שמחה כמו שפרצה בשעות הקטנות של הלילה עם היוודע תוצאות הבחירות לראשות עיריית ערד ולמועצת העירייה, לא נרשמה זה שנים ארוכות בקרב חסידי גור בעיר.
4 צפייה בגלריה
ריקוד הניצחון של חסידי גור בערד. במרכז השר יצחק גולדקנופף
ריקוד הניצחון של חסידי גור בערד. במרכז השר יצחק גולדקנופף
ריקוד הניצחון של חסידי גור בערד. במרכז השר יצחק גולדקנופף
(צילום: שלומי טריכטר)

התוצאות אכן היו מרשימות, כאשר יאיר מעיין, איש הליכוד, נבחר כראש העיר הבא של ערד, לאחר שזכה לתמיכה מאסיבית של חסידי גור שפקדו בהמוניהם את הקלפיות ושלשלו את הפתק הצהוב הנושא את שמו של מי שעד לפני כשבעה חודשים כלל לא היה תושב העיר ועבר להתגורר בה רק בעקבות התמודדותו על ראשות העיר.
המהפך בערד הושלם לאחר שיאיר מעיין, שכיהן עד לפני כשמונה חודשים, במשך שבע שנים, כמנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, זכה לתמיכתם של 47.9 אחוז מקולות המצביעים, בעוד שמתחרהו, ראש העיר המכהן, עו"ד ניסן בן חמו, נוצח בהתמודדות כשקיבל 41.8 אחוז מקולות המצביעים.

הרדימו את השטח


הנתונים הצביעו על כך שמעיין גרף ביום הבחירות כ־6,300 קולות, מהם כ־4,250 קולות שהוענקו לו על ידי חסידי גור. התמיכה המאסיבית הזו של החסידים ביאיר מעיין, איש מסורתי, חובש כיפה סרוגה וסגן אלוף במילואים, היא זו שהכריעה את הכף לטובתו. היא גם זו שמעוררת חשש בקרב לא מעט מתושבי ערד, שמן הסתם אינם נמנים על הקהילה החרדית, על כך שערד שהיתה במשך עשרות שנים מאז הקמתה עיר חילונית וליברלית תשנה את צביונה עד כדי התחרדותה של העיר.
בערד, שאוכלסייתה מונה כ־29 אלף תושבים, מתגוררים כ־9,000 חסידי גור, סדר גודל של כ־2,000 משפחות. בשנים האחרונות, כזכור, היתה העיר למוקד יריבות בין אנשי קהילת גור לבין ראש העיר היוצא, ניסן בן־חמו, על רקע צביונה של העיר.

4 צפייה בגלריה
ערד. כבר חוו בעיר מאבקים בין דתיים לחילונים
ערד. כבר חוו בעיר מאבקים בין דתיים לחילונים
ערד. כבר חוו בעיר מאבקים בין דתיים לחילונים
(צילום: הרצל יוסף)

בניגוד למערכות בחירות קודמות, נקטו הפעם אנשי חסידות גור באסטרטגיה שונה, ללא קמפיין רעשני, על מנת להרדים את השטח. עד סמוך למועד הבחירות שמרו בחסידות גור את הקלפים צמוד לחזה ופיזרו ערפל קרב לגבי מי מהמתמודדים הם מתכוונים לבחור.
היו מביניהם שאפילו פיזרו ידיעות לפיהן מתנהלים מגעים עם בן־חמו באשר לתמיכה בו, והיו גם כאלה שטענו כי "טרם החלטנו עבור מי להצביע". ביום שלישי שעבר, לאחר נוכחות דלה בקלפיות בשעות הבוקר, הם נהרו לקלפיות בשעות אחר הצהריים והערב והכריעו את הכף לטובתו של יאיר מעיין.
זאת ועוד, גם סיעתם של החסידים, אגודת ישראל, זכתה להישג לא מבוטל שהתבטא בחמישה מנדטים במועצת העירייה, מה שמאפשר לה להיות מרכיב מרכזי בקואליציה העתידית של ראש העיר הנבחר.
עד כמה ניצחונה של קהילת חסידות גור היה משמעותי עבור הקהילה תעיד העובדה שבאותו לילה דרמטי של הבחירות שהה בקרב הקהילה החסידית בערד שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ועם היוודע התוצאות, הוא הצטרף לריקוד הניצחון עם אנשי הקהילה המקומית.

היה מקום לכולם


מול אותה שמחה, מתעוררים חששות בקרב הציבור החילוני בערד, שמהווה כ־70 אחוז מאוכלוסיית העיר, לגבי צביונה העתידי של העיר, מה גם שהולכת ומתגבשת קואליציה במועצת העיר, שהסיעה הגדולה בה היא זו שמזוהה עם חסידות גור, בעוד שהסיעה בראשותו של ניסן בן־חמו, "עתיד חדש לערד", עם ארבעה מנדטים, תהיה באופוזיציה.

4 צפייה בגלריה
ניסן בן חמו
ניסן בן חמו
ניסן בן חמו ביום הבחירות
(צילום: הרצל יוסף)

"בסופו של יום", אמר השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב" ראש העיר היוצא, ניסן בן־חמו, "ערד היא עיר פלורליסטית והטרוגנית. מעולם לא היתה כאן הפרדה מגדרית. לכולם היה כאן מקום. החשש הוא שבמציאות החדשה זה ישתנה. זאת ועוד, המציאות הזו יכולה להשתנות במהרה. המיעוט החרדי קבע את צביון העיר לרוב החילוני. זה פשוט מטריף את הדעת".
ראש העיר הנבחר הצהיר עם בחירתו כי אין בכוונתו לשנות את הסטטוס־קוו הקיים. זה מפיג את החשש?
"האמירה של ראש העיר הנבחר היא בעלמא. בסופו של דבר הוא ייבחן בעשייה ולא באמירה. אנחנו כאופוזיציה נעמוד על המשמר ונהיה כחומה בצורה כדי לשמור על צביונה של העיר. הפעם יש כאן מאבק על צביונה של העיר. בסופו של דבר, המגדלור הליברלי האחרון בנגב כבה ביום שלישי בשבוע שעבר".

חשש מפגיעה בתרבות


למרות צפירות הארגעה מכיוונה של קהילת חסידות גור, בקרב תושבים בעיר מתקבל המהפך בראשות העיר ברגשות מעורבים. חנה דגני, המגדירה את עצמה כ"מעורה בחיי העיר, שוחרת תרבות ופעילה חברתית", מציינת כי "כיום יש בערד חיי תרבות תוססים. המתנ"ס פעיל, הספרייה פעילה מאוד, יש גם גלריה לאומנות עכשווית מאוד פעילה, מתקיימים חוגים שונים לילדים ולמבוגרים, ובשנתיים האחרונות גם התקיים אצלנו פסטיבל פסנתר בינלאומי. ראש העיר הנבחר אמר שהוא ישמור על הסטטוס־קוו וכי הוא לא ימנע פעילויות בשבתות, אבל מצד שני, אני מאוד חוששת".
ממה נובע אותו חשש?
"אנחנו רואים במישור הארצי מה קורה כאשר יש קואליציה של חרדים והליכוד, ולאן מפנים את התקציבים ומהו סדר העדיפויות התקציבי. חיי התרבות בערד זה החמצן שלנו, ויש לנו חשש שסדרי העדיפויות ישתנו ולא לטובת הרוב החילוני בעיר. חובת ההוכחה חלה עכשיו על ראש העיר הנבחר. אנחנו חוששים שהוא יהיה מחויב למי שבזכותם הוא נבחר לראשות העיר. אנחנו חוששים מחלוקתה המחודשת של העוגה התקציבית שעלולה לפגוע בציבור הכללי. יש חשש לצביונה של ערד. אנחנו לא מסתירים את החשש הזה".
"יש בעיר הרבה התרגשות", מציין אורי ניר, פעיל חברתי, תושב העיר, "אבל אני לא כל כך מתרגש ממה שקרה. ניסן עשה כאן בשנות כהונתו הרבה בתחום הבנייה והתרבות, ואני מאמין שהתחומים האלה לא ייפגעו בעידן החדש בעקבות המהפך. יש לי שכנים מהקהילה החסידית ואנחנו דווקא ביחסים טובים. אף אחד לא יודע מה יהיה כאן. לדעתי, מוסדות התרבות העיר, כמו המתנ"ס והספרייה העירונית, כמו גם אירועים תרבותיים שונים, ימשיכו להתקיים כבעבר. אני לא מאמין שחיי התרבות בעיר ייפגעו כתוצאה מהמהפך הזה. טובת העיר מחייבת את המשך חיי התרבות, הפיתוח והכלכלה".

