ההודעה על הקמתו של מרכז לוגיסטי משותף לעיריית באר־שבע, מועצה אזורית בני שמעון ומועצה מקומית שגב־שלום, שאמור על פי התכנון להיות אחד הגדולים במדינה, גרמה לתעשיינים רבים בנגב ולראשי רשויות באזור לחכך ידיים בהנאה.
עם זאת, נושא אחד ודי מרכזי הושמט מההודעה החגיגית על שיתוף הפעולה במיזם המסקרן: דרכי ההתמודדות עם פקקי התנועה באזור, הנחשב כבר היום לעמוס במיוחד מבחינת התנועה שעל הצירים הסובבים אותו.
2 צפייה בגלריה
עומס תנועה ביציאה המזרחית מבאר־שבע
עומס תנועה ביציאה המזרחית מבאר־שבע
עומס תנועה ביציאה המזרחית מבאר־שבע
(צילום: הרצל יוסף)
אמנם המרכז הלוגיסטי יוקם בשטח השיפוט של בני שמעון, אולם הוא נמצא בנקודה שגובלת לשטח השיפוט של בירת הנגב על כביש 25, אחרי מחלף שרה לכיוון הנסיעה לדימונה.
קראו גם:
בעלי מקצוע ומומחים המליצו וקבעו כי מדובר בשטח בהיתכנות טובה מאוד לאזור לוגיסטי, והנימוק הוא קירבתו לכביש 6. "זה יביא הרבה תעסוקה והרבה ידיים עובדות", אמרו חברי מועצה בעת הדיון באישור התאגיד.
אכן מדובר ב"עוגן תעסוקתי" כפי שהתבטא ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ'. המרכז צפוי להעסיק עובדים רבים מהאזור, אך לצד הקמתו, עולה שאלת מיקומו של המרכז והשפעתו התחבורתית והעומסים שיגרום בכבישים ובצירי תנועה ראשיים כתוצאה משינוע של חומרי גלם ומוצרים באמצעות מאות משאיות שיגיעו אליו לפרוק סחורה.
"אני נוסע מדי יום על הכביש הזה אחרי העבודה", אומר בעל עסק באזור התעשייה עמק שרה בבאר־שבע. "כל הכביש לאורך שכונת פארק הנחל ובהמשך בפנייה לכיוון כביש 25 פקוק מאוד. אם לא יהיה פה שדרוג משמעותי של הכבישים, יהיה פה אסון תעבורתי, אני לא רוצה לחשוב על תוספת של משאיות לצירים הסמוכים, כל היציאה המזרחית מבאר־שבע לכיוון דימונה תהפוך לסיוט אחד גדול".

"הרמנו את הכפפה"

מרכז התעסוקה המשותף לבאר־שבע, מועצה אזורית בני שמעון ומועצה מקומית שגב שלום, הינו איזור איזור תעסוקה שיכלול מפעלים, מבני ציבור, מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) שירותים ומסחר.
אמנם המרכז יוקם בשטח השיפוט של מועצת בני שמעון, אך ינוהל באופן משותף על ידי חברה עירונית משולבת בשליטת שלוש הרשויות. הון המניות של החברה המשותפת יתחלק באופן שווה בין הרשויות, כלומר שליש לכל אחת. דירקטוריון החברה יכלול בין תשעה ל־15 דירקטורים אשר יימונו על ידי הרשויות בחלוקה שווה, בהתאם לכללים שנקבעו.
ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', יכהן כיו"ר הדירקטוריון למשך חמש שנים מיום הקמת החברה, כאשר לקראת תום תקופה זו יחליטו הצדדים בדבר המשך או שינוי מינוי יו"ר הדירקטוריון, לפי צרכי החברה.
בהסכם נקבעו הוראות לעניין גביית תקבולים מבעלי ומחזיקי נכסים באיזור התעסוקה, לרבות התקבולים העירוניים כגון ארנונה, השקעתם באיזור התעסוקה וקביעת תקציב לפעילות החברה.
"זה יהיה אחד המרלו"גים (מרכז לוגיסטי) הגדולים אם לא הגדול ביותר במדינת ישראל", אמר דנילוביץ' בעת אישור הקמת התאגיד המשותף, "מרכז לוגיסטי שישרת גם את בית החולים החדש, את קריית הביוטק והתעסוקה החדשה, גם את הצבא, גם את התעשייה הכימית, ובכלל, את התעשייה בנגב. אנחנו הרמנו את הכפפה והוא כמובן ייספק המון ידיים עובדות", ציין דנילוביץ'.

איסוף ופיזור

בישיבת מועצה של עיריית באר־שבע ביקש חבר המועצה מוטי בן יהודה להעלות את נושא עומסי התנועה ואת ההשלכות הצפויות מתנועת משאיות הולכת וגוברת ביציאה המזרחית של באר־שבע.
בן יהודה ציין בדבריו כי יש להיערך להכבדה בפקקים כבר מעתה, ולפעול על מנת שלא להגיע למצב הזה.
"אני מתכוון להעלות בישיבת המועצה הקרובה הצעה לקחת חברה שעיקר עיסוקה הוא נושא תחבורה, שתלמד את הנושא, ולא נלמד כשהכל כבר קיים, ושלא נתחיל בעוד עשר שנים לחקור את זה", אומר השבוע בן יהודה ל"ידיעות הנגב". "הבעיה היא הפיזור והאיסוף של הסחורה מהמפעלים באזור. אם זה חומרי גלם אתה צריך לפזר אותם לתוך המפעלים, ואם זה תוצרת, אתה אוסף אותם מהמפעלים, אז איסוף ופיזור זו תנועה של משאיות באזור, ואת זה אי אפשר לעשות ברכבת", אומר בן יהודה.
בעירייה מודעים לדאגה מהחרפת הפקקים כתוצאה מהקמת המרכז הלוגיסטי, ומבינים שמדובר בנושא שמחייב טיפול מערכתי של כל הגורמים. "מוטי, (בן יהודה) אתה צודק לחלוטין", אמר דנילוביץ' בישיבה בה העלה חבר המועצה את הנושא, "זה לא יכול להיות מנותק מפתרונות תחבורה שיתנו מענה לסוגיות שאתה העלית".
חבר המועצה צח ברק הוסיף: "אני בטוח שהפתרון המסילתי לא יהיה מספיק. רוב המעבר של סחורות, גם היום, מתבצע עדיין במשאיות, אז צריך לתת על זה את הדעת".

