בראשון שעבר אולם 'הקונכייה' בבאר שבע התמלא במשפחות. לא, הפסטיגל לא חזר העירה, גם הפועל באר שבע בכדורסל לא שיחקה באותו ערב. מי שכן שיחקו הן עשרות נשים, אמהות מבאר שבע והסביבה, שהצטרפו לליגת 'מאמאנט', ליגת אמהות בכדורשת.
נס ציונה: האמהות שמככבות על הפרקט אמהות לוד עולות על המגרש
לא מדובר באירוע יופי או אירוע לאמהות, פשוט שריקת הפתיחה לליגה החדשה בבאר שבע. אין עוד מקום שיכול לקבץ אמהות שעוזבות לשעה וחצי בשבוע את הבעל והילדים, לוקחות פסק זמן ממטלות הבית ועולות על בגדי ספורט כדי לשחק בשביל עצמן. הפעם הבעל והילדים באו לעודד את האמא, ולא להיפך.
משהו חדש מתחיל ליגת 'מאמאנט' בבאר שבע כוללת עשרות שחקניות בשש קבוצות, והיד עוד נטויה. כמעט בלי פרסום, אבל עם הרבה כוח רצון ורוח התנדבות הן יוצאות אחת לשבוע, עוזבות את כל הסידורים בבית, שוכחות ממקלחות, מסנדוויץ' לילדים ומסידור הבית, ופשוט הולכות לשחק.
לראיון מגיעות שחקניות מקבוצות שונות. דנית גדעון, אמא לארבעה ילדים וקפטנית קבוצת הגר שמורכבת מנשים יהודיות וערביות מעמותת 'הגר', יערה שחר (38), אמא לשניים ושחקנית קבוצת רמות א', אלה צ'רנומורסקי (29), אמא לשניים ושחקנית קבוצת רמות א', ג'ני שוסטר (33), אמא לילד אחד ומי שהקימה ומרכזת את הליגה בבאר שבע, אתי וולפרט (42), אמא לשני ילדים ושחקנית קבוצת רמות א', ענת צנטנר (48), אמא לשלושה ושחקנית מאמא 7, קבוצה שמקבצת את שכונות נווה נוי, נווה זאב א' וב' ורוני קרמר (37), אמא לארבעה וגם שחקנית במאמא 7.
מי שאחראית להקמת הליגה בבאר שבע היא שוסטר שחשבה שהגיע הזמן שגם באר שבע תצטרף לגל ההצלחה. "אני שיחקתי בליגה למקומות עבודה וזה הפריע לי שאני צריכה לעבוד במקום מסוים כדי להצטרף לליגה. אמרתי שצריך להביא את זה לעיר. התקשרתי ליושב ראש 'מאמאנט' ואמרתי לו שאני רוצה להקים ליגה בבאר שבע. הוא אמר 'יופי, מצוין, מבאר שבע עדיין לא קיבלנו טלפון כזה'. וככה לפני שנה וחצי נפגשנו עם העירייה והעלינו את הרעיון, אבל לצערי לא קרה הרבה".
שוסטר לא ויתרה, ולפני שמונה חודשים קיבלה בשורה משמחת. בעיריית באר שבע מצאו תקציב והליגה יצאה לדרך. עכשיו נשארה רק משימה אחת קטנה, לגייס שחקניות. "הנחתי שאם לי זה חשוב, למה שזה לא יהיה חשוב גם לאחרות, למה שלא ירצו?! זו לא הייתה שאלה בכלל. זה עובד בכל הארץ ואין סיבה שזה לא יעבוד גם פה. גיבשתי צוות של שחקניות שרוצות בנוסף לתרום ולגייס עוד שחקניות ולהפעיל את זה ויצאנו לדרך. בלעדיהן זה לא היה קורה, כי לבד אי אפשר לעשות את זה".
הרבה מעבר לספורט הרעיון של מאמאנט הוא פשוט: משחק כדורשת שהוא שילוב של כדורעף ומחניים לאמהות. מי יכולה לשחק? כל מי שהיא אמא, ואם היא לא אמא, אז שעברה את גיל 35. "הרעיון הוא שכל אישה בכל גיל יכולה לשחק. כל אחת יכולה לצאת בשעות הערב לשעה, שעה וחצי של אימון או משחק", אומרת שוסטר.
לשאלה, מה דחף כל אחת מהנשים להצטרף לליגה, אנחנו מקבלים כמעט את אותה התשובה. "קודם כל זה כיף לעשות קצת למען עצמך. לצאת מהשגרה של הבית, הילדים. מעבר לזה, זה גם ספורט. שעה וחצי של אימון פעם בשבוע זה בריא לגוף", אומרת שחר.
"אני חיפשתי מעבר לספורט את החברה. הייתי רואה את הילדים שלי והייתי נהנית מהם, אבל גם קצת מקנאה אז חיפשתי משהו דומה, את המעגל החברתי והספורטיבי", אומרת וולפרט.
"אני רציתי סוג של ספורט לעסוק בו, משהו קבוצתי ויותר מחייב לצאת מהבית", אומרת גדעון. "כמובן שמיד עלה לי הרעיון שאנחנו בקהילת 'הגר' קהילה מאוד מיוחדת, אז רציתי שתהיה גם קבוצה מייצגת של יהודיות וערביות בליגה שזה מבחינתי היה מתבקש".
צנטנר מוסיפה ואומרת כי זה הרבה מעבר ל"לעשות רק ספורט". "זה אתגר, יש משחק, יש תחרויות, כיף והרבה צחוק. זה סוג של שחרור מהבית, אנחנו באות עייפות, אבל משתחררות".
הטורניר הוא יריית הפתיחה לליגה שכלל כמצופה, טקס מיוחד בהשתתפות ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', חלוקת פרסים ועוד. הטורניר היה צריך להיפתח בשעה 20:00, אבל כבר בשעה 18:00 אפשר היה למצוא גרעין של נשים שעמלו על סידור שולחן הכיבוד, הכנות וארגונים לטורניר, חלוקת חולצות ועוד. הכל, כמובן, בהתנדבות מלאה.
'מאמאנט', כיאה לקבוצה של נשים, מתנהלת בצורה מופתית. כל אחת מהנשים לקחה תפקיד והשלם גדול מסך חלקיו. כל אחת מרכיבה פאזל ומשקיעה בו לא מעט. עם הילדים, עם העבודה ובלי תמורה. בהתנדבות מלאה. אפשר למצוא נשים מכל התחומים, מנציגות ציבור דרך מנהלות, ועד פעילות חברתיות. את כל מגוון האוכלוסייה אפשר למצוא בשלל הנבחרות, כשהקו המנחה את כולן הוא אחד: חיוך.
ובכל זאת, באר שבע היא המצטרפת האחרונה ל'מאמאנט', מה שמיד מעלה את השאלה מדוע דווקא באר שבע הצטרפה כל כך מ