בתחילת השבוע האריך סגן נשיא בית משפט השלום באשקלון, השופט אבשלום מאושר, את מעצרו של דקל ששונקר, תושב דימונה, בשמונה ימים, לצורכי חקירה בחשד לביצוע עבירות של ייצוא, ייבוא, מסחר והספקת סמים מסוכנים ועבירות של בעילה שלא בהסכמה חופשית, מעשה מגונה באדם וקשירת קשר לעשיית פשע.
כמו כן חשוד ששונקר שפגע לכאורה בכמה נשים תוך כדי ניצול מצבן הכלכלי, ושקיים איתן יחסי מין כשהוא מדביק אותן ביודעין בווירוס HIV הגורם למחלת האיידס.
3 צפייה בגלריה
החשוד דקל ששונקר
החשוד דקל ששונקר
דקל ששונקר
(צילום: באדיבות המשטרה)
בהחלטתו להיעתר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של ששונקר, ציין השופט, "עיון בחומר החקירה, ובכלל זה בדו"ח הסודי, מלמד כי קיים יסוד סביר לחשד כנגד המשיב (דקל ששונקר - ע.ב.מ.) ואף מתקיימות עילות המעצר הנטענות. למשיב עבר פלילי, כולל בעבירות דומות, ועל רקע פעולות החקירה שיש לבצע, מצאתי לנכון להיעתר למלוא הבקשה".

ידע ולא עדכן

דקל ששונקר (31) הואשם כבר בעבר בעבירות דומות לאלה שהוא נחשד בהן עתה. בשלהי חודש ספטמבר 2015 הגישה פרקליטות מחוז תל־אביב לבית המשפט השלום בתל־אביב כתב אישום נגד ששונקר שכלל שלושה אישומים בעבירה של מעשה העלול להפיץ מחלה וקבלת דבר במרמה.
ששונקר, נאשם אז שקיים יחסי מין עם נשים כשהוא מסתיר מהן את דבר היותו נשא של נגיף HIV. גם אחרי שהדביק את בת זוגו במחלה, המשיך ששונקר, כך לפי אותו כתב אישום, לקיים יחסי מין לא מוגנים עם נשים אחרות.
בשנת 2012, כך נטען בכתב האישום שהגישה לפני שש שנים עו"ד שרית שמש, הפציר ששונקר בבת זוגו דאז לקיים עימו יחסי מין לא מוגנים. היא נענתה לבקשותיו, והשניים קיימו יחסי מין לא מוגנים באופן תדיר, בלי שששונקר עדכן אותה בדבר מחלתו.
קראו גם >>
אחרי זמן מה פנו אל בת הזוג שני מכרים של ששונקר וסיפרו לה על מחלתו. ואולם, כשהיא שאלה את ששונקר אם אכן כך הדבר, הוא השיב לה שהם משקרים כדי להוציא לו שם רע. זמן מה לאחר מכן התאשפז ששונקר בבית החולים בגלל בעיה רפואית, ובמהלך אשפוזו הוא אמר לבת זוגו שהוא חולה, אבל התחמק מבקשותיה להיבדק. כשניגשה בת הזוג לבדיקה, היא גילתה שששונקר הדביק אותה במחלה.
ששונקר הואשם באותו כתב אישום בכך שהדביק עוד שתי נשים בווירוס. עם אחת מהן הוא בילה חופשה באילת, הבטיח לה כסף רב וקיים איתה יחסי מין לא מוגנים, בלי שעדכן אותה שהוא נושא את הווירוס.
מכתב האישום עולה עוד שבשנים 2012–2015 יידעו כמה בתי חולים וכמה רופאים את ששונקר בדבר נשאותו של נגיף HIV.

