חצי שנה למועד הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב־31 לאוקטובר, ולא מעט ערפל שורר סביב ההיערכויות של פוליטיקאים לקראת הבחירות.
רבים מאלה ששוחחנו עימם במהלך השבועות האחרונים, מעדיפים בשלב זה לשמור את הקלפים קרוב לחזה, לא מנדבים אינפורמציה, וחוששים שחשיפה מוקדמת עלולה להזיק ואפילו לטרפד את מועמדותם ומהלכיהם. מי שכן מדברים ולא מסתירים את שאיפותיהם, הם ראשי הערים והמועצות המכהנים, שמצהירים בריש גלי שהם מוכנים ומזומנים לקרב על הכיסא הנחשק.
9 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
הבחירות מתקרבות, מי יהיה ראש העיר?
(צילום: יואב דודקביץ')
הבחירות המממשות ובאות, הם הפעם על רקע המחלוקת על הרפורמה המשפטית, ולא ברור מה תהיה השפעתה בקלפיות. במספר רשויות מסתמן ריבוי מתמודדים, מה שמגדיל את הסיכוי לסיבוב שני, וגם רשימות חדשות מתוכננות להסתער על המועצות דוגמת רשימת "עוצמה יהודית" של השר איתמר בן גביר. ברקע, הסיעות החרדיות ממתינות למוצא פיהם של הרבנים כדי לגבש את רשימותיהם ויותר נשים מנסות לנפץ את תקרת הזכוכית ולהיבחר לתפקידים היוקרתיים.
תמונת המצב נכון להיום בחלק מהיישובים כבר מסמנת מספר מועמדים מפתיעים, שצפויים להזרים הרבה עניין ודם חדש לקראת הבחירות. מצד שני, יש מספר ערים בהן נראה כי הקרב על ראשות העיריה יהיה סמלי בלבד, והמאבק האמיתי יהיה בהרכבת המועצה של אותה רשות.

באר־שבע: רוביק, אלא מי?


רוביק דנילוביץ' מתמודד לקדנציה רביעית לראשות עיריית באר־שבע, ונכון לכתיבת שורות אלה, מי שצפוי להתמודד מולו הוא סגנו, שמעון בוקר, שיתמודד מטעם מפלגת הליכוד.

9 צפייה בגלריה
רוביק רוזנטל
רוביק רוזנטל
רוביק דנילוביץ'. למה לו רפורמה עכשיו?
(הרצל יוסף)

בוקר, מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גם יוביל את רשימת הליכוד למועצת העירייה. אמנם איש לא מטיל ספק בניצחונו הצפוי של דנילוביץ' בשל האהדה הרבה שהוא זוכה לה, אולם נראה כי בשנה האחרונה נסדק משהו בקונצנזוס לו זכה ראש העירייה מקיר לקיר.
אם בעבר התגובות ברשתות החברתיות היו כוללות רק שבחים לדנילוביץ', בחודשים האחרונים נשמעות גם לא מעט ביקורות כלפיו, בעיקר על רקע ההחלטה שלו להישאר על הגדר ולא להתייחס לתפוח האדמה הלוהט שנמצא בחדר - הרפורמה המשפטית.
בזמן שיש מי שטוען ששתיקתו של דנילוביץ', שמשדר מסרים מפויסים של אחדות עשויה להיות קשורה לשאיפותיו להיבחר בעתיד לנשיא מדינת ישראל, דווקא בוקר השמיע מסרים נוקבים נגד הרפורמה, ונתפס לא פעם משמיע דברים קשים נגד המפגינים, דברים שטען כי הוצאו מהקשרם.
האתגר של דנילוביץ' יהיה לשמר את כוחו במועצה. כיום 16 חברי רשימתו ("דרך חדשה") מאיישים את המועצה, וזאת מתוך 27 מקומות שהם כ־60 אחוז מחברי המליאה.
יתרה מכך, הקואליציה של דנילוביץ' מונה 26 חברים, ובאופן פורמלי, יש איש אופוזיציה אחד - משה ינאי. האם המצב הזה ישתנה אחרי הבחירות? ייתכן. מה שבטוח שרשימת "דרך חדשה" תשנה את פניה לקראת הבחירות, וגם בעמדת הסגנים נראה פנים חדשות.
סגן וממלא מקום ראש העירייה, טל אל על, הודיע על פרישה ולוקח פסק זמן מהפוליטיקה. השם החם לסגנות הוא מנכ"ל חברת "כיוונים", שלומי נומה, שעדיין לא נתן את הסכמתו הסופית, ואם ישיב בחיוב, הוא עשוי לקבל אחריות על אחד התיקים החשובים. המאבק הגדול יהיה על מקום במועצה שכיום מונה שמונה סיעות.
בחזרה לליכוד. ברשימה ינסו לנצל את האווירה הציבורית בעיר שרוב מצביעיה הם אנשי ימין, כדי להשיג כמה שיותר מנדטים למועצה כיאה למפלגת שלטון.
שמעון בוקר סירב להגיב על התמודדותו לראשות העירייה, אולם אנשי ליכוד בעיר סיפרו כי קיימת אכזבה מהשותפות בקואליציה. "אלה דברים שהתחדדו לאחר דבריו של בוקר על המפגינים נגד הרפורמה והנזיפה שקיבל מראש העירייה", סיפרו אנשי ליכוד. "בוקר הוא שליח ציבור ולא עובד עירייה. מישהו התבלבל שם, הוא ימשיך לסייע לאנשים ולקדם את העיר בזכות הדלת הפתוחה שיש לו עם שרי הממשלה".

9 צפייה בגלריה
שמעון בוקר
שמעון בוקר
שמעון בוקר
(הרצל יוסף)

דימונה: ביטון לא חושש


בבחירות באוקטובר 2018 התמודד בני ביטון לכהונה שנייה כראש עירייה ונבחר ברוב של 51 אחוז, וגבר על יריבו ניסים פרץ שקיבל 48 אחוז. הפעם ביטון, המתמודד לכהונה שלישית, ניצב לבד, כשאף אחד עדיין לא הצהיר כי יתמודד מולו.

9 צפייה בגלריה
יוסי ביטון
יוסי ביטון
בני ביטון. "מברכים על כל מתמודד"
(הרצל יוסף)

יחד עם זאת, מי שעושה קולות שהוא הולך להתמודד ועשוי להצטרף למירוץ הוא אבי בן זיקרי, דוברו הוותיק של שר הרווחה לשעבר, מאיר כהן, כאשר זה היה ראש עיריית דימונה. בן זיקרי משמש משנה למנכ"ל משרד הרווחה. בן זיקרי סירב להגיב, אולם מקורביו מתעקשים שהוא יבחר את העיתוי הנכון ויודיע על החלטתו.
בני ביטון מגיע למירוץ כשהוא מסתמך על עשייה ענפה וחסרת תקדים בעיר, כאשר גולת הכותרת הם הסכמי הגג שנחתמו במטרה להקים כ־31 אלף דירות עד שנת 2024 והשקעה של למעלה מחמישה מיליארד שקלים בתשתיות.
"אנחנו מברכים כל מי שרוצה להתמודד", אומר בני ביטון, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אנחנו אחרי עשייה של עשר שנים, אני מקבל כל תחרות בברכה".
בינתיים הקואליציה של ביטון איתנה ומתפקדת, כולם מייחלים ומקווים לחזרתו של ממלא מקום ראש העירייה, ארמונד לנקרי, לתפקידו, לאחר שעבר תאונת דרכים קשה. לגבי רשימות שיתמודדו למועצה, מלבד אלה הקיימות, עשויים לרוץ רשימות נוספות עם אג'נדה חברתית.


אופקים: הגיל והתרגיל


אופקים של היום נמצאת במקום אחר ממה שהיתה בעבר. ב־2013, לאחר למעלה מחמש שנים בהן ניהלה את העירייה ועדה קרואה, התמודד לראשונה איציק דנינו בבחירות המקומיות וזכה ב־62 אחוז מקולות הבוחרים. מאז, דנינו מכהן באופן רצוף בתפקיד ומתכונן במלוא המרץ למירוץ לקראת קדנציה שלישית.

