שיווין הזדמנויות וצמצום פערים בחברה הישראלית מתחיל בחינוך, זה המוטו שהוביל להקמת מרכז שוורץ רייסמן איזורי לחינוך מדעי, קמפוס הלמסלי לחינוך מדעי, בנתיבות. מדובר במיזם ראשון מסוגו בנגב אותו קידמו בשנתיים האחרונות ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, יו"ר הקרן הלאומית למדע ונשיא מכון ויצמן לשעבר, פרופ' דניאל זייפמן, וראשי רשויות אשכול נגב מערבי. במרכז האזורי שיפתח כבר בשנת הלימודים הקרובה בעיר נתיבות ילמדו כ - 1,500 תלמידי י' – י"ב מנתיבות ויישובי אשכול הנגב המערבי. המרכז יתמקד בלימודי פיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד ובהמשך גם בלימודי כימיה. הלימודים יתבצעו על פי מודל מקורי שפיתחו פרופ' חיים הררי ופרופ' דניאל זייפמן, שכיהנו בעבר כנשיאי מכון ויצמן למדע ויושם לראשונה בתל אביב כבר לפני כ-30 שנה (חמד"ע) ובהמשך ברחובות ובראשון לציון. מודל זה הביא לגידול משמעותי בכמות הבוגרים המסיימים בהצלחה בגרות מדעית ובעיקר מצוידים בכלי חשיבה, יצירתיות ופתרון בעיות. עתה מוקם המרכז בנתיבות על מנת להגדיל משמעותית את כמות בוגרי מקצועות המדעים בנתיבות והסביבה .
2 צפייה בגלריה
מרכז שוורץ
מרכז שוורץ
מרכז שוורץ
(הדמיה: לוטן דייטש אדריכלים)
מרכזי שוורץ/רייסמן שמו לעצמם למטרה לעורר את התשוקה למדע וטכנולוגיה בקרב תלמידות ותלמידי העל-יסודי, באמצעות חינוך מדעי מן המעלה הראשונה. זאת, מתוך אמונה כי ביכולתו של חינוך מדעי איכותי לטפח חשיבה עצמאית, לתרום למוביליות החברתית ולשפר את תנאי הקבלה להשכלה הגבוהה. המרכז שיחל השנה את פעילותו בנתיבות מיועד להוראת מדעים בלבד ומיישם פדגוגיה ייחודית בסביבת לימוד איכותית ומצוינת המאפשרת לתלמידי בתי הספר באזור נתיבות והסביבה לגלות ולממש את סקרנותם המדעית. זאת, באמצעות מעבדות המצוידות בציוד המשוכלל ביותר, צוות הוראה בעל תארים מדעיים מתקדמים (תואר שני ומעלה) ותרבות של שיתוף והפריה הדדית. נשיא מכון ויצמן היוצא ויו"ר הקרן הלאומית למדע, פרופ' דניאל זייפמן מסר כי "הקמת המרכז החדש לחינוך מדעי תאפשר לתלמידים חינוך הפותח צוהר להתבוננות רחבה ומעמיקה על העולם, ומוביל למימוש עצמי ואפשרויות השתלבות והובלה בחברה הישראלית". הקמת המרכז שייתן מענה לתלמידי נתיבות והאזור כולו מאפשר להתמודד בהצלחה עם האתגרים עימם מתקשה להתמודד בית ספר יחיד, כגון מחסור באנשי הוראה מצטיינים למקצועות המדעים והקושי של מנהלים לאתר ולגייס מורים שכאלו, המחיר הגבוה של התשתיות והציוד הנדרשים להוראה מעולה של המקצועות המדעיים, והקושי לצייד את כלל בתי הספר במעבדות מתאימות ועוד .
2 צפייה בגלריה
מרכז שוורץ
מרכז שוורץ
מרכז שוורץ
(הדמיה: לוטן דייטש אדריכלים)
כאשר מדובר במרכז מדעים אזורי, ניתן לאגם משאבים רבים. בפועל, תלמידי בתי הספר השונים יגיעו לקמפוס הייעודי בנתיבות , לטובת לימודי פיסיקה או כימיה לבגרות, במקום ללמוד מקצועות אלו בבתי הספר וייהנו מהיתרונות הרבים. בנוסף, הקמפוס יאפשר מפגש איזורי ייחודי בין תלמידות ותלמידים מרקעים שונים – תרבותיים, חברתיים וכלכליים ולימודי הפיסיקה והמדע יהוו מכנה משותף בין אוכלוסיות. ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר מסר כי ההחלטה להקצות שטח ומשאבים להקמת המרכז בנתיבות הינה חלק מתוכנית כוללת שממצבת את נתיבות כעיר מחוז מובילה. על בחירתו של מרכז שוורץ רייסמן להובלת הפרויקט הוסיף " הלמידה של תחומי הפיסיקה והכימיה במרכז מדעי אחד, חדשני ומתקדם הן בתשתיות והן בדרכי הוראה ולמידה יעמידו את תלמידי נתיבות והאזור כולו בחזית לימודי המדע בישראל" בשלב הביניים עד להשלמת בנייתו של קמפוס הלמסלי לחינוך מדעי, יפעל הקמפוס במרכז המדעים 'בית מרדכי' בנתיבות העובר בימים אלו שיפוץ והתאמה לצורכי הלימודים שיחלו כבר בשנת הלימודים הקרובה תשפ"ב. קמפוס הלמסלי לחינוך מדעי, משכן הקבע של המרכז , המצוי בשלבי תכנון מתקדמים, ייבנה בשלוש השנים הקרובות ויכיל 16 כיתות מעבדה ומתחמי למידה התנסותיים אשר יאפשרו חינוך מדעי מן המעלה הראשונה. הקמפוס יוקם בסמיכות לתחנת הרכבת בנתיבות וייבנה כמגדלור מדעי. בכך, הוא יהווה 'שער למדע' לבאים בשעריה של נתיבות והאזור, ויפעל להרחבת האקו-סיסטם של החינוך המדעי. הקמפוס ייבנה בשטח של כ- 8,659 מ"ר בשני שלבים וצפוי להכיל מלבד מבנה המעבדות המרכזי גם גן מדע ופארק ניסויים. התכנון האדריכלי של הקמפוס מבוצע ע"י לוטן דייטש אדריכלים אשר נבחרו לפרויקט בהליך תחרותי ע"י צוות שיפוט נרחב. דביר דייטש, אדריכל הפרויקט, סיפר כי "הרעיון המסדר של המבנה הוא ההשתלבות שלו במרקם העירוני שמסביבו תוך כדי יצירת מוקד עניין ומשיכה כלפיי עולמות מדעי הפיזיקה והכימיה שנלמדים בו. התכנון האדריכלי של הפארק המדעי וגן הפסלים שמקיפים את המבנה מתמקד ביכולת לחוות ניסויים ולהתנסות במערכת החוקים הפיזיקליים " אירוע החשיפה למרכז להורי ותלמידי נתיבות העולים לכתה י' התקיים ב-3.3 בהשתתפות ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר, פרופסור דניאל זייפמן - יו"ר הקרן הלאומית למדע ונשיא מכון ויצמן לשעבר, ד"ר רונן מיר, מנכ"ל מרכזי שוורץ רייסמן, אלונה שפר- מנכ"לית הסכם הגג, אבי אלישע ראש מינהל החינוך בנתיבות, עומר מרקוביץ – המוביל את הקמת המרכז, מנהלי בתי הספר ובהשתתפות כ-150 הורים ותלמידים מהעיר.
פורסם לראשונה: 13:13, 04.03.21