מאסר וקנסות

בהסדר טיעון בין הצדדים הוסכם כי ששונקר יודה בעובדות כתב האישום המתוקן, יורשע ויוטל עליו עונש של מאסר של ארבע שנים ותשעה חודשים מיום מעצרו ומאסר על תנאי. כמו כן הוסכם כי ששונקר יפצה כספית את המתלוננות נגדו.
בגזר הדין, שניתן בסוף חודש פברואר 2016, הורשע ששונקר על פי הודאתו ובמסגרת הסדר הטיעון בשלוש עבירות של מעשה העלול להפיץ מחלה. בכתב האישום נטען כי ששונקר קיים יחסי מין עם שלוש מתלוננות שונות, אחת מהן קטינה, בלי ליידע אותן שהוא נשא של הנגיף. אחת הנשים נדבקה כאמור במחלה.
בא כוח המשטרה: "מדובר במשיב שנשא איידס שלא מספר לקורבנות כי הוא נשא של אותו וירוס. אנחנו יודעים להגיד היום שכבר יש נשים שיודעות שקיימת חקירה וכבר יש להן כוונה להתלונן. הכי חשוב בעיניי זה שאותן קורבנות לא יודעות כלל שייתכן והן נדבקו במחלה"
סגן נשיא בית משפט השלום בתל־אביב דאז, השופט צחי עוזיאל (המכהן היום בתפקיד נשיא בתי משפט השלום במחוז תל־אביב - ע.ב.מ.) אימץ את הסדר הטיעון בין הצדדים וקבע בגזר הדין, "לצד חומרת המעשים, יש להביא בחשבון את נטילת האחריות מצידו של הנאשם, את העובדה שהוא עצמו נשא של המחלה, על כל המשתמע מכך, וכן את נסיבותיו האישיות".
על ששונקר נגזרו מאסר בפועל של ארבע שנים ותשעה חודשים החל מיום מעצרו, מאסר על תנאי של עשרה חודשים ובלבד שלא יעבור עבירה שהורשע בה בתוך שלוש שנים. כמו כן הוטל עליו לשלם פיצוי כספי של 10,000 שקל לאשה שהוא הדביק במחלה ופיצוי כספי של 1,500 שקל לכל אחת משתי הנשים האחרות שאיתן הוא קיים יחסי מין.

השתמש ברשת

ביום רביעי שעבר התברר שדקל ששונקר חזר לסורו. המשטרה עצרה אותו בשעות הלילה לחקירה בחשד שבחודשים האחרונים הוא ניצל נשים שהכיר ברשת החברתית וביצע בהן עבירות מין חמורות, וכל זה בלי שהן ידעו שהוא נשא של HIV.
3 צפייה בגלריה
מתוך פוסטים שפרסם ששונקר ברשתות החברתיות בשמו ובשם נוסף. לעיתים הציע עזרה
מתוך פוסטים שפרסם ששונקר ברשתות החברתיות בשמו ובשם נוסף. לעיתים הציע עזרה
מתוך פוסטים שפרסם ששונקר ברשתות החברתיות בשמו ובשם נוסף. לעיתים הציע עזרה
(צילום מסך)
חקירה סמויה נגד ששונקר נפתחה בעקבות שתי תלונות שהגישו נשים תושבות אזור הדרום בתחילת השבוע שעבר. מתלונותיהן של הנשים עלה שהן הכירו את ששונקר באמצעות פוסטים שהוא פרסם ברשת החברתית, ובעת שהן נפגשו עימו, הוא סיפק להן סמים מסוכנים וביצע בהן עבירות מין חמורות. ביום רביעי שעבר, עם המעבר לשלב החקירה הגלויה, הוא נעצר ונחקר בתחנת המשטרה באשדוד.
במהלך החקירה הסמויה נחשף דפוס פעולתו של ששונקר. מתברר שבחודשים האחרונים הוא פרסם באמצעות פרופילים פיקטיביים פוסטים ברשת החברתית שבאמצעותם ביקש ליצור קשר עם נשים כשהוא מכוון לנשים במצב סוציו־אקונומי נמוך. אחרי שנוצר הקשר הראשוני, פיתה ששונקר את הנשים להיפגש עימו בעבור תשלום, ובשלב זה הוא נהג לבצע בהן את עבירות המין שהוא נחשד בהן.
בחקירתו בתחנת המשטרה, כך התברר בדיון בבית המשפט בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו, התמוטט ששונקר ופונה לטיפול רפואי בבית החולים. כשהתייצב מצבו, הוא נחקר שוב בעוד הוא מאושפז.
עו"ד ליאור רונן, סניגורו של ששונקר, ביקש מבית המשפט לאסור כל פרט מזהה על החקירה ועל מרשו, ואילו נציג המשטרה, עו"ד ערן צמיר, ביקש להורות על פרסום שמו ותמונתו של ששונקר ועל פרטי החקירה, "מהטעם של האינטרס הציבורי הזועק לשמיים בתיק הזה", כך לטענתו.
"מדובר במשיב שמבצע עבירות בקורבנות כאשר הוא מנצל את מצוקתן", אמר בא כוח המשטרה. "מדובר במשיב שנשא איידס שלא מספר לקורבנות כי הוא נשא של אותו וירוס. אנחנו יודעים להגיד היום שכבר יש נשים שיודעות שקיימת חקירה וכבר יש להן כוונה להתלונן. הכי חשוב בעיניי זה שאותן קורבנות לא יודעות כלל שייתכן והן נדבקו במחלה ושהן צריכות להיבדק".
מנגד, טען בא כוחו של דקל ששונקר, שמרשו מכחיש מכל וכל את המיוחס לו. לטענת ששונקר, כך לדברי סניגורו, יש ברשותו הקלטות המוכיחות שלפחות שתיים מהנשים שהתלוננו נגדו מנסות לסחוט אותו. "מרשי מואשם בהדבקה ובהפצת מחלה", טען עו"ד ליאור רונן, "נשאלת השאלה אם כבר בשלב הזה מישהי נדבקה? אני מדבר על הפרשה הזאת. האם מישהי נדבקה בפועל, האם כל הנשים הללו נחקרו ותחקרו את כל הפרטנרים שלהן אם הם לא הדביקו אותן? האם גרסתן, שהוא מכחיש, לא צריכה להיבדק לעומק?".

