליד העיר. רוביק דנילוביץ
ראש העירייה רוביק דנילוביץ
(הרצל יוסף)

קראו גם:

חלוקת ההכנסות, כך נמסר ממשרד הפנים, תתבצע רק לאחר ביטול המועצה התעשייתית נאות חובב ושיוכה לעיריית באר־שבע, מהלך שיתבצע בשנת 2025 לאחר שיגובשו ההסדרים לחלוקת החובות, הזכויות והנכסים בין הרשויות המקומיות הסמוכות לנאות חובב.
על פי המלצת מנכ"ל משרד הפנים, יועברו לעיריית באר־שבע, בנוסף לשטחי נאות חובב, גם שטח ללא שיפוט ושטחים ממועצת רמת הנגב בהיקף כולל של כ־3,800 דונם.
מי שעשוי להתנגד להחלטה הם ארגונים סביבתיים שחוששים מכך שהכספים שמוזרמים למועצה לא יושקעו בשמירה על הסביבה כפי שקורה היום.
בעמותת "נגב בר־קיימא" הגדירו את ההחלטה להפוך את המועצה התעשייתית חלק משטח השיפוט של באר־שבע כ"סיוט של חיינו שעומד לחזור".
"מלאכת ההרס של כל מה שהוא טוב במדינה נמשכת", אמרה ל"ידיעות הנגב" מנהלת העמותה, בלהה גבעון, "כל ההישגים הסביבתיים שהושגו בעמל רב, תוך ניסיון ולימוד בן עשרות שנים, יירדו לטמיון עם סיפוחה של מועצת נאות חובב, זאת מהסיבה שלא יושקעו התקציבים, כוח האדם המקצועי והאמצעים התכנוניים, הטכנולוגיים וההנדסיים, הנדרשים לשמירה על הסביבה כפי שהדבר קורה כיום בנאות חובב. כל זה ייעלם".
לדבריה, עמותת "נגב בר־קיימא" ותושבי הנגב ממיטב אנשי המקצוע בתחום מלווים את נאות חובב מזה עשרות שנים. "התחלנו במאבקים ציבוריים בשנות השמונים, וכיום אנו מלווים את המפעלים ואת המועצה בכל פעולותיהם ומתפעלים מהישגיהם, שאין להם תקדים במדינת ישראל. המפעלים שבתחומי אזור התעשייה 'נאות חובב', ללא טיפול נאות, מהווים סיכון סביבתי רב משמעות בטווח המיידי ובהשפעתם המצטברת על הדורות הבאים. באר־שבע אינה זקוקה לנאות חובב ואין בידיה את היכולת המקצועית לטפל באזור תעשייה כימית כבדה".
יש לציין שגם פעילים למען זכויות הבדואים בנגב דורשים חלוקה שוויונית של הארנונה, וטוענים כי מי ששילם את המחיר הבריאותי והכלכלי של מיקום המפעלים אלה תושבי היישובים הבדואים הסמוכים לנאות חובב, והם דורשים חלוקה צודקת.
בשיחה עם הפעיל הוותיק למען זכויות הבדואים בנגב, עו"ד שחדה אבן ברי, הוא אומר: "אני שמח על כך, שעיריית באר־שבע תקבל חלק מהארנונה, אני מקווה מאוד שהרשויות, משרד הפנים, יקחו בחשבון בעיקר את אותם תושבים מהיישובים הכי סמוכים באזור התעשייה הזה, אותם אנשים. שילמו בבריאות שלהם, חלו במחלות כרוניות, חלו במחלות קשות, ואף נעקרו מהבתים שלהם, על מנת להקים את המפעלים האלה. לדעתי, הם הראשונים שצריך לקחת בחשבון כאשר מדברים על הפרשות של ארנונה מהמפעלים האלה".

