לעורך הדין שחאדה אבן ברי, תושב באר־שבע, מוותיקי הפרקליטים בבירת הנגב, היה חלום לעשות היסטוריה לקראת הבחירות המונציפליות האחרונות ולהיות חבר מליאת מועצת עיריית באר־שבע הראשון מהמגזר הערבי.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחאדה אבן ברי
(צילום: פרטי)

הוא הקים לפני הבחירות, יחד עם פעילים יהודים וערבים למען ד־קיום בין שני העמים, את תנועת "שותפות", תנועה יהודית־ערבית, הדוגלת בדו־קיום ובשותפות בין שני העמים, כאשר יחד עמו היו ברשימתו בין היתר יעל רונן, פרופ' יונתן אנסון, ד"ר רפי דוידסון וד"ר יונס אבו רביעה.
עם היוודע תוצאות הבחירות, התברר כי רשימתו של עו"ד אבן ברי לא קיבלה ולו מנדט אחד בדרך למליאת מועצת העירייה, למרות שבתנועתו של אבן ברי היתה, לדבריו, ציפייה כי לאור שיעורם של התושבים הערבים בעיר, כ־20 אלף תושבים, הם יצליחו יותר בקלפי.

"הפסדנו כוח"


חודש לאחר תוצאות הבחירות וכינון המועצה החדשה, עו"ד שחאדה אבן ברי, המתגורר בבאר־שבע זה יובל שנים, אמנם ציפה ליותר, אבל הוא לא מאוכזב.
"אני קורא נכון את התמונה", אומר עו"ד אבן ברי, המשמש כסגן יו"ר מפלגת חד"ש וממייסדי פורום דו־קיום בנגב.
"כעשרה אחוז מאוכלוסיית באר־שבע", הוא מציין בשיחה עם "מיינט באר שבע והנגב", "הם מהמגזר הערבי, ואם כולם או רובם היו מצביעים לנו, היינו מגיעים לפחות לשני מנדטים. הפסדנו כוח אלקטורלי פוטנציאלי".
יש לך הסבר לכך?
"חלקם של התושבים הערבים המתגוררים בעיר, אמנם גרים כאן, אך הם לא שינו את כתובתם. מתגוררים כאן לא מעט אנשי חינוך ורפואה, שבכלל כתובתם המקורית היא בצפון הארץ, אך בשל ההטבות והתמריצים שהם זוכים להם מהמדינה על כך שהם הדרימו ופועלים בנגב, הם לא שינו את כתובותיהם, כך שהם לא רשומים בספר הבוחרים של באר־שבע.
"יש גם חלק מהתושבים מהמגזר, שכתובתם המקורית היא ביישובי הסביבה ולא בבאר־שבע, גם זאת בשל הטבות מס שחלות על תושבי אותם יישובים. מאותם שיקולים גם הם לא שינו את כתובתם. בסופו של דבר, מדובר בכמות אדירה של תושבים שלא שינו את כתובתם וזה, כמובן, פגע בנו מבחינת שיעור ההצבעה עבורנו. ההערכה היא, שרק כ־2,500 איש מהמגזר הערבי רשומים כתושבים בבאר־שבע. התוצאה השתקפה בקלפי".

2 צפייה בגלריה
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחאדה אבן ברי
(צילום: פרטי)

מן הסתם, גם לאירועי השביעי באוקטובר היתה "תרומה" לתוצאות מבחינתכם?
"אין ספק, שהשביעי באוקטובר היתה מכה עבורנו שבאה לידי ביטוי בתוצאות הבחירות. האמת היא, שהתלבטנו וחשבנו לפרוש מהמירוץ בבחירות לאחר השביעי באוקטובר. לאור האירועים שקלנו שלא להתמודד. ידענו שהאווירה לא תהיה לטובתנו, שהחברה הישראלית שבורה ואיבדה אמון. אנשים לקחו כמה צעדים לאחור בכל מה שקשור לשותפות הערבית־יהודית. נשארנו רק הגרעין הקשה שהמשיך להאמין ורצה להעביר מסר של דו־קיום ושותפות גם בשעה קשה זו. חשבנו לתרום ולהביא משהו מרענן".
יכול להיות שהקמפיין שלכם לא חילחל בקרב המצביעים הפוטנציאליים שלכם?
"בגדול עשינו קמפיין יפה, שהיה על בסיס התנדבותי. לא העסקנו איש בשכר. הקמפיין כולו, כולל ביום הבחירות היה כולו בהתנדבות. אנשים פעלו אצלנו מבחינה ערכית. חשבנו על שינוי השיח בעיר הזאת. ערכנו חוגי בית, מפגשים עם מועמדים. הכוונה היתה להנכיח את המיעוט הערבי בבאר־שבע.
"בעוד שבאוניברסיטת בן־גוריון יש אנשי אקדמיה בכירים מהגזר הערבי ובבית החולים 'סורוקה' יש אנשי רפואה רבים מהמגזר הערבי, הרי שבעירייה אנחנו סוג של נוכחים־נפקדים. לא רק שאין בכירים מהמגזר שממלאים תפקידים, גם אין בעיר מרכז קהילתי שייטפל בקהילה הערבית, גם לא קיימת יוזמה לפעילות תרבותית עבור המגזר הערבי בעיר. גם אין קבורה מוסלמית בעיר ותושבים מוסלמים נקברים מחוץ לעיר. העיר צריכה להיות פתוחה לכל הדתות. בעיר שמתיימרת להיות עיר המטרופולין של הנגב, צריכה להיות פתיחות כלפי כולם. באר־שבע לא יכולה להתנהג כמו בני ברק".

"נמשיך לפעול"


"אני ריאלי", מציין עו"ד שחאדה אבן ברי, "היו ניסיונות לפגוע בנו בקלפיות. העלימו פתקים שלנו, כיסו את פתקי הרשימה שלנו בפתקים של רשימות אחרות. כמובן, שציפינו לתוצאות טובות יותר, אך אנו אומרים שיש עוד מה לעשות בעיר הזו, ואנחנו נמשיך לפעול. אני קורא את התמונה נכון, וצר לי על התוצאה".

קראו גם:

ומה באשר לדו־קיום בין שני העמים, שגם כך היה שברירי בשנים האחרונות?
"עברנו תקופות קשות ביחד בכל המלחמות. אנחנו חושבים שהשותפות בין שני העמים חשובה יותר מכלי הנשק שהשר איתמר בן גביר מחלק להגברת הביטחון האישי של האזרחים. האמון ההדדי בין העמים, העבודה המשותפת, הפעילות המשותפת של יהודים וערבים, רק מגבירים את הביטחון האישי יותר מהרובה על הכתף. הרובה רק מחליש את הביטחון האישי ומעלה את החשש. תמיד יצאנו מכל המשברים האלה. אם לא נאמין בדו־קיום, אז מה נשאר לנו לעשות ביחד. חייבים לחיות ביחד".
למרות שרשימתו לא צלחה את הבחירות האחרונות, מציין עו"ד שחאדה אבן ברי, כי "אני מברך את המועצה החדשה שנבחרה ומאחל לה הצלחה ושתנווט את העיר לכיוון חיובי. באר־שבע עוברת מתיחת פנים וזה מייפה את העיר, אבל צריך לזכור שיש תחומים, כמו הישגי התלמידים בבחינות הבגרות, שטעונים שיפור. אם לא נדאג להעלאת רמתו של הדור הצעיר, אז מזרקות לא יסייעו במקרה הזה".