מיישבים את הנגב. הממשלה אישרה את הקמתה של העיר החרדית כסיף בבקעת ערד ואת הקמתו של היישוב הקהילתי ניצנה שברמת הנגב. התוכניות להקמתם של שני היישובים הללו גובשו עוד לפני מספר שנים, אך רק עתה אישרה הממשלה את הקמתם, כך שניתן למעשה אור ירוק להקמה בפועל.
1 צפייה בגלריה
האזור בו צפויה לקום העיר כסיף
האזור בו צפויה לקום העיר כסיף
האזור בו צפויה לקום העיר כסיף
(צילום: הרצל יוסף)
העיר החרדית כסיף, שאמורה להיבנות בבקעת ערד, צפויה לכלול על פי התוכנית, יותר מ־20 אלף יחידות דיור ולמנות כ־100 עד 125 אלף תושבים. על פי התוכנית יוקמו בעיר החדשה שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ־520 אלף מ"ר, וכן יוקם בה מרכז רפואי ומתחם היי־טק ומדע.
הישוב ניצנה ברמת הנגב יכלול בשלב הראשון את הקהילה החינוכית ניצנה, ובשלב השני מתוכנן להרחיב את המקום והוא אמור לאכלס כ־2,200 משפחות.
התוכנית להקמתם של שני היישובים "זכתה" קודם לאישורה בממשלה להתנגדות משרד האוצר מנימוקים כלכליים. בחוות דעת לגבי הקמת העיר כסיף גרסו באוצר כי הקמת העיר החדשה תדרוש עלות תקציבית עודפת של כ־1.6 מיליארד שקל. באשר להקמת היישוב הקהילתי בניצנה, טענו באוצר כי "הצעה זו פוגעת בהתיישבות הקיימת, מקשה על פיתוח היישובים הקיימים וגוררת עלויות תקציביות עודפות מעבר לאלו הנאמדות בעת בחינת יישוב בודד".
קראו גם:
לא רק באוצר התנגדו להקמת העיר החרדית החדשה. גם חברי הכנסת החרדים התקוממו נגד ההחלטה על הקמת העיר בטענה כי מיקומה של העיר לא יאפשר מקורות פרנסה לתושבים, וגם לא יהווה פתרון למצוקת הדיור במגזר החרדי.
התנגדות להקמת היישובים הובעה גם בחברה להגנת הטבע. "עמדתנו היא", נמסר מהחברה להגנת הטבע, "שהקמת יישובים חדשים זהו צעד שפוגע בסביבה, בטבע, בנוף, בשטחים הפתוחים, באזורי הפנאי והנופש של כלל הציבור, ובחוסנם הכלכלי והחברתי של היישובים במרחב. מכל הבחינות - הסביבתית, הנופית, החברתית והכלכלית, ישנה עדיפות ברורה וחד משמעית לחיזוק ועיבוי יישובים קיימים על פני הקמת יישובים חדשים".

עוגן התיישבותי

מנגד, טענה שרת הפנים, איילת שקד, כי אישור הממשלה בדבר הקמת העיר כסיף והיישוב הקהילתי ניצנה הוא חלק מהחלטתה לקדם את הקמתם של עשרה יישובים חדשים בנגב. "מדובר בצעד חשוב ומשמעותי", ציינה השרה איילת שקד, "שיעזור לנו להתמודד עם משבר הדיור מהחמורים שמדינת ישראל ידעה אי פעם. מעבר לכך, אני רואה בתפיסת אדמות מדינה בנגב ובהפרחת השממה ערך גדול".
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ציין כי "העיר כסיף תהווה פתרון משמעותי למצוקת הדיור במגזר החרדי. הקמת כ־2,200 יחידות דיור בניצנה תסייע לחיזוק ההתיישבות בנגב ותבסס את הריבונות הישראלית בגבול מצרים".
לאחר אישור החלטת הממשלה על הקמת היישוב הקהילתי ניצנה, אמר ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, כי "ארבעים שנה לאחר הקמת הקהילה החינוכית בניצנה על ידי לובה אליאב אנחנו משלימים את משימתו והופכים את הכפר החינוכי ליישוב קהילתי שימשוך אליו מאות משפחות שרוצות לבנות את ביתן בלב החולות הבתוליים של פתחת ניצנה ויהווה עוגן התיישבותי משמעותי במרחב פתחת ניצנה שעל גבול מצרים. משנת 2001 תושבי תחת ניצנה ממתינים ליישום החלטת הממשלה דאז לקדם את האזור, וכיום לאחר יותר מעשרים שנה אותה החלטה מקבלת משמעות אופרטיבית בשטח. אני מברך את ממשלת ישראל על אישור ההחלטה".

התוכניות לעיר החרדית:

כסיף צפויה לאכלס בין 100 ל־125 אלף איש
בעיר יוקמו שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ־520 אלף מ"ר
יוקמו בה מרכז רפואי ומתחם היי־טק ומדע
לעדכונים - חדשות באר שבע
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet באר שבע והנגב >>> לחצו כאן