9 צפייה בגלריה
דנינו
דנינו
לא מתרגש. דנינו
(הרצל יוסף)

העיר שינתה את דימויה בזכות פרויקטים גדולים ותוכניות בינוי המושכת אוכלוסיות מבחוץ. במישור הפוליטי, היריבות במועצת העירייה ניכרת, ונראה כי העניינים מתחממים לקראת הבחירות המוניציפליות.
בבחירות בשנת 2018 למועצת העירייה רשימת "אופקימים" הצליחה לקבל מנדט אחד והנציג שלה במועצה הוא טל מגרה. הרשימה שחרטה על דגלה את הערך "שקיפות" בכל מה שקשור לעירייה, מתכננת להריץ את מגרה השאפתן לראשות העיריה מול דנינו. מגרה מסרב בשלב זה להגיב, אבל הביע בעבר לא מעט פעמים חוסר שביעות רצון מהתנהלות העירייה והעומד בראשה.
איציק דנינו, פוליטיקאי ותיק, אחיו של ח"כ שלום דנינו ("ליכוד"), לא מתרגש יתר על המידה, וסומך על הקבלות שהוא מציג בכל תחומי העשייה. "זו הדמוקרטיה, זה היופי של המדינה היפה והאצילה שיש לנו, צריך לשמור על הזכות הזאת שכל אחד שמרגיש שהוא יכול לתרום למען הציבור רשאי ומוזמן להציג את המועמדות שלו, זה רק יעצים את החגיגה הדמוקרטית". גם במועצה עצמה אומרים כי תחרות בין שועל ותיק כמו דנינו לפוליטיקאי מוכשר כמו מגרה בהחלט עשויה לעורר עניין בבחירות עצמן.

ערד: בדידות בפסגה


אדישות וחוסר עניין, כך אפשר לתאר את האווירה בערד, כשרבים בעיר לא יודעים שיתקיימו בשנה הנוכחית בחירות. בקרב הפוליטיקאים הסיפור אחר. ראש העירייה עו"ד ניסן בן־חמו, מתמודד לקדנציה שלישית ברציפות, כשהוא ניצב בבדידות מזהרת, וכרגע אין אף מועמד שהצהיר כי הוא מתמודד מולו.

9 צפייה בגלריה
ניסן בן חמו
ניסן בן חמו
ניסן בן־חמו. בשלב זה אף מועמד לא הצהיר כי יתמודד נגדו
(הרצל יוסף)

"אני סמוך ובטוח שהעשייה הרבה שלנו מדברת בעד עצמה", אומר בן־חמו ל"ידיעות הנגב", "ואני בטוח שתושבי ערד מבינים מה הכי טוב עבורם, האם להמר על משהו חדש ותיאורטי או על משהו מוכח שכבר מתקיים בשבע השנים האחרונות".
ראשית הכהונה של בן חמו היתה כשניצח לראשונה בבחירות מיוחדות במרץ 2015 בעקבות בחירתה של ראש העירייה טלי פלוסקוב לכנסת. בבחירות באוקטובר 2018 ניצח בן חמו ברוב של 63 אחוז את נציג הליכוד בעיר.
יחד עם זאת, למרות חוסר העניין בבחירות, עדיין מוקדם לקבוע אלו שינויים עשויים להיות, בעיקר הדברים אמורים לגבי הסיעות החרדיות של חסידי גור וסיעות אחרות. השאלה המרכזית שעל הפרק: האם יציעו מועמד לראשות העיריה מטעמם או יסתפקו במירוץ למועצה בה מכהנים בסך הכל 15 חברים מכל הסיעות.

נתיבות: קדנציה שמינית לזוהר?


בעיר נתיבות, שעשתה קפיצה מדהימה בפיתוח ונכללת בין הערים המובילות בנגב, אין חדש במישור המוניציפלי. יחיאל זוהר שמכהן מזה שלושה עשורים כראש עירייה ניצב לבד הפעם במערכה (נכון לכתיבת שורות אלו), והשאלה היא מי יצליח לאתגר אותו. זוהר, שזכה בבחירות בשנת 2018 ב־63.85 אחוז מהקולות, מתכונן לריצה לקדנציה שמינית ברציפות. מדובר בשיא שמעטים הצליחו להגיע אליו.