החשד: אונס

לדקל ששונקר, כך לפי המשטרה, היה דפוס פעולה קבוע: הוא נהג על פי החשד לבחור את קורבנותיו בקפידה ויצר עם הנשים קשר באמצעות הרשתות החברתיות. הוא נפגש איתן ובאותם מפגשים ביצע בהן עבירות מין הכוללות מעשים מגונים ומעשי אינוס.
מקצת הנשים שהתלוננו על אונס טענו שהיו במצב מעורפל מאוד ושהוא אנס אותן בזמן שהן ישנו.
ששונקר, כך עולה מתלונותיהן של הנשים, נהג להציג את עצמו בתור "סנטה קלאוס" וכמי שתורם כספים. לחלק מהמפגשים עם הנשים הוא הגיע מחופש ובזהויות בדויות.
"את הבחור הזה הכרתי באמצעות הטיק טוק", שיתפה אחת המתלוננות. "דיברנו ונפגשנו בתחנה המרכזית החדשה. זה בכלל לא היה מה שחשבתי שיהיה. ההיפך. הרגשתי שיש בו משהו מסריח. שהוא מסתיר פה הרבה דברים. הוא עובד על נשים".
אישה אחרת סיפרה, "הוא התחזה לבחור שעוזר לנזקקים ומבקש עבורם אוכל חם לשבת. עזרתי לו בכסף, התחלנו להתיידד, והוא סימם אותי בדירה".
צעירה אחרת סיפרה כי ששונקר הציג עצמו כעורך דין מתמחה, גבה ממנה במרמה 350 שקל על ייעוץ כביכול ושכנע אותה להיפגש עימו ביער בלי שהיא חשדה כלל שמדובר במי שהורשע בעבר בעבירות מין.
עו"ד ליאור רונן, סניגורו של דקל ששונקר: "נשאלת השאלה אם כבר בשלב הזה מישהי נדבקה? אני מדבר על הפרשה הזאת. האם מישהי נדבקה בפועל, האם כל הנשים הללו נחקרו ותחקרו את כל הפרטנרים שלהן אם הם לא הדביקו אותן? האם גרסתן, שהוא מכחיש, לא צריכה להיבדק לעומק?"
זאת ועוד, בחודשים האחרונים הציג עצמו ששונקר ברשת החברתית בתור מעסה שזה עתה סיים קורס מעסים ושהוא מחפש מתנדבים כדי להעניק להם עיסוי ולקבל מהם חוות דעת.
לדברי נציג המשטרה, קיים ששונקר יחסי מין עם קורבנותיו בכפייה. "דרך הרשתות החברתיות יצר המשיב קשר, ביקש להגיע בתמורה להבטחה כספית כזו או אחרת לאור זאת שהוא הבין שהן זקוקות לכסף, והקורבנות בחלקן סבורות כי מדובר בצדיק שתכליתו לסייע לשם שמיים", טען נציג המשטרה בבית המשפט, "בסופו של דבר, חלק נופלות קורבן לעבירות מין".

