ספק רב אם ביום חמישי שעבר, בשעות הקטנות של הלילה, כשרן קוז'וך חגג את הזכייה עם מכבי פתח־תקוה בגביע המדינה, הוא חשב על האפשרות ששלושה ימים לאחר מכן הוא ימונה למאמן הקבוצה שאותה ניצח בגמר.
3 צפייה בגלריה
רן קוז'וך עם אבי לוזון והגביע
רן קוז'וך עם אבי לוזון והגביע
רן קוז'וך עם אבי לוזון והגביע
(צילום: עוז מועלם)

המינוי של קוז'וך להפועל באר־שבע הוא הימור רציני של הבעלים אלונה ברקת. לברקת היתה אפשרות ללכת על שרון מימר, מאמן מנוסה יותר המוערך במועדון ובכדורגל הישראלי, או על מסאי דגו שסגר עונה לא פשוטה במועדון גדול כמו מכבי חיפה, וכבר הבין איך להתמודד עם סיר לחץ אמיתי מהיציעים, אבל הבעלים בחרה ללכת על קוז'וך, שאמנם מוזכר לא מעט פעמים כמאמן מוכשר ומודרני, אבל לא עבד לאורך זמן במועדון גדול ותחת אווירה של לחץ.

לא יס־מן


קוזו'ך (43) גדל במחלקת הנוער של מכבי נתניה. הוא בן מחזור של כדורגלנים רבים ומוכשרים שפרצו בליגת העל בנתניה של אותן שנים: ישראל זוויטי, רביד גזל וקלמי סבן, הם חלק מהשמות המוכרים.
הוא שיחק בעיקר בתפקידים אחוריים ולא הצליח להפוך לשחקן הרכב קבוע בבוגרים של מכבי נתניה. העניין הזה גרם לו להתחיל לנדוד בגיל די צעיר. התחנה הראשונה מחוץ לנתניה היתה קריית־שמונה של שמעון הדרי. בהמשך, שיחק בליגה הלאומית במספר קבוצות, בין היתר בהפועל ירושלים, הפועל עכו והפועל אשקלון. את הקריירה כשחקן פעיל סיים בבאקה אל גרביה בליגה א'.

3 צפייה בגלריה
רן קוז'וך
רן קוז'וך
רן קוז'וך
(צילום: עוז מועלם)

מיד לאחר מכן החלה קריירת האימון של קוז'וך, תחילה כעוזר מאמן בבני סכנין בעונת 19'/18', ובהמשך, תחת מסאי דגו בהפועל פתח תקוה ובקריית שמונה. הוא הספיק לעבוד גם עם מנחם קורצקי בהפועל חדרה, ושב לאחר מכן לעבוד במכבי נתניה כעוזרו של בני לם.
כאן הגיעה הפריצה הגדולה של קוז'וך, שהחליף את בני לם שפוטר. את עונת 23'/22' העביר קוז'וך כמאמן ראשי בפעם הראשונה מאז שעבר אל מחוץ לקווים. באותה עונה הוא ניצח עם נתניה את באר־שבע בגמר גביע הטוטו והגיע איתה לגמר גביע המדינה.
"ההחלטה של אייל סגל (הבעלים של מכבי נתניה - נ.ד) וההנהלה לתת לקוז'וך את תפקיד המאמן היתה מבוססת ואחראית", אומר לנו השבוע גורם שעבד באותה עונה בנתניה. "קוז'וך, עוד בתפקידו כעוזר מאמן, העביר אימונים רבים והראה יכולות חדשניות ואסרטיביות מול השחקנים. הוא היה רחוק מלהיות העוזרים שהם יס־מנים. המנהל המקצועי אלמוג כהן טיפח אותו, וזה היה טבעי שהוא ייתן לו את הצ'אנס כשבני לם פוטר".
את העונה הנוכחית פתח קוז'וך בנתניה, אבל באמצע העונה פוטר על ידי אייל סגל. הצעד הזה גרם לקרע מקצועי עם המנהל אלמוג כהן, שכאמור החזיק מאוד מקוז'וך, ובעקבות ההחלטה גם כהן עזב לאחר מספר שבועות את נתניה.
קוז'וך לא נשאר מחוסר עבודה זמן רב. שבועות אחדים לאחר מכן חתם במכבי פתח־תקוה. כמו בנתניה, גם אצל הלוזונים יצא שקוז'וך החליף בתפקיד את בני לם. בפתח תקוה מספרים שקוזו'ק נכנס מהר מאוד לעניינים. בשלב הראשון ביקש המאמן ליצור משחק מאוזן ומסודר, ובמקביל, לחזק את ההגנה. בהמשך, עבר לתת דגש על משחק ההתקפה של הקבוצה.
קוז'וך הצליח להוציא את פתח־תקוה מהתחתית, ומי שראה את הקבוצה תחת הדרכתו, יודע שבלא מעט משחקים היא הציגה כדורגל אטרקטיבי. לצערם של אוהדי באר־שבע, לשיא הגיעה הקבוצה שלו דווקא במשחק גמר הגביע. בעשרים הדקות הראשונות פתח תקוה ניטרלה את באר־שבע על ידי פיזיות, ולאחר מכן כבר היתה טובה יותר מקצועית והגיעה למספר מצבי הבקעה מצוינים, לעומת האדומים שבקושי סיכנו את שער היריבה.

לומד ומשתלם


קוז'וך, תושב היישוב תל מונד, חתם ביום ראשון על חוזה לעונה אחת עם אופציה לעונה נוספת. השכר שלו צפוי לנוע סביב 35 אלף שקל בחודש, הרבה פחות מהשכר שהרוויח אליניב ברדה במועדון.
השאלה הגדולה היא האם הקפיצה של קוז'וך למים העמוקים היא לא מהירה מדי. עם כל הכבוד למכבי פתח תקוה ולמכבי נתניה, הפועל באר־שבע זו אופרה אחרת לגמרי. רבים מהאוהדים לא אהבו את ההחלטה להיפרד מאליניב ברדה, וסביר להניח שקוז'וך יהפוך לשעיר לעזאזל של כמה חבר'ה ביציע במידה שהעניינים על הדשא לא יזרמו כמו שצריך בפתיחת העונה.

קראו גם:

קלמי סבן, ששיחק בעבר בהפועל באר־שבע וגדל עם קוז'וך, מכיר היטב את המאמן החדש של הקבוצה. "בעיניי, לגיל ולוותק אין שום משמעות בכדורגל, ורן מאוד הוכיח את עצמו", אומר סבן על החתימה של קוז'וך בבירת הנגב. "מאז תחילת קריירת האימון שלו, רואים כמה הוא רציני ויסודי. הוא אחד שכל הזמן אוהב ללמוד ולהשתלם. בתקופה מאוד קצרה הוא עשה הישגים שמאמנים אחרים לא מגיעים אליהם בהרבה שנים, וזאת עובדה שמדברת בעד עצמה".
בוא נרד לרזולוציה מקצועית.
"כשרואים את הקבוצות שלו, קל לשים לב שמדובר בקבוצות מאומנות. קבוצות שטביעת האצבע של המאמן בולטת בהן מאוד. רן שייך לאסקולה של אלמוג כהן, הוא מבקש לראות כדורגל התקפי, יוזם ולוחץ, ומבקש מהצוות המקצועי להעמיד רף גבוה בכל מה שקשור לכושר הגופני".
השאלה אם הוא יצליח גם בבאר־שבע.
"אני מאמין שיש לו את הבסיס להצליח בזכות התכונות הטובות שלו כמאמן. אנחנו רואים בשנים האחרונות הרבה מאמנים צעירים שמקבלים קבוצות גדולות ומצליחים בהן. רן בחור חרוץ ויסודי והוא יכול להצליח בכל מקום שבו הוא יעבוד אם הוא יקבל את התנאים להצלחה".

מילה של דודו


עד כמה קוז'וך טיפוס מחושב, יעיד הסיפור הבא. "לפני ההצלחות שלו כמאמן", מספר רביד גזל, ששיחק עם קוז'וך בנוער של מכבי נתניה, "רן דאג שיהיה לו גיבוי ופיתח קריירה נוספת כסוכן ביטוח. אתה יודע, על כל תקלה שלא תהיה בכדורגל. אבל רן הוא טיפוס של עבודה קשה, ושל חריצות ויסודיות, ועם תכונות כאלה מגיעה גם הצלחה".
במכבי פתח תקוה לא אהבו בכלל את ההחלטה של קוז'וך לחתום בבאר־שבע. בפתח תקוו קיוו שהמאמן הצעיר יוביל את הקבוצה לשלב המוקדמות בליגה האירופית, אבל קוז'וך מצידו זיהה הזדמנות להתקדם לקבוצה שנחשבת לשלישית בגודלה בארץ מבחינת המשאבים שעומדים לרשותה.
"לרן יש הרבה אהבה למשחק", מוסיף גזל. "ההישגים עם נתניה ופתח תקוה נותנים לו הרבה אמונה וביטחון בדרך שמנחה אותו".
הרבה אנשי כדורגל טוענים שקוז'וך הוא "ברק בכר הבא". הקוריוז הוא שקוז'וך נחת בבאר־שבע בדרך מפתיעה בדיוק כמו ברק בכר. מי שרקם בזמנו את הרעיון והמהלך להביא את בכר לבאר־שבע היה סוכן השחקנים דודו דהאן (שבשיחות שלא לייחוס מפרגן מאוד ליכולות של קוז'וך כמאמן), שגם הפעם היה השושבין בעסקה.

3 צפייה בגלריה
אוחנה. ""ברדה חזר הביתה בעיתוי מצוין"
אוחנה. ""ברדה חזר הביתה בעיתוי מצוין"
אלי אוחנה
(צילום: עוז מועלם)

כדורגלן העבר והפרשן אלי אוחנה, שהספיק לנהל במשך מספר עונות את בית"ר ירושלים ולעבוד עם לא מעט מאמנים, חושב שהמינוי של קוז'וך מסקרן. "לדעתי, זה מינוי מפתיע ומעניין", אומר אוחנה. "בנקודת הזמן הנוכחית, אני לא חושב שקוז'וך נחשב לאיש מקצוע טוב יותר מאליניב ברדה, אולי להיפך, אבל אין ספק שהוא עשה התקדמות משמעותית בתקופה מאוד קצרה. לזכותו ייאמר שגם בנתניה וגם במכבי פתח תקוה ראו את פירות העבודה שלו. הוא איש מקצוע שיכול להתפתח לכיוונים מרשימים".
הפועל באר־שבע מועדון בסדר גודל אחר ממה שקוז'וך מכיר.
"אני לא סגור על זה על זה שבשלב הזה של הקריירה שלו נכון היה לו לחתום בבאר־שבע, אבל אני סומך מאוד על שיקול הדעת של אלונה ברקת ועל טביעת העין שלה. אם היא החליטה ללכת על קוז'וך, זה ודאי הגיע מתוך מחשבה עמוקה ולא כשליפה מהמותן, ולכן בגלל זה המינוי הוא מעניין מאוד".
הפיל שבחדר הוא מה יהיה אורך הרוח של האוהדים בכל הנוגע למאמן החדש. אם ברדה זכה בלא מעט משחקים חלשים של הקבוצה לשקט תעשייתי בגלל המעמד שלו כאחד הסמלים הגדולים של המועדון, לקוז'וך לא יהיו הרבה רגע חסד בתפקיד, ולכן פתיחת העונה תהיה חשובה במיוחד כדי לייצר אנרגיות טובות במשחקי הקבוצה.
קוז'וך אמר לאחר החתימה: "אני שמח ונרגש לחתום במועדון ולהתחיל פרק חדש בקריירה. אני רוצה לומר תודה לנשיאת המועדון, אלונה ברקת, על האמון בי. בימים הקרובים אתחיל בהכנות לקראת פתיחת האימונים, ואני מאחל לנו שיחד נגיע להישגים רבים".