בין טורים ארוכים של כלי רכב שמשתרכים בצומת שדרות טוביהו-דרך מצדה, מקבץ נדבות מפלס את דרכו, מנסה לנצל את הזמן הקצר שנותר לרמזור האדום כדי לפנות אל כמה שיותר נהגים.
ברגע שהרמזור מתחלף לירוק, פושט היד מתמרן את דרכו החוצה בין שורות המכוניות המתחילות לשעוט קדימה.
בשל העומס, המכוניות מאטות את קצב הנסיעה, ומקבץ הנדבות מצליח לחזור איכשהו לשפת הכביש. אותו מחזה חוזר על עצמו בכל פעם שהרמזור מתחלף.
רבים מהנהגים בבאר־שבע נתקלים בתופעה הזו בצמתים הסואנים. לא מדובר במקרים בודדים אלא בתופעה רחבה שמסכנת הן את הנהגים והן את מקבצי הנדבות, רובם מוכרים למוסדות הרווחה. תלונות רבות של תושבים הגיעו ל"מיינט באר שבע והנגב" על התופעה שעושה רושם, יצאה כבר מזמן בשליטה.
מסיור שערכנו השבוע במספר צמתים אכן מסתמנת תמונה עגומה. בנסיעה שארכה מספר דקות בלבד נצפו מקבצי נדבות בצמתים מוריה - המשחררים, טוביהו - המשחררים, טוביהו- מצדה, והמשחררים - רגר. גם כשמתרחקים ממרכז העיר אל אזור השכונות, מגלים תמונה דומה.
"זו בעיה", אומר נהג מונית ותיק, "מצד אחד, אתה מרחם על האנשים האלה שבסך הכל הם מסכנים, אבל יש כאן סיכון גדול לפגיעה בנפש. לא תמיד נהגים עירניים, מספיק רגע של הסחת דעת, וזה יכול גרום לתאונה קטלנית".
אז מה עושים?
"פשוט צריך לבצע אכיפה ולא לאפשר לאנשים להסתובב בין מכוניות. זאת לא טיילת, אסור להשלים עם הדבר הזה".
אכיפה לא מספקת
לפני כמה שנים, בחודש פברואר 2014, החליטו במשטרה לשים קץ לתופעה, בין השאר באמצעים משפטיים, ובאותה שנה אף הוגשו כתבי אישום נגד קבצנים תושבי העיר בגין הפרעה לתנועה, מטרד לציבור ועבירת פושט יד או מקבץ נדבות.
איש משטרה בכיר אמר באותה תקופה, "הפעילות של הקבצנים מסכנת את חייהם ואת הנהגים בכביש. גם תחושת הביטחון של הנוסעים בכלי הרכב נפגעת כאשר לפתע נוקש לך על החלון קבצן, לעיתים נרקומן או שיכור".
תחילה נקטה המשטרה צעדים הסברתיים בקרב הקבצנים, העמידה אותם על חומרת מעשיהם ותיעדה אותם בשעת מעשה. למרות אזהרות לבל ישובו לצמתים, התופעה נמשכה.
קראו עוד>>
ידוע על כתב אישום שהוגש נגד תושבת העיר בגין פשיטת יד בגין גרימת הפרעה לתנועה והפרת הוראה חוקית. בכתב האישום נטען שהיא התייצבה בצומת הרחובות בן- גוריון -השלום, ירדה לכביש, החלה לשוטט בין המכוניות שעצרו בצומת אדום, וביקשה נדבות. האישה המשיכה בכך גם כשהאור ברמזור התחלף לירוק. בכתב האישום נטען שהאישה קיבצה נדבות בכביש אף שקודם לכן הוזהרה שלא לעשות כן.
אלא שמאז עברו הרבה מים בנחל באר־שבע, והתופעה של מקבצי נדבות רק הולכת וגוברת, אליהם הצטרפו גם כל מיני רוכלים המציעים את מרכולתם באין מפריע ובלי כל פיקוח.
כך קורה למשל בצומת ביג - דרך אליהו נאווי. רוכל שמשוטט בין המכוניות כשבידיו מגש של פריטים שהוא מציע למכירה. בזמן שהוא מוסר פריט לאחד הנהגים ועד שהוא מקבל ממנו תשלום, הרמזור מתחלף לירוק, והרוכל נותר בתוך הצומת. נהגים מתחילים לצפור לו, ואז הרוכל חוזר לשפת הכביש ובינתיים הרמזור מתחלף לאדום.
"אני לא פותח לאף אחד את החלון בגלל הקורונה", מודה בעל עסק באזור מרכז ביג. "האנשים האלה מסכנים, אבל הם מסכנים באופן חד משמעי את הנהגים ואת עצמם. חלקם לא הכי כשירים מבחינה פיזית ויכולים בקלות למעוד אל תוך הכביש".
