כוכב הכדורגל הארגנטיני הגדול בדורנו לאו מסי הרעיד בשבועות האחרונים את עולם הכדורגל לאחר שהדיווחים בכלי התקשורת סבורים שהוא יעזוב את ברצלונה בתקופה הקרובה אחרי ששיחק בה בכל הקריירה שלו.
4 צפייה בגלריה
מרסלו מלי מוצג בספורטינג ליסבון. לא השאיר חותם
מרסלו מלי מוצג בספורטינג ליסבון. לא השאיר חותם
מרסלו מלי מוצג בספורטינג ליסבון. לא השאיר חותם
(צילום: EPA)
קראו גם:
בינתיים, כמה עשרות אלפי קילומטרים משם, עם הרבה פחות רעש, שני שחקנים חדשים מארגנטינה אמורים להוביל בתקופה הקרובה את הקישור של הפועל באר־שבע. מדובר במרסלו מלי בן ה־28 שמשחק בעמדת ה־50/50, ובקשר האחורי מריאנו באריירו בן ה־25.
צמד הזרים שנחתו השבוע בארץ יגיעו מליגה יותר חזקה מישראל ובעלי לא מעט הופעות בפרימיירה הארגנטינית, אך עם זאת, סימן שאלה גדול מרחף מעל ראשם. התקווה במועדון היא ששניהם יתחברו בצורה טובה לכדורגל הישראלי, למרות שניסיון העבר (לפחות עם מרסלו מלי), מראה שיהיה להם קשה מאוד להצליח מחוץ לארצם.
בכלל, שאלת ההתאקלמות של השניים תעמוד בוודאות במרכז העניינים לפחות בתקופה הראשונה שלהם בישראל. חשוב לציין כי לא מדובר בצמד להטוטני כדור כמו שכולנו מדמיינים. טכניקה הוא הצד הפחות חזק אצל שני הכדורגלנים הללו. מה כן? בעיקר משחק ההגנה.
אחת המסקנות הבולטות והחשובות שהפיקו אנשי הפועל באר־שבע מהעונה שעברה היתה ההבנה כי מרכז השדה של הקבוצה היה חלש יחסית בהשוואה לזה של מכבי תל־אביב ומכבי חיפה. החולשה הזו, כך על פי המועדון, עלתה לקבוצה בלא מעט נקודות יקרות לאורך העונה, וגם שיבשה לא פעם את המשחק ואת השיטה בה מעוניין לשחק מאמן הקבוצה יוסי אבוקסיס.
4 צפייה בגלריה
מרסלו מלי (מימין). יצטרף לבאר שבע
מרסלו מלי (מימין). יצטרף לבאר שבע
מרסלו מלי (מימין). יצטרף לבאר שבע
(צילום: EPA)
על מנת לפתור את הבעיה שנוצרה, בבאר־שבע חיפשו פתרונות במקומות רבים, ולא מעט שחקנים מתאימים בעיניו של המאמן קיבלו הצעה קונקרטית מהמועדון, אך המגעים עם הזרים לא הבשילו לכדי חתימה על החוזה. עד שבאו מלי ובאריירו.
בין יתר השיקולים של אנשי המועדון, ההחלטה להמר על שני קשרים דפנסיביים יחסית באה על מנת קודם כל להקטין את התלות בז'וסוואה ולאפשר לאבוקסיס לקדם את הלהיט הפורטוגלי כמה שיותר למעלה ליד החלוצים, כדי שהוא ינצל עד תום את היכולת הטכנית שלו לטובת הקבוצה.
כמו תמיד עם שחקני הרכש ועוד כאלה שמשתייכים לקבוצת הפאר מארגנטינה ראסינג קלוב, מייצרים בסביבת המועדון לא מעט ציפיות ותקוות לפגוע בינגו. גם בהפועל באר־שבע לא הצליחו להתאפק ומשדרים המון אופטימיות ותקווה בנוגע לחיזוק.
"אני בהחלט מפרגן ומברך את הפועל באר־שבע שהצליחה להביא שני ארגנטינים", אומר יהודה ארם, פרשן הכדורגל הוותיק. "צריך להבין שראסינג קלוב שזכתה ב־2018/19 באליפות ארגנטינה היא אחת מחמש הקבוצות הכי טובות במדינה בעשורים האחרונים. מי שנמנה על הסגל של המועדון הזה אמור להיות כדורגלן טוב".
אתה חושב שבאר־שבע עשתה עסקה טובה איתם?
"מלי גם שיחק בבוקה, אז זה בהחלט נתון משמעותי, ואני יודע לגבי באריירו שהקבוצה ששאלה אותו בעונה הנוכחית (הוראקן - כ.ק.) רצתה מאוד לחדש חוזה, אבל ענייני הקורונה טרפו את הקלפים. אין ספק שמדובר בשחקנים שאמורים להעלות את הרמה ולשדרג מאוד את באר־שבע, אבל צריך גם מזל בכל מה שקשור להתאקלמות שלהם. כבר בנתב"ג כשהם ירגישו את החום כאן בארץ הם יבינו כמה קשה יהיה להם להתאקלם".

