באר שבע: דוד בן גוריון ושכונה א'

באוקטובר 1948 מתחיל מבצע יואב בניסיון להדוף את המצרים מן הנגב המערבי ובאותו חודש כובשת חטיבת הנגב את באר שבע. באוסף הסרטונים הנדיר שצולם באותה שנה ניתן לראות את תוצאות המבצע. ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, ברך את החיילים ששחררו את העיר. עוד נצפו בסרטון: גן אלנבי והמסגד הסמוך לו, וכן בית המושל, בו ממוקם כיום מוזיאון הנגב לאמנות.
(מתוך יומני כרמל - ארכיון המדינה)
בשנת 1950 נבנים בתי המגורים הראשונים בשיכון צפון, כיום שכונה א'. הבתים נקראו אז (ולמעשה ונקראים גם כיום, כי יש דברים שלא משתנים): "בתי התותח", על שום צורתו של מערבל הבטון שיצק אז את הבטון ליסודות הבתים והיה דומה לתותח.
(צילום: באדיבות ארכיון שפילברג ובאדיבות גואל דרורי, בית "הצלמניה", באר-שבע)

דימונה: "דימיונה" או מציאות?

1962. שבע שנים לאחר הקמת העיר, הופק סרטו של נתן גרוס "דימונה" עבור הסתדרות העובדים הכללית. הסרט מתאר את חבלי לידתה של העיר בנגב המזרחי, שהקמתה לוותה בהרבה פסימיות והיה גם מי שקרא לה "דימיונה".
(באדיבות מרכז התקשורת דימונה)

ערד: "העיר המתוכננת הראשונה"

הסרטון על ימיה הראשונים של ערד מנציח את ראשית הקמתה של העיר בחודש דצמבר 1961. בראש צוות התכנון וההקמה של העיר החדשה דאז עמד אריה (לובה) אליאב ז"ל, לימים חבר כנסת וחתן פרס ישראל על תרומתו לחברה. הרבה לפני שמודיעין החליטה להשתמש בטייטל, ערד הוגדרה כ"עיר המתוכננת הראשונה בישראל".
(צילום: חיים שרייבר, במאי: נתן גרוס (באדיבות עיריית ערד))

(צילום: חיים שרייבר, במאי: נתן גרוס (באדיבות עיריית ערד)

אופקים: "חבל שבן גוריון לא זכה לראות מה נעשה כאן"

סרטון על אופקים, שהופק בשנת 1975 במלאת 20 שנה להקמתה של העיר. במעמד שר הביטחון דאז, שמעון פרס, מונחת אבן הפינה לשכונת בן גוריון בדרומה של העיר. "אני מצטער", אמר אז פרס, "שבן גוריון לא זכה לראות את מה שנעשה בעיר היפה הזו. אני מתפלל שתושבי המדינה היו באים לאופקים ורואים את תנופת הבנייה בעיר".
(20 שנה לאופקים צילום: באדיבות ארכיון עיריית אופקים)
פורסם לראשונה: 08:05, 28.04.20