העונה הקרובה של הפועל באר שבע תקום ותיפול על היכולות של הקשר הפורטוגלי ז'וסוואה פשקיירה שהשפיע באופן ניכר על העונה הקודמת של הקבוצה שהסתיימה עם זכייה בגביע המדינה אחרי 23 שנה. כבר אתמול במשחק הניצחון 0:3 על דינמו באטומי בסיבוב הראשון של מוקדמות הליגה האירופית, הקשר כיכב עם צמד בדרך לשלב הבא.
4 צפייה בגלריה
ז'וסוואה חוגג. פתח נהדר את העונה
ז'וסוואה חוגג. פתח נהדר את העונה
ז'וסוואה חוגג. פתח נהדר את העונה
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
הקשר הגיע למועדון בספטמבר שעבר ומהרגע הראשון התחבר בצורה נהדרת למועדון, לקח פיקוד במרכז המגרש והיה אחראי על כמה שערים חשובים כולל שניים בחצי גמר וגמר הגביע. בשבועות האחרונים הוא חזר מחופשת מולדת, סיים שבועיים של בידוד וערך הופעת ראשונה בעונה החדשה במשחקי הדירוג של גביע הטוטו מול מכבי חיפה.
"הרגשתי טוב נגד חיפה", סיפר ז'וסוואה בראיון מיוחד ל"מיינט באר שבע" לקראת פתיחת העונה החדשה, "ברור לי שאני צריך לחזור שוב לכושר משחק. זה נורמאלי לדעתי בגלל שהגענו לשיא מסוים בעונה שעברה ויצאנו לחופש. אני מקווה שכבר בקרוב אני ויתר הזרים שהתחילו את האימונים מאוחר יותר ניכנס לכושר פיזי וכושר משחק טוב יותר".
התרגשת לפגוש את ברק בכר מהצד השני של המגרש?
"לא הרגשתי שום דבר מיוחד. מבחינתי זה היה עוד משחק כמו משחק האימון שלנו נגד נס ציונה. אין לי שום דבר נגד ברק. הוא הביא אותי לישראל. הדבר היחיד שאני יכול להגיד לו הוא תודה על כך שהוא החליט להחתים אותי בבאר שבע. אם לא ברק אני לא נמצא כאן".
מה אמרת לו בסיום?
"מה שאמרתי לו אחרי המשחק יישאר בינינו אבל בגדול איחלתי לו בהצלחה בעונה הקרובה אבל לא במשחקים נגדנו".
דווקא פתיחת הקדנציה שלו בבאר שבע לא בישרה על מה שז'וסוואה יראה בסיומה הדרמטי. הפורטוגלי שהגיע להפועל באר שבע בשלהי הפגרה בקיץ שעבר והרבה לספוג צהובים בהתחלה, הפך לאחר החזרה מפגרת הקורונה קורונה לברומטר של הקבוצה ולאחד השחקנים הטובים בליגה.
4 צפייה בגלריה
ז'וסוואה פשקיירה (מימין). כבש את השער הראשון
ז'וסוואה פשקיירה (מימין). כבש את השער הראשון
ז'וסוואה פשקיירה (מימין). מרבה לספוג צהובים
(צילום: ראובן שוורץ)
התלות ההתקפית של הקבוצה בקשר שלה היתה מובהקת ולמעט מקרים בודדים, היא לא היתה תלויה ככה בשחקן בודד. בוודאי שלא בשנים האחרונות בהן הסגל של באר שבע התהדר בכמה וכמה שחקנים מובלים בליגת העל וחבורה של זרים משובחים בכל העמדות.

הקבוצה תלויה בו


בבאר שבע מבינים היטב כי התלות בז'וסוואה יכולה לפגוע בסופו של דבר בקבוצה בשל הטמפרמנט הנפיץ של הקשר הדינמי שגורם לו לא פעם לספוג כרטיסים צהובים מיותרים בעיקר על עימותים מילוליים שנדלקים בסביבתו בשניות.
"אם זה מה שרוצים ממני בהפועל באר שבע אז הם צריכים לקנות שחקן אחר. זה לא אני", יורה הקשר כשהוא מקבל ביקורת על המזג החם שלו במשחקים, "אני חושב ששנה אחרי שאני נמצא כאן אפשר לומר שבקבוצה מכירים את האופי שלי ואותי כבן אדם. הם יודעים שבאימונים אני עצבני הרבה יותר מהמשחקים".
יש תחושה שהסגל הישראלי שלכם העונה יותר חלש ממה שהיה. מה דעתך על זה?
"לא. אני לא מרגיש ככה. ברור שעם כל הזרים הקבוצה הזאת היא הרבה יותר חזקה וזה טבעי כי בשביל זה הביאו אותנו. אני, מיגל (ויטור) ואלטון (אקולטסה) שחקנים טובים שמשפרים את הקבוצה. מצד שני אין לי תחושה כזאת שללא השחקנים הזרים אין לקבוצה הזאת זכות קיום בליגה הראשונה. זה ממש לא ככה. אין ספק שאנחנו קבוצה שונה כי ללא הזרים חסר לקבוצה הזאת ניסיון בגלל הצעירים שיש, אבל ברור שכולם ביחד יוצרים קבוצה הרבה יותר חזקה ואני יודע שנהיה טובים יותר".
אתם יכולים להיות טובים יותר?
"יש לנו קבוצה חזקה. יש לנו צוות זרים טוב שכבר מכיר אחד את השני. יש לנו שחקנים צעירים משנה שעברה שכבר הוכיחו שהם יכולים לשחק כדורגל ברמה הזאת וזה הדבר הכי חשוב. הם ממשיכים להשתפר ואני מאמין שעם הזמן תראו מהם הרבה יותר כדורגל. אנחנו בהחלט יכולים להיות קבוצה חזקה מאוד".
4 צפייה בגלריה
ז'וסוואה חוגג עם אבוקסיס. באר שבע עלתה ליתרון
ז'וסוואה חוגג עם אבוקסיס. באר שבע עלתה ליתרון
ז'וסוואה חוגג עם אבוקסיס. מאמין בסגל של קבוצתו
(אורן אהרוני)
בכל זאת, הסגל איבד לא מעט שחקנים טובים. אלה שהגיעו הם מספיק טובים?
"אם הם הגיעו לבאר שבע זה אומר שיש בהם משהו מיוחד, אחרת אני מאמין שהם לא היו מגיעים אלינו. נכון שאיבדנו לא מעט שחקנים טובים אבל יש לנו מחליפים ראויים. רק הזמן יגיד אם השחקנים שהגיעו מספיק טובים כדי לשמור על הרמה של אלה שעזבו".
איך אתה מעריך את יחסי הכוחות בליגה בעונה הקרובה?
"אני מאמין שמכבי תל אביב תהיה שוב אלופה. אני יודע שיש העונה תחרות גדולה וכל אחד רוצה לנצח אותם כי הם האלופים אבל אני חושב שהם החזקים ביותר כרגע".
הקבוצה אמורה להחתים שני שחקני מרכז מגרש נוספים. מה אתה חושב על כך?
"האמת שאני ממש לא מעורב בתוכניות הרכש של המועדון. אני מתעסק רק בכדורגל. עד עכשיו יוסי (אבוקסיס), ברדה (אליניב) ואסי (רחמים) עושים עבודה נהדרת עבור המועדון כל אחד בתפקיד שלו ואני משוכנע שגם בעתיד הם ימשיכו לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור הקבוצה הזאת".

עובר דירה


בימים הקרובים ז'וסוואה אמור להחליף את הווילה בה הוא מתגורר בישוב להבים ולעבור לדירה חדשה, אך לא משתף בשלב זה במיקום שלה. "אני רוצה לעבור דירה אבל אני לא רוצה לגלות לאן", מספר הפורטוגלי. "בגלל שעכשיו כולם יודעים איפה אני גר ואני רוצה לשנות את זה".
לדבריו, הוא השתלב בבאר שבע בצורה טובה והקשיים החדשים איתם נאלצים להתמודד במועדון והם קיצוץ משמעותי בשכרם לא השפיעו על ההחלטה שלו להאריך את החוזה למרות שהמשכורת אותה ירוויח תרד משמעותית בעונה הקרובה.
"אני מרגיש מצוין בבאר שבע", סיפר הקשר על ההחלטה שלו להישאר בישראל, "אני אוהב את הקשר שיש לי עם האנשים בעיר ועם האוהדים. אני נהנה לשחק כאן ורוצה להגיע לעוד הישגים עם הקבוצה".
נחזיר אותך להתפשטות הקורונה ואיתה גם הדרישות מצד הנהלת המועדון שתקצצו בשכרם. איך קיבלת את הדרישה הזאת?
”איך קיבלתי אותה? הייתי סגור בבית. סגור יותר מדי זמן. מבחינתי זאת לא היתה בעיה לחתוך בשכר שלי בעקבות הקורונה. לא באתי להפועל באר שבע בגלל הכסף הגדול. אם הייתי מחפש כסף הייתי חותם בליגה בערב הסעודית או בסין. מהתחלה הסכמתי לקצץ. רציתי שהם יסבירו לי את כל המהלך שקורה ועכשיו הלאה. רציתי מידע ברור ואמין לגבי העתיד שלי במועדון. לא רציתי לשמוע שמחר קורה א' ובעצם קרה ב'. רציתי בהירות".
4 צפייה בגלריה
(אלונה ברקת. ז'וסוואה הופתע מהעזיבה שלה. צילום: הרצל יוסף)
בתחילת משבר הקורונה הודיעה הבעלים אלונה ברקת על רצונה לעזוב את המועדון, לא לפני שהאשימה את השחקנים בחוסר שיתוף פעולה. ז'וסוואה מנסה להיכנס לשיקולים של הבעלים לוותר על מפעל חייה.
בדיעבד, אתה מסוגל להסביר מה גרם לאלונה לוותר על המועדון?
"זאת לא השאלה בשבילי אבל אני חושב שהיו לה את השיקולים שלה למה לעשות את זה. אני לא יודע מה הם כי מעולם לא דיברו איתי ישירות על מה שגרם לאלונה לקבל את ההחלטה הזאת. אני בכלל לא הייתי בתמונה. ישבתי בבית וקיבלתי וואצאפ ממיגל שכתב "אלונה הודיעה על עזיבה". גלשתי באתרים ולא הבנתי מה קורה, רק ראיתי את התמונות שלה".
איך הגבת?
"אני חושב שכמו כולם ההודעה שלה היתה בשבילי הפתעה גדולה מאוד. חשבתי לעצמי, מה זה, מה קורה, רק חתמתי כאן לפני כמה חודשים והיא כבר עוזבת. זו היתה הפתעה גדולה מאוד בשבילי".
איך אתה חושב שהיא הרגישה כשזכיתם בגביע?
"אני חושב שהיא שמחה מאוד בשביל האוהדים ובשביל המועדון. אין לי ספק בכך בכלל".
מה עשה את הנזק הגדול יותר להפועל באר שבע, הקורונה או העזיבה של אלונה?
"זאת שאלה טובה האמת והתשובה לדעתי תלויה בנקודת מבט. מבחינת השחקנים אין ספק שהקורונה היתה מכה קשה יותר מאשר העזיבה של בעלת הבית. השחקנים נאלצו לשבת בבידוד ולהפסיק להתאמן ולשחק כדורגל שזה משהו שאנחנו חיים איתו. מצד שני, אין ספק שעבור האוהדים, העיר והמועדון, כמובן שההודעה של אלונה היא מכה קשה הרבה יותר".
עד כמה המשחקים בלי קהל יפגעו בכם ישירות?
"בוודאי שההגבלות של הקורונה הולכות לפגוע במועדונים עם הרבה קהל כמו הפועל באר שבע. כשמדברים על אוהדים של באר שבע בעיניי חשוב להדגיש שלי זה לא משנה אם יש אלף אוהדים או חמשת אלפים. הם נותנים לקבוצה דחיפה אדירה בכל משחק. אני מקווה שבדומה לליגות אחרות שמתחילות להכניס אוהדים בכמות מוגבלת למשחקים, גם בליגת העל יגיעו להחלטה הזאת כמה שיותר מהר".
עוד מכה שנחתה עליכם זה שהייתם צריכים להיפרד זמנית מהאצטדיון הביתי.
"טדי הוא כרגע הבית החדש שלנו ולכן צריך להתרגל שזה יהיה כך בחודשים הקרובים. ברור שזה יהיה פחות מאיים מבחינת היריבה שמגיעה ל'טוטו-טרנר' וסובלת מהתחושה הביתית שהוא מייצר אבל עבור השחקנים, אם המגרש ריק אז אין הרבה הבדל אם המשחק מתקיים בטדי או ב'טוטו-טרנר'. דשא זה דשא".
אתה חושב שהפועל באר שבע יכולה לתת העונה פייט על תואר האליפות?
"אני מרגיש שעכשיו כל אחד נלחם עבור המועדון. כל עובד וכל שחקן במועדון יעשה הכל כדי שבאר שבע תגיע להישגים. ברור שלא אוכל להבטיח כבר עכשיו, עוד לפני פתיחת העונה שבאר שבע תזכה באליפות או בגביע. הדבר היחיד שאני יכול להבטיח לאוהדים הוא שבכל שבוע הם יראו קבוצה שרוצה לנצח ונותנת את כל מה שיש לה כדי להשתפר. בסוף אני מקווה שיגיעו גם ההישגים".