ישתדרגו כלכלית

ארם מציין כי למרות ששחקנים מקבוצות בכירות בארגנטינה לא נוהגים לחתום בישראל, השכר שהם עתידים להרוויח עשוי לשדרג אותם כלכלית. "ממה שאני מבין הם גם יוצאים נשכרים מבחינה כלכלית", סיפר הפרשן. "קח למשל את קרלוס טבס שנחשב היום לשחקן הכי יקר בארגנטינה עם שכר של חצי מיליון דולר לשנה, אבל בגלל האינפלציה הגבוהה בארגנטינה בסיום העונה הזאת יישאר לו אולי מחצית מהסכום. מלי ובאריירו צפויים לקבל בבאר־שבע בין 150 ל־200 אלף דולר שיהיו שווים אותו דבר גם בסיום העונה, ובשבילם זה הרבה יותר ממה שהיו מרוויחים בארגנטינה, כך ששווה להם להצליח כאן ולהראות שהם טובים".
ראסינג קלוב נחשב למועדון שמגדל את שחקניו לאורך עשורים רבים במחלקות הנוער והאקדמיה שלו, לכן הדביקו לו בארגנטינה את הכינוי "לה אקדמיה". באריירו היה לפני כמה שנים טובות שחקן מבטיח במחלקת הנוער של ראסינג שסומן כשחקן שעתיד לעשות את המעבר בהצלחה לבוגרים.
בשלב מסוים, אחרי הפריצה הראשונית, הקשר סבל מקרע ברצועה הצולבת במשחק של הנבחרת הצעירה של ארגנטינה והפציעה ואחריה השיקום הארוך עיכבו את ההתקדמות שלו. על מנת לחזור לכושר משחק באריירו הושאל לדפנסה אי חוסטיסיה, מועדון קטן בליגה הראשונה, והציג במדיה יכולת טובה, אבל כשחזר, גילה כי מעמדו לא השתפר מכיוון שבסגל של הקבוצה היו לא מעט שחקנים בעמדתו שקיבלו דקות לפניו.
4 צפייה בגלריה
מריאנו בריירו (מימין). יכול לשחק גם כבלם
מריאנו בריירו (מימין). יכול לשחק גם כבלם
מריאנו בריירו (מימין). יכול לשחק גם כבלם
(צילום: EPA)
כמו כן, מאמן הקבוצה דאז חיפש בעמדה הזאת שחקן עם אופי ויכולות שונות מאלו של באריירו, ובסופו של דבר, שילוב של הרמה המקצועית עם סגנון המשחק הרצוי והתחרות מול שחקנים מצוינים היו הגורמים שמנעו ממנו להצליח בגדול.
"כל עוד יודעים מה הוא יכול לתת ולא מצפים לדברים אחרים, זאת בהחלט יכולה להיות הצלחה", אומר השבוע גלעד סרוסי, אוהד שרוף של ראסינג והפועל באר־שבע, שעוקב מקרוב אחרי הליגה הארגנטינית.
"באריירו טוב בחילוץ כדורים, אגרסיבי וקורא את המשחק טוב", מוסיף סרוסי, "מצד שני, הוא אמנם לא מאבד הרבה כדורים, מעיף מבלי להסתבך לרוב כשהוא תחת לחץ, אבל פחות טוב בלשבור קווים ולהוציא את הקבוצה קדימה. התרומה ההתקפית שלו לא גבוהה, להוציא מצבים נייחים. בין היתר באריירו גם יכול להשתלב בהצלחה כבלם, תפקיד ששיחק בו לא מעט מאז שעלה לבוגרים".

לא נוטה להסתבך


לדברי סרוסי, באריירו נחשב לשחקן רגוע מאוד שלא נוהג להסתבך יתר על המידה. "יש לו אופי נוח וחיובי", מוסיף האוהד, "בשום צורה לא מדובר בשחקן בעייתי, אבל זו הפעם הראשונה שהוא יוצא לשחק במועדון מחוץ לבואנוס איירס, וצריך לקוות שלא תהיה עם זה בעיה".
הקשר/בלם מגיע אחרי עונה טובה בהורקאן אליה הושאל מראסינג, אך כמו לא מעט שחקנים דרום אמריקאים, באריירו לא שיחק כדורגל פעיל מזה לא מעט זמן בשל מגפת הקורונה שגרמה לעצירת הליגות בכל העולם.
"אם לא יהיו קשיי התאקלמות אובייקטיבים ובמידה שהוא לא יידרש על ידי המאמן ליצור יותר מדי בשביל הקבוצה בחלק הקדמי", מוסיף סרוסי, "הוא נראה כמו החתמה טובה לקבוצה ושחקן שיכול לתרום לנו הרבה".
דווקא מרסלו מלי נחשב לשחקן בעל סיכויים פחותים להצליח כאן בישראל. אמנם מלי היה שחקן משמעותי באליפות בה זכתה בוקה ג'וניורס ב־2015 ותרומתו גרמה לספורטינג ליסבון הפורטוגלית להשאילו מבוקה, אך מאז האליפות ההיא עם הכחולים/צהובים, באה נפילה גדולה מאוד במדי הירוקים מפורטוגל.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס. מבחן אחרון לפני אירופה
יוסי אבוקסיס. מבחן אחרון לפני אירופה
יוסי אבוקסיס. מקבל רכש חדש
(צילום: ראובן שוורץ)
גם בראסינג אליה הגיע מלי מליסבון כשחקן רכש מבטיח, הוא לא עמד בציפיות ואכזב למרות שניסה ועבד קשה באותה תקופה. בראסינג ניסו להציל את ההשקעה, ומלי יצא להשאלות שלא ממש הצליחו, כשהוא התקשה להסתדר בברזיל במדי ויטוריה.
לאחר מכן הוא הפגין ניצוצות במדי קבוצת התחתית בלגראנו, ובעונה האחרונה היה סביר בסנטראל קורדובה. מלי מחזיק ביכולת לתרום התקפית, ויש לו על פי גורמים בכדורגל הארגנטיני, תנועה טובה קדימה ומסירות מדויקות, אבל בשנים האחרונות אחוזי ההצלחה שלו בפעולות בחלק הקדמי לא היו גבוהות ולא הזכירו כלל את הרמה שאותה הוא הציג בבוקה ג'וניורס.

עובד קשה ונחוש מאוד


אם מנתחים את מלי הגנתית, אפשר לראות שהקשר אוהב לעבוד קשה ונחוש בכל עת לנסות ולתרום לקבוצה למרות שאין לו נוכחות פיזית (רק 1.70 ס"מ), מרשימה מדי. "מלי שיחק גם כקשר אחורי בשנים האחרונות ואני חושב שזה פחות מתאים לו למרות שבכדורגל הישראלי הוא יכול לעשות זאת ברמה סבירה", מעריך גלעד סרוסי. "יותר מתאים לו לשחק לצד קשר מרכזי נוסף, עם יותר חופש לצאת קדימה. אם הוא היה מציג את הרמה שהציג בקולון ובבוקה גם היום, חד משמעית, הוא לא היה מגיע לישראל".
האם אתה מעריך שהוא יצליח להשתלב כאן?
"מצד אחד, אותי מעודד לחשוב ששחקן עם איכויות כאלה מגיע לישראל, אבל בפועל, כבר חמש שנים שמלי נראה כשחקן בינוני־חלש בקבוצה גדולה וסביר בקבוצות תחתית, לכן גם קשה להעריך את מידת ההצלחה שלו כאן בליגה שלנו. בכל אופן, לדעתי הרמה שהוא הציג בארגנטינה מספיקה כדי לשחק בקבוצות צמרת פה. הוא גם מגיע בהשאלה ויכול להיות 'הזר השישי'".
סימן שאלה עוד יותר גדול מרחף מעל מלי בכל נושא ההשתלבות בישראל ועוד על רקע הגבלות הקורונה שפועלות בינתיים בארץ. עובדתית, מלי שיצא פעמיים מגבולות ארצו למועדונים גדולים בפורטוגל ובברזיל, חווה שם לא מעט קשיי התאקלמות, ובהפועל באר־שבע בוודאי מקווים כי מדובר בקשיים מקצועיים נטו ולא בסוג של מעגל ממנו יהיה לקשר קשה לצאת.
אפשר להבין מדוע ההודעה על עזיבת הצמד לא עוררה תגובות סוערות בקרב אוהדי ראסינג. לדברי סרוסי, הסיבה לכך היא מכיוון ששניהם לא הצליחו למעשה לקבע את עצמם בתוך סגל המועדון, ולכן גם שאלת החיבור עם אוהדי ראסינג כלל לא עלתה על הפרק.
"מדובר בשני שחקנים שכבר זמן ארוך יחסית מושאלים לקבוצות אחרות, אז אין איזו תחושה מיוחדת בשל עזיבתם", מנתח האוהד. "בגדול, אוהדי ראסינג לא מעריכים ואפילו מזלזלים במלי שנחשב בעיניהם מההחתמות הגרועות שלהם בעונות האחרונות הדי מוצלחות ודי מחבבים את באריירו כשחקן בית, אבל מבינים למה הוא לא מוצא מקום בקבוצה כרגע ברוטציה".
יוסי אבוקסיס ככל הנראה מתכנן לעלות העונה עם קישור מעובה שכולל שני שחקנים בעלי אוריינטציה הגנתית כשלפניהם משחקת שלישיית האס שלו: ז'וסוואה, אלטון אקולטסה וסינטיהו סלליך.
החלוץ הקולומביאני החדש אגודלו אמור להיות סוג של באנקר בהרכב הקבוצה והמוציא לפועל העיקרי שלה, כמו גם כמובן הקפטן מיגל ויטור, לכן בעקבות החוק בליגת העל שמאפשר לכלול בסגל שישה זרים ולשחק עם חמישה על המגרש בו זמנית, אחד הקשרים החדשים ככל הנראה יישאר לחכות לצ'אנס שלו על הספסל.