הקיץ כבר בפתח ועונת הטיולים לחו"ל בעיצומה, אך מי שחושב שהדרך מבאר שבע או מיישובי הנגב המערבי לנמל התעופה בן גוריון תהיה השנה קצרה יותר מבעבר, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית, צפוי להתבדות.
אם היתה למישהו מבין תושבי האזור ציפייה שהתחבורה הציבורית מהנגב לנתב"ג תשתדרג ותשתפר לקראת הקיץ הקרוב, ובכלל, בהשוואה לשנים עברו, אז נכונה לו אכזבה קשה.
נכון לעכשיו, כך על פי כל הגורמים המעורבים בנושא, בין אם מדובר במשרד התחבורה ובין אם מדובר בגורמים המפעילים את התחבורה הציבורית, אין כל תוכנית לשנים הקרובות שאמורה לשדרג את הדרך מהנגב לנמל התעופה.
בשבוע שעבר שבה גילה, תושבת באר שבע, מטיול בן שבוע בחו"ל. החוויות והרשמים שהיא צברה שם במהלך ימי שהותה ברוסיה שונים ב־180 מעלות, כהגדרתה, ממה ש'חוותה' בדרך אל שדה התעופה לקראת הטיסה לבירה הרוסית ובדרך משדה התעופה לביתה שבבאר שבע.
"הטיסה שלי היתה באחת אחר חצות", סיפרה השבוע גילה, "וכמקובל התבקשתי להגיע לשדה התעופה שלוש שעות לפני מועד הטיסה, כלומר בשעה 22:00. כדי לעמוד בלוח הזמנים הזה יכולתי להשתמש רק ברכבת, כי אין שום קו אוטובוס בשעות האלה שיוצא מבאר שבע לכיוון שדה התעופה. נאלצתי לנסוע בשלוש רכבות מבאר שבע, עם החלפות בתחנת לוד ובתחנת ההגנה בתל אביב עד שהגעתי ליעד. סיפור של כמעט שלוש שעות".
"כשאתה עוד צריך להיטלטל מרכבת לרכבת עם הכבודה שלך, זה סיוט אחד גדול. אתה מגיע מותש לנמל התעופה. תחושה שעברת מסע מפרך. התמונה הזו חזרה על עצמה גם לאחר ששבתי ארצה. נחתתי בחמש לפנות בוקר. אין רכבת, אין אוטובוס, רק מוניות. נסיעה במונית מנתב"ג לבאר שבע עולה 500 שקל. מחיר מטורף שמהווה חלק נכבד מעלות הטיול".
הנסיעה מייגעת
בעיניים כלות, כך מספרת גילה, היא עמדה ברציף התחבורה הציבורית בשדה התעופה וראתה כיצד נוסעים ששבו איתה בטיסה, המתגוררים במרכז הארץ, זוכים לעלות על הרכבת או על אוטובוס שיוביל אותם למחוז חפצם, והיא נותרה על הרציף למשך שעה ארוכה עד שמצאה פתרון תחבורתי להגיע הביתה.
"כל מי שגר במרכז הארץ או בצפונה", היא מציינת, "לא חווה את מה שאני, ומן הסתם רבים מתושבי אזור הנגב, חוויתי. איך זה שעיר מטרופולין כמו באר שבע, עיר של הזדמנויות, אין לה את ההזדמנות להיות נגישה מבחינה תחבורתית לכל יעד בארץ ועוד יעד חיוני וחשוב כמו שדה התעופה. הרי בעבר כבר הופעל קו רכבת ישיר מבאר שבע לנתב"ג ולאחר זמן קצר הופסקה פעילותו. למה תושבי הנגב צריכים להיות מופלים לרעה לעומת עמיתיהם בשאר חלקי הארץ? למה תושב באר שבע או כל יישוב אחר בנגב צריך לנסוע עד תל אביב ולהחליף רכבת בדרך לנתב"ג?"
"איזה הגיון יש בכך שנוסע מהנגב צריך לרדת בלוד, מרחק כה קצר משדה התעופה, להחליף רכבת לתל אביב, שוב לרדת ושוב להחליף רכבת לכיוון שדה התעופה? איפה ההיגיון שבדבר? למה תושבי הנגב צריכים להיות מטורטרים גם בקטע הזה?".
גם יהושע ומרים, תושבי באר שבע, בשנות ה־70 לחייהם, חוו על בשרם את המציאות התחבורתית הקשה הזו. הם בסך הכל, לדבריהם, ביקשו לצאת לטיול מאורגן באירופה, לבלות, ליהנות ולקנות מתנות לנכדים ולשוב הביתה בשלום. אבל המציאות בשטח גרמה להם לא מעט עוגמת נפש ככל שמדובר היה בנסיעה אל שדה התעופה ובחזרה הביתה משדה התעופה.
"הטיסה שלנו", הם מספרים, "נועדה לצאת בחצות הלילה. התכוננו לטיול הזה לא מעט זמן. לא שיערנו לעצמנו שעד שנעלה למטוס נחווה סיוט כזה כמו שחווינו בדרך לשדה התעופה. נתבקשנו להגיע שלוש שעות קודם לטיסה. עמדו בפנינו מספר אפשרויות, או לנסוע עם הרכב הפרטי שלנו ולשלם הון תועפות, שיכול להגיע למאות שקלים עבור החנייה בחניון ליד הטרמינל למשך כל הימים בהם שהינו בחו"ל, או תחבורה ציבורית".
"בדקנו את האופציה של תחבורה ציבורית מבאר שבע לנתב"ג והתברר לנו שאין תחבורה ציבורית ישירה, לא רכבת ולא אוטובוס, בשעות האלה לנתב"ג. במקרה הטוב יש רכבת לתל אביב ושם צריך להחליף רכבת בתחנת ההגנה לכיוון שדה התעופה. לא סיפור פשוט כשמדובר בזוג מבוגר שגם נושא עימו מזוודות ותיקים".
"הרפורמה פסחה עלינו"
לאחר שהחליטו לוותר על נסיעה ברכבם הפרטי ולהשאירו בחניון של הטרמינל בשדה התעופה, לא נותרה בידיהם ברירה אלא לעלות לרכבת היוצאת מבאר שבע לתל אביב ובהגיעם לתחנת ההגנה הם ירדו עם כבודתם, המתינו כרבע שעה עד לבוא הרכבת שהובילה אותם בשעת ערב מאוחרת לנתב"ג. "היינו בדרכים כמעט ארבע שעות מאז שיצאנו מהבית ועד שהגענו לשדה התעופה, כשברכב פרטי אפשר לעבור את המרחק הזה בשעה ורבע".
"למה זה מגיע לנו? איפה כל הדיבורים על רפורמה בתחבורה הציבורית? רוצים לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולחסוך בנסיעות ברכב פרטי, אז למה לא פועלים בכיוון הזה? טורטרנו בדרכים יותר זמן מאשר זמן הטיסה עצמה. זה פשוט לא ייאמן. יש לנו תחושה קשה. זה היה פשוט סיוט. תחושה שהרפורמה פסחה עלינו, ואנחנו לא גרים באיזה יישוב נידח בלב המדבר, מדובר בבאר שבע, עיר של כ־200 אלף נפש, עיר מטרופולין, שלא זוכה לקווי תחבורה ציבורית ישירים לשדה התעופה, בו בזמן שבמרכז הארץ זה דבר שבשגרה".
לפני כשלושה חודשים החלה רכבת ישראל להפעיל את קו 'רכבת הנגב', הקו המערבי מבאר שבע לתל אביב דרך אופקים, נתיבות, שדרות ואשקלון, סביב השעון, קרי גם בשעות הלילה. אחת ממטרות הפעלת הקו היתה לאפשר לתושבי הנגב נסיעה לנתב"ג עם החלפה בתחנת 'ההגנה' בתל אביב.
"הכוונה היתה אולי טובה", מציין יותם, תושב אחד היישובים בנגב המערבי, "הנסיעה ברכבת בשעות הלילה מייתרת מבחינתך את הצורך לגייס בן משפחה או חבר שיסיע אותך באישון לילה לשדה תעופה, אך בדיעבד מתברר לך שזו חתיכת נסיעה, כשמדובר בנסיעה לא ישירה לשדה התעופה. כשאתה צריך להיטלטל עם כל הכבודה שלך ועם שלושה ילדים קטנים באמצע הלילה ולהחליף רכבות, זה לא תענוג גדול בלשון המעטה. אתה מגיע לשדה התעופה כמעט בלי כוחות ומתחיל את הטיול שלך לחו"ל עם תחושה לא נעימה".
"ביקוש נמוך במיוחד"
בעבר, לפני כעשור, אמנם הופעל, כאמור, קו רכבת ישיר מבאר שבע לנתב"ג, שעשה את דרכו בהמשך לתל אביב. בתוך כשעה ורבע מצאו עצמם תושבי הנגב בטרמינל שבשדה התעופה עם הרגשה שתוך דקות הם ייכנסו לאווירת חו"ל.
חודשים אחדים לאחר הפעלת הקו הופסקה הפעלתו לאחר שנשמעו טענות רבות מצד נוסעים כי בשל הכללתה של תחנת נתב"ג במסלול הקו לתל אביב מתארכת הנסיעה לעיר הגדולה בכרבע שעה ויש בכך, לטענת לא מעט נוסעים, משום הפרה של ההבטחה דאז, גם של הרכבת וגם של משרד התחבורה, כי הנסיעה מבאר שבע לתל אביב תיארך לא יותר משעה.
ברכבת טענו אז וטוענים גם כיום, שאי הפעלת הקו מבירת הנגב לנתב"ג נובעת בעיקר משיקולים כלכליים נוכח מיעוט הנוסעים בקו הזה. בעבר גם נשקלה אפשרות כי מספר קווים מצומצם בתדירות נמוכה יותר בדרך מבאר שבע לתל אביב יעברו דרך נתב"ג, אך גם אפשרות זו ירדה מהפרק.
כך או כך, בשעתו גם ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', קרא לחידוש קו הרכבת מבאר שבע לנתב"ג, אך עד כה הדבר לא נשא פרי. השבוע פנינו לדנילוביץ' בסוגיה זו ומלשכתו נמסר: "סוגיית הפעלת קו באר שבע-נתב"ג צפויה לעלות בביקורו הקרוב של מנכ"ל רכבת ישראל בבאר שבע בתחילת חודש יולי. ביקור המנכ"ל בבאר שבע תואם בין היתר על מנת להציג את תנופת הפיתוח של העיר, צרכי התחבורה הגדלים של העיר והמענה המצופה מהרכבת, בין היתר גם בהפעלת קו זה. אנו נפעל מול הרכבת על מנת לחדש את הפעלת הקו".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה לפנייתנו בנושא, כי "רכבת ישראל פועלת כל העת לשדרוג השירות לתושבי הדרום, ורק לאחרונה החל שירות לילה מכל תחנות הדרום לתל אביב ובאמצעות החלפה של מספר דקות גם לנתב"ג ולצפון הארץ. בעבר פעל קו רכבת ישיר בין באר שבע לנתב"ג, אשר הופסק בשל ביקוש נמוך במיוחד. בהתאם להנחיות משרד התחבורה באשר לקווים השונים וכאלה המתוכננים לעתיד, אין תכנון בשלב זה לקו ישיר בין באר שבע לנתב"ג. יודגש כי הנסיעה מכל תחנות הדרום לנתב"ג מתאפשרת, בכל שעות היממה, באמצעות החלפה של מספר דקות בתל אביב, החלפה הנהוגה גם בקווים אחרים בארץ, וכמובן בעולם".
תלויים במשרד התחבורה
לא רק ברכבת עסקינן. פעמיים ביום יוצא מהתחנה המרכזית בבאר שבע אוטובוס בקו 354 של חברת "מטרופולין" לנמל התעופה בן גוריון. האחד בשעה 08:05 והשני בשעה 13:50. מי שמבקש לנסוע דווקא באוטובוס בדרך לחו"ל בשעות אחרות צריך לחפש לו אופציות אחרות. כך גם, אגב, בדרך חזרה כשהאוטובוסים מנתב"ג לבאר שבע יוצאים גם הם פעמיים ביום, בשעה 10:35 ובשעה 12:00.
בשעות הלילה המצב טוב בהרבה, ככל שמדובר במי שצריך להגיע לטיסות הלילה או לטיסות הבוקר המוקדמות. למעט בימי שישי פועל קו 469 של חברת "מטרופולין" בקו באר שבע-נתב"ג, החל מ־12 בלילה בכל שעה עגולה עד ארבע לפנות בוקר. אוטובוס נוסף יוצא בשעה 05:30 מהתחנה המרכזית בבאר שבע לנתב"ג. אל דאגה, לחוזרים מחו"ל בשעות הלילה יש אופציה לשוב באותו קו אוטובוס בכיוון ההפוך לבאר שבע מהשעה 00:30 בכל שעה עד 04:30. משך הנסיעה, למי שמעדיף את האופציה הזו, הוא שעה וחצי עד לטרמינל 1 ושעה ו־47 דקות עד לטרמינל 3.
מחברת 'מטרופולין' נמסר בתגובה לפניית "ידיעות הנגב" אודות התדירות הנמוכה של קווי האוטובוס לנתב"ג, כי "חברת 'מטרופולין' פועלת מול משרד התחבורה, אשר אחראי לקביעת היקפי הקווים והתדירות. קו 469 תוכנן על מנת לתת מענה לצרכי התושבים בנגב. בשנים האחרונות משרת הקו הזה אלפי נוסעים בחודש ומהווה אלטרנטיבה טובה ונוחה עבור מי שמבקש להגיע לנתב"ג, בעיקר בשעות הלילה. ככל שתתקבל הנחייה ממשרד התחבורה להוסיף קווים או נסיעות, נשמח לעשות זאת".
כאמור, העיניים נשואות למשרד התחבורה. על פי תגובת המשרד לפנייתנו, לא בקרוב, אם בכלל, תשתנה המציאות התחבורתית מבאר שבע לנתב"ג. "שירות רכבות לילי ישיר מבאר שבע לנתב"ג הופסק בשל חוסר ביקוש לקו", נמסר בתגובת משרד התחבורה, "חברת 'מטרופולין' מפעילה קו לילי מבאר שבע לנתב"ג דרך קריית גת. מבאר שבע קיים שירות רכבות בתדירות גבוהה לתל אביב. נוסעים המבקשים להגיע לנתב"ג ברכבת יכולים לבצע החלפה בתחנת ההגנה. בשל תדירות הרכבות לא מדובר בהארכת זמן הנסיעה באופן משמעותי. מדובר בפתרון טוב לתושבי באר־שבע המעוניינים להגיע לנתב"ג ברכבת".