נדמה שמעולם לא נפתחה שנת לימודים במדינת ישראל כפי שהיא עומדת להיפתח השנה. אווירה של אי ודאות, מתווה מורכב שדרושה בקיאות מופלגת כדי להבין את פרטיו ולפעול על פיו.
יתרה מזאת, יש גם תחושה, הן בקרב גורמי חינוך, מנהלים ומורים, ראשי רשויות, הורים ותלמידים, שגם קובעי המדיניות חלוקים בינם לבין עצמם בכל הקשור לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב, כאשר נגיף הקורונה עדיין כאן והוא אינו מתחשב בכך שבראשון בספטמבר מתוכננת להיפתח שנת הלימודים.
10 צפייה בגלריה
תלמידים בדרך לבית הספר. כולם מחכים לתמונות האלה
תלמידים בדרך לבית הספר. כולם מחכים לתמונות האלה
תלמידים בדרך לבית הספר. כולם מחכים לתמונות האלה
(צילום: הרצל יוסף)
ימים אחדים לפני המועד המתוכנן לפתיחתה של שנת הלימודים במתכונת כזו או אחרת, ראשי רשויות בנגב נערכים אף הם לשובם של התלמידים למוסדות החינוך השונים בצל גל התחלואה ההולך ועולה מיום ליום, מה גם שמרבית ערי הנגב מוגדרות עדיין כאדומות או כתומות.
קראו גם:

דימונה - מיפוי מסודר של כלל התלמידים

"למרבה הצער והפליאה", אומר ראש עיריית דימונה, בני ביטון, "מאז חודש מרץ 2020 לקח לממשלה כמעט שנה שלמה להבין ולהעביר את האחריות על הטיפול במגפת הקורונה לידי ראשי הרשויות. לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה נערכנו כבר בסוף שנת הלימודים האחרונה, בחודש יוני ליתר דיוק, עם כלל מנהלי מוסדות החינוך ומנהלי האגפים ועם ועדת הקורונה העירונית לסוגיה הקריטית - כיצד על העיר דימונה להיערך לפתיחה מיטבית של שנת הלימודים תשפ"ב".
10 צפייה בגלריה
ראש עיריית דימונה, בני ביטון
ראש עיריית דימונה, בני ביטון
ראש עיריית דימונה, בני ביטון
(צילום: מרכז תקשורת דימונה)
איך בעצם נערכים?
"לכל בית ספר מונה 'אחראי קורונה בית־ספרי', שיבצע את הקשר בין בית הספר להורי התלמידים, ואף ייתן הדרכה יסודית. אחת המטלות שיבצע 'אחראי קורונה' היא רישום על פי שכבות גיל וכיתה על התקדמות הבדיקות. הוכשרו חמישה בתי ספר ושני גני ילדים לקליטתם של צוותי פיקוד העורף שעורך את הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים הרלוונטיים, ונבצע מערכת הסברה לחיסונים של המורים שטרם התחסנו".
"עד לראשון בספטמבר", מציין ביטון, "אנחנו מקיימים דיונים יומיים בנושא, ומתחילת שנת הלימודים ועד לראש השנה, נבצע מיפוי ומערך מוסדר וממוחשב של כלל תלמידי העיר".

ערד - חלוקת מחשבים בחינם

"אני שמח שהתקבלה החלטה על פתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר". אומר ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, "כי המסר הוא ברור. עלינו ללמוד לחיות לצד הקורונה, כי היא לא תיעלם בשנה הקרובה. לפיכך, אנחנו ממשיכים את שגרת חיינו בהתאם למגבלות הקורונה".
10 צפייה בגלריה
ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו
ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו
ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו
(צילומים: הרצל יוסף, שי שמואלי)
כיצד נערכים לשנת הלימודים החדשה?
"ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בעיצומה. הכשרנו כיתות לימוד קטנות ומרווחות, כך שמספר התלמידים בכיתה יהיה קטן. מנהל ומנהלות בתי הספר הונחו לקיים צעדי מניעת הידבקות כגון עידוד חיסונים, הקפדה על מסכות ומרחק בין התלמידים, וכיצד לטפל מיידית באיתור חולה מאומת ואלו שבאו איתו במגע. ישנה הנחייה מפורשת להגדיל את הלמידה בשטחים פתוחים מחוץ לכיתות הלימוד. להורים אנחנו מתווכים את הבדיקות הסרולוגיות ואת בדיקות האנטיגן לפני תחילת שנת הלימודים".
מפיקים לקחים מהשנה הקודמת?
"אחד הלקחים החשובים שהפקנו הוא חוסר הנוחות וחוסר היעילות שבלמידה מרחוק. השנה נשתדל להמעיט בלמידה בדרך זו. יחד עם זאת, אנו נערכים לתסריטים שונים, שהעיקרי שבהם הוא החזרה ללימודים מרחוק. כדי להתמודד עם סיטואציה כזו, אנו פועלים לצמצום פערים בנושא הדיגיטלי, רוכשים ציוד ומגייסים מאות מחשבים לחלוקה בחינם לתלמידים בעיר".
ראש עיריית ערד מציין גם כי "לצד המאבק בקורונה, בשנת הלימודים הקרובה נמשיך לקדם את התכנית האסטרטגי העירונית, שמדברת בין היתר על עקרון הבחירה של התלמידים. אנו יוצאים ראשונים בארץ עם תוכנית מהפכנית של 'בוחרים בשישי', בה כל תלמידי בתי הספר היסודיים בעיר יעברו ללמוד חמישה ימים בשבוע, כאשר יום שישי יוקדש ללימודים חווייתיים ולקורסי בחירה של התלמידים".

