ביום שלישי הקרוב, 16 יום לאחר טקס הסיום של המשחקים האולימפיים בטוקיו, יתקיים באותו אצטדיון טקס הפתיחה של המשחקים הפראלימפיים, שמוכרים גם בשם "אולימפיאדת הנכים".
המשחקים הפראלימפיים מקבילים למשחקים האולימפיים, ומתקיימים מיד אחריהם לספורטאים צמרת בעלי מוגבלויות גופניות שונות. באולימפיאדה בטוקיו צפויים להתחרות כ־4,000 ספורטאים בכ־20 ענפי ספורט.
בין חברי המשלחת הישראלית שיצעדו עם דגל הלאום בטקס הפתיחה יש שלוש בנות עם קשר ישיר לבאר־שבע והנגב: עוזרת מאמן נבחרת הנשים של ישראל בכדור שער, ורד אבנעים, ושתי השחקניות רוני אוחיון וליהיא בן־דוד.
7 צפייה בגלריה
מימין: אוחיון, אבנעים ובן דוד במהלך אימון. מקום שני באליפות אירופה
מימין: אוחיון, אבנעים ובן דוד במהלך אימון. מקום שני באליפות אירופה
מימין: אוחיון, אבנעים ובן דוד במהלך אימון. מקום שני באליפות אירופה
(צילום: יואב דודקביץ')
כדור שער הינו ענף פראלימפי המיועד לספורטאים בעלי לקות ראייה או עיוורים. כדי להשוות את תנאי הפתיחה בין המשתתפים - כולם משחקים עם כיסוי עיניים.
שתי קבוצות, המונות שלושה שחקנים כל אחת, מנסות להבקיע לשער של הקבוצה היריבה, כאשר זיהוי הכדור וההגנה על שער, שרוחבו תשעה מטרים, נעשים על ידי שמיעה ותחושה בלבד. כדי שהמשתתפים יוכלו להגיע לכדור הגומי הקשיח יש בו פעמונים שמצלצלים כאשר הכדור מתגלגל.

"חוזרת מאושרת"

ורד אבנעים (37), תושבת מיתר, נשואה ואם לשלושה ילדים, היא העוזרת של רז שוהם, מאמן נבחרת הנשים של ישראל בכדור שער.
אבנעים מונתה לתפקיד עוזרת המאמן בשלהי 2016, זמן קצר לאחר שנבחרת הנשים של ישראל סיימה במקום השביעי במשחקים הפראלימפיים שנערכו בעיר בריו בברזיל.
"זו עבודה מדהימה לעבוד בנבחרת ישראל" היא אומרת. "חוויה יוצאת דופן. אני חוזרת מאושרת אחרי כל אימון".
אבנעים הגיעה לנבחרת דרך מועדון בית העיוור בבאר־שבע, שפועל ברחוב שאול המלך תחת עמותת "מגדל אור". היא מאמנת משנת 2013 ספורטאים מבאר־שבע והסביבה בענף כדור שער.
"הקבוצה של באר־שבע היא הכי גדולה שיש בארץ בענף הכדור שער", היא מספרת בגאווה ל"ידיעות הנגב", רגע לפני שהיא ממריאה ליפן. "יש לנו שלוש קבוצות מעורבות של גברים ונשים לפי גילאים: מילדים בני שש ועד ספורטאים בני עד 60, שמתחרים בשתי ליגות עם קבוצות מרחבי הארץ".
איך הגעת לענף?
"התחלת את הקריירה הספורטיבית שלי כמאמנת טניס, ולפני שמונה שנים אימנתי טניס בבית הלוחם בבאר־שבע. מאיר אלפסי, היום מנהל אגף הספורטי העירוני, היה בזמנו מנהל אגף הספורט בבית הלוחם, והוא עשה את החיבור ביני לבין הכדור שער. נסענו יחד לבית הלוחם בתל־אביב כדי ללמוד את הענף, ושם נחשפתי לזה. היה קליק ראשוני ומהיר: התאהבתי ונדלקתי על הענף הזה. התחלתי לעבוד במועדון בבאר־שבע, שם הייתה קבוצה אחת, ועם הזמן הגדלתי את הפעילות לשלוש קבוצות".
7 צפייה בגלריה
ורד אבנעים
ורד אבנעים
ורד אבנעים
(צילום: יואב דודקביץ')
ורד אבנעים: "נבחרת ישראל היא אחת משש הנבחרות החזקות בעולם, כך שמדליה בטוקיו זה דבר בהחלט ריאלי. לשחקניות יש 15 יחידות אימון בשבוע, כך שהן מקצועניות לכל דבר"
אבנעים עובדת מסביב לשעון בתחום הספורט. היא מאמנת כושר, מאמנת את שלוש הקבוצות בבית העיוור בבאר־שבע, עוזרת מאמן נבחרת ישראל נשים בכדור שער, ורכזת פרחי ספורט פראלימפיים באזור דרום של התאחדות ספורט הנכים בישראל. במסגרת תפקיד זה היא אחראית לאתר ילדים לקויי ראייה ונכים, ולגרום להם להשתתף בפעילויות ספורט שונות במטרה להפוך אותם בעתיד לספורטאים מקצוענים במסגרת ההתאחדות לספורט נכים.
"אנחנו מזמינים כל לקוי ראייה שמעוניין להיחשף לספורט להגיע למועדון בבאר־שבע כדי לחוות את הספורט המדהים", היא אומרת. "אני ממליצה לכל אדם לקוי ראייה או ללא לקות שאוהב ספורט להגיע אלינו ולהתלהב מענף ספורט חדש ומלא אנדרלין. אני שמחה שהקבוצות מתרחבות משנה לשנה הודות לתמיכה הרבה שאנו זוכים מגופים רבים שמשתפים פעולה כדי שזה יצליח. מדובר באגף הספורט בחברת 'כיוונים', בית הלוחם תל־אביב, בתי העיוורים בבאר־שבע ובירושלים, ארגון אתנה, וכמובן ההתאחדות לספורט נכים".
7 צפייה בגלריה
סגל הנבחרת
סגל הנבחרת
סגל הנבחרת
(צילום: יואב דודקביץ')
ניסיון אולימפי
נבחרת הנשים של ישראל בכדור שער מונה שש ספורטאיות. הסגל הנוכחי סיים במקום השביעי במשחקם הפראלימפיים שנערכו בשנת 2016 בעיר ריו דה־ז'נרו שבברזיל, ומאז חלה התקדמות עצומה.
בשנת 2019 זכתה נבחרת הנשים במקום השני באליפות אירופה, והישג זה העניק לנבחרת את הכרטיס למשחקים הקרובים בטוקיו.
מלבד ורד אבנעים, לנבחרת הנשים משתייכות עוד שתי ספורטאיות עם רקע מאזור: רוני אוחיון, וליהיא בן־דוד.
רוני אוחיון (21) היא ילידת באר־שבע שגרה בשנתיים האחרונות ברמת־גן. הוריה מתגוררים בבאר־שבע, והיא מספרת שבכל הזדמנות היא מגיעה לעיר כדי להיות עמם ועם חברותיה.
7 צפייה בגלריה
רוני אוחיון
רוני אוחיון
רוני אוחיון
(צילום: יואב דודקביץ')
רוני אוחיון: "הייתי באולימפיאדת ריו כנערה צעירה בת 16, ועכשיו אני יותר בשלה ומנוסה. למרות שטוקיו זו אולימפיאדה שנייה, זה תמיד מרגש להשתתף באירוע ספורטיבי כזה ענק"
אוחיון החלה לשחק כדור שער בגיל 12 בבית העיוור בעיר. כשהייתה בת 14 גילו אנשי בית הלוחם בתל־אביב את הפוטנציאל האדיר שלה, והיא הצורפה למועדון, תוך שהיא נוסעת שלוש פעמים בשבוע למרכז כדי להתאמן עם הקבוצה של בית הלוחם תל־אביב.
במקביל לאימונים, אוחיון למדה בתיכון באולפנת "חן במדבר" של בני עקיבא בבאר־שבע, ובסיום לימודיה יצאה לשירות לאומי בן שנתיים בעמותת "אתגרים" בירושלים. אוחיון זכתה למעמד של ספורטאית מצטיינת, וקיבלה היתר להתאמן מדי יום בירושלים ובתל־אביב לסירוגין.
אחרי שירות לאומי עברה אוחיון להתגורר ברמת־גן כדי להתאמן ולשחק בקבוצת בית הלוחם תל־אביב. בחודש אוקטובר הקרוב תתחיל אוחיון לימודי תזונה בשלוחת רחובות של האוניברסיטה העברית.
7 צפייה בגלריה
בנות הנבחרת
בנות הנבחרת
בנות הנבחרת
(צילום: יואב דודקביץ')
"טוקיו תהיה האולימפיאדה השנייה בה אני משתתפת", היא מספרת. "הייתי באולימפיאדת ריו כנערה צעירה בת 16, ועכשיו אני יותר בשלה ומנוסה. למרות שזו אולימפיאדה שנייה זה תמיד מרגש להשתתף באירוע ספורטיבי כזה ענק. יש צפיות מאוד גדולות ומדברים על מדליה".
ליהיא בן־דוד (25), תושבת גבעתיים, מאמנת פעמיים בשבוע מאז שנת 2015 קבוצות ממועדון כדור שער בבאר־שבע, ובמקביל, עוסקת בפיתוח ובקידום ספורטאים נכים מהדרום במטרה שיגיעו לנבחרות השונות. בן־דוד גם סטודנטית לחינוך גופני במכון וינגייט, שתתחיל לאחר החגים את הלימודים בשנה ד' במסלול לספורטאים הישגיים אולימפיים ופראלימפיים.
7 צפייה בגלריה
מימין: אוחיון, אבנעים ובן דוד במהלך אימון. מקום שני באליפות אירופה
מימין: אוחיון, אבנעים ובן דוד במהלך אימון. מקום שני באליפות אירופה
ליהיא בן דוד. אחת השחקניות הטובות בענף
(צילום: יואב דודקביץ')
בן־דוד, קפטנית נבחרת ישראל, משתייכת לנבחרת מאז שהייתה בת 14. לדעת רבים בענף כדור שער, בן־דוד נחשבת לאחת משלוש הספורטאיות הטובות בעולם בענף זה.
ליהיא בן־דוד: "אנחנו מתאמנות מאוד חזק בתקופה האחרונה כדי להגיע בשיא המוכנות לתחרות. המטרה היא לעשות את התחרות הכי טובה כדי לחזור עם מדליה"
"המשחקים בטוקיו יהיו האולימפיאדה השנייה בה אני משתתפת", אומרת בן־דוד. "הנבחרת מגיעה למשחקים האלה לאחר שצברנו ניסיון בריו. אולימפיאדה זה דבר שונה מאוד מכל תחרות אחרת, כך שזה טוב שצברנו ניסיון בריו. הקבוצה כיום גם יותר בוגרת. אז היינו צעירות יחסית".
איך התחושות לקראת טוקיו?
"יש התרגשות גדולה, למרות שכבר חוויתי אולימפיאדה בריו. תמיד יש התרגשות לפני כל תחרות גדולה. צפויה חוויה שרק אפשר לחלום עליה. אנחנו מתאמנות מאוד חזק בתקופה האחרונה כדי להגיע בשיא המוכנות לתחרות. המטרה היא לעשות את התחרות הכי טובה כדי לחזור עם מדליה".

"חש גאווה גדולה"

בראש המשלחת הישראלית למשחקים הפראלימפיים בטוקיו עומד ניסים סספורטס, מנכ"ל ההתאחדות לספורט נכים ומנכ"ל הוועד הפראלימפי של ישראל.
סספורטס (61) הוא אחד מוותיקי באר־שבע, שנשא בעבר במגוון תפקידי ניהול בחברת "כיוונים". בתפקידו האחרון היה מנכ"ל "כיוונים" עד חודש מאי 2016.
סספורטס מכיר באופן אישי את אבנעים, אוחיון ובן־דוד, וכאשר הוא מתבקש לספר עליהן, יוצאות מפיו רק מילות הלל ושבח.
7 צפייה בגלריה
ניסים סספורטס
ניסים סספורטס
ניסים סספורטס
(צילום: הרצל יוסף)
"ורד אבנעים היא אדם מדהים", הוא אומר. "היא קשורה מאוד לבנות של הנבחרת, והיא משמשת כמו האחות הבוגרת שלהן. היא דואגת להן ברמה יום־יומית בכל דבר: לימודים, אחריות למשפחה, חיי אישיים, ועוד. היא התגלמות הטוב".
"ליהיא בן־דוד", ממשיך סספורטס, "היא אחת השחקניות הטובות בעולם, והכוכבת של הנבחרת. היא מלכת השערים בכל הטורנירים הגדולים שנערכו בשנים האחרונות בעולם. ליהיא היא אדם וספורטאי יוצא מהכלל".
על רוני אוחיון אומר סספורטס: "ספורטאית בעל פוטנציאל אדיר ברמה עולמית. בחורה חברתית ומאוד דומיננטית, שעוזרת המון לגיבוש של הנבחרת. בגלל זה היא אהובה על כולם".
למשחקים הפראלימפיים שנערכו בברזיל ב־2016 יצא סספורטס זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד מנכ"ל הוועד, כך שמבחינתו, כמעט ולא נטל חלק בהכנות הרבות.
"הנסיעה לטוקיו תהיה מבחינתי הפעם הראשונה שאני מנהל את כל הפרויקט מהתחלה ועד היציאה של המשלחת מכל ההיבטים: ספורטיבי, מקצועי, ארגוני, לוגיסטי", אומר סספורטס. "הייתה היערכות מיוחדת בגלל הקורונה. עם כל הניסיון שלי, זה היה בית ספר מדהים. אני חש גאווה גדולה לקחת חלק בזה".
סספורטס אומר שהוא שמח כבאר־שבעי להביא למשלחת את החום של בירת נגב, ויותר שמח שיש במשלחת שלוש נציגות מבאר־שבע.
"לבאר־שבע יש בהחלט מה להתגאות בספורט נכים", הוא מוסיף. "ההתאחדות דוחפת כל הזמן לפתח את ספורט הנכים בעיר, ובכל שנה אנחנו פותחים עוד ועוד קבוצות בענפים שונים הודות לשיתוף פעולה עם בית הלוחם ו'חוסן' באר־שבע. אנחנו נעזרים בהרבה מאמנים באזור כדי לקדם ענפים שונים, ואני קורא לכל ציבור המוגבלים באזור להגיע ולקחת חלק בשלל הפעילויות הספורטיביות שלנו".

אנשים מעוררי השראה

בעיני רבים, ספורטאים פראלימפיים הם אנשים מעוררי השראה, ולא מעטים מגדירים ספורטאי כזה בשם "סופרמן".
הספורטאים האלה עושים מדי יום תוך מאמצים גדולים את מה שבעיני רבים נראה כמעט בלתי אפשרי. רבים מהם זוכים להישגים חסרי תקדים בתחרויות בינלאומית שונות, וחוזרים מכל תחרות עם לא מעט מדליות.
עד היום זכו הספורטאים הפראלימפיים של ישראל ב־375 מדליות במצטבר בכל האולימפיאדות בהן נטלו חלק. 123 מתוכן היו זהב, 123 כסף ו־129 מדליות ארד.
הישגים מרשימים אלה מציבים את ישראל במקום ה־13 במספר המדליות מהאולימפיאדות הפראלימפיות שנערכו בכל הזמנים.
המשלחת הישראלית לטוקיו מונה 33 ספורטאים שיתחרו בעשרה ענפי ספורט: אתלטיקה, הרמת כוח (משקולות), חתירה, טניס, טניס שולחן, כדור שער, קייאקים, קליעה, בוצ'ה (כדורת) ושחייה.
"אנחנו מתייחסים אל חברי המשלחת שלנו כספורטאי צמרת בינלאומיים, ולא מסתכלים על המגבלות השונות שלהם", אומר ניסים סספורטס, מנהל התאחדות הספורט לנכים. "חלק מהם אלופי עולם שקבעו שיאים עולמיים. אני מרגיש שבשנים האחרונות יש המון פרגון לספורטאים הפראלימפיים בארץ. יש יותר ספונסרים, ויותר ויותר גורמים מביעים עניין בארגון שלנו".

להגיע לחצי גמר

"נבחרת הנשים של ישראל בכדור שער", אומרת ורד אבנעים, "היא אחת משש הנבחרות הכי חזקות בעולם, כך שמדליה בטוקיו זה דבר בהחלט ריאלי. לשחקניות יש 15 יחידות אימון בשבוע, כך שהן מקצועניות לכל דבר"
אבנעים אומרת כי לתחרויות בטוקיו בענף הכדור שער העפילו עשר נבחרות שחולקו לשני בתים. לכל נבחרת צפויים ארבעה משחקים, כאשר ארבע הראשונות מתוך חמש בכל בית יעלו לרבע הגמר, ושם יתחילו משחקים בשיטת נוקאאוט. נבחרת ישראל תיכנס למעגל המשחקים ביום רביעי הקרוב 25 באוגוסט).
"המטרה היא להגיע לפחות לחצי הגמר", אומרת אבנעים. "לפני שנתיים בשנת 2019 הנבחרת הזו הגיעה למקום השני באליפות אירופה, כך שיש פוטנציאל גדול למדליה".