משנה מציאות

כבר היום מורגשים עומסים כבדים בכבישים ביציאה המזרחית של העיר. על ציר זה ממוקמים אזור התעשייה עמק שרה, רשתות גדולות דוגמת 'איקאה', שכונת הפארק שאמורה לאכלס כ־40 אלף דיירים, ולא דיברנו על בית החולים המתוכנן על ציר זה והמשמעויות המתלוות לכך מבחינת התנועה.
רוצים עוד? בבקשה: בחלק הדרום מזרחי של באר־שבע מוקמת שכונת 'הדרים' לצד שכונת נווה נוי הוותיקה, שתאכלס כ־1,000 משפחות.
יש לציין כי בימים אלה הופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית של רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת מגורים חדשה בסמך לשכונת הפארק. השכונה תיקרא "בית אשל" ומתוכננים להיבנות בה כ־1,290 יחידות דיור בתמהיל מגוון, מה שממחיש את בעיות התנועה הצפויות.
"קודם כל אני חושב שהמרכז הלוגיסטי משנה מציאות בנגב", אומר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר, שבתחום המוניציפאלי של המועצה שתחת אחריותו יוקם המרכז הלוגיסטי. "זה גם אזור תעסוקה, מרכז משמעותי לסחורות, זה פרויקט שמשנה מציאות משמעותית, ומכיל שיתוף פעולה בין המועצה שלנו לעיר הגדולה באזור וליישוב הבדואי הצמוד אליו. אני חושב שזה חשוב".
2 צפייה בגלריה
כך ייראה המרכז הלוגיסטי
כך ייראה המרכז הלוגיסטי
כך ייראה המרכז הלוגיסטי
( הדמיה: סיטילינק - חברה מתכננת בניהול קלמן דינס)
רבים חוששים מעומסים בכלל שינוע סחורות למרכז.
"אל המרכז צפויה להיכנס רכבת, וזה אמור להוריד את נפח המשאיות בצורה דרמטית. זו נקודה משמעותית. כניסת רכבת למרכז לוגיסטי זה חתיכת אירוע. דבר שני, מרבית התנועה של המשאיות תהיה בכביש 6, אז הקטע של כביש 25 הוא קטע לא גדול. היא לא אמורה להפריע לבאר־שבע, ולא לכניסה של בית החולים המתוכנן ולא לשאר הדברים, כך שזו לא אמורה להיות בעיה של עודף תנועה. הכבישים שם במצב טוב עם ארבעה מסלולים. במידת הצורך, על הקטע הקטן הזה (בין כביש 6 לכביש 25 - י.ל) ואם עומסי התנועה יהיו כאלה גדולים, אפשר לסלול מסלול נוסף".

"אין פתרון אידיאלי"

השורה התחתונה, כשמדברים על פרויקט בסדר גודל כזה, היא להקדים תרופה למכה. מומחה תחבורה ששוחחנו עימו השבוע בנוגע להקמת המרכז הלוגיסטי והשלכותיו, סבור כי כל פרויקט בתחום האורבני מוסיף לנפח התנועה.
"זה נכון לגבי הקמת שכונות חדשות, מפעלים או מוסדות", הוא מציין, "אנשים משתמשים בכלי רכב פרטיים, זה יותר נוח, יותר נגיש, והתוצאה היא שבמקום נסיעה של שבע דקות ממקום אחד לאחר, הנסיעה לוקחת חצי שעה או שעה ולעיתים אף יותר. המצב בהחלט הולך ומחמיר בערים הגדולות, והנטייה למצוא פתרונות בדמות מחלפים ופתיחת צירים חדשים לא ממש עובדת, הבעיה נשארה ונותרה והיא כמות כלי הרכב הפרטיים שגדלה מידי שנה".
"אין פתרון אידיאלי", מוסיף המומחה, "שימוש בתחבורה הציבורית היא הדרך היחידה לפתרון לבעיות התחבורה בישראל. צריך להבין שאין פתרון קסמים כי צריכה להיות פה תחבורה ציבורית מונגשת, מזמינה ונוחה כדי שזה יקרה. אם לא יהיה שינוי בחשיבה שלנו נמשיך 'לבלות' בכבישים שעות ולא יעזרו כל הקיטורים והתלונות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשיתוף משרד התחבורה ועיריית באר־שבע, דנו בהקמת מרכז לוגיסטי בכביש 25. מרכז לוגיסטי הינו חשוב ומהותי לפיתוח אזור באר־שבע והדרום, ויצמצם את התלות בשירותי לוגיסטיקה של אזור המרכז. במסגרת אישור התוכנית בוועדה המחוזית, נבדקה ההשפעה התחבורתית של המרכז הלוגיסטי, והוחלט על הקמת מחלף בכביש 25, באמצעות חברת נתיבי ישראל. בנוסף, רכבת ישראל תבצע חיבור רכבתי למרכז הלוגיסטי, במטרה להקל על עומסי התנועה באזור".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב