דימונה חווה בימים אלה את אחת התקופות היפות והמשגשגות שלה. בעשור האחרון עברה העיר שדרוג מהותי בהיבטים ובתחומים רבים, ותושביה נהנים משכונות חדשות ומגוונות, חינוך איכותי, חיי תרבות שוקקים, ונוף עוצר נשימה.
4 צפייה בגלריה
שכונת השחר. מבוקשת
שכונת השחר. מבוקשת
שכונת השחר. מבוקשת
( צילומים והדמיות: ארמון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
התעוררות שוק הנדל"ן היא הסיבה העיקרית לשינוי שחל בהתפתחותה ובמעמדה של העיר.
בשנים האחרונות תנופת הבנייה בעיר שוברת שיאים ומעמידה אותה בראש הערים האטרקטיביות בישראל למגורים והשקעה.
את השינוי בתחום הנדל"ן אפשר לייחס בעיקר לאחד מהסכמי הגג הגדולים בארץ שנחתמו עם משרד הבינוי והשיכון ושבמסגרתו ייבנו בעיר 30 אלף דירות לצד שטחי מסחר ותעסוקה עד שנת 2030.
הבנייה המואצת במסגרת הסכמי הגג כוללת גם פיתוח של תשתיות בהיקף חסר תקדים של חמישה מיליארד שקל. נוסף על כך, נהנית העיר בשנים האחרונות מריבוי השקעות, זמינות קרקע, תוכניות פיתוח תשתיות ושדרוגן, וחזון שמובילים ראש העירייה, בני ביטון, עם משרד הבינוי והשיכון להפיכתה של דימונה לעיר מרכזית ומובילה על מפת המדינה.

שינוי תדמית

דימונה ממוקמת בצפון מזרח הנגב, 36 ק"מ דרומית לבאר־שבע ו־35 ק"מ מערבה מים המלח. העיר נמצאת במרחק של כ־20 דקות נסיעה מבאר־שבע ובמרחק של כשעה ורבע ברכבת מתל־אביב, והתחנה המקומית נהנית מתדירות קווים גבוהה ונוחה לנוסעים.
כיום דימונה היא העיר השלישית בגודלה בנגב, ואט אט תופסת מקום מרכזי באזור. מעמדה הפך לאיתן ויציב, והיא כבר אינה עוד עיר פריפריאלית, אלא אחת הערים המובילות במגוון של תחומים שמציבה אתגרים לאזור כולו וממצבת את עצמה כעיר חשובה לנגב כולו.
בשנים האחרונות קיימת מגמה של הגירה חיובית לדימונה, מהנגב וממרכז הארץ, רבים מהם זוגות צעירים שהפכו לחלק מהנוף של העיר ושותפים לבנייתה של דימונה החדשה.
מגמה זו חייבה את העיר להיערך לשינויים שהתחוללו בה ולהתאים את עצמה למציאות המשתנה, כשהיא אינה מחמיצה את הזדמנויות שנקרו בדרכה, ומממשת את מזהה את הפוטנציאל העצום שלה.

שחר חדש

גולת הכותרת של תנופת הבנייה שדימונה חווה בשנים האחרונות היא שכונת השחר הממוקמת בצידה המזרחי של העיר, ותכלול 3,216 דירות במגוון גדלים.
4 צפייה בגלריה
שכונת השחר. מבוקשת
שכונת השחר. מבוקשת
שכונת השחר. מבוקשת
( צילומים והדמיות: ארמון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
השכונה מציעה לרוכשים הפוטנציאליים מגוון אפשרויות: מגרשים ל"בנה ביתך", קוטג'ים ובנייה רוויה.
עד היום שווקו בשכונה 2,200 דירות ומלאי הדירות לשיווק בשכונה הולך ואוזל.
הסיבות לביקוש העצום לקניית דירות בשכונה נובע בעיקר מתכנונה המדוקדק ששם דגש על נוחות ונגישות. השכונה מתאפיינת בגינות ציבוריות רחבות ידיים, טיילת להולכי רגל, פארקים מוצלים, שבילי אופניים, מזרקות מים, ועוד.
לצד אלה נבנו בה מוסדות חינוך, מוסדות ציבור ומרכזי מסחר ופנאי שיאפשרו לתושבי השכונה לקבל את כל השירותים הנחוצים בקרבת הבית.
שכונת "השחר", על בנייתה החדשנית והמעודכנת ורמת השירותים הגבוהה שהיא מציעה, היא קו מנחה לפרויקטים אחרים של בניית אלפי דירות בדימונה.
4 צפייה בגלריה
השכונה הצפון מזרחית. מפרט טכני גבוה
השכונה הצפון מזרחית. מפרט טכני גבוה
השכונה הצפון מזרחית. מפרט טכני גבוה
( צילומים והדמיות: ארמון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
עוד דוגמה לשכונה חדשה שצועדת עם הזמן היא שכונת הר נוף הצופה על חורשת בן־גוריון ובמרכזה אגם מלאכותי ואמפיתיאטרון. בשכונה נבנות 520 יחידות בנה ביתך, 70 אחוז מהן מאוכלסות במשפחות מהמעמד בינוני־גבוה.

מגשימה את החלום

דימונה לא רק חולמת בגדול אלא גם מגשימה את החלום של עיר מתפתחת וחזקה שהפכה הלכה למעשה לבירתו של הנגב המזרחי בזכות 40 אלף התושבים המתגוררים בה.
אוכלוסיות צעירות מחוץ לעיר מגלות עניין רב בעיר ומשתקעות בפרויקטים החדשים, לצד משפרי דיור המבקשים לממש את שאיפתם לגור בסביבה מודרנית המציעה נוחות רבה.
שכונת ממשית הגדולה והמתפתחת מונה יותר מ־3,500 תושבים, רובם המוחלט משפחות צעירות.
4 צפייה בגלריה
שכונת ממשית
שכונת ממשית
שכונת ממשית
( צילומים והדמיות: ארמון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
השכונה בנויה מתמהיל מעורב ומגוון של "בנה ביתך", דירות גן וגג ובנייה רוויה. המחירים מגוונים ומאפשרים למשפחות צעירות לבנות את ביתן העתידי באזור. שכונת ממשית תכלול במסגרת הסכמי הגג 1,200 יחידות דיור, עד כה נבנו 506 דירות. את הדירות יבנו כמה יזמים לפי עקרונות בנייה אקלימית, בתכנון חברתי והתאמה לסביבה.

נהנים מהפירות

ההסכם עם משרד הבינוי והשיכון יוצר עבור העיר הזדמנויות שבעבר רק אפשר היה לחלום עליהן.
בזכות תקציבים שמקורם בהסכמי הגג, המרחב הציבורי בדימונה משנה את פניו. הפארקים, מוסדות החינוך, המוסדות הרפואיים, המתנ"סים ואולמות הספורט שנבנים במסגרת ההסכם, הם רק חלק מפירותיו שהתושבים, בפרט, והנגב, בכלל, נהנים מהם.
המטרה היא להציע לתושבים הוותיקים והחדשים סל תרבות ובילוי לשעות הפנאי.
בין הפרויקטים שיצאו כבר לדרך וחלקם אף הושלמו: סקייט־פארק שהוא חלק מפארק גדול שיכלול מגוון מתקני משחקים לילדים, אולם באולינג ולצידו מסעדה ופאב שייבנה מזרחית לאגם דימונה, וחידוש מאסיבי של הפארק המרכזי בעיר - פארק אשכול, ספורטק, ומתקן אקסטרים ייחודי שהובא מחו"ל.
הסכמי הגג הביאו גם גורמים חוץ ממשלתיים להתעניין בעיר ולהשקיע בה. אחת ההשקעות האלה היא פרויקט פארק פלאים - פארק השעשועים הגדול בישראל שיוקם בהשקעה זרה ובהשקעה של מיליוני דולרים. הפארק אמור להיות מוקד משיכה לאלפי מבקרים שיניעו את הכלכלה המקומית ויעשירו את קופתה בהכנסות עצמיות.

בונים ירוק: שכונת "השחר" המוקמת בימים אלה מתוכננת על פי עקרונות הבנייה הירוקה

שכונת השחר מתוכננת מיסודה כשכונה ירוקה על פי עקרונות חדשניים של פיתוח.
חברת 'ערים' המתכננת ומפתחת את שכונת השחר מיישמת את עקרונות הבנייה הירוקה גם בפיתוח התשתיות הציבוריות, ומקבלת ליווי של המשרד להגנת הסביבה.
מטרת הבנייה הירוקה היא ליצור סביבת מגורים בריאה ונוחה ולהימנע ככל האפשר מפגיעה באיכות הסביבה ובמשאבים טבעיים ומתכלים.
בנייה ירוקה מתאפיינת בשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובחומרים ממוחזרים, ותכנון המאפשר חיסכון מקסימלי באנרגיה.
גישה זו נועדה להשפיע הן על הדיירים והן על הקבלנים הבונים את הפרויקט, להקטין את צריכת המשאבים ולשפר את תנאי המגורים ואיכות החיים.