לפני לא פחות מ-19 שנה החליטה הממשלה על הקמת קריית המודיעין של צה"ל באתר ליקית, שסמוך לעומר, אך עד היום טרם בוצעו עבודות בשטח כדי לקדם את הקמתו של הפרויקט. היום (ראשון) הודיעה עמותת "ישראל למען הנגב" כי היא מתכוונת לעתור לבג"צ נגד משרד הביטחון ושר הביטחון בני גנץ נוכח הסחבת המתמשכת בהוצאתו של הפרויקט אל הפועל.
1 צפייה בגלריה
השטח בו אמורה לקום קריית המודיעין
השטח בו אמורה לקום קריית המודיעין
השטח בו אמורה לקום קריית המודיעין
(צילום: הרצל יוסף)
המועד המתוכנן להקמת קריית המודיעין היה בשנת 2018, אולם בקרב קצינים בכירים באגף המודיעין היתה ההתנגדות למהלך, עוד בתקופת כהונתו של אביב כוכבי כראש אמ"ן.
נוכח העיכוב הרב ומחשש כי הפרויקט יבוטל, מנהלת בשנתיים האחרונות עמותת "ישראל למען הנגב", בראשותה של ד"ר אסתר לוצאטו, העומדת בראש משרד הפטנטים 'לוצאטו את לוצאטו', את המאבק הציבורי להקמת הפרויקט בנגב. רק לאחר שהעמותה עתרה לבג"צ בחודש יוני אשתקד נגד משרד הביטחון, הנחה שר הביטחון, בני גנץ, להוציא את המכרז אל הפועל.
בחודש יולי 2020 נבחרה במכרז חברת "שיכון ובינוי" להקים ולהפעיל את קריית המודיעין במשך 26 שנים. זמן קצר לאחר זכייתה של "שיכון ובינוי" במכרז, עתרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב החברות "אלקטרה-מנרב" ו"שפיר הנדסה", אשר התמודדו אף הן במכרז, כנגד זכייתה של "שיכון ובינוי".
יותר מעשר פעמים נדחה הדיון שעסק בזהות הזוכה במכרז ולבסוף בחודש מאי האחרון דחה בית המשפט את העתירות של "אלקטרה-מנרב" ושל "שפיר הנדסה", אך גם ההחלטה הזו לא קידמה את הקמת הפרויקט וטרם הוחל בעבודות בשטח.
במכתב ששלחה העמותה, באמצעות בא כוחה, עו"ד אלישע כהן, ממשרד עורכי הדין כהן ערב, נדרש שר הביטחון להשיב תוך שבועיים מדוע נמשך העיכוב בהקמת קריית המודיעין , שאם לא כן מתכוונים בעמותה לשוב ולעתור לבג"צ נגד משרד הביטחון ונגד שר הביטחון.
"אנחנו שבעים מהבטחות, מעיכובים ומגרירת רגליים בלתי פוסקת", אומרת יו"ר עמותת 'ישראל למען הנגב', ד"ר אסתר לוצאטו, "המכרז פורסם, יש זוכה, העתירות כנגד הזוכה נדחו כבר לפני מספר חודשים, אז מדוע העבודות לא יוצאות לדרך?
"איזו סיבה יש למשרד הביטחון לעצור ולעכב את התחלת העבודות חמישה חודשים אחרי דחית העתירות נגד הזוכה? איך ייתכן שפרויקט בסדר גודל היסטורי, שאמור לייצר מהפך חיובי בנגב, כלכלי, חברתי וטכנולוגי, נדחה שוב ושוב בלי סיבה ובלי הסברים? עד מתי הנגב יהיה בן חורג לפרויקטים לאומיים חשובים, כמו בית החולים השני בבאר-שבע, שדה התעופה הבינלאומי בנבטים ועכשיו גם קריית המודיעין בליקית.
"עם ישראל חייב לקבל תשובה ברורה על השאלה – האם המדינה מנהלת את מערכת הביטחון והצבא או שחלילה קבוצת קציני מודיעין גוברת על האינטרס הלאומי ומכתיבה את הרצונות שלה".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "בהמשך להחלטת בית המשפט בנושא קבלן התקשוב לפרוייקט קריית המודיעין, תהליך הבדיקה שנתבקשה ועדת המכרזים לבצע בנושא זה, הסתיים וקבלן התקשוב שנבחר, אושר. משרד הביטחון פועל בימים אלו לקידום הפרויקט".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב