בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן גוריון הרשיע בסוף השבוע שעבר סטודנטית בעבירת אי ציות לרשויות הקמפוס משום שהזכירה את המילה "שהידים" במהלך דברים שנשאה בעצרת לרגל יום הנכבה בחודש מאי האחרון. בעקבות הרשעתה צפויה הסטודנטית לעונש משמעתי, בין אם מדובר בנזיפה ובין אם החלטה על הפסקת לימודיה באוניברסיטה.
1 צפייה בגלריה
ההפגנה ביום הנכבה
ההפגנה ביום הנכבה
ההפגנה ביום הנכבה
(צילום: הרצל יוסף)
הרשעתה של הסטודנטית וטן מאדי, פעילת תא חד"ש באוניברסיטת בן גוריון, היא פועל יוצא של תלונה שהוגשה נגדה לאחר אותה עצרת בקמפוס האוניברסיטה על ידי תא הסטודנטים של ארגון "אם תרצו". בתלונה צוין כי הסטודנטית כללה בדבריה בעצרת את המשפט "לא נשכח את השהידים שהגשימו את אחדות הארץ, העם וההיסטוריה", מתוך מאמרו של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש.
בתגובה לתלונה נגדה טענה הסטודנטית וטן מאדי כי המושג 'שהידים' אינו מתייחס בהכרח למחבלים מתאבדים, אך בית הדין המשמעתי דחה את טענתה, וציין כי גם אם ישנן משמעויות שונות לאותו מושג, הרי שכאשר מדובר במושג שבציבור הרחב משמעותו הוא מחבל מתאבד, אזי על פי ההנחיה של 'יש ספק־אין ספק', היה על הסטודנטית הנתבעת להימנע מהשימוש בו.
יצוין שלפני כחודשיים שיגרו יותר מ־120 מרצים באוניברסיטת בן גוריון מכתב למזכירה האקדמית של האוניברסיטה הקורא לבטל את התלונה נגד וטן מאדי בטענה שמשמעות המושג 'שהידים' בשפה הערבית היא 'חללים' ולא מחבלים מתאבדים, וכי הטקסט אותו השמיעה הסטודנטית באותה עצרת התייחס במפורש לחללי הנכבה.
קראו גם:
בסוף השבוע שעבר דחה בית הדין המשמעתי של האוניברסיטה את טענותיה של הסטודנטית והחליט להרשיעה בעבירת אי ציות לרשויות הקמפוס.
תא הסטודנטים של חד"ש ציין בעקבות החלטת בית הדין המשמעתי, כי "אוניברסיטת בן גוריון נכנעה שוב באופן מביש ללחצים ולתכתיבים של הימין הפשיסטי בקמפוס והצטרפה בגלוי למאמצים לדיכוי זכויותיהם הבסיסיות של הסטודנטים הערבים לחופש הביטוי והמחאה".
בתגובה להחלטת בית הדין המשמעתי מסר יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, כי "וטאן מאדי היתה צריכה לשבת בכלא מזמן משום שהביעה ברשתות תמיכה במחבלים ושהידים במהלך 'שומר החומות'. היא טעתה לחשוב שאת ההסתה שלה היא תצליח להעביר גם לשטחי אוניברסיטת בן גוריון. בניגוד למה שניסתה לטעון, את שירו כתב דרוויש בהתייחסות ישירה למחבלים שביצעו פיגועי התאבדות 50 שנה לאחר 1948. אנו גאים בפעילים שלנו שפעלו באומץ גם מול ניסיונות להלך עליהם אימים והשיבו את הכבוד הלאומי לאוניברסיטה. מקווים שההחלטה של האוניברסיטה תהיה סילוק לאלתר של המסיתה למען יראו וייראו".
באוניברסיטת בן גוריון אישרו כי התקיים דיון בבית הדין המשמעתי של האוניברסיטה בעניינה של הסטודנטית שהורשעה וכי טרם נקבע עונשה.
יצוין כי בשלהי חודש יולי האחרון הגישה הפרקליטות לבית משפט השלום בבאר־שבע כתב אישום נגד מרים אבו קוידר מפזורת אבו רקייק, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, המייחס לה ביצוע עבירות של גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור.
על פי כתב האישום, פרסמה אבו קוידר לאורך זמן בחשבון האינסטגרם שלה פרסומי סטורי בשפה הערבית ותמונות שבהם דברי הסתה לטרור למרות שהוזהרה בעבר על ידי כוחות הביטחון כי פרסומיה מהווים הסתה.
באחד הפרסומים, כך על פי הנטען בכתב האישום, כתבה אבו קוידר, כי "אם אתה מגן על סוגיה נכבדת כמו הסוגיה שלנו ויודע שהעם הפלסטיני עשוק, תגלה שכל דבר למען המולדת מצדיק הקרבה. הפאר לשהידים".