לא פשוט לתפוס לשיחה את שמעיה שושן (73) מוותיקי וטובי המסגרים בארץ, אשר הקים את חברת “שושן שערים” בבאר שבע. אומנם הוא נהנה בימים אלה מהפנסיה אך הוא עדיין מעורב בכל מה שקשור לעסק המשפחתי, ואף נמצא בקשר עם עובדים רבים. הוא נשוי לשוש, הם הורים לשלושה בנים, דודו, רונן ואילן, המנהלים את העסק, ויש גם את הבת אורטל שבחרה בקריירה שונה- מורה בבית ספר, “דודו הוא המנכ״ל, רונן מנהל את הייצור והפיתוח, ואילן מנהל את מחלקת השיווק, תערוכות בחו״ל וקשרי לקוחות” מסביר שושן על חלוקת העבודה בין בניו, “שלושתם ממשיכים לקדם את ”שושן שערים” מבחינה טכנולוגית, כולל מכונות חדשניות, מלאים של ציוד חדש ושיטות ייצור מתקדמות”.
3 צפייה בגלריה
חברת שושן
חברת שושן
שושן שערים
(צילום: פרטי)
ספר, מה אתם מציעים?
“אנחנו מציעים פתרונות אבטחה שזה אומר-שערים חשמליים, גדרות, מעקות, פרגולות מאלומיניום וגם עבודות מסגרות נרחבות לתעשייה ולמגזר העיסקי”.
שושן עלה לארץ בשנת 1954 ממרוקו יחד עם משפחתו כשהוא בן ארבע, שנתיים מאוחר יותר התיישבה המשפחה בבאר שבע, שם הוא מתגורר עד היום ובה גם הקים את העסק שלו
מיד עם שחרורו מהצבא: “באוקטובר 1970 פתחתי את המסגרייה ברחוב שלושת בני עין-חרוד. אחרי כ-15 שנה, עברנו למשכננו הנוכחי בדרך חברון”.
3 צפייה בגלריה
חברת שושן
חברת שושן
שמעיה שושן ובניו
(צילום: גדי סול)
את מקצוע המסגרות הוא למד בבית ספר והתמקצע עם פתיחת המסגרייה: “תמיד היה לי אומץ, הבנתי שאם לא אעז ליישם את רעיונותיי, לא תהיה לי הזכות לעצמאות עסקית. בשנים הראשונות עבדתי מצאת החמה ועד שעות הלילה המאוחרות״.
“אנשים עמדו בתור”
“שושן שערים” הוא אחד העסקים הוותיקים באזור הדרום, ולשושן יש הסבר מדויק איך הופכים מסגרייה לעסק משפחתי משגשג שקיים מעל ליובל: “חריצות, יצירתיות, עמידה בלוחות זמנים, אדיבות, שירות ללא פשרות ועוד הרבה רכיבים, בונים את אמינותו של עסק בכלל ואת ההצלחה שלנו בפרט. כדי להחזיק עסק לאורך שנים ולהתפתח, השיטה היא פשוטה: לדאוג שהלקוח יהיה שבע רצון מאיכות העבודה. מי שהמטרה שלו היא הרווח, לא ישרוד הרבה זמן”.
שמעיה שושן הוא לא עוד מסגר רגיל, הוא אף המציא מספר פטנטים, אחד מהם אף חולל מהפכה בתחום: “ב-1976 פיתחתי פטנט לשערים חשמליים, הפועלים באמצעות בוכנה, המקבלת את כוחה מלחץ המים בצנרת של הבית. את הפקודה לשער השגתי בעזרת חלק ממערכת אזעקה של אוטו, אותה הסבתי לצורך העניין. אנשים עמדו בתור כדי לקנות את האטרקציה הזו, מערכת שהיוותה ביטוי של קידמה ויכולת ליישם רעיון מקורי. גם עכשיו אנחנו ממשיכים לפתח פתרונות בלעדיים, ומאחורינו שורה ארוכה של פטנטים ופיתוחים שתרמו למוניטין שלנו”.
3 צפייה בגלריה
שושן שערים
שושן שערים
שושן שערים
(צילום: פרטי)
שושן נהנה כאמור בימים אלה מהפנסיה, והוא רווה הרבה נחת מדור ההמשך המנהלים ביד רמה את העסק המשפחתי: “רציתי לצאת לפנסיה וידעתי שיש על מי לסמוך. הבנים ירשו ממני את ההנעה
הבסיסית להביא את הלקוח לשביעות רצון מלאה ולהמשיך לטפח את האמינות הן של הייצור והן של השירות”.
אתה עדיין מעורב בכל מה שקורה בעסק?
“עכשיו הרבה פחות. הבנים מנהלים את העסק בכוחות עצמם והם מצליחים בכך בצורה יוצאת מהכלל: הם הגדילו את מחזורי המכירות, יש לנו מגוון של מוצרים ופתרונות אבטחה והשירות גם הוא עבר שדרוג. אומנם בתחילת הדרך, היו מתייעצים איתי כמעט על כל צעד ושעל, אבל היום הרבה פחות”.
במרוצת השנים פיתח שושן קשר קרוב ומשפחתי עם העובדים, קשרים שנשמרו לאורך עשרות שנים, עד היום: ”היחס שלנו לעובדים תמיד היה כאל בני משפחה. מערכת יחסים קרובה המושתתת על כבוד הדדי גורמת לעובד לתת מעצמו יותר. לכן, עובדים לשעבר, בפנסיה, באים לבקר בעסק שלנו, שומרים על קשר וגם מתראים בשמחות”.
תן טיפ לבעל עסק מתחיל מניסיונך העשיר
“לשמור על רלוונטיות בעולם המשתנה. אני למשל כל הזמן הייתי במעקב אחרי החידושים בתחום, הייתי משתתף בתערוכות בעולם וכמובן הייתי עם יד על הדופק בכל הנוגע לרצון הלקוחות, כך שומרים על הרלוונטיות וההתחדשות של העסק”.
לאתר כנסו - http://www.shoshan.org.il/
מוגש מטעם “שושן יצירות אלומיניום”