1 צפייה בגלריה
שכונת סיגליות באר שבע. צילום: הרצל יוסף
שכונת סיגליות באר שבע. צילום: הרצל יוסף
שכונת סיגליות באר שבע. צילום: הרצל יוסף
האם ראשוני רוכשי הדירות בשכונת סיגליות החדשה בבאר-שבע יעברו להתגורר ללא תשתיות מוכנות? סוגיית מימון פיתוח התשתיות עומדת במרכז המחלוקת בין העירייה למשרדי הממשלה, ונראה שאם לא תבוא על פתרונה בתקופה הקרובה, רוכשי דירות יעמדו מול מציאות עגומה כשיעברו לאכלס את הדירות בתחילת השנה הבאה.
העירייה דורשת תקציבי פיתוח נוספים בסכומים של עשרות מיליוני שקלים, בעוד שנודע, כי ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', עצר את שיווק הקרקעות לבנייה למגורים כדי לבחון את הנושא מחדש. במצב של עצירת השיווק של הקרקעות, מקור משמעותי למימון עבודות הפיתוח, נוצר פער תקציבי לכיסוי העלויות. שכונת סיגליות "הצעירה של באר-שבע" ממוקמת בכניסה המערבית של העיר באזור הנמצא בתהליך התפתחות נרחב. השכונה כוללת בניה רוויה של כ-1600 יחידות דיור, כאשר מרביתן במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן".
עד כה שווקו כמחצית מהקרקעות ותחילת אכלוס המשפחות הראשונות אמור להתבצע ברבע הראשון של שנת 2020. על פי התכנית המקורית, במרכז השכונה מתוכנן פארק שכונתי רחב מיימדים שלאורכו יוקמו מוסדות ציבור, וכן פיתוח סביבתי שיקשר את השכונה לשכונות ולמרכזים הסמוכים.
על פי הסכמי הגג שנחתמו בשנת 2015 בין העירייה למשרד השיכון, ייבנו כ 20 אלף יחידות דיור בתוך חמש שנים, כאשר הפיתוי שעומד מאחורי הבניה המאסיבית (ואולי הלא מבוקרת) הם בדמות תקציבי עתק לפיתוח העיר כולל בשכונות הוותיקות. בשל הסכמי הגג, תקציבי הפיתוח הוכפלו ואף שולשו ביחס לשנים לפני ההסכם, התקציב לשנים 2019-2020 עומד על כ 3.3 מיליארד שקלים, תקציב חסר תקדים בתולדות העיר, רק בשנה הנוכחית תקציב הפיתוח הינו בסך של כ 640 מיליון שקלים המיועדים לפרויקטים שמוכנים לביצוע כבר בשנה זו, ומרבית הפרויקטים מיוחסים לנושא הסכם הגג בהיקף של כ 435 מיליון שקלים.
אולם אליה וקוץ בה, קיים חשש, כי בניה של עשרות אלפי יחידות דיור תיצור עודף יחידות דיור כאשר הביקוש בשלב זה לא עולה על הציפיות, בכל אופן לא בקצב שקיוו לו.
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "עיריית באר שבע ומשרדי האוצר והשיכון מנהלים דיוניים ענייניים כיצד להתקדם במימוש הסכם הגג ובתקופה הקרובה נקבע במשותף כללים לקידום העיר והשיווקים לרווחת כלל התושבים. בניגוד לאמור, אנו מבהירים שהפיתוח בשכונות שאמורות להתאכלס, לא ייעצר ורוכשי הדירות לא ייפגעו".