בסוף השבוע הקרוב תגיע חגיגת הקניות של חודש נובמבר לשיאה עם מבצעי הבלאק פריידי שיצוין ביום שישי (25 בנובמבר).
בחודש הקניות, שכולל גם את יום הרווקים הסיני שחל בשבוע שעבר, ואת סייבר מאנדיי שיחול בעוד כעשרה ימים, הצרכנים צפויים לפתוח את הארנקים ולקנות מכל הבא ליד. גם עבור בעלי העסקים, ובעיקר מרכזי הקניות, מדובר בחגיגה של ממש, והם מצפים לפדיונות גבוהים.

6 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי הנגב. מלא בקונים
(הרצל יוסף)

ואולם, בשנים האחרונות, ובעיקר בימי מגפת הקורונה, הצרכן הישראלי התרגל לקנות את מבוקשו באתרי המסחר המקוונים, בלי שיצטרך לעזוב את ביתו ולצאת אל מתחמי הקניות ההומים.
בקניות ברשת אומנם מוותרים, מצד אחד, על האפשרות למדוד את הבגד, לנסות את מוצר הקוסמטיקה או להתרשם מקרוב מהמוצר החשמלי שרוצים לקנות, אבל מצד שני, לא נאלצים לצאת מהבית ולא פעם גם חוסכים לא מעט כסף.
וחסכון בכסף הפך עבור הישראלים למעין ספורט לאומי - גם לאור העובדה שהישראלים מאז ומהתמיד לא אוהבים "לצאת פראיירים" וגם בצל יוקר המחייה המכביד המקשה על רבים באוכלוסייה לסיים את החודש.

יוצאים מהמסכים

בבאר־שבע פועלים נכון לעכשיו 11 מרכזי קניות גדולים, ולצידם יש עוד כמה מרכזי קניות קטנים יותר בשכונותיה של בירת הנגב. נוסף עליהם יש גם מרכזי קניות בערי האזור כמו בדימונה, ערד, נתיבות ואופקים, אם כי לא גדולים בהיקפם כמו אלה שבבירת הנגב.
כמו בכל מרכזי הקניות בירת הנגב ובסביבתה, גם במרכז הקניות מול 7 בבאר־שבע מתכוננים במרץ לבלאק פריידי - שיאו של חודש הקניות. "למרות שבשנים האחרונות אנחנו חווים עלייה משמעותית בהיקף הקניות באונליין, חגיגת הקניות של חודש נובמבר מזמן יצאה מהמסכים אל הקניונים ומרכזי הקניות בשכונות", מציין מנכ"ל "מול 7", ישראל בן יוסף.
"גם אנחנו, במרכז הקניות מול 7, מצטרפים מדי שנה לפסטיבל הנחות יוצא דופן שמתקיים בשיתוף פעולה עם העסקים המגוונים במרכז באווירה מיוחדת. אי אפשר להתעלם ממה שקורה בקניות באינטרנט, בעיקר מבחינת המחירים, ולכן גם אצלנו מבקרים שמגיעים במהלך החודש יכולים ליהנות מהמבצעים הכי מרחיקי לכת שאפשר להציע".
אתם מרגישים את היציאה ממשבר הקורונה?
"אם אנחנו מסתכלים על תקופת הפוסט קורונה, אנחנו כרגע נמצאים בתפוסה מאוד גבוהה של 98 אחוז עם תמהיל עסקים מדויק ומגוון. אכן הרגשנו בשנה האחרונה עלייה משמעותית בהיקפי המבקרים. אנשים רצו לצאת לבלות, להסתובב ולנשום לרווחה. הדבר הביא למגמת עלייה מסוימת בפדיונות. עם זאת, עבור בעלי עסקים רבים יש קושי לגייס כוח אדם איכותי. להערכתי, מדובר בסוג של משבר בכל מה שקשור למלצרים, ברמנים ומוכרים".
כיצד אתה מאפיין את התמונה הצרכנית בבאר־שבע נכון להיום?
"כשאנחנו מסתכלים על מרחב הצרכנות הבאר־שבעי אנחנו רואים כמה שכבות של צרכנות. בין המכולת השכונתית למגה־קניונים יש מנעד שלם. אם בעבר נחשבנו לחלוצים כשהאזור היה יחסית לא מפותח, היום מול 7 בבאר־שבע משמש מרכז צרכנות ראשי לשכונות נווה נוי, פלח 7, למבואה הדרומית המתפתחת של העיר ולרבים מרחבי העיר".
והקניות המקוונות אינן פוגעות בעסקים שבמרכזי הקניות?
"הקניות ברשת לא הולכות לשום מקום, אבל הן גם לא המענה היומיומי שעשרות אלפי תושבי העיר צריכים. גם לקניות ברשת יש מגבלות והצרכן עושה את השיקולים שלו, מה עדיף לו להזמין מהרשת ומה לא. לדעתי, בסופו של דבר אין תחליף לחוויית הקנייה ברצפת המכירה, ההיכרות האישית עם בעל המקצוע או המוכרים שיודעים לספק מענה מקצועי ומיידי".

6 צפייה בגלריה
מול 7
מול 7
מתחם מול 7. "עלייה משמעותית בהיקפי המבקרים"
(הרצל יוסף)
קיראו גם:

שינויים בהרגלי הצריכה

ד"ר ענב פרידמן, מרצה לשיווק והתנהגות צרכנית במחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן־גוריון, מציירת תמונה מעט שונה.
בסוף השבוע שעבר יצאה ד"ר פרידמן לקניות באחד ממרכזי הקניות בבאר־שבע ולהפתעתה, כך לדבריה, "מרכז הקניות הזה, שאמור דווקא להיות עמוס בסוף השבוע, היה די ריק. עצוב מאוד לראות בקניונים חנויות סגורות או ריקות מלקוחות. אני מקווה שהשיממון הזה במרכזי הקניות לא יביא בסופו של דבר לסגירת אותם עסקים של רשתות גדולות שיחזרו למרכז הארץ כבעבר".
הרגלי הצריכה ותרבות הקניות השתנו בגלל משבר הקורונה, ונראה ששינויים אלה לא פסחו גם על תושבי הנגב.
"ודאי. יש את העידן שלפני הקורונה ואת העידן שלאחר הקורונה. בתקופה שלפני הקורונה בילינו הרבה יותר בקניונים. בתקופת הקורונה חטפו בעלי העסקים מכה קשה, כאשר הלקוחות שינו את הרגלי הצריכה שלהם והעדיפו לרכוש מוצרים דרך האינטרנט. התוצאה היא ירידה ניכרת בהיקף הקניות בקניונים ובמרכזי הקניות השונים. הקורונה הביאה לשינוי בהתנהגות הצרכנית שלנו".
שינוי שבא גם לידי ביטוי בוויתור על חוויית הקניות והאפשרות לגעת ולראות את המוצר טרם קונים אותו?
"נכון. מצד אחד, כשקונים אונליין מוצר כלשהו, אין לך את חוויית המישוש והמגע הישיר עם המוצר שקנית. מצד שני, יש יתרונות בקנייה דרך האינטרנט. הקנייה מהירה יותר, זולה יותר וגם חוסכת לך את הזמן שאתה מטייל בין החנויות כדי לחפש את המוצר שאתה מבקש לקנות. היום, מטעמי נוחות וחיסכון בזמן ובכסף, אוכלוסיות רבות מעדיפות קניות וירטואליות במקום קניות פיזיות במרכז הקניות ואוכלוסיית באר־שבע והנגב לא שונה בכך, ולכן מרכזי הקניות נראים מעט שוממים בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה".

6 צפייה בגלריה
ד"ר ענב פרידמן
ד"ר ענב פרידמן
ד"ר ענב פרידמן
(דני מכליס, אוני' בן גוריון)


בבאר־שבע ובערי הנגב פועלים לא מעט קניונים ומרכזי קניות. יש הצדקה לכך?
"אני מאמינה שמרכזי הקניות הוקמו ומוקמים על סמך בדיקה מעמיקה ומחקר כלכלי לגבי כדאיות כלכלית להקמת מרכז קניות כזה או אחר. יכול להיות שיש אזורים שמרכז קניות כזה עונה על הצרכים של האוכלוסייה המתגוררת באותם אזורים. אני עצמי מופתעת בכל ביקור בקניונים בבאר־שבע שהם עדיין לא שוקקים חיים כבעבר ולא חזרו לעצמם. בהחלט יתכן שהמעבר לקניות אונליין הוא התשובה לכך".

מאחורי המקלדת

תופעת הקניות המקוונות הולכת וצוברת תאוצה, ומשבר הקורונה רק העצים אותה. "בשנתיים האחרונות חל שינוי מדהים בהרגלי הצריכה של תושבי הנגב, שמתבטא בעלייה של יותר מ־25 אחוז בשיעור רכישות האונליין בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה", מציין עומרי מעברי, מנהל הפעילות של חברת "Zipy - קנייה פשוטה", שהוקמה לפני תשע שנים בבאר־שבע ומתמחה ברכישת מוצרים אונליין מחוץ לארץ.
לדבריו, "אם אנחנו משווים את הנתונים לתקופה של לפני חמש־שש שנים, אז הגידול בשנה האחרונה ברכישות אונליין על ידי תושבי האזור הוא כ־70 אחוז".
מעברי מסביר עוד כי נתח הקניות האינטרנטיות באזור הנגב בעוגת הקניות האינטרנטיות הארצית הוא כ־14 אחוז. "זה נובע מהעובדה שכוח הקנייה כאן הוא נמוך יותר מזה שבגוש דן למשל, ולכן שם השיעור הוא גבוה יותר", הוא מציין. "אבל יש לזכור את העלייה המרשימה בשיעור כמות הרוכשים באזור באמצעות האינטרנט. זה גידול לא מבוטל".
לפי נתוני חברת Zipy, אתרי הקניות הפופולריים ביותר הם עליאקספרס, שיין, איביי ואמזון. המוצרים הנמכרים ביותר, כך לפי הנתונים, הם מטענים לטלפונים ניידים, מצלמות אבטחה, שעונים, רמקולים בלוטות' אלחוטיים, תכשיטים, כבלים למגוון שימושים, כרטיסי זיכרון וציוד קמפינג.

חוזרים לקניונים

"אין ספק שיוקר המחייה הוא מגמה כלל ארצית ואנחנו רואים אותה בכל הענפים ובכל התחומים", אומר ל"ידיעות הנגב" מנכ"ל קניון עזריאלי הנגב בבאר־שבע, שחר טביב, ומוסיף, "אך עם זאת, אנחנו בקניון פועלים ללא לאות להמשיך ולהעניק ללקוחותינו חוויית בילוי ופנאי המתאימה לכל כיס ומעדכנים את המבצעים והקופונים באפליקציה שלנו באופן תדיר על מנת להעניק ללקוחות מחירים הוגנים ומכבדים. בחודש אוגוסט האחרון שברנו שיא בכמות המבקרים בקניון, כאשר במשך החודש הגיעו לקניון כמעט 500 אלף קונים שכמובן העלו את היקף הקניות במתחם".
האם היציאה ממשבר הקורונה משפיעה על חגיגת הקניות?
"לאחר שחווינו כולנו את משבר הקורונה וסגר רדף סגר, הציבור הרחב צמא לצאת מהבית ומצביע ברגליים. משבר הקורונה שהשאיר משפחות רבות בבית ללא תעסוקה וללא מסגרות לילדים מאחורינו, ואנו רואים את מגמת העלייה בחגיגת הקניות".
הקניות באינטרנט פוגעות בהיקפי המכירות בקניון?
"אל לנו לשכוח שחוויית קנייה באינטרנט היא חוויה שונה בתכלית מחוויית קנייה פיזית במקום כמו הקניון. במתחם הקניון אפשר ליהנות ממבחר עצום של חנויות, קיימת אפשרות של מדידה, התנסות או התרשמות ממוצר מבוקש מול העיניים. חווית הקנייה במתחם מלווה גם בהרבה ערך מוסף של בילוי לכל המשפחה, הופעות ובתי קפה. את כל אלה לא ניתן להעביר ולחוות דרך קנייה באינטרנט".

6 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
אנשים ממתינים לימי המבצעים. מתחם הכניסה של הגרנד
(הרצל יוסף)


באשר לריבוי מרכזי הקניות בבאר־שבע, בפרט, ובנגב, בכלל, טוען שחר טביב, "באר־שבע היא עיר מתפתחת הנמצאת בתנופה אדירה ומרכזי קניות ובילוי נפתחים בכל שטחה כפטריות אחרי הגשם. האם יש הצדקה לכל כך הרבה מרכזי קניות שכאלה? אני חושב שהתשובה טמונה בקהל הלקוחות אשר מצביע ברגליים ובוחר להגיע למרכז קניות כזה או אחר. יש מרכזי קניות מצליחים יותר ויש כאלה שפחות, וזה לא רק עניין של תחרות, אלא גם עניין של היצע וביקוש. כל אחד ממרכזי הקניות הרבים שפזורים ברחבי העיר מציע משהו אחר, בצבע ובגוון אחר. הציבור בסופו של דבר הוא זה שבוחר לאן להגיע ומתי".

יוקר המחייה מורגש

"אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה", מציינת ויקי מנדלבאום (40), נשואה ואם לשלושה ילדים, תושבת באר־שבע, מאפרת במקצועה. "עברנו תקופה קשה בגלל הקורונה ואת הקניות שלנו עשינו דרך האינטרנט. עכשיו אפשר לצאת, לראות עולם ולקנות בעסקים המקומיים. אנחנו בעד לפרנס קודם כל את העסקים המקומיים. מי כמוני יודעת אילו קשיים עברו בעלי העסקים".
היציאה ממשבר הקורונה, מצד אחד, ויוקר המחייה, מצד שני, משפיעים על הרגלי הקניות שלכם?
"כמובן שאנחנו בודקים שמדובר במחירים סבירים. אם נראה לנו שהמחירים לא סבירים ולא שפויים, אז אנחנו פונים לקניות דרך האינטרנט. עכשיו יש מבצעים לרגל חודש הקניות ואז אנחנו בודקים ובהתאם לכך מחליטים מה לקנות והיכן לקנות. יש פחות שגעון בהשוואה לשנים קודמות. יוקר המחייה והקורונה עושים את שלהם".

