זה שנתיים וחצי חיים בר (50), ממשתתפי העונה השמינית של "מאסטר שף" שהרשים את השופטים עם פיצת הקבב שלו, מעביר בביתו בעומר סדנאות בישול. באחרונה הסדנה שלו קיבלה שחקן חיזוק בדמותו של אלברט איפראימוב (44), שהגיע למקום התשיעי באותה עונה של התוכנית.
5 צפייה בגלריה
חיים בר ואלברט איפראימוב. נפגשו במאסטר שף | צילום: הרצל יוסף
חיים בר ואלברט איפראימוב. נפגשו במאסטר שף | צילום: הרצל יוסף
חיים בר ואלברט איפראימוב. נפגשו במאסטר שף | צילום: הרצל יוסף
בסדנה "טעמים מהעולם" בר, מאסטרו פיצאיולו בהכשרתו, ואיפראימוב, שזכה לכינוי "דון כיסון" בזכות הכיסונים הקווקזיים שהוא מכין, מלמדים חובבי בישול את סודות המטבח האיטלקי והקווקזי.
השניים הכירו במסדרונות קשת עוד באודישנים הראשונים לתוכנית. הקירבה הגיאוגרפית היחסית בין עומר לדימונה חיברה ביניהם. "כמו שני ישראלים בחו"ל שמתחברים, ככה היינו גם אנחנו כשהגענו למרכז", מספר בר. "היתה איזו שפה משותפת שהיתה מאוד נוחה וקלה לשנינו, ומאז אנחנו חברים טובים. שיתפתי את אלברט בסדנאות שאני מעביר והצעתי לו להצטרף אליי. הסדנה 'טעמים מהעולם', כשמה כן היא, מביאה טעמים מהעולם. אם אפשר להביא גם את המטבח הקווקזי וגם את המטבח האיטלקי, למה לא בעצם?".
שחקני נשמה
במבט ראשון בר הדומיננטי ואיפראימוב הביישן הם הפכים, אבל בהתבוננות עמוקה יותר מגלים שיש ביניהם לא מעט דמיון.
בר, נשוי ואב לארבעה ילדים, גר בעומר. "לא למדתי טבחות באף רמה. בעבר עשיתי קורסים באיטליה ואני נחשב למאסטרו פיצאיולו שבתרגום לעברית זה מומחה לפיצות, בצקים לפיצות ולמאכלים איטלקיים".
נוסף על היותו מאסטרו פיצאיולו, בר הוא הבעלים של חנות החיות 'ריף סנטר'. כמו כן הוא חבר בלהקת "סטיגמטה". "בעבר הייתי גם רוכב על אופנועים בשביל הנשמה, אבל תאונת אופנוע שעברתי לפני כמה שנים מונעת ממני בשלב זה לחזור לכלי הדו־גלגלי", הוא מספר.
"האמת שממש לא משעמם לי", הוא אומר בחיוך, "אני חושב שהמשותף לכל הדברים הללו הוא שהכל נעשה מתוך הנשמה. נכון שיש גם אלמנט כספי בחלק מהדברים, אבל התחושה לקבל בוואטסאפ 'תודה רבה' אחרי סדנה או אחרי הופעה זה משהו שאין לו ערך כספי. זה מניע אותי שאני קם בבוקר".
איפראימוב מדימונה, נשוי ואב לילד, עובד במפעל, אבל לדבריו, "ההנאה שלי היא המטבח, למרות שאצלנו בעדה פחות נהוג שהגברים מבשלים".
מה הביא אתכם ל"מאסטר שף"?
איפראימוב: "הייתי מבשל למשפחה ולחברים, אבל הפידבק היה לא ענייני כיוון שהוא היה ברמה של 'טעים' או 'לא טעים'. לרוב גם היו אומרים 'טעים' בעיקר בשביל לא להעליב אותי. רציתי לקבל ביקורת והכוונה אמיתית יותר. אני חושב שבמקום מסוים זאת שאיפה של כל אדם שעוסק באומנות - לקבל משוב אמיתי".
בר: "מישהי מההפקה ראתה את הפיצות שלי ופנתה אליי שאבוא לאודישנים. הגשתי מאפה איטלקי בפעם הראשונה ולאט לאט התקדמתי, ובאודישן אחר הגשתי את פיצת הקבב שלי שכבר זכתה למוניטין רב".
כיף עם השף
"מאסטר שף" לא היתה הפעם הראשונה שאיפראימוב עבד עם שפים מנוסים ומפורסמים. "לפני 'מאסטר שף' הגעתי למסעדה של מאיר אדוני וביקשתי ממנו להצטרף לצוות המטבח שלו", הוא מספר. "יש לי מכנה משותף עם מאיר והוא הבישול המולקולרי. זה תחום שמאוד מעניין את שנינו ולמדתי ממנו המון על צורת הבישול הזו. במקביל, למדתי איך נראה סרוויס במטבח גדול ומפואר. מאיר הוא אחד השפים האהובים עליי בישראל".
כשנודע לאיפראימוב שהוא התקבל לעונה השמינית של "מאסטר שף", הוא חשש כיצד יצליח לשלב בין עבודתו במפעל לבין ימי הצילום הארוכים. "היו כמה רגעים של חששות", הוא משתף. "אתה מצד אחד, מבין שהולכים לראות אותך בטלוויזיה בפריים טיים וזה ייתן קפיצה לקריירה, אבל מצד שני, אני לא ילד ואני יודע שתהילה כזו היא זמנית בלבד, ואחרי שהעונה תיגמר כולם יחזרו לחיים הקודמים שלהם. הגעתי לשיחה עם מנכ"ל המפעל וביקשתי ממנו לבחון אם יש דרך שבה אוכל להשתתף בתוכנית ולהמשיך בעבודה. לשמחתי הרבה, הוא קיבל את זה בצורה יפה מאוד ואישר לי להשתתף בתוכנית. אחרי התוכנית למדתי גם טבחות סוג 1 והתחשבו בי מעל ומעבר במפעל".
אפשר לדעת אם השופטים אהבו את המנות שבישלתם?
איפראימוב: "ממש לא. הם מתורגלים כל כך טוב מול המצלמה, אז קשה מאוד לדעת מה הם חושבים. כששופט טועם את המנה ואומר לך 'תודה' אתה לא יכול לנחש בשום דרך או צורה אם הם באמת אהבו את המנה. אתה מנסה למצוא כל פעם איזה רמז להפיג את אי הוודאות, אבל הם מתורגלים בעמידה מול המצלמה, כך שזה חסר סיכוי".
בר: "היה איזה קטע נחמד עם פיצת הקבב. כשהשופטים בחנו את הפיצה, אני הייתי מאחורי החלון וקלטתי שחיים כהן ממש התלהב. הוא קם, טעם וחזר לשבת. ככה איזה חמש פעמים. חייכתי לעצמי וידעתי שהוא אהב. הוא אחר כך גם העלה תמונה של הפיצה לאינסטגרם האישי שלו ודיברנו עליה. בכל העונות של חיים ב'מאסטר שף' הוא מעולם לא העלה מנה של מתמודד לאינסטגרם האישי שלו, והפיצה שלי זכתה לכבוד הזה".
5 צפייה בגלריה
איפראימוב בתוכנית "גלית ואילנית" | צילום פרטי
איפראימוב בתוכנית "גלית ואילנית" | צילום פרטי
איפראימוב בתוכנית "גלית ואילנית" | צילום פרטי
אוכלים ולומדים
את הראיון עם השניים עשינו בעיצומה של סדנה שהם העבירו בביתו של בר בעומר. "מגיעים לכאן זוגות, יחידים ואפילו משפחות עם ילדים", מספר בר. "אחת הנשים פה שהגיעה עם הבת שלה לסדנה אמרה שהילדה ביקשה את הסדנה כמתנה ליום ההולדת".
למה לא לפתוח מסעדה בעצם?
בר: "היום בישראל לא משתלם לפתוח מסעדה. עניין המיסוי בתחום העובדים הזרים, חוקים שונים ותשלומים שאתה מעביר למוסדות מחייבים אותך לעבוד באפס טעויות, וזה כדי לשרוד לפחות את ההתחלה. היתרון של הסדנאות הוא שאתה מגיע, לומד, מבשל, שואל שאלות והולך הביתה מדושן עונג אחרי שאכלת פיצות נפוליטניות, גוז'גוז'ה, פאנואוצו ואושפלו. השמחה הזו שאתה מקבל הודעת 'תודה רבה שהעשרת את הידע שלי' היא מופלאה. זה נותן לי את הכוח לקיים את הסדנאות הללו שדורשות גם מאיתנו המון הכנה".
איפראימוב: "הרבה מהשיחות כאן הן שיחות חולין ואנשים מכירים ויוצרים קשרים חבריים, עסקיים וקולינריים. בגלל שחלק לא מבוטל מתוכן הסדנה עוסק בבישול בטאבון, חיים מקיים את הסדנה בביתו שבו יש לו את הטאבון האישי שלו. תחשוב מה זה לארח 20–30 אנשים בבית. זה באמת לא פשוט. כל הכבוד למשפחה שלו על ההירתמות בכל פעם מחדש".
בר: "בקרוב מאוד נתחיל לעשות ארוחות שף ביחד. יש לי טאבון נייד שאיתו אני אבשל שם. הם לא יבואו ללמוד, אלא לאכול בלבד".
מבשלים עם חברים
כמעט בכל סדנה מארחים השניים חברים מ"מאסטר שף". לסדנה שאנחנו צפינו בה הצטרפו יניב אטיאס, הידוע בכינויו 'יניב גבות', ושחר לוי, שזכה במקום השני באותה עונה. "שחר הוא אחד האנשים הכי מצחיקים שיצא לי להכיר", אומר איפראימוב. "בתוכנית הוא תמיד דאג למצב הרוח ולאנרגיות חיוביות. הוא בשלן מעולה, וזכות בשבילי שהוא הגיע לסדנה שלנו".
מה היה רגע השיא בעונה?
איפראימוב: "היו כל כך הרבה דברים שאני אקח איתי הלאה בעתיד מהתוכנית, אבל אני חושב שדווקא הדבר הכי גדול שקרה לי, בכלל לא קרה בתוכנית", הוא צוחק.
בר מבקש את רשות הדיבור ומסביר, "אחרי שהסתיימה התוכנית עשינו ערב אצלי בבית עם החבר'ה מ'מאסטר שף'. הזמנו אותם להתרשם מהסדנה שלנו וכל אחד גם הביא איתו אוכל משלו. היה כאן ערב קולינרי משובח למדי. הטלוויזיה בסלון פעלה ברקע ותוך כדי שידרו את 'ארץ נהדרת'. בזמן שאנחנו אוכלים וצוחקים, פתאום היה החיקוי של אלברט שעשה ערן זרחוביץ', ופשוט היינו כולנו על הרצפה. זה בא לכולם בהפתעה מוחלטת למרות שאלברט ידע על כך מהצהריים ושלח לי קטע קצר ששלחו לו מההפקה. אני מודה שגם אני הייתי בהלם כשראיתי את החיקוי. פשוט מדויק לחלוטין. הקטע הזה של 'מהדק, מהדק, מהדק. אחת', זה כל כך אלברט. מה אתה אומר אלברט? אולי ניתן לאורחים בסדנאות תיק מעוצב בצורת כיסון?".
אתם בקשר עם החברים מ"מאסטר שף"?
איפראימוב: "אני ביחסים מאוד טובים עם החברים בנבחרת, ובמיוחד עם שחר שזכה במקום השני, אבל בגדול אין כל כך זמן לדברים מצחיקים. אתה רוב הזמן מצטלם ונמצא במתח".
5 צפייה בגלריה
מארחים בסדנאות חברים מהתוכנית. חיים בר ואלברט איפראימוב | צילום: הרצל יוסף   
מארחים בסדנאות חברים מהתוכנית. חיים בר ואלברט איפראימוב | צילום: הרצל יוסף   
מארחים בסדנאות חברים מהתוכנית. חיים בר ואלברט איפראימוב | צילום: הרצל יוסף  
שוברים שגרה
בסדנאות של בר ואיפראימוב משתתפים בכל פעם 20 עד 30 חובבי בישול. הסדנאות נערכות בכל הארץ. "בצפון ובמרכז אנחנו עושים את הסדנאות בשיתוף חברת 'חזות למטבח' שמוכרת טאבונים, וכאן בדרום הסדנאות נערכות אצלי בבית בעומר מכיוון ויש לי טאבון משלי", מסביר בר.
מה לומדים בסדנה?
בר: "אנחנו מלמדים את סודות המטבח האיטלקי ואת סודות המטבח הבוכרי־קווקזי. קח לדוגמה את האושפלו שאלברט מכין - אהרוני אמר שזה האושפלו מהמובחרים ביותר שהוא אכל. זה מאכל בוכרי שקווקזי עשה אותו, ומדובר בשני מטבחים שונים לגמרי".
איפראימוב: "בילוי במסעדה הוא נחמד, אבל בסדנה אתה יוצא עם ערך מוסף, גיבוש קבוצתי וכמובן החוויה של הבישול ביחד שהיא מעניינת ושונה ושוברת שגרה".
בר: "יש קבוצת וואטסאפ גדולה של כל האנשים שהשתתפו בסדנאות שלי בעבר. הם מקבלים קישור ויכולים לשאול שאלות על הסדנאות או על דברים שניסו להכין, מצרכים וכל מה שנראה להם רלוונטי".
איפראימוב: "אנשים מבינים אחרי הסדנה שלכל מילה שאנחנו מסבירים כאן יש משמעות מבחינת בישול. כלומר, אנחנו יורדים לדקויות של התהליכים ולהסבר מפורט מאוד. ברגע שהידע שלך הוא נרחב ואתה מבין מה התהליכים שהמזון עובר במהלך הבישול אתה מצמצם את היכולת שלך לטעות כמעט באופן מוחלט. ברגע שאתה שולט בתהליך, אין דבר כזה 'לא יצא לי טוב' או 'הפעם פספסתי'".
בר, שמעביר סדנאות בישול כבר כמה שנים, מספר שאחרי סיום התוכנית הביקוש עלה מאוד. "לפני שנה אף אחד לא הכיר את איפראימוב, אבל היום כששומעים שאלברט מלמד להכין אושפאלו אז הם רוצים לדעת את הסוד. בכל זאת, לא בכל יום יוצא להם ללמוד ממי שזכה במקום תשיעי ב'מאסטר שף'", הוא אומר ומוסיף, "נכון שהחשיפה ב'מאסטר שף' עזרה, אבל אם האוכל לא יהיה טעים זה לא ישרוד".
פינת המתכונים
5 צפייה בגלריה
המנה של חיים בר | צילום: חיים בר
המנה של חיים בר | צילום: חיים בר
המנה של חיים בר | צילום: חיים בר
מתכון של חיים בר:
פיצה רומנה אל טאליו בתנור
מרכיבים:
400 גרם קמח (Tipo 00)
300 מ"ל מים
שלושה גרם שמרים טריים
כפית סוכר מלאה
כפית מלח שטוחה
אופן ההכנה:
שמים בקערה קטנה שמרים, סוכר ומעט מים ומערבבים היטב. בקערה נפרדת שמים את הקמח. יוצרים גומה במרכז ושופכים לתוכה את השמרים ומוסיפים את שאר המים תוך כדי בחישה. כשהבצק מתגבש מוסיפים מלח ואחר כך מורחים מעט שמן זית ומתפיחים חצי שעה. אחרי חצי שעה מקפלים על ארבע. חוזרים על הקיפולים ארבע פעמים, בכל חצי שעה.
אפייה: מורחים שמן זית על תבנית אפייה ופותחים את הבצק. מורחים רוטב עגבניות ומכניסים לתנור שחומם לחום מקסימלי (התבנית נכנסת לתחתית התנור). אחרי שבע עד עשר דקות, כשתחתית הפיצה קיבלה גוון, מוציאים מהתנור, מוסיפים גבינת מוצרלה, בזיליקום ותוספות אחרות לפי בחירה ומחזירים לאפייה במרכז התנור.
5 צפייה בגלריה
המנה של אלברט איפראימוב | צילום: דניאל כהן
המנה של אלברט איפראימוב | צילום: דניאל כהן
המנה של אלברט איפראימוב | צילום: דניאל כהן
מתכון של אלברט איפראימוב:
גוז'גוז'יה בוכרי
מרכיבים לבצק (25 –30 כיסונים):
קילו קמח לבן
כף שטוחה של מלח
2 כפות גדושות של מיונז
2 כוסות מים פושרים
מרכיבים למילוי:
7 בצלים לבנים גדולים קצוצים דק
קילו בשר בקר קצוץ
כף זרעי כמון
חצי עד כפית שלמה של כמון טחון
2 כפות שמן קנולה
כף מלח שטוחה
פלפל שחור גרוס (לפי הטעם)
כף תבלין פילדלפיה
כף תבלין טוסקנה
ביצה טרופה ושומשום לבן או שחור לאפייה
אופן ההכנה:
מלית: קולים במחבת בלי שמן את זרעי הכמון, מצננים ומועכים מעט בין האצבעות או במכתש ועלי. מערבבים את כל חומרי המלית עם זרעי הכמון הקלויים ואבקת הכמון ומקפידים שהתערובת תישאר אוורירית במהלך הערבוב ולא דחוסה.
בצק: במיקסר בעל וו לישה מניחים קמח, מיונז ומלח. מוסיפים מים בהדרגה ולפי הצורך עד שנוצר בצק אחיד. רצוי לרסס את הבצק במעט תרסיס שמן כדי שלא יתייבש.
מחלקים את הבצק לשלושה־ארבעה חלקים ויוצרים מכל חלק גליל בקוטר של שלושה־ארבעה סנטימטרים. בעזרת גב סכין חותכים את הגליל לחתיכות באורך שלושה סנטימטרים בערך (בסביבות שתי אצבעות).
על משטח לא מקומח מרדדים כל חתיכת בצק לעיגול, ממלאים במרכז העיגול כף מהמלית ומותחים את הבצק מסביב למילוי כמו שקיק. הסגירה מתבצעת באמצעות האצבעות בצורת פליסה (סגירה רגילה תיצור גוש בצק בתחתית). מניחים את הבצקים הממולאים על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה כשהצד החלק כלפי מעלה, מברישים את המאפים בביצה ומפזרים מעט שומשום לבן או שחור.
מכניסים לתנור שחומס מראש ל־180 מעלות, רצוי במצב טורבו. אופים 40 דקות או עד שהכיסונים משחימים. אחרי שהכיסונים הצטננו אפשר להניח אותם על מגבת נייר לספיגת הנוזלים.
איפראימוב בתוכנית "גלית ואילנית" | צילום פרטי
מארחים בסדנאות חברים מהתוכנית. חיים בר ואלברט איפראימוב | צילום: הרצל יוסף
"כמו שני ישראלים בחו"ל שמתחברים, ככה היינו גם אנחנו כשהגענו למרכז". חיים בר ואלברט איפראימוב | צילום: הרצל יוסף
איפראימוב עם רותם ישראל | צילום: פרטי
בר מכניס פיצה לטאבון. מאסטרו פיצאיולו | צילום: הרצל יוסף