4 צפייה בגלריה
תאונה קשה בשדרות רגר. צילום: הרצל יוסף
תאונה קשה בשדרות רגר. צילום: הרצל יוסף
תאונה קשה בשדרות רגר. צילום: הרצל יוסף
צומת הרחובות גרשפלד-שדרות רוטשילד-זלמן שז"ר בבאר־שבע הוא הצומת המסוכן ביותר בבירת הנגב. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתייחסים לשנים 2017-2015. מנתונים שהגיעו ל"ידיעות הנגב" עולה כי במהלך השנים נפגעו ב־14 תאונות דרכים שהתרחשו באותו צומת 35 בני אדם, כולם נפצעו באורח קל.
את המקום השני תופס מבחינת מספר הנפגעים צומת הרחובות דרך המשחררים-מוריה-שדרות יעלים בשכונה ה', כאשר ב־30 תאונות הדרכים שהתרחשו בו נפגעו 30 בני אדם, כולם באורח קל.
4 צפייה בגלריה
צומת הרחובות גרשפלד - שדרות רוטשילד - זלמן שז"ר. צילום: הרצל יוסף
צומת הרחובות גרשפלד - שדרות רוטשילד - זלמן שז"ר. צילום: הרצל יוסף
צומת הרחובות גרשפלד - שדרות רוטשילד - זלמן שז"ר. צילום: הרצל יוסף
תאונות בלילה בצומת הרחובות דרך מצדה-שדרות טוביהו-שדרות יגאל ידין (צומת הגרנד קניון) בשכונה ט', אירעו בתקופה הנסקרת עשר תאונות דרכים, שש מהן בשעות הלילה, בהן נפצעו 25 בני אדם, כולם באורח קל.
בצומת הרחובות אורי צבי-ארלוזורוב-שדרות בן גוריון בשכונה ג', כך על פי הנתונים, אירעו באותן שנים תשע תאונות דרכים, בהן נפצעו שלושה בני אדם באורח קשה ו־26 נוספים באורח קל. בצומת הרחובות בית לחם-דרך ג'ו אלון-יוהנה ז'בוטינסקי בשכונה ט' אירעו תשע תאונות דרכים, בהן נפצעו 21 בני אדם, בהם אחד באורח קשה ו־20 נוספים באורח קל.
תשע תאונות דרכים אירעו גם בצומת הרחובות אברהם אבינו-רינגלבלום-שדרות יצחק רגר בשכונה ד', חמש מהן אירעו בשעות הלילה, בהן נפצעו 15 בני אדם, כולם במצב קל. בצומת הרחובות הנרייטה סאלד-שדרות יצחק רגר במרכז האזרחי, לא הרחק מקריית הממשלה, אירעו שמונה תאונות דרכים, שגבו את חייו של אדם אחד. 17 בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.
שמונה תאונות דרכים אירעו באותן שנים בצומת הרחובות דרך המשחררים-שדרות יצחק רגר-זלמן שז"ר, בהן נפצעו 13 בני אדם, כולם באורח קל. בצומת הרחובות דרך מצדה-יהודה הלוי אירעו שבע תאונות, מהן אחת קטלנית, בה קיפח אדם אחד את חייו. 14 בני אדם נוספים נפצעו באורח קל. שבע תאונות אירעו באותן שלוש שנים נסקרות גם בצומת הרחובות סוקולוב-שדרות טוביהו-אסף שמחוני בשכונה א', בהן נפגעו 15 בני אדם, כולם במצב קל.
בצומת הרחובות אצ"ל-דוד אלעזר-שמואל רודנסקי בשכונת נחל עשן אירעו שש תאונות דרכים, בהן נפצעו 13 בני אדם באורח קל. הנתונים גם מצביעים על כך, שבאותן שלוש שנים אירעו בצומת הרחובות יעקב אבינו-שדרות יצחק רגר, בהן נפצעו 11 בני אדם באורח קל. עוד מעלים הנתונים כי בצומת הרחובות דרך אילת-דרך חברון-שדרות דוד חכם, לא הרחק ממתחם התחנה המרכזית בבאר־שבע, אירעו ארבע תאונות דרכים, בהן נפצעו באורח קל 19 בני אדם.
4 צפייה בגלריה
צומת הנרייטה סאלד-שדרות יצחק רגר במרכז האזרחי. צילום: הרצל יוסף
צומת הנרייטה סאלד-שדרות יצחק רגר במרכז האזרחי. צילום: הרצל יוסף
צומת הנרייטה סאלד-שדרות יצחק רגר במרכז האזרחי. צילום: הרצל יוסף
נתוני "אור ירוק" גם מצביעים על כך שהצומת המסוכן ביותר בנתיבות הוא צומת הרחובות ירושלים-רבי עקיבא, בו אירעו במהלך השנים 2017-2015 שש תאונות דרכים, בהן נפצעו שמונה בני אדם, בהם אחד באורח קשה ושבעה באורח קל.
להגביר את האכיפה "צומת הוא מקום מפגש מסוכן הכולל מספר רב של קונפליקטים שמשתמשי הדרך השונים חשופים אליהם", אומר מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ארז קיטה, "בכל שנה אפשר להציל את חייהם של בני אדם רבים באמצעות שיפור התשתית בצמתים והגברת האכיפה. רמזורים, כיכרות, גשרים להולכי רגל, ובמיוחד מצלמות רמזור, יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".
"רשימת הצמתים העירוניים האדומים ידועה ומוכרת, ולכן משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגדיל את התקציב לשיפור הבטיחות בצמתים העירוניים. במקביל, יש לדרוש מכל ראש עירייה לתקן את הליקויים בצמתים האדומים שבשטחו, להגביר את ההסברה ובעיקר לעשות שימוש באמצעי אכיפה מרתיעים ומצילי חיים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד משקיע מדי שנה מיליארדי שקלים בכבישים אדומים ובמוקדי סיכון, הרבה מעבר למה שקבעה הממשלה. חלק מהפרויקטים מטופל באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי, המוקצה לכך מדי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטים של פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל רחבי הארץ. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בעשר השנים האחרונות".
באשר לנתוני עמותת "אור ירוק", אומרים במשרד התחבורה כי "עמותת 'אור ירוק' הפכה לגוף שכל מטרתו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה, תוך שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מהעובדות. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בשנת 2018 חלה ירידה דרסטית במספר ההרוגים בקרב הולכי רגל וירידה גדולה יותר בקרב הקשישים בני 65 ומעלה".
4 צפייה בגלריה
צומת הרחובות דרך מצדה-שדרות טוביהו-שדרות יגאל ידין בשכונה ט'. צילום: הרצל יוסף
צומת הרחובות דרך מצדה-שדרות טוביהו-שדרות יגאל ידין בשכונה ט'. צילום: הרצל יוסף
צומת הרחובות דרך מצדה-שדרות טוביהו-שדרות יגאל ידין בשכונה ט'. צילום: הרצל יוסף
נפעל לשינוי המצב מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה לנתונים כי "אגף התנועה בעירייה ונציגי משרד התחבורה, אשר דנו בדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא הצמתים אשר צוינו, יפעלו במשותף לשינוי המצב".
על פי תגובת העירייה, סוכם בנוגע לצומת הרחובות גרשפלד-שז"ר, כי עיריית באר־שבע תזמין שינוי פרוגרמת רמזורים והשינוי ייעשה במסגרת עדכון הגל הירוק בצומת הרחובות שדרות שז"ר-דרך אליהו נאוי. "יש לציין", כך נמסר מהעירייה, "כי על פי הנתונים קיימת ירידה במספר תאונות הדרכים בצומת הנ"ל בין השנים 2017-2015".
לגבי צומת הרחובות שדרות יעלים-מוריה-המשחררים, כך מציינים בעירייה, סוכם כי במסגרת תכנון ושדרוג שדרות יעלים, הנמצא כיום בתכנון, יבוצע שינוי בפרוגרמת הרמזור.
בנוגע לצומת הרחובות דרך מצדה-יגאל ידין-שדרות טוביהו, כך על פי תגובת העירייה, הוחלט לבצע שינוי בפרוגרמת ששת הצמתים הנמצאים לאורכו של הרחוב, כולל הצומת הזה, במסגרת העבודות הנרחבות המתבצעות ברחוב.
בצומת אברהם אבינו-שדרות רגר מתכננת עיריית באר־שבע שינוי בפרגרמת הרמזור, אשר יבוצע במסגרת העבודות המתבצעות כיום בשדרות רגר. בצומת הרחובות בית לחם-יוהנה ז'בוטינסקי, שאינו מרומזר כיום, מבצע אגף התנועה בעירייה תכנון מחדש בצומת, בו יותקן רמזור במהלך שנת 2020.
לגבי צומת הרחובות הנרייטה סאלד-שדרות רגר, כך צוין בתגובה, מתכוונת העירייה לשנות את פרוגרמת הרמזור באותו צומת.