מדלגים בין המכוניות
אין זה סוד שנפח התנועה בעיר הולך וגדל. ריבוי כלי הרכב הפרטיים ואמצעי התחבורה הציבוריים מגדילים את עומס התנועה בצמתים המרכזיים, וגודש התנועה בהם גדול במיוחד.
כך למשל בצומת מרכז אורן - שדרות רגר: התנועה רבה ברוב שעות היום כיוון שבצומת מתנקזת תנועת כלי הרכב מכיוון דרום לצפון, ולהיפך. בצומת המרומזר מדלג קבצן שנראה מוגבל בתנועותיו ופושט ידו בין המכוניות.
בכל פעם שהרמזור ירוק, הוא קופץ לכביש, משוטט באיטיות בין המכוניות, וכשהרמזור הופך לאדום, הקבצן עושה דרכו בחזרה למעבר החצייה, וחוזר חלילה.
"יתעוררו רק כשמישהו ישלם בחייו", אומר בעל חנות במרכז אורן, "ובסופו של דבר יאשימו את הנהג ולא את הרוכל".
לקוחה שעמדה לידי מצטרפת לשיחה ומוסיפה: "ויש גם קטעים שהם ניגשים ממש לחלון ודופקים עליו. יש אנשים שנוסעים עם ילדים שנבהלים מזה ברכב, ואז הנהגים מתעצבנים על אותו אדם. זה לא ייגמר בצורה טובה".
ועוד דוגמה: בשעות הלילה בצומת טוביהו - יגאל ידין הבחנו בקבצן נכה הנעזר במקל הליכה הנע ממקום למקום בכביש שכידוע מיועד אך ורק לכלי רכב. אותו אדם מבוגר ונכה אינו נשמע לצפירות כלי הרכב, ממשיך לשוטט בלי הפרעה, גם כשהמכוניות נוסעות, כאילו מדובר במעבר להולכי רגל.
הסברה למניעה
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "מדובר בתופעה ארצית מוכרת ומורכבת, אשר מאופיינת לא רק בעיר באר־שבע, אלא בערים נוספות בארץ. התופעה מטופלת באופן שוטף על ידי מחלקת שיטור עירוני, בתיאום מול תחנת באר־שבע, זאת לאחר ביצוע פילוח של הצמתים הבעייתיים שהוגדרו כיעד לטיפול ולצמצום התופעה.
"כשלב ראשון, צוותי מחלקת שיטור עירוני, פועלים בהסברה ומניעה מול אותם הקבצנים בהיבט האנושי, כאשר מדי שבוע מתקיימים מבצעי מניעה באותם הצמתים וצוותי האכיפה פועלים להרחקת הקבצנים מהאזור. בשלב השני, וככל שהקבצנים יחזרו לצמתים, צוותי האכיפה ייאלצו לפעול מולם בהיבט הפלילי, לרבות רישומי קנסות תעבורה ועיכובם לתחנה, לצורך המשך טיפול חקירות והרחקה מהצומת.
"כחלק מהמשך דרכי הטיפול ברמה מערכתית, פרטי הקבצנים מועברים באופן מרוכז לגורמי הרווחה, זאת במטרה לבדוק פתרונות המוצעים במסגרת היבט הרווחה ובתקווה שירצו בכך לרבות ביצוע בדיקה האם לקבצנים שאותרו קיימים קרובי משפחה ו/או הינם מטופלים על ידי עו"סים, תוך ניסיונות הידברות מולם לצרכי העברתם לדיור מוסדר".
עוד נמסר מהעירייה: "צוות עבודה מקצועי נפגש לצורך בניית מתווה לדרכי הטיפול, קביעת מדיניות אכיפה ומציאת חלופות פרקטיות בהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים מטעם המשטרה והעירייה בהובלתה של מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים.
"יש לציין כי בתום איסוף המידע ורישום פרטיהם של הקבצנים ובמידה שכל אותן פעולות האכיפה ונסיונות למציאת פתרון מקצועי אחר אשר ידחה על ידי אותם מקבצי נדבות, תחנת באר־שבע תפעל להגשת כתבי אישום לבית המשפט".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "כל דיווח או תלונה המתקבלים במשטרה על פושטי יד המסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך מטופלים מיד למען ביטחון ושלום התושבים באזור, ובהתאם, מקרים המובאים לידיעת המשטרה מועברים לטיפול של גורמי הרווחה והרשויות הנוגעות לצורך המשך טיפול כנדרש".
לעדכונים: חדשות באר שבע