שנה וחצי חלפו מאז שטוני וואקמה, אחד הזרים הטובים ביותר ששיחקו בהפועל באר־שבע בכל הזמנים, עזב את האדומים וחתם בטרבזונספור הטורקית. מאז, במועדון מחפשים אחר המחליף שלו שיספק לא רק פריצות סוחפות באגף שמאל אלא גם יסיים מהלכי כדורגל יפים עם שערים ובישולים.
4 צפייה בגלריה
אלטון אקולטסה. לא עומד בציפיות
אלטון אקולטסה. לא עומד בציפיות
אלטון אקולטסה. לא עומד בציפיות
(צילום: עוז מועלם)
לפני שנה, בחלון ההעברות של חודש ינואר בבאר־שבע חשבו שהם מצאו מחליף. שחקן הכנף ההולנדי אלטון אקולטסה, שגדל במחלקות הצעירות של אייאקס הגדולה ולא הצליח להטביע את חותמו בסט. טרוידן הבלגית, עבר בהשאלה לאדומים.
ההתחלה היתה מבטיחה. בישול ופריצות סוחפות כבר במשחק הראשון נגד נס ציונה סיפקו תקווה לאוהדי הקבוצה שהם מצאו את היהלום הבא, ולמרות הודעת העזיבה של אלונה ברקת והקיצוצים בשכר השחקנים בעקבות משבר הקורונה, בהפועל באר־שבע היו נחושים להשאיר את אקולטסה במועדון.
קראו גם:
בסופו של דבר בהנהלת המועדון נפרדו מ־600 אלף יורו ששולמו לסט. טרוידן על מנת לרכוש את כרטיס השחקן שלו ולהחתים אותו לארבע עונות בשכר של 150 אלף יורו לעונה, אך אקולטסה סגר השבוע 23 הופעות ליגה (בעונה שעברה והעונה - נ.ד.) מבלי לכבוש שער אחד והעונה הוא אפילו לא בישל.
13 איומים לשער, מתוכם שישה בלבד למסגרת, זה המאזן של הקיצוני ההולנדי במשחקי הליגה, מאזן דל למדי עבור אחד שסומן להחליף את טוני וואקמה. רק לסבר את האוזן, הקשר הניגרי הנהדר סיים כל עונה בבאר־שבע במאזן דו־ספרתי של שערים, ובסך הכל כבש בליגה 35 שערים.
מה שעשוי לרכך במעט את הנפילה של הקיצוני ההולנדי הם הנתונים שלו בקמפיין האירופי המרשים שעשתה העונה הפועל באר־שבע. אקולטסה כבש חמישה שערים, מתוכם ארבעה בשלב הבתים, כולל שער מרהיב מול באייר לברקוזן, שבעקבותיו הוא נרשם בפנקסים של לא מעט סקאוטים מהיבשת.
4 צפייה בגלריה
(טוני וואקמה. כבש במספרים דו ספרתיים. צילום: הרצל יוסף )
לאחר המשחק הזה הדיווחים קשרו את אקולטסה לקבוצות בכירות יותר ביבשת, והשאלה היתה כמה באר־שבע תדרוש עבורו, אך במועדון סיפרו שעד עכשיו הם לא קיבלו שום הצעה על ההולנדי. יתרה מכך, יוסי אבוקסיס החל לחפש אחר שחקן זר נוסף שיכול לתת גיבוי גם בכנף למקרים שבהם אקולטסה לא מספק את הסחורה.
במועדון גם הגיעו למסקנה שמשחק האגפים של הקבוצה צריך להשתפר משמעותית. "אם משחק האגפים שלנו לא טוב, זה משפיע על תוצאת המשחק", אמרו במועדון, "ולכן, במערך שבו משתמש יוסי אבוקסיס, שחקני הכנפיים הם מאוד משמעותיים".

לא השתפר בליגה


רבים סברו שאחרי התצוגות הללו באירופה גם יבוא שיפור במשחקי הליגה, אבל זה עדיין לא קרה. "אני מאוד מתחבר לסבלנות של הפועל באר־שבע עם אקולטסה", ניתח השבוע הפרשן תומר קשטן, "אני מאמין שברגע שהוא יכבוש את השער הראשון, זה יתפרץ אצלו, ועוד נראה ממנו משחקים טובים ושערים גם בליגת העל".
למה אתה כל כך משוכנע?
"התצוגות שהוא סיפק באירופה מלמדות על כך שיש בו דברים טובים כמו מהירות וטכניקה גבוהה יחד עם צעד ראשון פנטסטי. הוא עשה דברים מאוד יפים מול הגנות טובות בהרבה מאלה של הליגה שלנו, אז אין סיבה שלא נראה את הדברים האלה גם בליגת העל".
איך אתה מסביר את ההבדלים בין היכולת שלו בליגה ליכולת באירופה?
"לפעמים קשה לשים את האצבע ולהסביר את המקרים, אבל אולי העובדה שמשחקים באירופה זה אתגר מיוחד עבורו. אני יכול לתת הרבה דוגמאות על שחקנים עם פוטנציאל כמו שיש לאלטון אקולטסה שלקח להם זמן לבוא לידי ביטוי ואולי זה המקרה גם אצלו".
קשטן סבור שהאדומים צריכים להמשיך להאמין בשחקן הכנף ההולנדי גם במשחקים הקרובים. "אני בטוח שאנשי המקצוע במועדון נותנים את דעתם ומחפשים כל הזמן את דרכי הפעולה הנכונים כדי להביא אותו ליכולת שהוא הציג באירופה", אמר הפרשן, "ואם הם ימשיכו להתמיד, גם המספרים שלו יגיעו".

בעיה מנטאלית?


כשמנסים לנתח את ההבדלים בין היכולת הגבוהה בזירה האירופית לבין החולשה בליגת העל, אי אפשר שלא להצביע על הפן המנטאלי. "ההכנה למשחקים באירופה היא לפעמים מפוקסת יותר ורצינית יותר מאשר ההכנה למשחקים בליגה", אמר גורם בכדורגל הישראלי, "ולכן להשפעה המנטאלית יש משמעות גדולה מאוד גם אצל שחקנים עתירי ניסיון".
4 צפייה בגלריה
אלטון אקולטסה. עדיין לא כבש בליגה
אלטון אקולטסה. עדיין לא כבש בליגה
אלטון אקולטסה. עדיין לא כבש בליגה
(צילום: הרצל יוסף)
המאמן המנטאלי ושחקן העבר, אילן בכר שעבד בשנים האחרונות בין היתר בהפועל כפר־סבא ומכבי פתח־תקווה ניסה לנתח את מה שעובר על ההולנדי. "ראשית כל זר שמגיע למקום חדש לוקח לו זמן להתאקלם", אמר בכר, "יש כאלה שלוקח להם פחות זמן ויש כאלה שיותר".
אקולטסה נמצא כבר שנה שנייה בבאר־שבע.
"כולם זוכרים את מילאן אוסטרץ (החלוץ הסלובני ששיחק בהפועל תל־אביב, נ.ד.) אז בתקופתי שם בשנה הראשונה הוא לא מצא את עצמו, אבל בשנה השנייה הוא פרח והיה פקטור משמעותי במסע המדהים שלנו באירופה ויש עוד הרבה דוגמאות כאלה".
אבל במשחקים באירופה הוא היה מצוין.
"הערכה שלי שההסבר לזה הוא מה שאנחנו קוראים בשפה המקצועית "גורמים משתנים", כלומר היכולת היא תוצאה של משתנים אישיים ומשתנים בכדורגל ושם לדעתי הגישה של הפועל באר־שבע ושל הצוות המקצועי למשחקים באירופה גרמה לאקולטסה להגיע דרוך מאוד ועם אנרגיות גבוהות מאוד ויכול להיות שבמשחקי הליגה זה לא קרה".
אז איך המשתנים האישיים באים לידי ביטוי?
"משתנים אישיים זה התחושות של השחקן מחוץ למגרש שקשורות לפציעות, נגיף הקורונה והמורל שלו באופן כללי. כאן צריך לנסות ולגרום לשחקן להיות הכי טוב שאפשר מבחינת המשתנים האישיים וסבלנות אף פעם לא מזיקה במצבים האלה".
במועדון סיפרו גם שייתכן שאלטון אקולטסה צריך "חיבוק" מיוסי אבוקסיס בדומה לזה שמקבל מהמאמן הקשר הפורטוגלי ז'וסוואה. "יוסי צריך יותר לקרב אליו את אקולטסה ולתת לו ביטחון ותחושות טובות", סיפר גורם בקבוצה.
"יכול להיות שגילו הצעיר יחסית (25) והעובדה שהוא נמצא בדרך כלל לבד בארץ זרה זה גם פקטור שמשפיע עליו", אמר השבוע שחקן בקבוצה, "בכל מקרה, יש לו פה חברים שתומכים בו גם ברגעים קשים, ויכול להיות שהוא צריך את זה יותר משחקנים אחרים".
במועדון מנסים לתת לו הרגשה טובה ואף עזרו לו להנחית את בת זוגו לפני הסגר האחרון על מנת לעודד אותו. ייתכן והריחוק שיש לו משאר השחקנים הזרים דוברי הספרדית כמו צמד הארגנטינים מרסלו מלי ומריאנו באריירו הקולומביאני ג'ונתן אגודלו וגם שני הפורטוגלים מיגל ויטור וז'וסוואה משפיע.
בתקופה של המאמן המנטאלי איתן עזריה הוא היה עורך שיחות אישיות רבות עם שחקנים שהיו משפיעות עליהם לטובה בעלייה שלהם למגרש. אופיר דוידזאדה ומאור מליקסון בזמנו סיפרו שהשיחות הללו היו עוזרות להם להתרכז במטרה שעומדת לנגד עיניהם.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס. צריך להתייחס לאקולטסה כמו לז'וסוואה?
יוסי אבוקסיס. צריך להתייחס לאקולטסה כמו לז'וסוואה?
יוסי אבוקסיס. צריך להתייחס לאקולטסה כמו לז'וסוואה?
(צילום: הרצל יוסף)
"אלטון הוא עדיין פוטנציאל לא ממומש", סיפרו השבוע במועדון, "יש לו איכויות שכולם ראו בהרבה מאוד מקרים מאז שהוא הגיע לקבוצה. הוא ניחן במהירות גבוהה מאוד, כוח והדברים הללו חייבים להניב תוצאות בהקדם, וברגע שהוא יכבוש את השער הראשון, זה ישחרר אותו ויעניק לו הרבה ביטחון".

הזדמנות נוספת


צמד המשחקים הקרוב מול מכבי תל־אביב, תחילה ביום שני הקרוב במסגרת הליגה, ולאחר מכן בשבת בסיבוב ח' של גביע המדינה, הוא הזדמנות מצוינת עבור אלטון אקולטסה לתקן את הרושם הפחות טוב שהוא משאיר בזירה המקומית ולהתחיל "לפרוע שטרות".
"המשחקים הללו הם סוג של מדד להמשך הדרך של הקבוצה העונה, ובמקרה של אלטון, ההכנה אליהם מזכירה מאוד את ההכנה לקראת משחקים בזירה האירופית", אמרו השבוע במועדון, "אם הוא רוצה לחזור לעצמו ושיחזרו לדבר עליו במונחים של מעבר לחו"ל, זו בדיוק ההזדמנות בשבילו".
כבר עכשיו ברור זה שבניגוד לחלומות של האוהדים ואנשי המועדון, אקולטסה כבר לא יצליח להיכנס לנעליים הגדולות שהשאיר טוני וואקמה, אבל עוד לפני שמנסים לעשות השוואה בין השניים, בקבוצה מקווים שההולנדי ישפר את התפוקה ההתקפית שלו בהקדם.