כשברקע נמשכת סערת חוק הפטור מגיוס לחרדים, מתרגשת סערה חדשה על באר שבע והנגב, הפעם בנושא גיוסם של האזרחים הבדואים לצה"ל.
3 צפייה בגלריה
השלטים בערבית בבאר שבע
השלטים בערבית בבאר שבע
השלטים בערבית בבאר שבע
(צילום: יעקב לוי)

בסוף השבוע האחרון, ערב חג הקורבן (עיד אל-אדחא), הופיעו שלטי חוצות בבאר-שבע ובאזורים נוספים בנגב, הקוראים לבדואים להתגייס לצבא ובכך ולקחת חלק בשמירה על ביטחונה.
מדובר בקמפיין של מערכת הביטחון שמטרתו לעודד צעירים בדואים ללבוש את המדים ולתרום את חלקם למאמץ הלאומי במלחמה. "המדינה זקוקה לך, למען עתיד טוב יותר התגייס לצבא ההגנה", נכתב בערבית בשלטי החוצות הגדולים שהוצבו בצמתים.

3 צפייה בגלריה
השלטים בערבית בבאר שבע
השלטים בערבית בבאר שבע
השלטים בערבית בבאר שבע
(צילום: יעקב לוי)

אלא שלמרות הניסיון לעודד גיוס מקרב צעירי המגזר, נציגיהם לא מתלהבים מהרעיון ואפילו דוחים אותו, בטענה כי לפני שעוסקים בגיוס צעירים לצה"ל, יש להעניק להם זכויות שוות.
עו"ד שחדה אבן ברי, פעיל בתחום זכויות הבדואים בנגב, אמר למיינט באר-שבע והנגב: "הקמפיין העיקרי צריך להיות איך לשמור על הזכויות של הבדואים, קודם כל. לשמור על הבתים שלהם מפני הריסות, ואם מדברים על ביטחון - אז למגן אותם מפני טילים מעזה או מאיראן שפוגעים בעיקר באוכלוסייה הבדואית".

3 צפייה בגלריה
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחאדה אבן ברי
עו"ד שחדה אבן ברי
(צילום: פרטי)

עו"ד אבן ברי, שהתמודד בבחירות המוניציפליות האחרונות למועצת עיריית באר-שבע ברשימה משותפת ערבית יהודית אולם לא הצליח להיבחר, סבור כי קמפיינים כאלה ואחרים לא יצליחו: "קמפיין כזה ודומים לו נכשלים כי הם לא מטפלים בבעיה של התושבים הבדואים. מה, הבדואים רק בשר תותחים? אסור שיהיו גם שווי זכויות? זו השאלה העיקרית".

קראו גם:

גם נציגים אחרים של המגזר הביעו דעה דומה. נציג ציבור מהמגזר שביקש להישאר בעילום שם אמר: "את השיקול אם להתגייס או לא צריך להשאיר לצעירים שהם יחליטו. לי אין בעיה עם זה, הבעיה היא שאנחנו נחשבים לאזרחים סוג ב', הורסים לנו בתים, מנשלים אותנו מאדמות ואחר כך קוראים לנו להתגייס? קודם שידאגו לנו לזכויות שוות".