הכוח בידיים שלהם


שלומי טבצ'ניק, תושב ערד ופעיל חברתי ותיק, חריף אף יותר בראייתו את המציאות העתידית בערד עם חילופי השלטון. "כבר לא מדובר בחשש", הוא מציין בשיחה איתנו, "זו כבר עובדה שהמהפך שחווינו בשבוע שעבר ישפיע על צביון העיר. אין לי ספק בכך במציאות פוליטית שלראש העיר הנבחר יש רק שני מנדטים שקיבלה סיעתו, והמרכיב המרכזי בקואליציה שהוא יקים הוא סיעת אגודת ישראל עם חמישה מנדטים. העיר לא רחוקה עכשיו מהתחרדות של ממש".
עד כדי כך?
"במערכות הבחירות הקודמות, החרדים דרשו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שלא תהיה בערד תחבורה ציבורית בשבת, ושכל הגופים שמופעלים על ידי העירייה לא יפעלו בשבתות. הם גם דרשו בזמנו להפעיל בימי השבוע אוטובוסים בהפרדה ושנשים לא יעבדו במקומות בהם יש קבלת קהל. מאחר שבאותן מערכות בחירות, החרדים לא היו בקואליציה, אז כל הדרישות האלה לא יושמו. הפעם, כשהכוח בידיהם של חסידי גור, אין לי ספק שזה ייצא אל הפועל".
טבצ'ניק מוסיף ומציין כי "במישור הארצי אנחנו כבר רואים לאן הולכים התקציבים, אז ברור שזה יקרה גם במישור המוניציפלי. לגבינו זה אומר, למשל, שפחות כסף יוקצה לתחום התרבות. רוב התקציבים יילכו לטובת המגזר החרדי. שום אירוע מטעם העירייה לא יתקיים בשבת. הם יישנו את פני העיר עד כדי התחרדותה של ערד. זו היתה מטרתם מלכתחילה. אני לא אופתע אם זו תהיה המציאות בשנים הקרובות בערד".

"אין הסכם"


ראש העיר הנבחר, יאיר מעיין, מבקש להפיג את חששם של כל אלה הדואגים לצביונה של העיר.
"קודם כל", הוא מבהיר בשיחה איתנו, "בשלב זה אין כל הסכם ביננו, אין מחויבות. יש הבנה שאדאג שהילדים של חסידות גור ילמדו במבני חינוך ראויים ולא בקרוואנים או במבנים ארעיים. העירייה בראשותי תספק להם תנאים ראויים בתחום החינוך, כמו גם שירותים לאנשי הקהילה כמו אלה הניתנים לכלל תושבי העיר. ערד תמשיך להיות עיר פלורליסטית ואף אחד לא יפגע בסטטוס־קוו הקיים זה שנים. מה שהיה הוא שיהיה. הסטטוס־קוו יישמר".

4 צפייה בגלריה
יאיר מעיין ראש עיריית ערד
יאיר מעיין ראש עיריית ערד
יאיר מעיין ראש עיריית ערד
(צילום: שרון גבאי)

מה באשר להסכמים קואליציוניים עם החרדים?
"כרגע, אני מדגיש, אין הסכם עם החרדים. בימים הקרובים נפעל להקמת קואליציה במועצת העיר, שתכלול בתוכה את חסידות גור. זו תהיה קואליציה, שעם הקמתה, יהיו הסכמים עם הסיעות המרכיבות אותה והם יפורסמו לציבור".
חבר מועצת העירייה מאגודת ישראל, משה רייכמן, אמר בשיחה עם "מיינט באר שבע והנגב" כי מטרות הפעילות של הסיעה במועצת העיר הם דאגה לזכויות הילד והמשפחה החרדית. "נפעל לכך שכל ילד בערד ילמד בכיתה תקינה, שאנשים יוכלו להתפלל ביישוב הדעת בבתי כנסת, שיהיו גני ילדים ומעונות יום לכל אחד, אלו הנושאים שמעניינים אותנו. כל היתר לא רלוונטי עבורנו, ואין לנו שום רצון להיכנס אליו".

נציג חסידות גור: "הסטטוס–קוו יישאר על כנו"


בחסידות גור מבקשים להרגיע את החוששים לגורל צביונה של העיר. "לא צפויים שינויים בצביון העיר", אומר לנו בונים נאגל, איש חסידות גור, תושב ערד, המשמש כדובר הקהילה, "אין לנו כחסידות גור כוונה ורצון להתערב במרחב הציבורי בעיר. הסטטוס־קוו מבחינתנו יישאר על כנו".
לדבריו, "מה שעומד לנגד עיננו זה מתן תנאים בסיסיים כמו בתחום החינוך. אנחנו דורשים זכויות בסיסיות כמו שמגיע לכל תושבי העיר, זכויות שעד עכשיו לא קיבלנו. לא יכול להיות שהילדים שלנו ילמדו באוהלים ובתת תנאים. המאבק שלנו הוא לא על צביון העיר, אלא על מבני חינוך ראויים, בתי כנסת ותנאים בסיסיים, כמו שיש לכל תושב בעיר".