בשבע שנות כהונתו, הצליח ראש עיריית דימונה, בני ביטון, לגייס 1.5 מיליארד שקלים תב"רים (תקציב בלתי רגיל) לטובת העיר, למעלה ממאה מיליון שקלים מסכום זה הוא השקיע בתחום הספורט: הקמת מתקנים ותפעול שוטף. ההשקעה בספורט בו הוא רואה חשיבות רבה הובילה לכך שאלפיים ספורטאים בעיר נהנים מהטוב ביותר, והתוצאות בהתאם. בימים אלה הקים ראש העירייה האנרגטי תאגיד אשר יאגד את כל ענפי הספורט והקבוצות בעיר.

התוצאות בהתאם

עיריית דימונה השקיעה כמעט 120 מיליון שקלים בפיתוח, תחזוקה והפעלת הספורט בעיר בשבע השנים האחרונות. אין ספק כי מהפכת המאה ראויה לברכה "עד מאה ועשרים".
3 צפייה בגלריה
אצטדיון מחודש בדימונה
אצטדיון מחודש בדימונה
אצטדיון מחודש בדימונה
(צילום: אהוד אלול)
כאשר נכנס לתפקידו כראש העירייה בנובמבר 2013, גילה בני ביטון כי תקציב התרבות והספורט בעיר עומד על מיליון שקלים בלבד. ביטון היה אז עם ותק של 24 שנים ברשות המקומית, במהלכן הוא אייש מספר תפקידים חשובים.
לכן, בעיקר כספורטאי לשעבר ששיחק הן בקבוצת הכדוריד המקומית והן כשחקן נבחרת ישראל בכדוריד, לצידם של עקיבא לפלר האגדי ואחרים, הוא מיד הבין שמדובר בחוסר התייחסות נאותה לתחום מרכזי בתרבות הפנאי ובבריאות הציבור, והחליט לשפר את המצב. אמר, ועשה.
ביטון: "כמי שהיה בעברו ספורטאי מצטיין, הבנתי שהישגים בספורט הם בראש ובראשונה פונקציה של תשתיות. כי כשיש לך תשתיות טובות, משודרגות, אתה נהנה להשקיע באימונים, ואז התוצאות בהתאם".

מגייס תקציבים

אחד הצעדים הראשונים בהם נקט ביטון היה למנות את מהנדס העיר, אינג'ינר אבי היקלי, למנכ"ל החברה הכלכלית דימונה, שהיא הזרוע הביצועית החשובה של העירייה. את סגן מהנדס העיר אבי דהן הוא מינה לסמנכ"ל החברה לצדו של היקלי. במקביל, העביר ביטון למעלה מתשעים אחוז מהעבודות שאגף ההנדסה העירוני אמור לטפל בהן לידי החכ"ל.
וכך, עם שני אנשים מסורים ומקצועיים - היקלי ודהן, החל ביטון להסתער על משרדי הממשלה השונים ולגייס מהם תקציבי עתק, לטובת "מהפכת תשתיות" כוללת בבירת הנגב המזרחי, כדי שדימונה אכן תצדיק תואר זה.
שדרוג, פיתוח והקמת תשתיות הספורט בעיר מהווים רק נדבך אחד במכלול התשתיות. אלא שנדבך זה, באופן טבעי, בולט יותר בהשוואה לתחומים אחרים, כמו רווחה למשל, או אפילו חינוך, כשלראשון יאה הדיסקרטיות, ואת הפירות של השני רואים רק כעבור שנים.
3 צפייה בגלריה
חנוכת אולם ספורט ביצחק שדה בהשקעה של שמונה מיליון שקלים
חנוכת אולם ספורט ביצחק שדה בהשקעה של שמונה מיליון שקלים
חנוכת אולם ספורט ביצחק שדה בהשקעה של שמונה מיליון שקלים
(צילום: עיריית דימונה)
כאשר שואלים את בני ביטון היכן הוא אוהב יותר להשקיע, תשובתו לא מפתיעה - "כולם היו בניי", הוא אומר, אבל אז מוסיף בחצי קריצה: "ספורטאי אוהב תוצאות כאן ועכשיו, כאלה שניתן לראות אותן ומיד".

קורת גג אחת

ואכן, תוצאות ההשקעה של ביטון בתשתיות בכלל, ובתשתיות הספורט, בפרט, לא רק בולטות במיוחד, אלא אף ממקמות את העיר דימונה בשורה הראשונה עם הערים המתפתחות פיזית, ועם תוצאות המציבות אותה ברף יחסי גבוה מעל ערים רבות ומבוססות.
כאלפיים ספורטאים כיום בדימונה, הן מהספורט העממי והן הייצוגי, ואלה עוסקים בכל הענפים. כדורגל, כדוריד, קרטה, ג'ודו, טניס שולחן, ואפילו קריקט. כל אלה, למעט קבוצת הכדורגל הבוגרת וקבוצת הכדוריד הבוגרת, יאוגדו בקרוב מאוד תחת תאגיד ספורט שהוקם באחרונה ובימים אלו מתפרסם מכרז לתפקיד מנכ"ל התאגיד.
בנוסף, יאוגדו תחת תאגיד זה גם שחקני הנוער של קבוצות הכדורגל והכדוריד. תאגיד זה יווסת את התקציב העירוני לכלל ענפי הספורט, ואף יפקח עליהם.
3 צפייה בגלריה
קבוצת הכדוריד של דימונה
קבוצת הכדוריד של דימונה
קבוצת הכדוריד של דימונה
(צילום: עיריית דימונה)
קבוצות הכדורגל והכדוריד לא יהיו חלק מהתאגיד. לדברי ביטון, אחרי אין ספור ישיבות ודיונים הוחלט כי קבוצת הכדוריד המקומית מכבי דימונה המשחקת בליגת העל, תמשיך להתנהל על ידי חבר מועצת העיר לשעבר, אלי סיגרון, אשר קיבל אותה לידיו כשהייתה בליגה א', וזו לה כבר עונה שנייה בליגה העל.
הקבוצה נהנית מתקציב שנתי של 900,000 שקל. ביטון אינו חוסך במחמאות על הניהול התקין ועל הישגיות יוצאת מן הכלל. "מגיעה ליו"ר סיגרון הערכה על עבודה נהדרת וחשובה", אומר ראש העירייה.

שואפים למעלה

לגבי קבוצת הכדורגל מ.ס דימונה, אומר ביטון כי מדובר בקבוצה שעברה ניעור רציני בשנה האחרונה. "מ.ס דימונה נמצאת כיום בליגה א'. השאיפה שלנו היא שתוך שלוש השנים הבאות נראה אותה בליגה הלאומית. אם כולנו נעשה מאמץ עליון, אני מאמין שנוכל לממש זאת".
מ.ס דימונה מנוהלת כיום על ידי יו"ר חדש, קצין המשטרה בדימוס, שמוליק אטיאס, כאשר חבר מועצת העיר, אסי איפרגן, מחזיק בתיק הספורט. השניים מנהלים את הקבוצה ללא עוררין ואף נהנים מרוח גבית של ראש העיר בתמיכה עירונית של 1.5 מיליון שקלים ועוד 200.000 שקל מהטוטו.
שלא כצפוי, מהפכת התשתיות בדימונה דווקא החלה בגדול, כלומר, בהשקעה של עשרות מיליונים, בהקמת מרכז בילוי, ספורט ונופש (קאונטרי קלאב) מפואר בעלות של 30,000,000 שקל . מדובר במרכז עם חדר כושר משודרג, סאונה רטובה ויבשה, בריכות חצי אולימפיות, מדשאות רחבות ידיים, מזנון ועוד. לקאונטרי כ־6,000 מנויים כיום, והנהלתו נאלצת להתמודד עם הביקוש ההולך וגדל. בקיץ הוא שוקק חיים ומתקיימים בו אירועים רבים לנוער, לתלמידים ולבוגרים, כולל מופעים.
לדברי ביטון, באחרונה הגיע לדימונה שר התרבות, חילי טרופר, "אותו כיבדנו בחנוכת המגרש הסינתטי החדש והמפואר שהקמתו הסתיימה לאחרונה למרות הקורונה והשלכותיה. מדובר במגרש שעלותו כ־10 מיליון שקלים. מגרש זה מצטרף לעוד חמישה מגרשים סינתטיים קטנים יותר שהוקמו בכל רחבי העיר בהשקעה של כ־10 מיליון שקלים נוספים".

איצטדיון משודרג

עם עלייתה של קבוצת הכדורגל מ.ס. דימונה לליגה א', החליט ראש העיר לשפץ ולשדרג את האצטדיון הקיים, בתקווה שיום יבוא ודימונה תבנה איצטדיון חדש משלה. לשם כך הוא הקציב השקעה של חמישה מיליון שקלים להתקנת כיסאות חדשים, שיפוץ חדר ההלבשה והמשרדים, זריעה מחודשת של הדשא, הקמת גדרות, צביעה של המתחם, ועוד, כיאה לקבוצה מליגה א' עם שאיפות גדולות.
במקביל, הוקמו גם ספורטק בהשקעה של שמונה מיליון שקלים, מתקן אקסטרים ספקטקולרי בהשקעה של שבעה מיליון שקלים, וסקייטפארק בהשקעה של תשעה מיליון שקלים.
לצד כל אלה, גם תלמידי בתי הספר לא קופחו. בנוסף לאולמות הספורט שהוקמו בבתי הספר בהם לא היה אולם כזה, זכו שישה אולמות קיימים לקירוי בעלות של מיליון שקלים לכל אולם, ובסך הכל השקעה של שישה מיליון שקלים.
אין ספק שדימונה נהנית בשבע השנים האחרונות משגשוג וצמיחה לטובת התושבים. ניתן לראות את השינויים הפיזיים והחיצוניים בכל מקום ובכל תחום: אפשרויות הבילוי, הנופש והספורט, נגישים וזמינים לכולם, באיכות חסרת תקדים, לניצול שעות הפנאי. ההשקעה בתחום הספורט היא נדבך עיקרי וחשוב בשינויים שבולטים היטב ברחבי העיר.