"האשה השנייה רק הוסיפה אור למשפחה, כשלילדים יש שתי אמהות ולא אחת, כולם שמחים". כך נימק תושב אחד מיישובי המגזר הבדואי בפני בית משפט השלום בבאר־שבע את העובדה שנישא לאשה שנייה בהסכמתה של אשתו הראשונה.
1 צפייה בגלריה
פוליגמיה. טען שמדובר בתופעה מקובלת
פוליגמיה. טען שמדובר בתופעה מקובלת
פוליגמיה. טען שמדובר בתופעה מקובלת
(צילום המחשה: shutterstock)
השופט רון סולקין לא קיבל את נימוקו של האיש וגזר עליו בשבוע שעבר עונש מאסר בפועל של תשעה חודשים, מאסר על תנאי ואף קנס אותו בסכום של 10,000 שקל.
על פי כתב האישום שהוגש נגדו, נישא האיש לאשתו הראשונה לפני 19 שנים ולפני שלוש וחצי שנים הוא ערך חוזה נישואין בהתאם לדין השרעי עם אישה נוספת, שזכה לאישורו של בית הדין השרעי בבאר־שבע. בפרקליטות סברו אחרת, והוחלט להגיש כתב אישום נגד האיש בגין עבירה של ריבוי נישואין. במהלך הדיון המשפטי הודה האיש בעבירה המיוחסת לו.
בשלב הראיות לעונש עלה כי זו לא הפעם הראשונה שהנאשם (45), אב לעשרה ילדים, עומד לדין. בעבר הוא כבר הורשע פעמיים בעבירות סמים, ובמסגרת הרשעתו האחרונה משנת 2006 הוא נדון למאסר בפועל לתקופה בת 28 חודשים.
באשר לעבירת ריבוי הנישואין, טען הנאשם במסגרת תסקיר שירות המבחן, כי "כל אחת מהנשים חיה בבית נפרד וזה מונע קונפליקטים או רגשות קנאה. נישאתי לאשה השנייה מאחר שהאשה הראשונה עסוקה במטלות הבית, היא עייפה ולא הייתה פנויה בעבורי בתחום האינטימי, מה שעורר בי תסכול רב".
הנאשם, כך על פי תסקיר שירות המבחן, ציין כי אינו רואה בעיה מוסרית בנישואיו לשתי נשים, וכי הדבר מקובל בסביבה התרבותית ממנה הוא מגיע.
טרם נגזר דינו אמר הנאשם כי על אף שידע על קיומו של החוק האוסר ריבוי נישואין, הוא לא ידע כי החוק נאכף. לדבריו, "השכן שלי פעל באותו האופן ולא נפתח נגדו הליך כלשהו".
בגזר הדין קבע השופט רון סולקין כי "אין ליתן משקל לעמדת נשותיו של הנאשם או להסכמת האשה הראשונה לנישואין השניים. כלל הצדדים פעלו במסגרת הרקע התרבותי שהוא כור מחצבתם, ובמסגרת זו הגיוני כי מי מהם אינו רואה פסול מוסרי בנישואין הנוספים. זו בדיוק התופעה שהחוק, על מדיניות האכיפה הנוכחית, בא למגר".