עוד מתלוננות

אחרי שבחן את בקשת המשטרה, עיין בתיק החקירה ושמע את טיעוני הצדדים, החליט בסוף השבוע שעבר סגן נשיא בית משפט השלום באשקלון השופט יניב בוקר להאריך את מעצרו של ששונקר בחמישה ימים.
בהחלטתו ציין השופט, "שוכנעתי כי קיים חשד סביר הקושר את המשיב לביצוע העבירות המיוחסות לו. יש להתחשב גם בעובדה כי למשיב עבר פלילי מכביד, לרבות בעבירות של הונאה, התחזות, קבלת דבר במרמה, עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה בזדון ואף עבירות מין נוספות".
בתחילת השבוע התכנסו הצדדים בבית משפט השלום באשקלון לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של ששונקר עוד בשמונה ימים. במהלך הדיון טען נציג המשטרה, רס"מ ראובן דראך, שבמשטרה התקבלו עוד תלונות נגד ששונקר, ושמספר הנשים המתלוננות מגיע כבר לשמונה.
בא כוחו של ששונקר, עו"ד ליאור רונן, ציין בשלב הסיכומים כי "הבקשה של מרשי להוכיח את חפותו באמצעות פוליגרף לא בוצעה. המשטרה עושה הכל בשביל לחפש הפללה. חקר האמת צריך לעשות לזכותו ולחובתו. אנחנו רואים שכל פעולות החקירה הן לחובתו. פרסמו את שמו ואת פניו ואת כל הפרטים. הם קיבלו ארבעה טלפונים מכל הארץ. אף אחת מהנשים לא הגיעו להיחקר. למה? אם המקרה כל כך חמור ויש צעקה ציבורית, למה מחכים? אני סבור שחומרת החשדות וחומרת התיק לא מצדיקות התנהלות שכזו".
בגלל פעולות החקירה שיש להשלים בפרשה הזו, נעתר בית המשפט לבקשת המשטרה במלואה והחליט להאריך את מעצרו של ששונקר עוד בשמונה ימים, כלומר עד יום ראשון הקרוב.
- זהירות ברשת: כיצד לזהות טיפוסים מסוכנים ברשת. מפקח אלונה מלכא, קצינת משפחה בתחנת אשדוד, מסבירה כי "החשוד נקט לאורך חודשים בדפוס פעולה המוכר לנו גם מאירועים קודמים בהם טיפלנו לאורך השנים האחרונות עם התרחבותה של הרשת החברתית וריבוי הפלטפורמות החברתיות שנגישות כיום לכל אדם שמחזיק במכשיר סמארטפון.
3 צפייה בגלריה
מפקח אלונה מלכא
מפקח אלונה מלכא
מפקח אלונה מלכא
(צילום: באדיבות דוברות המשטרה)
עבריינים מסוג זה מנצלים את הרשתות החברתיות על מנת 'לצוד' את קורבנותיהם, ולרוב יעשו זאת באמצעות פוסטים שונים, בהם מציעים סיוע כזה או אחר למטרת היכרות".
לדבריה, חשוב מאוד להימנע ממסירת פרטים מזהים, ויתרה מכך, להימנע ממפגשים עם אנשים זרים, על אף שלעתים ההצעות שאותם עבריינים יציעו עלולות להיות מפתות מבחינה כספית או נפשית.
"ככל שמדובר בקטינים, אנו ממליצים להורים לגלות מעורבות רבה בחייהם של הילדים ולעודד שיח פתוח עמם, לרבות על מעשיהם ברשתות החברתיות, וכמובן לדווח מיד על כל אדם זר שפונה אליהם בכל פלטפורמה במטרה להכיר אותם או להציע להם שירות כלשהו במטרה להשיג את קרבתם או פרטים אישיים נוספים. בכל חשד לעבירה, אין לנסות ולהתעמת עם אותו אדם באופן אישי, אלא יש לפנות בהקדם לתחנת המשטרה הקרובה ולהגיש תלונה".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב