הפקקים הארוכים מדי בוקר ובשעות אחר הצהריים מסביב לבאר־שבע ובתוכה גורמים לנהגים רבים להתגעגע לימים בהם נסיעה שגרתית היתה נוחה ונעימה, אבל במציאות בה למשקי בית רבים יש שני רכבים, התשתיות לא מספיקות והתחבורה הציבורית לא מספקת את הסחורה, כנראה שנגזר עלינו לעמוד בפקקים לא מעט זמן במהלך היום.

1 צפייה בגלריה
פקק תנועה בכביש 40 המוביל לבאר שבע
פקק תנועה בכביש 40 המוביל לבאר שבע
פקק תנועה בכביש 40 המוביל לבאר שבע
(צילום: עיריית פתח תקוה)

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" שנערך באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" ומתפרסם לרגל יום התחבורה הציבורית הבינלאומי שחל בחודש ספטמבר, חושף כי לרוב תושבי הדרום הרכב הפרטי משמש ככלי תחבורה עיקרי. עוד עולה מהסקר כי הרוב מבזבזים יותר משעה בכל יום בפקקי התנועה. רובם הגדול של הנשאלים חושב שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק משאבים בפתרון בעיית הפקקים.
"אני יוצא מהבית כל יום בשעה 07:00 כדי להגיע לבאר־שבע", אומר תושב מיתר. "אם אני יוצא עשר דקות אחר כך אני אהיה על הכביש שעה. אשתי ממתינה בבית עם הילדים, מורידה אותם במסגרות ויוצאת לבאר־שבע בשעה 07:30. היא לא מגיעה לעבודה לפני רבע לתשע".
בתוך באר־שבע נחשבות שעות העומס בכבישים בבוקר בין 07:40 ועד 08:20. בשעות אלה מסיעים הורים רבים את ילדיהם לבתי הספר ולגנים. החל מהשעה 16:00 כבר מורגשים בבאר־שבע עומסי תנועה בצירים מרכזיים שנמשכים לעיתים עד השעה 18:00 בערב גם בצירים שסובבים את העיר.
"פעם", אומר עמוס (55), נהג מונית מבאר־שבע, "היינו צוחקים שהיתרון הכי גדול של באר־שבע על תל־אביב זה שאין פקקי תנועה. אז אני אומר לך כנהג מונית שנמצא 30 שנה על הכביש, שהפכנו להיות תל־אביב".
לשפר את הזמינות
על פי תוצאות הסקר באזור הדרום, 73% מהנשאלים משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי. רק 16% העידו כי האוטובוס הוא אמצעי התחבורה העיקרי שלהם. 47% מתושבי הדרום העידו כי הם נמצאים בפקקים כל יום עד שעה. 11% מהמשיבים טוענים כי הם נמצאים בפקק בין שעה לשעתיים. 31% מתושבי הדרום דיווחו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית למקום העבודה או הלימודים.
הסיבות לאי השימוש, כפי שענו תושבי הדרום: 30% העידו כי יותר נוח להשתמש ברכב הפרטי. 27% לא רוצים להיות מוגבלים ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית, 15% טוענים כי אין תחבורה ציבורית נוחה מנקודה לנקודה ול־10% יש רכב לצרכי עבודה.
82% מהנשאלים באזור הדרום טוענים שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק משאבים בפתרון בעיית הפקקים.
61% מהנשאלים באזור הדרום העריכו כי שיפור התחבורה הציבורית יכול להקל על הפקקים. 26% טענו כי תוספת של נתיבי תחבורה ציבורית יוביל לפתרון בעיית הפקקים. כשנשאלו מה יגרום להם לעבור מהרכב הפרטי לנסיעה בתחבורה הציבורית, 46.5% טענו כי שיפור זמינות ואמינות התחבורה הציבורית יגרום למעבר.
"מצב בלתי נסבל"
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", הוסיף לאחר פרסום התוצאות: "המצב בכבישים הפך לבלתי נסבל וכולנו מרגישים זאת. כולנו מבזבזים יותר ויותר זמן יקר בשל עומסי התנועה. הציבור מעיד כי התחבורה הציבורית לא נוחה ולא זמינה, ולכן הוא עושה שימוש ברכב הפרטי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהעברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית - זוהי החמצה לאומית. שיפור מערך הסעת ההמונים היא פעולה נדרשת והשקעה כלכלית שתחזיר את עצמה בתוך זמן קצר. כאשר פחות ייסעו ברכב הפרטי ויותר ייסעו באוטובוס, נוכל לחסוך כסף רב למשק הישראלי. כולנו נחסוך זמן יקר, נוכל להפחית את זיהום האוויר ולצמצם את תאונות הדרכים".

נהג מונית מבאר־שבע: "פעם היינו צוחקים שהיתרון הכי גדול של באר־שבע על תל־אביב זה שאין פקקי תנועה. אז אני אומר לך כנהג מונית שנמצא 30 שנה על הכביש, שהפכנו להיות תל־אביב"

פקק תנועה בכביש 40 המוביל לבאר־שבע | צילום: הרצל יוסף