יום שלישי השבוע בשעה 16:00. לפתע מפלחים את האוויר יבבות של סירנות אמבולנסים וניידות משטרה שעושות את דרכן למרכזי הקניות וואן וביג בבאר־שבע.
3 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
זירת הירי
(צילום: הרצל יוסף)
כעשר דקות לפני כן, קצת לפני השעה 16:00, הגיע מוחמד אבו אלקיעאן, תושב חורה, לתחנת הדלק בדרך חברון הסמוכה למרכז הקניות "מבנה" בבאר־שבע ודקר בסכין אישה. משם המשיך ודרס ברכבו רוכב אופניים, ואחר כך נסע למרכז הקניות שמעבר לכביש, ירד מרכבו ורץ לעבר גבר ואישה ודקר אף אותם.
אזרחים שהיו במקום ירו באבו אלקיעאן ונטרלו אותו ומותו נקבע במקום. הפיגוע הרצחני גבה מחיר דמים כבד: ארבעה בני אדם נרצחו ועוד שניים נפצעו.
הפיגוע הרצחני היכה את תושבי בירת הנגב בהלם, שאחרי חודשים ארוכים של מעשי אלימות ופשע, שהגיעו לשיאם במהלך מבצע שומר החומות, חשבו שהשקט אט אט שב לאזור.

פצצה מתקתקת

את הפיגוע המדמם ביצע המחבל מוחמד אבו אלקיעאן (34), אב לחמישה ילדים, תושב חורה, לשעבר מורה בבית ספר יסודי. אבו אלקיעאן היה מוכר למערכת הביטחון ובחודש יוני 2015 הורשע בתמיכה בארגון הטרור דאעש ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר בפועל.
לפי כתב האישום, שהוגש נגדו בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע, שימש אבו אלקיעאן, נוסף על היותו מורה, גם נואם במסגד בחורה. עוד מתברר שאבו אלקיעאן היה מעין "מורה רוחני" שהשתתף במפגשים סודיים שנערכו במקומות מסתור בחורה והעביר לקהל שומעיו תכנים הקשורים לארגון דאע"ש.
כמו כן הוא נהג במהלך תפילות יום השישי במסגד, כך לפי כתב האישום, לשאת דרשות בזכות פעולותיו הרצחניות של ארגון הטרור דאעש. בשלב מסוים החליט אבו אלקיעאן אף לצאת עם חבריו לסוריה ולהצטרף לארגון דאעש, אך תוכניתם סוכלה ברגע האחרון.
3 צפייה בגלריה
המחבל מוחמד אבו אלקיעאן
המחבל מוחמד אבו אלקיעאן
המחבל מוחמד אבו אלקיעאן
(צילום: המשטרה)
בפרשה הזו הגישה הפרקליטות לבית המשפט כתבי אישום נגד עוד ארבעה תושבי חורה, מקצתם היו מורים בחורה וברהט, שתמכו בדאע"ש ותכננו להצטרף לארגון הטרור. כל הנאשמים הם משבט אבו אלקיעאן.
בשלב הטיעונים לעונש ביקש אז בא כוח הפרקליטות, עו"ד מסעד מסעד, מבית המשפט להחמיר עם הנאשמים וציין, "יציאתם של ערבים ישראלים להילחם בסוריה וחזרתם ארצה תגרום לייבוא אידיאולוגיות ג'יהאדיסטיות קיצוניות לישראל, ייבוא יכולות וניסיון צבאי מצטבר ועידוד לביצוע פעולות נגד ישראל".
לגבי מוחמד אבו אלקיעאן ציינה אז הפרקליטות כי מדובר ב"פצצה מתקתקת".
בית המשפט המחוזי בבאר־שבע גזר אז על מוחמד אבו אלקיעאן ארבע שנות מאסר בפועל ובגזר הדין ציינו השופטים, "אין מדובר במעידה חד פעמית, אלא בהטפה, מפגשים וניהול שיחות אשר מטרתם תמיכה בארגון טרוריסטי אשר הסיכון הביטחוני העולה ממנו גבוה והינו בעל רמת איום גבוהה כלפי ישראל". מוחמד אבו אלקיעאן השתחרר מבית הכלא לפני כשלוש שנים, בשנת 2019.
3 צפייה בגלריה
הירי בזירה
הירי בזירה
רגעי הירי
(צילום: פרטי)
"רצח נפשע"
במגזר הבדואי מיהרו לגנות את הפיגוע הקשה וועד ראשי הרשויות הבדואיות בנגב הגדיר אותו "רצח נפשע".
"באר־שבע היא העיר הראשית של הנגב", נמסר מוועד ראשי הרשויות הבדואיות בנגב בהודעת הגינוי שלו, "ומדי יום עשרות אלפי אזרחים בדואים עובדים ועושים את הקניות שלהם בעיר, זאת לצד אחינו היהודים בכבוד ובשלום. אלימות איננה דרכנו ואנו מסתייגים לחלוטין מאלימות ומקיצוניות כלשהן. עם זאת, אנו קוראים לאחינו היהודים לא להיגרר להתלהמות של קיצונים בחברה היהודית ולא לעשות הכללה ממה שקרה על כלל החברה הבדואית. מה שעשה הדוקר פוגע ופוצע את כל תושבי הנגב, יהודים ובדואים כאחד".
ראש מועצת חורה, חאבס אלעטאונה, גינה גם הוא את הפיגוע וציין, "פגיעה באזרחים תמימים היא מעשה טרור נפשע ונבזי. אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מהירה לפצועים. המועצה קוראת לתושבי הנגב, ערבים ויהודים כאחד, לשמור על יחסי שכנות ששררו עד כה בין שני הצדדים".
לדברי ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבן, "אנו מגנים את הפיגוע הרצחני בבאר־שבע שגבה את חייהם של ארבעה אנשים חפים מפשע. כולנו חייבים לשמור על היחסים הטובים ששררו בינינו. כל תושבי הנגב הם כאילו באונייה אחת. מי שמעז לפגוע באונייה הזו, חייבים להוקיע אותו. אין לו מקום בינינו. עלינו לחזק את הקשרים בין האנשים הנורמטיביים משני העמים. אנחנו לא רוצים שהפיגוע הזה ישפיע על היחסים הכל כך הדוקים בין הקהילות בנגב. עלינו להמשיך בעשייה משותפת ובשיתופי פעולה חינוכיים־כלכליים־חברתיים בנגב".

לפעול באחריות

יו"ר ועדת ההיגוי העליונה של ערביי הנגב, ג'ומעה אזברגה, מסר, "אין שום עילה או הצדקה לרצח ונטילת חיים. האירוע הקשה הינו מקרה אינדיבידואלי של אדם בודד ואיננו מייצג כלל בציבור הערבי בנגב. האזרחים הבדואים שומרי חוק והניסיונות להפוך את כל תושבי הנגב הבדואים לאשמים אינם אלא גזענות גלויה. אנחנו מזהירים מפני ניסיונות לעשות הכללות והסתה פרועה נגד כלל האזרחים הבדואים מצד אלה שרוקדים על דם הקורבנות. תקופה קשה זו מחייבת לפעול באחריות ואנו מזהירים מפני התלהמות ומגנים את כל מי שמנצל אירוע קשה כדי להסית נגד האוכלוסייה הבדואית או לנצל אירוע קשה למען רווח פוליטי, במיוחד ארגוני הימין הקיצוני. זו שעת מבחן לכלל ההנהגה לנהוג באחריות וביישוב דעת ללא התלהמות וללא הכללות וללא הסתה נגד ציבור שלם".
ראש המועצה האזורית נווה מדבר, אברהים אלהואשלה, מסר בתגובה לפיגוע: "המועצה האזורית נווה מדבר מגנה בכל לשון של גינוי את הפיגוע הרצחני שאירע אחר הצהריים בעיר באר־שבע, אירוע שגבה חיים של ארבעה אזרחים חפים מפשע וגרם לפציעתם של אחרים. לאף אדם אין זכות לפגוע בחיי אנשים חפים מפשע. חובה על כולנו בשעה קשה זו, יהודים ובדואים, לעמוד יחדיו איתנים כנגד כל אלימות. יש להניח כעת בצד את כל חילוקי הדעות ולא לתת לקיצוניים לפגוע במרקם היחסים הטובים והשכנות שבין אזרחי המדינה ותושבי הנגב באשר הם. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים".
גם בשבט אבו אלקיעאן, השבט שאליו משתייך המחבל, גינו את הפיגוע הרצחני. "האירוע הקשה הינו מקרה אינדיבידואלי של אדם בודד", ציינו נכבדי השבט בתגובה לאירוע, "הוא אינו מייצג את בני השבט שומרי החוק שתמיד דגלו בחיים משותפים. אנו שולחים תנחומים למשפחות הנרצחים ומאחלים החלמה לפצועים".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב