גל האלימות והפשיעה שהגיע לשיאו במבצע "שומר החומות" בחודש מאי 2021 ובפיגוע הרצחני שאירע בחודש מרץ השנה במרכז הקניות "מבנה" בבאר־שבע, פגע לא רק במשילות אלא בעיקר בתחושת הביטחון של התושבים.
7 צפייה בגלריה
נקודת שיטור
נקודת שיטור
משרדי השיטור העירוני בעיר העתיקה סגורים
(הרצל יוסף)
חוץ מאירועי הקיצון האלה, מתרחשים בבאר־שבע, בפרט, ובאזור הדרום, בכלל, כמעט מדי יום מעשי שוד, אירועי אלימות ובריונות בכבישים, גניבות, הטרדות מיניות, ועוד. נראה שהמצב רק הולך ומידרדר והתחושה בקרב התושבים היא שגורמי האכיפה בעיר ובמחוצה לה אינם ערוכים לתת מענה הולם למציאות המשתנה. גם ההחלטה לצמצם את הטיפול במעשי גניבה כדי להוריד מהעומס המוטל על המשטרה רק מוסיפה לפגיעה בתחושת הביטחון האישי של התושבים שנאלצים לחיות במרחב ציבורי רווי אלימות.
בהיעדר מענה מקיף שיבטיח את ביטחונם של התושבים, החליטה עיריית באר־שבע להיכנס לכיסם של התושבים ולחוקק חוק עזר לתשלום היטל שמירה. היטל השמירה הזה נועד בין היתר להקמת סיירת ביטחון שאמורה לפעול 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, כדי להבטיח את הסדר הציבורי ולהעלות את תחושת הביטחון בקרב התושבים.
סיירת הביטחון הייתה אמורה להיות מוקמת באמצעות חברה פרטית - "רשף ביטחון בע"מ" שמגייסת כוח אדם למשימות הסיור בעיר. נוסף על סיירת הביטחון, כוללת תוכנית העירייה הפעלת סיירת אופנוענים וניידות סיור ייעודיות, הקמת מוקד ביטחון רואה שיעסוק בביטחון אישי ויחובר ל־2,800 מצלמות המוצבות ברחבי העיר, הקמת תחנת שיטור קבועה בפארק נחל באר־שבע, והקמת עוד נקודות שיטור ופיקוח בשכונות העיר, התקנת מצלמות אבטחה נוספות במרחב הציבורי, הרחבת פרויקט "משמר השכונה", הגדלת מערך המתנדבים, ועוד.
כמעט חודשיים מאז החלה העירייה לגבות מהתושבים את היטל השמירה, יצאנו בסוף השבוע לסיור ברחבי העיר כדי לבדוק האם אכן יש נוכחות מוגברת של ניידות סיור, וגם כדי לשמוע מהתושבים מה הם חושבים על היטל השמירה שנגבה מהם בחשבון הארנונה, וחשוב יותר - אם הם אכן חשים בטוחים יותר מאז שהם משלמים.

"הכוונה טובה המסר גרוע"

יום חמישי, שעה 19:15, מדרחוב העיר העתיקה והרחובות הסמוכים.
חוץ משדרת האוכל ברחוב קק"ל, שבה יש תנועה ערה של סועדים, רק מעטים מסתובבים בשעה זו בעיר העתיקה.
לכל אורך שהותנו במתחם, וגם כשחזרנו לעיר העתיקה מאוחר יותר, לא נתקלנו ולו בניידת סיור אחת. תחילה חשבנו שאולי פספסנו את הניידות, אבל סוחרים ששוחחנו איתם רגע לפני שהם נעלו את בית העסק שלהם, סיפרו שלא כך הדבר.

7 צפייה בגלריה
העתיקה
העתיקה
העיר העתיקה. תושב מקומי : "לא ראיתי ניידות סיור ולא בטיח"
(הרצל יוסף)

"אני לא ראיתי ניידות סיור ולא בטיח, העיקר שמחייבים אותנו במאות שקלים בשנה", אומר סוחר בגדים ותיק. "הפכנו למחלבה של העירייה, אף אחד לא שאל את דעתנו, לא מספיק עם הארנונה הגבוהה? בשביל מה יש משטרה?".
אנחנו חולפים על פני נקודת השיטור והפיקוח שסגורה בשעה זו ופוגשים שתי נשים העושות את דרכן למכוניתן החונה ברחוב טרומפלדור. אנחנו מבקשים לשמוע מהן מה הן חושבות על היטל השמירה שהעירייה החלה לגבות בתחילת חודש ספטמבר. "הכוונה טובה, המסר גרוע", אומרת אחת מהן. "המדינה צריכה לספק ביטחון לתושבים ולא העירייה באמצעות גביית כספים. בושה וחרפה, לאן הגענו שבמדינה שלנו אנחנו פוחדים".
עוד היא מוסיפה, "אני מתגוררת בשכונה ג' וכשהילדה שלי בת 18 יוצאת בלילה, אני לא ישנה עד שהיא מגיעה הביתה. אני דואגת וחוששת, ואני לא לבד".
חברתה מהנהנת בראשה ומציינת, "שכונה ג' כולה משת"פים. אני לא רואה ניידות ולא נוכחות של שוטרים, וגם אם תעבור ניידת, זה פותר את הבעיות? לדעתי יהיה יותר גרוע. המדינה פשטה את הרגל".
קיראו גם:

"איבדנו את הנגב"

יום חמישי, שעה 20:00, מתחם "יס פלאנט"
גם בדרכנו למתחם "יס פלאנט" לא ראינו ניידת סיור או ניידת משטרה, אף שבאותה שעה המתחם היה מלא במבלים. גם באזורי הבילוי הסמוכים לא נראו ניידות, וכך גם בכל אזור קריית יהודית.

7 צפייה בגלריה
יס פלאנט
יס פלאנט
יס פלאנט. "לא בטוח שאצא מהאירוע ואמצא את האוטו שלי בחנייה"
(הרצל יוסף)

באותה שעה רבים נכנסו לאולם האירועים הצמוד למתחם "יס פלאנט". פגשנו מחוץ לאולם את בני הזוג איה ומאיר, שאף שהם מיהרו לאירוע המשפחתי, הסכימו לדבר איתנו, בתנאי שלא נצלם אותם ולא נחשוף את זהותם - אולי עוד סימן לתחושת הביטחון שאבדה.
"תשלום האגרה לא מוצדק", אומר מאיר. "אם הייתי יודע שזה יפתור את הבעיה, הייתי מוכן לשלם אפילו יותר ממה שהם גובים. זה לא רק שזה לא יפתור את הבעיה של הפשיעה והאלימות, זה רק יגביר את האלימות כי העבריינים שומעים ורואים כמה אנחנו פוחדים, ובמקום לתקוף אותם, אנחנו בוחרים להתגונן. אני לא בטוח שאצא מהאירוע ואמצא את האוטו שלי בחנייה. אתה מבין לאיזה מצב הגענו? פרוטקשן, גניבות, אלימות ברחובות, הטרדות מיניות. לדעתי, צריך להחרים את הבחירות לכנסת, יושבים שם אוכלי חינם שלא עושים כלום. מזמן איבדנו את הנגב".
זוג נוסף שפגשנו סיפר גם הוא על אובדן תחושת הביטחון האישי, אבל הדגיש כי מדובר בתהליך ולא ב"זבנג וגמרנו". "ברגע שהמדינה לא מספקת את הסחורה, העירייה עשתה מעשה. אם זה יצליח? ימים יגידו, נמתין ונראה".

"יש כאן בעיה"

יום חמישי, שעה 20:20, מתחם "מול 7"
ביום חמישי בערב מתחם "מול 7" הומה אדם. לפני כן הסתובבנו בשכונת נווה נוי הסמוכה ובדרך ל"מול 7" סופסוף ראינו ניידת משטרה (לא ניידת של סיירת הביטחון).

7 צפייה בגלריה
מול 7
מול 7
מתחם "מול 7". הומה אדם ביום חמישי בערב
(הרצל יוסף)

רוב המבקרים במתחם "מול 7" באו כדי לערוך קניות לסוף השבוע. אנחנו פוגשים את גלית בזמן שהיא מעמיסה לתא המטען של רכבה את הקניות. גלית, נשואה ואם לשני ילדים הלומדים בבית הספר היסודי, מתגוררת בשכונת נווה נוי ונוהגת לבוא למתחם "מול 7" לפחות פעמיים בשבוע.
"אני לא יודעת על ניידות ואין לי מושג מה זה", היא אומרת. "לגבי הגבייה של העירייה, אני חושבת שזה לא בסדר. גם בעלי חושב שזה לא נכון, אני חושבת שביטחון זה תפקיד של המשטרה, ותו לא".
ומה לגבי תחושת הביטחון האישי?
"זה פעם עולה ופעם יורד. יש תקופות של רגיעה שבהן אתה חושב שהדברים מסתדרים, ופתאום כשאתה שומע על איזה שוד או הורדת נוסע מהכביש, אתה חוזר למציאות ונוחת על הקרקע. אתה מבין שיש כאן בעיה לא פשוטה".
אנחנו נוסעים ממתחם "מול "7 דרך שכונת נווה נוי בדרכנו לשכונת נווה זאב, וגם הפעם לא ראינו ניידות סיור. אנחנו חוזרים לעיר העתיקה ותרים אחר ניידות הסיור שהעירייה הבטיחה להפעיל, אבל בשעות אלה הן לא נצפו בשום מקום שביקרנו בו.

סופסוף ניידת

יום חמישי, שעה 20:50, מתחם "ביג"
במתחם "ביג" ראינו בפעם הראשונה והיחידה במהלך הסיור הלילי שלנו ניידת סיור של "רשף סיירת ביטחון". ניגשנו אל הניידת, שניים מתוך שלושת נוסעי הניידת היו בלבוש שוטר, אחד מהם היה לבוש בגדים אזרחיים.

7 צפייה בגלריה
סיירת בטחון ליד הביג
סיירת בטחון ליד הביג
סיירת בטחון ליד הביג. המאבטחים לא קיבלו אישור להתראיין
(הרצל יוסף)

תחילה ביקשנו לשמוע מהסיירים על המשימות שהוטלו עליהם ותרומתם של הסיורים לתחושת הביטחון של האזרחים, ואולם כשביקשנו לצלם אותם לכתבה, הסיירים החלו לסגת.
אחד מהם התרחק מאיתנו ושוחח בנייד, כנראה עם מנהליו, ולאחר שתי דקות של שיחה הוא חזר והודיע "אין לנו אישור". התעקשנו, כי בסך הכל רצינו ללמוד על המשימות שלהם, אולם הם סירבו, נכנסו לניידת, התניעו את הרכב והתרחקו מאיתנו כמה עשרות מטרים.
נכון לעכשיו, פועלות בבאר־שבע בין חמש לשש ניידות סיור באמצעות חברה פרטית. הניידות והסיירים אינם מחליפים את המשטרה ואת זרועותיה, אלא אמורים להיות עוד נדבך במערך הביטחון שהעירייה בנתה באישור משרד הפנים. המשכנו להסתובב במתחם "ביג" וביקשנו מהעוברים והשבים לשמוע את דעתם על המצב בעיר. "תמיד עדיף שתהיה נוכחות של משטרה, בעיקר במקומות הומי אדם. זה נותן תחושת ביטחון, אבל צריך להילחם באלימות בכל הדרכים ולא להרפות", אומר שמעון אדרי.
"הפוליטיקאים חוגגים ואנחנו משלמים", מציין אבי אלמקייס, אחד המבלים במתחם. "האלימות רק תגבר לדעתי, אנחנו רק בתחילת הדרך, אני לא אופטימי".
מוכרת בחנות הלבשה ששוחחנו איתה אומרת, "אני לא יודעת מה הסמכויות של הסיירים האלה ואם הם יכולים לעשות משהו נגד בריונים, אבל זה לא מזיק שהם כאן. לפעמים הנראות חשובה".

"אווירה של חששות"

יום חמישי, שעה 21:30, שכונה ג'.
התחנה הראשונה שלנו בשכונה ג' היא בית עסק שנשדד בשנה שעברה. החשדנות והחשש עדיין ניכרים על פניו של בעל העסק והוא מנסה להתאושש מאותו אירוע טראומטי. "עברה שנה לא פשוטה, לא קל לחזור לאחר מה שקרה", הוא אומר. "אנחנו מנסים לאסוף את עצמנו ולהמשיך. ברור שתחושת הביטחון נפגעה".

7 צפייה בגלריה
שכונה ג
שכונה ג
תחושת הבטחון נפגעה. שכונה ג'
(הרצל יוסף)

אתה רואה שינוי מאז שהעירייה החלה לגבות את היטל השמירה?
"לא ראיתי אף ניידת באזור כאן ואני לא מכיר. אני לא חושב שזה נכון לחייב תושבים על שיטור, זה באמת תפקידה של המדינה. אני מבין שרוצים להגביר את תחושת הביטחון שנפגעה, אבל לחייב תושבים זה סיפור בעייתי. אני מקווה שהעסק יירגע, כי אלימות יוצרת אווירה של חששות, וזה לדעתי מדאיג את התושבים".
ברחוב וינגייט אנחנו פוגשים תושבת ותיקה שעושה את דרכה לביתה בקומה השנייה בבניין דירות ישן. היא מספרת על חששותיה כאישה שמתגוררת בגפה. "לפני שאני עולה במדרגות, אני כל הזמן מסתכלת לאחור, כי מאז שהיו המהומות פה בבית החולים והיו יריות, אני פוחדת", היא מספרת. "זה באמת היה מפחיד".
מה את חושבת על היטל השמירה שהעירייה גובה מהתושבים?
"אני לא יודעת מה זה. שיהיה רק טוב לכולם".

"זה בכל הארץ"

יום חמישי, שעה 22:30, שכונה ו' הישנה
בשעה זו רחוב רינגלבלום שוקק חיים: סטודנטים רבים מגיעים למתחם כדי לבלות רגע לפני פתיחת הסמסטר החדש. "מקום סבבה", אומר יאיר, תושב באר־שבע, שבא לבלות באחת המסעדות במתחם. "נחמד להעביר כאן את הזמן באווירה כייפית".
יאיר, כמו חבריו לשולחן במסעדה, לא חש שתחושת הביטחון נפגעה. "אני לא מרגיש במשהו מיוחד", הוא אומר. "אני שומע על אלימות, אבל זה לא רק בבאר־שבע, זה בכל הארץ".

7 צפייה בגלריה
שכונה ו
שכונה ו
שכונה ו'. מצפים מהממשלה להתערב
(הרצל יוסף)

נציין שגם ברחוב רינגלבלום ההומה לא ראינו ניידות של סיירת הביטחון.
ברחוב אוסבלדו ארניה אנחנו פוגשים את דוד אבוטבול (62), אב לשלושה ילדים, שמאשים את הממשלה במצב שנוצר. "אני נגד גבייה מהתושבים, בשביל זה אנחנו משלמים ארנונה?", הוא אומר. "הממשלה לא עושה כלום. אני נוסע לאחי לדימונה ורואה איך מתפרעים בכבישים. למה לא עושים כלום, למה לא מכניסים את האנשים לבית הסוהר?".
מהעבר השני, ברחוב יעקב אבינו שחלקו יעבור בקרוב תהליך של "פינוי בינוי", אחד הדיירים ממליץ לתושבים לפתוח במרד ולא לשלם את אגרת השמירה והביטחון שהעירייה השיתה על הציבור. "זה הכל 'חארטה' - מוקד רואה ומצלמות. לאן הכסף של הארנונה הולך? אני חושב שכולם צריכים להפסיק לשלם, זה פשוט ביזיון".

חיזוק הביטחון

מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "החיוב בהיטל השמירה שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2022, נועד לסייע בחיזוק הביטחון האישי, זאת לאור הצטברות מקרים חריגים בעיר (ובאזור) ובהיעדר מענה שלם לביטחון התושבים מצד מדינת ישראל, אשר לה הסמכות והאחריות לכך. אירועי 'שומר החומות' והמציאות המשתנה, הביאו לידי כך שבמצב הנוכחי משטרת ישראל, שחסרה אלפי תקנים ושוטרים, לא יכולה לתת את המענה הדרוש. לנוכח המצב המורכב וקריאתם של התושבים המוצדקת, עיריית באר־שבע לא יכולה הייתה להישאר אדישה והחליטה לקחת אחריות ולפעול בנחישות ובמהירות כדי לנסות ולשנות את המציאות. באר־שבע הצטרפה לכ־80 ערים ויישובים במדינה, שגובים מתושביהם היטל שמירה, לנוכח היעדר משילות ופגיעה בביטחון האישי, ברחבי ישראל. ההחלטה לגבות היטל שמירה לא הייתה קלה, אך הייתה בלתי נמנעת".
קראו גם:
עוד נמסר כי "במסגרת תהליך עמוק ויסודי, קיימה העירייה דיונים מקצועיים עם נציגי וועדי השכונות, ארגונים חברתיים ואזרחים שעוסקים בנושא המשילות והביטחון האישי. העירייה חשה את דאגתם והצורך הדחוף לנקוט פעולה מיידית לשינוי המצב. המהלך זכה מצידם לתמיכה מלאה. במקביל, התקיימו דיונים עם בכירי מערכת הביטחון בעבר (מארבעה ניצבים בדימוס ומאנשי שב"כ ומודיעין) התקבלו עצות מקצועיות כיצד לפעול במצב שנוצר".

מגייסים מאבטחים

עוד נמסר כי "לאחר דיון שהתקיים במועצת העיר בו ניתן מענה מפורט לכל השאלות, אישרה המועצה פה אחד את התוכנית. העירייה קיבלה את כל האישורים הדרושים ממשרדי הממשלה ויצאה לדרך. חשוב לציין כי תוכנית הביטחון לא תחליף את משטרת ישראל, העירייה תמשיך לדרוש מהמשרד לביטחון הפנים וממדינת ישראל לתת את המענה הדרוש. עיריית באר־שבע בחרה שלא להמתין, אלא לגלות מנהיגות ולהוביל יוזמה, שתיתן מענה לתושבים ולביטחונם".
בעניין טענות התושבים נמסר: "העירייה מבינה לליבם של התושבים. כידוע עיריית באר־שבע לא העלתה את הארנונה בשנים האחרונות (למעט ההתייקרויות שקבעה המדינה), במטרה לא להכביד על התושבים בחיוב נוסף. העירייה פעלה ברגישות כלפי האוכלוסיות שידן אינה משגת, על ידי מתן הנחות (בהתאם לתקנות הכתובות בחוק). עלות האבטחה שהעירייה מוציאה עבור פרויקט זה: תוכנית הביטחון, התחלת הגבייה בתחילת חודש ספטמבר, איפשרה לעירייה להתחיל ולגייס את המאבטחים ולהתחיל בהקמת המוקד".