6 צפייה בגלריה
מבצעים בקניונים
מבצעים בקניונים
"יש פחות שגעון בהשוואה לשנים קודמות". ויקי מנדלבאום ושרה כחלון
(הרצל יוסף)
מה אתם קונים?
"רוב הקניות, ככל שזה נוגע אליי, הם בגדים ומוצרי איפור. לילדים אני מעדיפה לקנות באתרי האינטרנט. בעלי קונה רק בעסקים מקומיים. בעקרון, אנחנו מעדיפים לקנות בעסקים בעיר ולתת פרנסה לבעלי העסקים, ככל שהמחירים שפויים".
לאורה שוורץ, תושבת באר־שבע העובדת בחנות "ביג סטוק" בעיר, מספרת שחודש הקניות מורגש היטב במקום עבודתה.
"יש לחץ בחנות ויש תנועת קונים רבה", היא מספרת. "זה גם בגלל הבלאק פריידי וגם בגלל חג החנוכה המתקרב. אנשים קונים מכל הבא ליד. כמובן שמרגישים את יוקר המחייה, אבל נראה שלא כל כך מהר אנשים מוותרים על הקניות".


"מקדימים תרופה למכה"

פרופ' עודד לוונגרט מהמחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן–גוריון, מסביר מדוע יש הצדקה לריבוי מרכזי הקניות בבאר–שבע
חודש הקניות בעיצומו ונשאלת השאלה האם יש הצדקה לריבוי מרכזי הקניות בבירת הנגב ובאזור כולו? האם כוח הקנייה באזור הנגב מצדיק זאת?
"יזמי הנדל"ן מסתכלים קדימה וצופים שבאר־שבע תגדל", אומר ל"ידיעות הנגב" פרופ' עודד לוונגרט מהמחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן־גוריון. "הם מהמרים שהגידול הזה יבוא כתוצאה ממעבר צה"ל דרומה ושיגיעו לאזור אוכלוסיות מבוססות יותר. יזמי הנדל"ן מקדימים תרופה למכה בציפייה לגידול באוכלוסייה, גם לגבי באר־שבע וגם לגבי האזור כולו. הציפייה היא שכוח הקנייה יגדל ושאותם בעלי הכנסה גבוה שיגיעו לכאן יהוו כוח קנייה משמעותי".
וזה מצדיק הקמת עוד ועוד מרכזי קניות על כל פיסת קרקע פנויה?
"אני מניח שכל אותם יזמים לא זורקים את כספם ומן הסתם הם עשו בדיקה של היתכנות כלכלית. הם מתגלגלים לאט, אבל כאמור יש ציפייה לגידול בכוח הקנייה".
איך היית מאפיין את כוח הקנייה בבאר־שבע, בפרט, ובנגב, בכלל?
"כוח הקנייה כאן הוא נמוך יותר מהממוצע הארצי וזאת בגלל המצב הסוציואקונומי באזור. מכאן שגם נפח המכירות הוא נמוך יותר, תוך תקווה שזה ישתנה".
6 צפייה בגלריה
ד"ר עודד  לוונגרוט
ד"ר עודד  לוונגרוט
ד"ר עודד לוונגרוט
(דני מכליס, אוני' בן גוריון)
"ככלל, רובנו אוהבים מתנות", מציין פרופ' לוונגרט. "המבצעים מושכים אותנו בגלל התחושה שנרוויח סכום מסוים מהמחיר המקורי של המוצר. יוצרים ציפיות לקראת המבצעים השונים, אך צריך לזכור שלא כל המבצעים הם טובים וכדאיים".
כדאי יותר לקנות באתרי הקניות?
"קשה לנו לדעת מהו המחיר המקורי של המוצר. קשה גם לעקוב אחר המחירים. צרכן טוב צריך לדעת כבר היום מה הוא רוצה לקנות ולחפש באתרים. לקראת מבצע כזה או אחר, יש לבוא מוכן. יכול להיות מצב שנחסוך, אבל לא תמיד וגם לא בכל המוצרים. חשוב לעשות שיעורי בית מאחר שלצרכן אין הרבה כוח מול המניפולציות של המשווקים. המחירים באתרים יכולים להשתנות, זה מאוד דינמי. לא אחת הלקוחות הם בעצם שבויים בידי המשווקים באתרים. כשאתה נכנס לאתר אתה מוגבל. דרושה החלטה מהירה ולא בהכרח עשית עסקה טובה. בכל מקרה, הכנת שיעורי בית היא המפתח לכל הסיפור הזה. אין סיבה לשלם על מוצר כלשהו מחיר גבוה יותר אם אפשר להשיג אותו במחיר זול יותר".
פורסם לראשונה: 08:27, 21.11.22