גדי אלפסי חוזר


הפארק התעשייתי נאות חובב הוא עוגן כלכלי מרכזי בנגב. שטח הפארק כ־80 אלף דונם והוא מספק פרנסה לכ־11 אלף משפחות בנגב. היקף הייצוא של כלל המפעלים בפארק נאמד בכארבעה מיליארד דולר בשנה.
אחת השאלות הגדולות עם העברת האחריות על המפעלים לעיריית באר־שבע היא איזה תאגיד עירוני יוקם לטובת ניהול הנושא, והאם העירייה תדע לתפעל אותו לאורך זמן ברמה גבוהה.
גורם בכיר בנאות חובב התייחס לנושא והדגיש: "המנגנון הזה שנקרא מועצה תעשייתית הוא מנגנון ייחודי שאין בשום רשות מקומית, ולזה צריך התמקצעות מיוחדת. השאלה היא אם אתה בונה מערך ניהול נכון למקום הזה".
בתוך כך, מסתמן כי עו"ד ד"ר גדי אלפסי, שלפני שנה סיים את תפקידו כראש מועצת נאות חובב, יחזור לתפקיד ראש המועצה.
בחודש יולי אשתקד מינתה שרת הפנים דאז, איילת שקד, את ארז בדש כמחליפו של אלפסי לראש המועצה התעשייתית, אולם באחרונה בדש הודיע על התפטרותו מהתפקיד לטובת התמודדות על ראשות מועצת עומר.
אלפסי אמור להיות ראש מועצת נאות חובב במשך שנה וחצי, עד תחילת 2025, אז תעבור האחריות על מועצת נאות חובב לעיריית באר־שבע, שתנהל את נאות חובב באמצעות תאגיד עירוני.
בתגובה להחלטה נמסר ממועצת נאות חובב: "קיבלנו את החלטת משרד הפנים, ובימים הקרובים נלמד את המשמעויות שלה על מנת להבטיח מעבר חלק תוך שמירה על שגרת תעשייה תקינה ורציפה. כמו כן, עד לביצוע המעבר בפועל לעיריית באר־שבע במהלך שנת 2025, אנו נמשיך להעניק שירות למפעלים ולפתח תעשייה מובילה מתוך המחויבות שלנו לשמירה והגנה על הסביבה ללא פשרות כפי שאנו מובילים בשנים האחרונות".

"החלטה היסטורית"


בעיריית באר־שבע קיבלו בהתלהבות גדולה את ההודעה של משרד הפנים. "החלטת שר הפנים להעביר את המועצה התעשייתית נאות חובב לתחום השיפוט של העיר באר־שבע ולאחריותה", אמר ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', "היא היסטורית ועתידה לשנות את פני המציאות ולבסס את העיר בעתיד. לפני למעלה מארבע שנים, בשנת 2019, יזמנו את המהלך, במסגרתו פניתי לשר הפנים דאז, אריה דרעי, בבקשה לפעול להעברת נאות חובב לאחריותה של באר־שבע. הנימוקים שהעלינו היו סביבתיים, תעסוקתיים, חברתיים וכלכליים. בעידן משתנה, בו העיר הוכיחה את יכולותיה בהקמת פארק היי־טק ורובע חדשנות, בהקמת מיזמים, פרויקטים ושכונות חדשות בהיקפים של מיליארדי שקלים, העברת נאות חובב מתבקשת. זוהי החלטה מכוננת שתהווה נדבך בינלאומי נוסף שיחזק את עיר המטרופולין, יהפוך אותה לעוגן מרכזי שמתכלל את מוקדי התעסוקה השונים במרחב ויפעל באחריות לשמירה על הסביבה ואיכות החיים של התושבים. אנו נערכים במקצועיות למשימה הגדולה והחשובה, ונפעל בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים, החברות והמפעלים, שכן האינטרס של כולנו משותף".
"המהלך החשוב הזה", ציין השר משה ארבל, "יסייע לנו בחיזוק הנגב, בצמצום פערים, ובשיפור איכות החיים של התושבים. לצד שמירה על איתנותן של הרשויות המקומיות הנהנות מחלוקת ההכנסות של נאות חובב, אנו מחזקים את העיר באר־שבע כמטרופולין המרכזי והמשמעותי של הנגב באמצעות הרחבת שטחה המוניציפלי והקמת אזורי תעסוקה נוספים שישמשו את כלל תושבי האזור".