4 צפייה בגלריה
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
מהיום שהוא זוכר את עצמו, גל גולן, תושב מושב גילת, הסמוך לאופקים, קשר את גורלו עם המכוורת המשפחתית שהקים אביו לפני כ־37 שנים. גולן (31), מאורס טרי, הוא דור שני למשפחה של דבוראים, כוורנים בלשון העם, ולדבריו, "נולדתי עם האהבה לדבורים וכבר מגיל צעיר התלוויתי לאבא בעבודתו במכוורת. כילד עבדתי עם אבא שלי בחופשות מבית הספר ואחרי יום הלימודים. אפשר לומר שמילדותי כבר ינקתי דבש".
גולן הצעיר, יזם ברוחו, חנך בשנה האחרונה את מרכז המבקרים 'אוטובוס הדבש beebar', הסמוך למכוורת המשפחתית במושב גילת, וכעת הוא החליט לייצר במקביל לרדיית הדבש גם בירה חדשנית המבוססת על מזון המלכות.
במבשלה הקטנה שהקים בחודשים האחרונים, מייצר גולן את הבירה החדשה והייחודית, שככל הידוע אין לה אח ורע בכל אזור הנגב. "העבודה היא מאוד מעניינת", מספר גולן, "וגם קשה כשהיא מתנהלת בתנאים לא פשוטים. אבל בסופו של דבר הכי מתוק זה לארוז צנצנות דבש. תמיד חיפשתי משהו שאוכל לבדל את המכוורת שלנו. אני עובד עם אבא שלי שהקים את המכוורת, ובסופו של דבר הוא זה שמחליט לגבי ניהול העסק".
בכל זאת, מה מביא אותך להמשיך את השושלת המשפחתית? "אני באופי שלי מושבניק. אני פחות מתחבר לעבודה משרדית. היה ברור שאני זה שאמשיך את מפעל חייו של אבא".
בירה מדבש טהור ה'רומן' שלו עם המכוורת המשפחתית צבר תאוצה ועלה על פסים רציניים רק לפני כשבע שנים לאחר שחזר מטיול שלאחר צבא שעשה בדרום אמריקה. חצי שנה של טיול הספיקה לו כדי לקבוע את עתידו במכוורת.
"במהלך הטיול שלי", הוא מספר, "פגשתי אנשים שמחזיקים כוורות בחצרות בתיהם בכפרים בדרום ארגנטינה. עקבתי מקרוב אחרי פעילותם של אותם כפריים ברדיית הדבש וזה הזכיר לי את הבית. שם, מרחק של אלפי ק"מ מהבית, החלטתי שאני רואה את עתידי במכוורת המשפחתית".
4 צפייה בגלריה
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
'מכוורת מרדכי גולן' במושב גילת הוקמה בשנת 1982, לאחר שחרורו של מרדכי, אביו של גל, מהצבא, ושובו למושב. בראשית הדרך כללה המכוורת רק עשר כוורות שהוצבו מאחורי ביתו במושב גילת, שהיוו את הבסיס למכוורת. כיום מונה המכוורת למעלה מ־1,000 כוורות שמפיקות בממוצע שנתי כ־15 טון של דבש. גם שתי אחיותיו הצעירות של גל שותפות לעסק המשפחתי ועובדות בו כאחראיות על בית האריזה.
במוחו הקודח רקם גל גולן את רעיון ייצור הבירה, שמתבססת על מרכיבי הדבש. זה נשמע תחילה דמיוני והזוי, אבל מתברר שמבחינתו של גולן השמיים הם הגבול.
"זה תחביב שרכשתי לפני כשנה", מספר גולן, התחלתי אז לייצר 'תמד', שיכר דבש. חבר שלי, המתגורר במושב, מייצר בירה במבשלת קטנה וביתית לצריכה עצמית. ראיתי את מה שהוא עושה, וזה קסם לי. רציתי גם להכין משהו דומה והלכתי על משקה שיכר שמבוסס על דבש".
"הבישול הראשון היה שעתיים לפני שיצאתי לחתונה של חבר. השארתי את התירוש להתקרר עד שחזרתי מהאירוע. הוספתי שמרים ונתתי למשקה לתסוס בחדר השינה שלי. לאחר חודש של תסיסה מזגתי לחברים שלי מהמשקה שהכנתי וזכיתי למחמאות ולתשבחות. זה מה ששכנע אותי ללכת לנישה הזו. כל תהליך הייצור של אותו משקה פשוט כבש אותי".
איך ממשקה שיכר דבש אתה עובר לייצר בירה של דבש? "אחד החברים שלי הבהיר לי שמשקה ה'תמד' מיועד לפלח אוכלוסייה מאוד מסוים וקטן. לבירה, לעומת זאת, יש קהל צרכנים הרבה יותר גדול. שבועיים לאחר מכן כבר עלה על הפרק נושא ייצור הבירה על בסיס של דבש. בנינו מתכון לייצור הבירה ויצאנו לדרך".
מתכון סודי בהחלט זה נשמע אולי פשוט, אבל במציאות זה שונה לחלוטין. "בהתחלה", נזכר גל גולן, "זה לא יצא לנו כמו שרצינו. זה היה סוג של ניסוי וטעייה. תהליך הייצור הוא מאוד ייחודי ושונה מתהליך של ייצור בירה רגילה. אנחנו לא משתמשים בלתת, אלא בדבש. זו בירה שהיא כשרה לפסח ללא חשש של חמץ".
"גם המתכון להכנתה של הבירה הזו ושיטת הבישול שלה הם סודיים ומיוחדים. אין מצב שאני חושף אותם. רבים מהחברים שלי מבקשים ממני את המתכון. אין סיכוי לכך. יתרה מזאת, אנחנו כיום בשלב של כתיבת פטנט וזכויות יוצרים על המשקה הייחודי הזה ועל תהליך ייצורו".
4 צפייה בגלריה
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
למרות הסודיות שאופפת את המתכון לייצורה של הבירה, אפשר לגלות שהיא אינה מכילה רכיבי גלוטן, אלא אורז, קינואה, דבש טבעי, כשות, מים, תה שחור, שמרים ותבלינים. מעבר לזה, לא הצלחנו לחלץ, ולו פרט נוסף, בכל הנוגע לייצורה של אותו משקה.
"בתקופה האחרונה", מספר גולן, "החלטתי להרים את הכפפה ולפתוח נישה חדשה למכוורת המשפחתית. היה בי דחף עז לפרוץ לכיוון שמכוורות אחרות לא הגיעו אליו. החלטתי לנסות לייצר בירת דבש. התחלתי מניסוי קטן ובמשך כשנה, עם צוות מומחים בתחום, שדרגנו את המתכון עד שהגענו לטעם הרצוי".
"לאט לאט שדרגנו את הכלים, הקמתי מבשלת קטנה ליד המכוורת, הגדלנו נפחים ועכשיו אנחנו יוצאים איתה לשוק". אמנם הנחתום אינו מעיד על עיסתו, אך גולן מודה ש"כיאה לבירת בוטיק בעבודת יד, אנחנו משקיעים מאמץ ואהבה רבה בכל בקבוק".
מהו בעצם ייחודה של אותה בירת דבש? "קודם כל, צריך לזכור שהדבש הוא האנטיביוטיקה של הטבע. כעת ניתן לקבל את סגולותיו גם דרך הבירה, כאשר הדבש מגיע היישר מרדייתן בכוורות שלנו, ללא תוספת סוכר מעובד. זו בירה ללא גלוטן. הבירה מאוד קלה ועדינה, ובנוסף מרגישים את המתיקות של הדבש. היא מיוצרת על בסיס של רכיבים טבעיים, בעלת שמונה אחוזי אלכוהול והיא יותר חזקה מבירה קונבנציונלית מסחרית".
שיעור האלכוהול הגבוה לא עלול להרתיע את חובבי הבירה? "המתיקות של הדבש מחפה על שיעור האלכוהול הגבוה. הבירה הזו נחשבת כבירה מעודנת וארומטית. הבירה שלנו אינה מסוננת, כלומר ישנם משקעים של שמרים בתחתית המשקה, שהם מאוד בריאים ומוסיפים ערך תזונתי מאוד חשוב".
יזם מבטיח למעשה, כך מגלה גולן, רק בחודש האחרון זכתה הבירה החדשנית הזו להכרה ולאישור של משרד הבריאות, לאחר תהליך ארוך ומפרך, כדבריו, של כמעט שנה של בירוקרטיה. האישור המיוחל גם היה אבן הדרך להקמת המבשלה המשפחתית שזכתה לשם "beera", שילוב של צמד המילים bee (דבורה) ו־bira (בירה).
כאמור, גל גולן גם מפעיל ומתחזק מרכז מבקרים תחת השם beebar, שם ניתן לטעום ממגוון סוגי הדבש. בימי חמישי ומוצאי שבת הופך המקום כאכסניה למפגשים חברתיים עם הגשת הבירה החדשה.
4 צפייה בגלריה
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גל גולן. צילום: הרצל יוסף
גולן הוא דור שני למשפחת דבוראים. במועצת הדבש לא נשארים אדישים נוכח יוזמתו החדשה של הדבוראי הצעיר. "גל גולן", מציין מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן, "הוא דוגמה וערך לדבוראים צעירים המעוניינים להיכנס לענף שכל כך חשוב וקריטי להמשך קיום החקלאות בישראל. מועצת הדבש שמה לה למטרה לקדם את הדור הבא בענף וגל גולן בהחלט משמש דוגמה ומופת בדרך בה הוא בחר להשתלב בעבודת המכוורת של אביו וליצור יזמויות חדשות סביב הדבש הישראלי האיכותי".
גל, מה תרצה לעשות כשתהיה גדול? "כמובן, לגדל דבורים ולהמשיך את העסק המשפחתי. במקביל, באותה נשימה, להמשיך עם המבשלה ולהגדיל את היקף הייצור של הבירה. להקים מרכז מבקרים גדול, שבו נוכל לחשוף את מוצרי הדבש ואת בירת הדבש לקהל רחב ככל האפשר. החלום שלי הוא לראות כמה שיותר מבקרים במקום, שיושבים ונהנים על כוס בירה שמיוצרת על טהרת הדבש".