מרחבים - תוכניות חירום

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, תומך בעמדותיה של שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, בכל הקשור לפתיחת הלימודים במועד.
10 צפייה בגלריה
שי חג'ג'
שי חג'ג'
שי חג'ג'
(צילום: יאיר שגיא)
"נעשתה התאמה לרוב הצרכים שעלו מהשטח", אומר חג'ג', אבל מוסיף כי "הסוגייה הבוערת היא המחסור בכיתות לימוד והצורך בצמצום מספר התלמידים בכיתה. אנו מאמינים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה בהתאם לתוכנית הלאומית להפעלת מערכת החינוך. בשאיפה שכל גן וכל בית ספר יוכלו להתאים את מערכת השעות ומרחבי הלמידה לצרכים שלהם, אנו מצפים מההורים לשתף אתנו פעולה. אחרת לא נצליח".
חג'ג' מוסיף כי "אם לא נקפיד כולנו על הנחיות הבריאות, אזי יותר ויותר כיתות ובתי ספר ייאלצו להיסגר. זה המפתח להצלחת קיום הלימודים בצל הקורונה. הלימודים יתחדשו במתכונת שונה מזו שהכרנו. לאחר תקופה מטלטלת ביותר, שבה שובשה לחלוטין שגרת הלימודים, יש חשיבות רבה לחזור לשגרה, כמובן תוך שמירה קפדנית על צעדי הזהירות והריחוק הנדרשים בשל המגפה.
אני מאמין שהצעדים שגובשו עונים על הצורך הזה ומאפשרים את החזרה לשגרת החיים בביטחון מרבי. אין מי שמכיר את צרכי התושבים ואת רוח היישובים יותר מרשויות המקומיות והאזוריות. משום כך אנחנו פועלים כיום לממש את חזוננו ולהעניק לרשויות המקומיות ולמנהלי מערכות החינוך אוטונומיה רחבה יותר בגיבוש מדיניות החינוך בכלל ובניהול מערכת החינוך בקורונה".
חג'ג' סבור כי ההתמודדות עם מגפת הקורונה השפיעה ועדיין משפיעה על חיי התושבים ועל ניהול השירותים המוניציפליים. "גם כאן נדרשנו להשקיע מאמץ רב ולהכשיר אמצעים כדי לאפשר למערכת החינוך להתמודד עם המציאות הקשה. הוכשרו צוותי הוראה, הוכנו תוכניות חירום וגובשה מדיניות משותפת בכל הנוגע להתמודדות מערכות החינוך עם המגפה. את שיתוף הפעולה המבורך הזה בכוונתנו להוסיף ולהדק".

רהט - ערוכים לכל תרחיש

"הילדים שלנו", מציין ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבן, "כמעט ולא למדו בשנה שעברה באופן פרונטלי בבתי הספר ובגני הילדים בגלל מגבלות הקורונה. השנה, אני מקווה, זה ייראה אחרת כאשר 25 אלף התלמידים שלנו, מגיל טרום חובה ועד כיתה י"ב, ישובו לספסל הלימודים בשבוע הבא".
10 צפייה בגלריה
ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן
ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן
ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן
(צילומים: הרצל יוסף, שי שמואלי)
לדבריו, "ההיערכות שלנו לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה היא בצל העובדה שהכנסות העירייה נפגעו קשות עקב ירידה חדה בתשלומי הארנונה בגלל הקורונה, ונאלצנו להתמודד עם מה שיש לנו בתקציב ושיפצנו בתי ספר וגני ילדים בעיר, וגם נערכנו במערכת החינוך המיוחד ותגברנו את מערך ההיסעים של התלמידים".
בנוסף לכך, בימים אלה, טרם תחילת שנת הלימודים, אומר ראש העירייה, "אנחנו בעיצומו של מבצע הבדיקות הסרולוגיות בגילאי 3-12 ושל החיסונים לגילאי 12 ומעלה. יש היענות יוצאת דופן לבדיקות ולחיסונים, ואני מאוד מקווה שעד סוף השבוע הזה כבר נסיים את הבדיקות הסרולוגיות. אנחנו גם בקשר עם מנהלים ומורים וגם עם ועד ההורים המרכזי ברהט על מנת להגביר את קצב החיסון בעיר וכל זאת כדי להגיע למצב בו נפתח את שנת הלימודים בצורה סבירה ושלא נשוב פעם נוספת ללמידה מרחוק באמצעות ה'זום'".
לדברי אבו סהיבן, "הלמידה מרחוק כבר הוכחה אצלנו כלא יעילה בכלל. לא רק שקשה ללמוד מרחוק ולא בצורה פרונטלית מול מורה בכיתה, הלמידה מרחוק גם גרמה לאלימות במשפחה, כאשר מספר ילדים במשפחה מתקוטטים בבית על שימוש במחשב לאחר שלהורים אין יכולת לרכוש מחשבים נוספים לילדיהם. בכל מקרה, אנחנו ערוכים לכל תרחיש אם וכאשר תגבר התחלואה. התחסנות ושמירה על ההנחיות תבטיח לנו פתיחה סבירה של שנת הלימודים".

אופקים - הסברה מקומית

"למרות הגל הרביעי של התפרצות הקורונה", אומר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, "השנה אני אופטימי יותר מאשר בשנה שעברה לגבי פתיחת שנת הלימודים".
10 צפייה בגלריה
ראש עיריית אופקים, איציק דנינו
ראש עיריית אופקים, איציק דנינו
ראש עיריית אופקים, איציק דנינו
(צילום: אדי ישראל)
ממה נובעת אותה אופטימיות?
"ישראל בכלל והעיר אופקים בפרט מוגנות יותר בזכות העובדה שמרבית האוכלוסייה התחסנה או מתחסנת בימים אלה, כולל חלק ניכר מבני הנוער. בנוסף, מרבית הילדים בעיר יעברו בדיקה סרולוגית שתקנה להם פטור מבידוד ותו ירוק וישנן גם בדיקות אנטיגן מהירות שמסייעות באיתור מהיר של חולים מאומתים".
מה לגבי התחסנותם של צוותי החינוך?
"אנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת שכל צוותי החינוך יתחסנו ואלה שלא יעשו זאת יעברו בדיקת קורונה במשך כל 72 שעות. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא והדוק עם כל גורמי הרשות בצוותא עם המורים וההורים אשר מגלים משמעת ואנחנו סומכים עליהם שיגלו סולידריות אחד כלפי השני. זאת לצד, הסברה מקומית במאמץ לצמצם ככל האפשר סגירה אפשרית של גנים וכיתות לימוד".
"יחד עם כל התשתיות שמעמידה המדינה באמצעות פיקוד העורף", מציין דנינו, "נוכל ביחד ובשיתוף פעולה לייצר שנה בטוחה יותר לכולנו. בהזדמנות זאת, אני רוצה לאחל שנת לימודים מוצלחת לכל התלמידים, צוותי ההוראה וההורים".

רמת הנגב - שגרה בריאה

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב ויו"ר ועדת החינוך של מרכז השלטון האזורי, אומר כי "אני רואה חשיבות מאוד גדולה בפתיחת שנת הלימודים כסדרה בראשון בספטמבר. במהלך השנה וחצי האחרונות, התלמידים חוו אי יציבות גדולה ומחסור במסגרת חינוכית, חברתית ורגשית".
10 צפייה בגלריה
ראש מועצת רמת הנגב, ערן דורון
ראש מועצת רמת הנגב, ערן דורון
ראש מועצת רמת הנגב, ערן דורון
(צילום: מועצת רמת הנגב)
לדבריו, "מועצת רמת הנגב, בשיתוף משרד החינוך, משרד הבריאות, פיקוד העורף, וכמובן הצוותים החינוכיים שלנו, נערכים לפתיחת השנה באופן מיטבי על מנת לאפשר שגרת חיים בריאה ותקינה לילדים".

כל יום הוא משמעותי - צוריאל רובינס

"אני יכול להבין את אלו המבקשים לדחות את תחילת שנת הלימודים לאוקטובר בגלל מצב הקורונה. יש בזה הגיון רב. אני אפילו נוטה לתמוך בהצעה הזו. אבל בבקשה, אל תגידו 'זה בסך הכל שלושה ימים פה, ארבעה ימים שם', או 'אין לזה ממילא משמעות אם לומדים כמה ימים בין החופשות', ועוד משפטים מהסוג הזה.
10 צפייה בגלריה
צוריאל רובינס
צוריאל רובינס
צוריאל רובינס
(צילום: פרטי)
אנשי חינוך לא יכולים לומר משפטים כאלה. יש משמעות לכל יום של לימוד, לכל יום של מפגש אנושי ואישי, לכל יום של חינוך וקשרים חברתיים. יש משמעות להכניס את הנוער והילדים למסגרת של שנת לימודים, ששונה ממסגרת של חופש. גם אם יש הפסקות של חגים, עדיין יש מסגרת לפני החג ואחריו. אל תסתכלו על זה רק כחופשים עם כמה ימי לימוד באמצע. זו תקופת לימודים משמעותית למרות שהיא עם הפסקות.
עבור אנשי חינוך כל יום הוא משמעותי, בטח ובטח בתקופת חגי תשרי, שהיא עמוסה ב'קלוריות חינוכיות'. ב־20 הימים הראשונים של ספטמבר יש עשרה ימי לימוד. זה לא עניין של מה בכך. אפשר לנצל אותם להכנה לחגי תשרי ובעיקר להתחלות והיכרות של הכיתות והמורים, כך שמיד אחרי סוכות צוללים ישר ללימודים עצמם.
אם השיקול לדחיית שנת הלימודים הוא מצב הקורונה, אז יש בו הרבה הגיון. רק שנזכור שהצד השני הוא לא בזבוז זמן של שלושה ימים פה או ארבעה ימים שם. הצד השני הוא להפוך את ספטמבר לחלק משנת הלימודים ולא להמשך של החופש הגדול".
• הכותב הוא מנהל תיכון אמי"ת מקיף באר־שבע

נשאר אופטימי - מאור פלקר

"מכירים נער או נערה שיגידו 'אמא, אני רוצה ללכת לבית הספר'? בימים כתיקונם, אמא שתשמע את צירוף המילים האלה תגיב מיד - 'אתה מרגיש טוב?'.
10 צפייה בגלריה
מאור פלקר
מאור פלקר
מאור פלקר
(צילום באדיבות מועצת התלמידים המחוזית)
שנת הלימודים הקרובה צפויה להיפתח בראשון בספטמבר והחשיבות של התאריך הזה היא עצומה. אחרי שנה מלאה בחוסר ודאות למורים ולתלמידים ובאלות של 'לומדים מרחוק?', 'לומדים מקרוב?', 'מה המגבלות?', 'יש סגר?', 'מה אומר המתווה?', אנחנו מתחילים שנה חדשה.
הרבה אומרים שהחיסון הוא הדרך שלנו לחזור אחורה בזמן לחיים לפני הקורונה. אז צר לי להשבית את השמחה. אחרי שנה מטורפת כזו של בידודים, ריחוק חברתי, מסכים ומסכות, לא היה ולא יהיה דבר כזה של 'לחזור אחורה בזמן'. החיסון הוא המפתח שלנו להתגבר על כל הקשיים שהמגפה הטילה עלינו, ומי יודע, אולי אפילו לצאת מזה. אין לנו זמן לבזבז. שנת הלימודים חייבת להיפתח כמדי שנה, בעיקר בגלל שהנוער שלנו עבר שנה כל כך קשה בכל התחומים.
אנחנו לא רוצים להיכתב בדפי ההיסטוריה כ'דור הקורונה'. אנחנו רוצים לפתוח שנה כמו שצריך, לעשות בגרויות, להוציא תעודת בגרות איכותית, להקים בית ולפרנס בכבוד את משפחתנו וילדינו בעתיד. זה הזמן, זה הרגע. הנוער במדינת ישראל, נכון לשנה זו, עובר ועבר המון ולא מקבל מספיק תמיכה. אין לנו שגרה. אנחנו כבר לא מכירים את המושג 'ודאות'.
אני משתדל להיות אופטימי. אני מקווה מאוד שאנחנו באמת בדרך ליציאה מכל הסחרור הזה".
• הכותב הוא יו"ר מועצת התלמידים מחוז דרום, תלמיד כיתה י"א, בית הספר "דרכא ספיר", ירוחם
10 צפייה בגלריה
תלמידים בהפסקה באחד מבתי הספר בבאר־שבע. עד כמה יוכלו להיות יחד?
תלמידים בהפסקה באחד מבתי הספר בבאר־שבע. עד כמה יוכלו להיות יחד?
תלמידים בהפסקה באחד מבתי הספר בבאר־שבע. עד כמה יוכלו להיות יחד?
(צילום: הרצל יוסף )
תורת המספרים
מספר התלמידים (מגן הילדים ועד כיתה י"ב) שיפתחו את שנת הלימודים תשפ"ב
באר־שבע: 44,500
רהט: 26,000
נתיבות:
12,000
אופקים: 10,000
דימונה: 9,000
ערד: 7,000
מיתר: 3,700
ירוחם: 3,000
עומר: 2,000
מצפה רמון: 1,300
להבים: 900
(נתונים: משרד החינוך, מחוז דרום)
לעדכונים - חדשות באר שבע