"לא הגעתי לדימונה לעונה אחת. אני רוצה להיות כאן יותר, ושואף לבנות קבוצה עם תשתית לטווח ארוך". זה המוטו של רומן זולו, המאמן החדש של מ.ס דימונה.
3 צפייה בגלריה
זולו. הנדסאי בניין בהשכלתו
זולו. הנדסאי בניין בהשכלתו
זולו. הנדסאי בניין בהשכלתו
(צילום: שרון צור)
מאז שמונה לתפקיד בשבוע שעבר החל זולו בבניית הסגל. על פי התוכניות, האימונים יתחילו בסוף יולי בתקווה שעד אז הסגל יושלם.
גבות רבות הורמו כאשר פורסם שמאמן מהצפון הרחוק יעשה את הדרך הארוכה עד לדרום כדי להוביל קבוצה בליגה א'. גם זולו עצמו לא דמיין שזה מה שיקרה לו.
הקשר בין זולו למועדון הכדורגל בדימונה נוצר לפני כשבועיים. "קיבלתי טלפון מגורם בכיר עיריית דימונה שביקש להיפגש איתי אחרי ששמע עליי המלצות חמות מאנשי כדורגל מובילים בארץ", מספר זולו. "הפגישה הראשונה נערכה בדימונה, ולאחר זמן קצר חתמנו על ההסכם בתל־אביב".
"ראיתי את עצמי כמאמן של ליגה לאומית", ממשיך זולו. "לא חשבתי שארד לליגה א'. אחרי שנפגשתי עם גורמים בדימונה, ראיתי את המתקנים והבנתי לאן הרוח נושבת, שמחתי מאוד לחתום בקבוצה. הרגשתי שזה מועדון שמתנהל ברמה של ליגה לאומית. היו לי הצעות משלוש קבוצות בליגה א' צפון וגם הצעה להיות עוזר מאמן בקבוצה בליגה העל, אבל בחרתי בדימונה. אני מאוד שמח להתחיל לעבוד עם אנשים נפלאים כמו ראש העירייה, בני ביטון, מנכ"ל רשות הספורט, רועי אמנו, והמנכ"ל החדש, אלון ריף. הם עושים הרבה למען ההצלחה של קבוצת הכדורגל בעיר".

שיחק בתפקיד השוער

זולו (34) נולד בעיר סנט־פטרסבורג ברוסיה בשנת 1988, וכעבור שנתיים עלה עם משפחתו ישירות לעפולה.
הוא התחיל לשחק כדורגל בגיל שש בהפועל עפולה ולפני שנפצע ופרש בגיל 22 הספיק לשחק בקבוצות בליגות א' ו־ב' מצפון הארץ.
"כבר כשהייתי שחקן צעיר ידעתי שאני הולך להיות מאמן", הוא מספר. "לאחר שפרשתי התחלתי לאמן בקבוצות בגילאים שונים במחלקות נוער".
בקיץ 2016 אייל לחמן המשיך לעונה שנייה כמאמן הפועל עפולה. זולו יצר עם לחמן קשר, ואחרי פגישת היכרות הוא מונה לעוזר המאמן ולמאמן שוערים של הקבוצה.
בינואר 2017 לחמן פוטר, ובמקומו מונה ראובן עטר. זולו נשאר עד סוף העונה בתפקיד עוזר המאמן.
בשנים 2017-2020 זולו עבד כמאמן בקבוצות מליגות נמוכות באזור הצפון. בקיץ 2020 מונה זולו למאמן קבוצת הנוער של עפולה מהליגה הלאומית כשבמקביל שלומי דורה מונה למאמן הקבוצה הבוגרת. במחזור התשיעי דורה פוטר לאחר שהקבוצה הייתה במקום האחרון עם שלוש נקודות.
זולו מונה למאמן זמני ולאחר סדרת משחקים טובה הפך למאמן קבוע. הוא הוביל את עפולה להצלחות: הקבוצה ברחה מהתחתית, והייתה במרחק של שער מכניסה לפלייאוף העליון. גם בגביע המדינה עפולה של זולו עשתה חיל: הקבוצה עברה את כפר־סבא ונוף־הגליל, ונעצרה רק בשלב רבע הגמר על ידי מכבי חיפה.
3 צפייה בגלריה
רומן זולו. אימן בהצלחה בעפולה
רומן זולו. אימן בהצלחה בעפולה
זולו. אימן בהצלחה בעפולה
(צילום: שרון צור)
ראשי הקבוצה העריכו מאוד את עבודתו של זולו, וכבר בשלהי עונת 2020-2021 החתימו אותו לעונה הבאה. בתחילת אוגוסט 2021, במהלך שיא ההכנות לעונה שבפתח, זולו הפתיע את ראשי עפולה כשהודיע על התפטרות. הסיבה: הוא לא ראה לנכון לקחת חלק בשיתוף הפעולה שהחל בין עפולה לאלופה הטרייה מכבי חיפה.
זולו הבין שיקבל הנחתות מאנשי מכבי חיפה בדמות שחקנים מסוימים שיצטרך לצרף, ולהבנתו אנשי חיפה גם יקבעו מי יהיו בעלי התפקידים בצוות המקצועי.
"הבנתי שמשיתוף הפעולה הזה רבים ירוויחו אבל רק אחד יפסיד וייפגע - וזה אני", מספר זולו. "רציתי שאני יהיה זה שיוביל את עפולה. לא הסכמתי שאנשים ממכבי חיפה יקבעו לי מה לעשות ואיך לפעול".
מכיוון שבאותה תקופה כל הקבוצות בליגה הלאומית כבר מינו מאמנים מאמן זולו נותר ללא עבודה.
חודשיים הוא ישב בבית עד שמונה למאמן הפועל רעננה מהליגה הלאומית. הרומן בין שני הצדדים היה קצר מאוד. לאחר שני משחקים ושני הפסדים בלי שער זכות החליטה הנהלת הקבוצה לפטר את זולו ולמנות במקומו את אלי כהן.
זולו מספר שהבעלים אשר אלון קצץ נחלץ מהסיטואציה וכיוון שרצה מאמן מנוסה יותר החתים את אלי כהן. בדיעבד גם כהן לא עזר - והקבוצה ירדה בסיום העונה לליגה א'.

יוצא לחל"ת בגלל המעבר לדימונה

זולו הוא הנדסאי בניין בהשכלתו, ובשנים האחרונות שילב עבודה בתחום הבניין עם האימון.
"אחרי שחתמתי בדימונה אקח חל"ת מהעבודה כהנדסאי", הוא אומר. "זו לא אמורה להיות בעיה עבורי כי זה מקצוע מבוקש. לא תהיה לי בעיה לחזור לעסוק בזה בעתיד".
3 צפייה בגלריה
זולו. פרש ממשחק פעיל בגיל 22
זולו. פרש ממשחק פעיל בגיל 22
זולו. פרש ממשחק פעיל בגיל 22
(צילום: גיל נחושתן)
זולו מתכנן להתגורר בדימונה בחלק מהשבוע, כאשר בכוונתו לדרוש משחקני חיזוק שיגיעו שיתגוררו אף הם בעיר, לפחות בחלק מימי השבוע.
"יש כוונה ליצור סוג של משפחה באמצעות מגורים משותפים לשחקני חיזוק", הוא מסביר. "ככה הם יהיו יותר מלוכדים וירגישו יותר את העיר".
לך באופן אישי לא יהיה קשה להתנתק מהמשפחה בעפולה?
"הגעתי למסקנה שדימונה זה המקום הכי נכון בשבילי בתקופה הזו, גם אם אצטרך להקריב מעצמי, כלומר להתנתק מהבית והמשפחה".
זולו יודע שמצפה לו עבודה רבה בקבוצה עם שאיפות גדולות. "צריך לבנות קבוצה מהבסיס", הוא אומר. "נחתים ארבעה שחקנים שנחשבים בכירים, ואותם נשלב עם שחקנים צעירים מאזור הנגב. לצערי, בדימונה אין מספיק שחקני בית. אני מתכוון לעזור מניסיוני למחלקת הנוער".
אתה יודע שבדימונה מדברים על צמרת ופלייאוף עליון?
"אנחנו נבנה קבוצה חזקה שתשאף להגיע לצמרת, אבל זה לא יהיה קל. בעולם הכדורגל חושבים שיש לדימונה תקציב גדול ושהולכים לשפוך כספים כדי לעלות ליגה. זה בכלל לא נכון. גיליתי מועדון מאוד מסודר כאשר הכל מחושב וידוע".