קראו גם:

בנתיבות כמו בנתיבות, לחצרות הרבנים ישנה השפעה לא קטנה על הבחירות בשל כוחם האלקטורלי, אולם בשנים האחרונות המצב הדמוגרפי בעיר משתנה בשל הגירה חיובית של צעירים ומשפחות שעברו בזכות האטרקטיביות שמציעה העיר ותנאי דיור ופיתוח מפתים. כרגע מסתמן כי הרכב מועצת העיר בנתיבות לא הולך להשתנות באופן דרמטי. מי שיתמודד למועצה הוא יעקב אוחיון, יו"ר עמותת "אחיי למען רעיי" שמסייעת לנזקקים. אוחיון כיהן בעבר כחבר מועצת עיריית באר־שבע, אולם בשנים האחרונות העתיק את מגוריו לנתיבות.

מועצות מקומיות: כולם נגד כולם


בניגוד לערים הגדולות, ברוב המועצות המקומיות מסתמן כי צפויה מערכת בחירות עם לא מעט עניין. בלהבים, ראש המועצה יוסי ניסן עשוי לפגוש מספר מתמודדים מולו: ראש המועצה הקודם, אלי לוי ששוקל להתמודד ("אני בודק ואז אחליט"). בין השניים ישנה יריבות פוליטית רבת שנים שהגיעה עד לכתלי בית המשפט.
מי שגם עשוי להתמודד על ראשות המועצה הוא מהנדס המועצה לשעבר אלעד ארזי שמשמש כיום סמנכ"ל בחברת "שיכון ובינוי" ואחד ממובילי פרויקט מעבר צה"ל דרום. מארזי לא נמסרה תגובה.
בסביבתו של יוסי ניסן בטוחים כי ראש המועצה יזכה באמון הציבור לקדנציה נוספת.

9 צפייה בגלריה
יוסי ניסן
יוסי ניסן
יוסי ניסן. בסביבתו משדרים ביטחון מלא
(הרצל יוסף)

בירוחם שתי הנשים המוכרות יתייצבו שוב ויתמודדו ראש בראש: ראש המועצה המכהנת, טל אוחנה, מול יו"ר סיעת הליכוד במועצת ירוחם, עו"ד נילי אהרון. אוחנה זוכה לפופולריות רבה ביישוב, אך אהרון מאמינה בעצמה. "בקרוב מאוד אציג את התוכנית הכלכלית־חברתית שגיבשנו לירוחם", אומרת עו"ד אהרון. "בזכות הירתמות הממשלה נוביל את ירוחם לשינוי המיוחל".

9 צפייה בגלריה
טל אוחנה ונילי אהרון
טל אוחנה ונילי אהרון
ראש מועצת ירוחם טל אוחנה והמתמודדת מולה, עו"ד נילי אהרון
(הרצל יוסף, אלי וענונו)

ביישוב עומר מרחף סימן שאלה גדול לגבי התמודדותו של פיני בדש לכהונה נוספת לאחר 33 שנים בתפקיד. בדש עצמו סירב להגיב, אולם השם בדש ממשיך לככב, כאשר ההערכות הן שאחיינו, ארז בדש, שמכהן כראש מועצת נאות חובב, יקפוץ למים הסוערים ויתמודד במידה שפיני יסיר את מועמדותו.

9 צפייה בגלריה
מזוז ובדש
מזוז ובדש
פיני בדש ושמעון מזוז. תחרות מעניינת בעומר ומיתר
(הרצל יוסף)

בורסת השמות לא נעצרת כאן. חברת המועצה הוותיקה סימה כחלון צפויה להודיע בקרוב על התמודדותה לראשות המועצה, ומי שכבר הודיע כי יתמודד, הוא היזם והפעיל החברתי יוסי כהן שמגיע בחירות עם שאיפות גדולות לעשות שינוי ביישוב.
כהן טוען כי יש להשיב את עומר למקומה הטבעי. "היישוב שלנו צריך שינוי אמיתי", הוא מצהיר, "צריך מישהו שינער את האבק שהצטבר פה".
על תפקיד ראש מועצת מיתר צפויים להתמודד ראש המועצה המכהן שמעון מזוז, ראש האופוזיציה, שמעון פרץ, יו"ר אגודת מתיישבי כרמית, ליאור זיני, כאשר באחרונה הודיע גם סער חרזי על התמודדותו. חרזי משמש כיום כמנהל תחום התעשייה במועצה אזורית תמר.